Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Manken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Manken

Ongelezen bericht door Drossie »

Wodan mankt sinds gisteren. Niet altijd, maar soms.
Gisteren ben ik mee naar bos geweest en nadien nog een eind gaan fietsen.

Toen ik 'savonds wou gaan wandelen merkte ik dat hij mankte.
De graad van manken lijkt afhankelijk van de ondergrond: op een effen ondergrond mankt hij bijna niet. Op steentjes (grote kiezels) mankt hij vrij ernstig. Ik heb al aan elke ten gevoeld, elk kussentje van dichtbij bekeken, overal een geduwd en hij lijkt nergens pijn te hebben.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? En of een consult bij de DA nodig is?
Toen Wodan eens een teen had verstuikt, heeft de DA een flesje meegegeven met een soort pijnstiller in, iets wat zeer goed leek te werken. Zou ik dat weer geven? Of zou ik afwachten hoe het evolueert?
Meeko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Meeko »

Wodan is 10 dagen oud? :denken:
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

Meeko schreef:Wodan is 10 dagen oud? :denken:
Euhm...Dien teller springt blijkbaar weer op 0 na een jaar. Hij is dus een jaar en 10 dagen :ok:
Meeko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Meeko »

Drossie schreef:
Meeko schreef:Wodan is 10 dagen oud? :denken:
Euhm...Dien teller springt blijkbaar weer op 0 na een jaar. Hij is dus een jaar en 10 dagen :ok:
Oooo hahaha, ik snapte het al niet :wink:
Waar hij last van heeft :denken: ik zou het niet weten, het lijkt me dat je alles goed bekeken hebt (maargoed van binnenin kun je niet kijken, dus zal het daar waarschijnlijk wel vandaan komen), misschien nog een dagje ofzo afwachten en anders toch maar een afspraak maken met de DA?!
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Het kan misschien ook in de pols of de schouder zitten. Ik ben een muts met dat soort dingen en daar laat ik altijd even door een dierenarts naar kijken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

Ik zou geen pijnstillers geven gewoon een paar dagen rustig aan , omdat de ernst van het kreupelen afhankelijk van de ondergrond is zit het waarschijnlijk in de voetzool / voet , voel je niet dat de voet warmer is ? geen ingescheurde nagel? dan zou ik zeker niet direct naar de da gaan .
Kan ook een klein doorntje helemaal binnen zitten dus in de biotex groen kan geen kwaad.
Drossie
Actief
Border Collie

Na een dag of 3 was het eigenlijk over.
Tot maandag, toen mankte hij terug. Ben zondag gaan flyballen, niets gemankt...

Maandag hier in de tuin redelijk intensief getraind en een uurtje daarna mankte hij... Ik denk dat het nog niet helemaal genezen was en nu mankt hij dus terug.

Iemand enig idee hoeland een (schouder)verrekking nodig heeft om volledig te genezen?
gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

Als hij een spier heeft verrekt, kan je daar wel eens een week of 8 zeker mee zoet zijn. En is rust de enige remedie en daarna heel rustig en langzaam de actieviteiten weer opbouwen.
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

gerritte schreef:Als hij een spier heeft verrekt, kan je daar wel eens een week of 8 zeker mee zoet zijn. En is rust de enige remedie en daarna heel rustig en langzaam de actieviteiten weer opbouwen.

:eek: :eek:

Ow boy, ik hoop van ganserharte dat het niet zo erg is...
gerritte
Actief

Ja wij hebben het hier onlangs gehad, simba had een spierverrekt en wij zijn er zekers 8 a 12 weken zoet meegeweest.
En dan voor een hond die heel actief bezig is altijd maar goed voor haar eigen bestwil was het nodig. Een hele tijd geen park of bos en geen jachttraining alleen aan de lijn gelopen daarna heel rustig alles weer opgebouwt en nu is er niks meer aan het handje :wink:
Dus niet gelijk daarna weer een uur aan de wandel gaan :wink:

Maar goed ik zal zekers wel even nog naar de da gaan, hebben wij toen ook gedaan!
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

gerritte schreef:Ja wij hebben het hier onlangs gehad, simba had een spierverrekt en wij zijn er zekers 8 a 12 weken zoet meegeweest.
En dan voor een hond die heel actief bezig is altijd maar goed voor haar eigen bestwil was het nodig. Een hele tijd geen park of bos en geen jachttraining alleen aan de lijn gelopen daarna heel rustig alles weer opgebouwt en nu is er niks meer aan het handje :wink:

Maar goed ik zal zekers wel even nog naar de da gaan, hebben wij toen ook gedaan!
Wat waren de symptomen bij jouw hond? Enkel manken? En ernstig manken?

Want hij mankt niet echt hevig hoor. Als hij vanuit lig weer wandelt heeft hij precies even last, maar erna moet je al goed kijken of hij nu mankt of niet...
gerritte
Actief

Drossie schreef:
gerritte schreef:Ja wij hebben het hier onlangs gehad, simba had een spierverrekt en wij zijn er zekers 8 a 12 weken zoet meegeweest.

Want hij mankt niet echt hevig hoor. Als hij vanuit lig weer wandelt heeft hij precies even last, maar erna moet je al goed kijken of hij nu mankt of niet...
yep zo was het hier ook, in het park liep ze helemaal niet mank!!
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

gerritte schreef:
Drossie schreef:

yep zo was het hier ook, in het park liep ze helemaal niet mank!!
Damn, ... Toch blijf ik hopen dat het bij Wodan niet zo erg is...
Je moet echt er met je neus opzitten om te kijken of hij mankt of niet.
Gisteren was het manken wel erger op kiezelsteentjes. Was dat bij je hond ook zo?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als hij mankt op kiezelstenen kan je ook eens kijken tussen de voetzooltjes. Het kan best zijn dat er net op het randje van het eelt een klein wondje zit. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Drossie
Actief
Border Collie

ranetje schreef:Als hij mankt op kiezelstenen kan je ook eens kijken tussen de voetzooltjes. Het kan best zijn dat er net op het randje van het eelt een klein wondje zit. :wink:
Heb ik al gedaan. Kheb al alles 'onderzocht' en niets gevonden. Bij aanrakingen of duwen lijkt hij ook nergens pijn te hebben. Elke dag merk ik een kleine verbetering. Maar hij krijgt nu nog zeker rust tot zondag en dan zien we wel verder...
Drossie
Actief
Border Collie

Nu, na bijna een week NIETS doen, ist nog altijd niet beter.
Sommige momenten zie je er niets aan, andere momenten mankt hij wel.
De ondergrond lijkt zijn manken ook te beïnvloeden...
Morgen naar de DA denk ik.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Drossie schreef:Nu, na bijna een week NIETS doen, ist nog altijd niet beter.
Sommige momenten zie je er niets aan, andere momenten mankt hij wel.
De ondergrond lijkt zijn manken ook te beïnvloeden...
Morgen naar de DA denk ik.
Hè, wat naar! Sterkte, ik weet er alles van....

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ja zou daar inderdaad toch maar naar laten kijken.
Succes!

Jacqueline
Afbeelding
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

zouden het ook geen groeipijnen kunnen zijn?ik ben met mijn rottweiler vrijdag naar veearts geweest, zij mankte dan weer wel, dan niet.op zacht had ook harder dan op andere ondergrond..en er zijn platen genomen en men vermoed dat het groeipijnen zijn. ze krijgt nu een ontstekingsremmer en het manken is voorbij. Jou hond is al iets ouder, maar dan zal er mss nog wel sprake kunnen zijn van 'groeien'.
Drossie
Actief
Border Collie

Vandaag bij DA geweest. Hij vermoedt dat het een barstje in zijn teen is. Hij merkte het manken bijna niet, maar wanneer hij begon te voelen en duwen aan zijn pootje, merkten we toch dat hij op die plaats pijn had.
Hij stelt nu zeker nog een week rust voor en heeft een onstekingsremmer meegegeven.
ranetje
Zeer actief

Ik hoop dat het helpt. Succes :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Drossie
Actief
Border Collie

update:

Na nog een week rust, nu meer dan 2 weken in totaal, is hij vandaag de eerste dag zonder pijnstiller en je raadt het al... hij mankt nog/terug.
Echt vreemd, bij aanraking lijkt hij nergens pijn te hebben. Stel dat het een barstje is, zoals de DA zei, dan moet hij toch pijn hebben als je die plaats aanraakt? Maar niet dus. Echt een vreemde blessure.

Iemand enig idee wat ik moet doen? Terug naar DA? Eens langs Dierenkliniek in Merelbeke?

Probleem is ook dat ik mij telkens ook slecht voel als ik merk dat het met Wodan niet goed gaat, een gevoel dat velen wel kennen waarschijnlijk. Maar na 2 weken had ik eigenlijk gehoopt dat hij ervan verlost zou zijn, maar niet dus...
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Drossie schreef:update:

Na nog een week rust, nu meer dan 2 weken in totaal, is hij vandaag de eerste dag zonder pijnstiller en je raadt het al... hij mankt nog/terug.
Echt vreemd, bij aanraking lijkt hij nergens pijn te hebben. Stel dat het een barstje is, zoals de DA zei, dan moet hij toch pijn hebben als je die plaats aanraakt? Maar niet dus. Echt een vreemde blessure.

Iemand enig idee wat ik moet doen? Terug naar DA? Eens langs Dierenkliniek in Merelbeke?

Probleem is ook dat ik mij telkens ook slecht voel als ik merk dat het met Wodan niet goed gaat, een gevoel dat velen wel kennen waarschijnlijk. Maar na 2 weken had ik eigenlijk gehoopt dat hij ervan verlost zou zijn, maar niet dus...
Zijn er al foto's gemaakt? Zo niet zou ik daar mee beginnen, gewoon bij je eigen da. Als het een spierblessure betreft is dat niet te zien op x-foto's maar dan kun je uitsluiten dat er iets aan de hand is in heupen of gewrichten. Maar je da. zal dat ongetwijfeld ook zeggen. Een spierblessure kan langdurig zijn (wederom kan ik van mee praten).
En dat slecht voelen als het met je hond niet goed gaat; ook heel herkenbaar.....

Succes en sterkte,
Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Drossie schreef:update:

Akelig is dat als je niet weet waar het vandaan komt.
Als je foto's laat maken, zoals Moon adviseert, doe dat dan van de hele poot. Dan kan je meteen uitsluiten of de blessure misschien toch hoger zit.
Zou hij niet iets in zijn poot kunnen hebben?
Als het een houtsplinter is kan je dat op een foto niet zien, maar het kan ook iets anders zijn dat je wel op een foto kan zien.
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

Ik denk dat ik dus maar terug ga naar de DA eerst.
Ik zal inderdaad vragen om van ganse poot foto te nemen, inclusief schouder, want volgens ons lijkt het vanuit de schouder te komen.

En weet iemand hoe de diagnose verrekking gesteld wordt? Met of zonder foto of scan?
ranetje
Zeer actief

Voor zover ik weet kan een verrekking niet op een foto worden gezien :denken:
Meestal wordt dat vastgesteld door de poot op een bepaalde manier te bewegen en op de reactie van de hond te letten.
Lastig als je een "harde" hond hebt. Die reageert meestal niet :mrgreen:
Afbeelding
Ilma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ilma »

Dierenkliniek Merelbeke heeft alle apparatuur en daar mag je zeker zijn van een juiste diagnose.
Drossie
Actief
Border Collie

Ilma schreef:Dierenkliniek Merelbeke heeft alle apparatuur en daar mag je zeker zijn van een juiste diagnose.
En zijn die duurder dan gewone DA?
Drossie
Actief
Border Collie

DOnderdag naar dierenziekenhuis in Merelbeke geweest.

Ginder mankte hij natuurlijk niet (hier ook niet op vlakke ondergrond), dus daar konden ze al niet veel aan zien.
Er zijn 2 verschillende dierenartsen + een gans leger studenten naar komen kijken, maar manken deed hij niet.

Bij het voelen jankte hij 2 keer bij het strekken van zijn rechterelleboog. Dus toch maar foto's genomen van zijn ellebogen. Na een uur kwamen ze melden dat de professor alles bekeken had en toch maar advies gaf ook foto's te nemen van beide schouders.
Resultaat van foto's: NIETS. Aan de rechterkant waren er zeer minieme dingetjes zichtbaar, maar die zijn eigenlijk te verwaarlozen.
Hun voorstel nu is om evt een CT-scan + ander onderzoek uit te voeren. Ze waren wel zo eerlijk om erbij te zeggen dat dat rond de €500 zal kosten. Ze gaven ook het advies er eerst goed over na te denken en dan pas te beslissen.
We hebben er wat over gedacht en gaan Wodan eerst nog zeker 4 weken laten rusten. De laatste dagen is het manken iets beter, dus binnen 4 weken zien we wel.
Mijn ervaring met Merelbeke was SUPERpositief! Van de eerste tot de laatste allemaal zeer vriendelijke mensen! Ze doen echt moeite om uit te zoeken wat er aan de hand is, maar gaan ook niet lukraak onderzoeken doen.

Ik sta dus eigenlijk nog geen stap verder en wordt er wat moedeloos van. Ik merk dat mijn hond ergens last van heeft, maar er wordt niets gevonden.
Iemand raadde mij een osteopaat aan ipv die dure ct-scan. Heeft iemand enig idee of een opsteopaat enige hulp zou kunnen bieden?
Hoe zijn jullie ervaringen met osteopaten?
In Luik (België) zou er een zeer goede zijn: Dr Di Luca. Ik denk dat ik misschien volgende week hem maar eens consulteer.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Moeilijk zeg als er op de foto's niks te zien is wat de pijn kan veroorzaken.
Als het nu iets beter gaat dan zou ik ook even wachten met een scan. Misschien is hij toch herstellende van een blessure en moet hij inderdaad langer rust hebben.
Ik ben een leek hoor, denk alleen even met je mee.
Groetjes, Ellen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”