Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma m.b.t. castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

dilemma m.b.t. castratie

Ongelezen bericht door Belle »

Catootje is nu net voor de tweede keer loops geworden. Precies 5 maanden na de eerste keer. Na de eerste keer is ze behoorlijk schijnzwanger geweest en eigenlijk is dat pas sinds een maand echt over. Volgens de dierenarts zou het beter zijn haar te laten castreren. Maar wil castratie nog enige zin hebben ter voorkoming van melkklierkanker dan zou ik dat wel na deze loopsheid moeten doen.
Op zich ben ik hier ook niet tegen, want ik kan me voorstellen dat schijnzwangerschappen niet echt gezond zijn voor een teef. Aan de andere kant ben ik bang de goede verstandhouding tussen Belle en Catootje te verstoren. Ze kunnen het nu prima vinden, er zijn nooit conflicten en nu ze loops is zijn ze zelfs heel knuffelig naar elkaar. Belle lijkt me nog steeds de ranghoogste, maar ze is heel erg toegeeflijk, Catootje is een pestkop en kan heel ver gaan voordat Belle haar weg zal snauwen. Ik vraag me dus af of en hoe dit zou kunnen veranderen na castratie van Catootje. Naar vreemde honden is Catootje in eerste instantie wat terughoudend en over het algemeen vriendelijk, alleen als ze in de gaten heeft dat een andere hond onder de indruk is van haar, kan ze wel erg wild en lomp doen.
(Over de relatie met Chiva maak ik me niet zo druk, want Chiva houdt zich sowieso een beetje afzijdig van de andere twee)
Graag hoor ik meningen en ervaringen van jullie.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik heb Megan ook moeten laten castreren na de nodige schijndrachten en melkklierontstekingen. Bij ons heeft het geen enkel probleem opgeleverd wat betreft de acceptatie tussen Donna en Megan. Sterker nog: er is mij nooit een verschil opgevallen in de relatie voor en na de castratie van Megan. Donna is overigens nog gewoon intact.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijn teef is na elke loopsheid schijnzwanger (gezwollen tepels en melkgift). Alleen als het echt nodig is geef ik haar een kuur lactafal maar dat is tot op heden nog maar een paar keer nodig geweest en ze is inmiddels al 5 jr., vaak was het na een paar weken gewoon weer over. Voor mij geen reden geweest om maar een sec. over castratie na te denken aangezien ze er totaal niet ziek van is en net zo vrolijk en gezond rondrent als normaal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Belle
Zeer actief

malinois schreef:mijn teef is na elke loopsheid schijnzwanger (gezwollen tepels en melkgift). Alleen als het echt nodig is geef ik haar een kuur lactafal maar dat is tot op heden nog maar een paar keer nodig geweest en ze is inmiddels al 5 jr., vaak was het na een paar weken gewoon weer over. Voor mij geen reden geweest om maar een sec. over castratie na te denken aangezien ze er totaal niet ziek van is en net zo vrolijk en gezond rondrent als normaal.
Bij Catootje heeft de schijnzwangerschap wel langer geduurd dan een paar weken. Eigenlijk waren haar tepels pas net weer een beetje normaal. Ziek of chagrijnig is ze er ook niet van, maar volgens mij vergroot het wel de kans op melkklierkanker.
De teven die ik eerder heb gehad hadden nooit last van schijnzwangerschap, dus die heb ik ook nooit laten castreren. Alleen bij Belle heb ik het wel (al heel vroeg) laten doen omdat de DA me had bepraat. En nu met Catootje twijfel ik dus heel erg.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inky was gecastreerd , en die werd daarna alleen maar makkelijker , wel is ze tot de laatste dag de baas over het roedel gebleven. Nafnaf is ook gecastreerd , en ik merk eigenlijk geen verschil , over 3 mnd is Oops ook de klos :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Belle schreef:
malinois schreef:mijn teef is na elke loopsheid schijnzwanger (gezwollen tepels en melkgift). Alleen als het echt nodig is geef ik haar een kuur lactafal maar dat is tot op heden nog maar een paar keer nodig geweest en ze is inmiddels al 5 jr., vaak was het na een paar weken gewoon weer over. Voor mij geen reden geweest om maar een sec. over castratie na te denken aangezien ze er totaal niet ziek van is en net zo vrolijk en gezond rondrent als normaal.
Bij Catootje heeft de schijnzwangerschap wel langer geduurd dan een paar weken. Eigenlijk waren haar tepels pas net weer een beetje normaal. Ziek of chagrijnig is ze er ook niet van, maar volgens mij vergroot het wel de kans op melkklierkanker.
De teven die ik eerder heb gehad hadden nooit last van schijnzwangerschap, dus die heb ik ook nooit laten castreren. Alleen bij Belle heb ik het wel (al heel vroeg) laten doen omdat de DA me had bepraat. En nu met Catootje twijfel ik dus heel erg.
Als ze bijna geen herstelperiode heeft tussen 2 schijnzwangerschappen zou ik inderdaad ook over castratie na gaan denken. Mijn teef is dus maximaal een week of 3 schijnzwanger, moet er wel aan toevoegen dat ik haar tepels wel een aantal keren per dag koel met Kamperspiritus ze kan dus niet bij haar zelf gaan drinken wat ze wel doet als ik er niks op smeer en dan houdt ze de melkgift dus zelf in stand.
De laatste keer was het maar 1 week :19: is dus heel verschillend hier, maar wel kort genoeg om ruim voldoende te herstellen.
En over melkklierkanker, ja alles kan, maar ik ga haar dus niet leeghalen omdat het weleens zou kunnen gebeuren. Alleen als ze meer klachten zou hebben zou het een reden voor mij zijn
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Bij Buffy wacht ik het meer dan twee loopsheden af in principe want ze is in januari voor het eerst loops geweest en nu nog steeds niet, dus er zit genoeg hersteltijd tussen vind ik. Bij zo'n korte cyclus zou ik ook erg moeten piekeren.

Anne
Belle
Zeer actief

Ik heb er met mijn vorige honden ook nooit over gedacht, omdat die ook nooit echt schijnzwanger waren. En geen van allen hebben ze ook melkklierkanker gekregen overigens. Ik vond ook altijd het risico van de operatie en de narcose groter dan het risico op kanker. Alleen denk ik nu dus dat het risico op kanker groter is als een teef zo lang schijnzwanger is en ook nog een best wel korte cyclus heeft, en mogelijk dan wel opweegt tegen de risico's van een castratie en de mogelijke gedragsveranderingen. Maar ik ben er nog niet echt uit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zit er zelf ook over na te denken :wink:

Bowie heeft een lange aanlooptijd wat haar loopsheid betreft en daarna nog weeeeken lang er last van.
De vorige keer kwam het er op neer dat ze er in totaal bijna 4 maanden last van heeft gehad inclusief haar schijnzwangerschap.
En dan is ze na 4 maanden eindelijk van alles af begint het riedeltje weer opnieuw want mevrouw wordt na 5 maanden na haar loopsheid weer loops.
Ook tijdens haar schijnzwangerschap was ze niet te genieten en ik herkende mijn hond niet terug.

Ik vind het een te groot tijdsbestek op een jaar dat ze zich niet lekker voelt en belaagd wordt door reuen. Dat is het mij niet waard om haar niet te laten helpen.
Daarbij de kans op bepaalde kankervormen of baarmoederontstekingen maakt voor mij de situatie dat ik er ook over na zit te denken :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Tamara en Bowie schreef:Ik zit er zelf ook over na te denken :wink:

Bowie heeft een lange aanlooptijd wat haar loopsheid betreft en daarna nog weeeeken lang er last van.
De vorige keer kwam het er op neer dat ze er in totaal bijna 4 maanden last van heeft gehad inclusief haar schijnzwangerschap.
En dan is ze na 4 maanden eindelijk van alles af begint het riedeltje weer opnieuw want mevrouw wordt na 5 maanden na haar loopsheid weer loops.
Ook tijdens haar schijnzwangerschap was ze niet te genieten en ik herkende mijn hond niet terug.
Wij hadden ook besloten dat als Buffy een cyclus van 6 maanden had dat we haar zouden laten castreren. Ze is zeker 3,5 maand niet de oude Buffy geweest en oogde ook ongelukkiger: veel piepen niet graag spelen, veel slapen. Dan heb ik liever een iets bitcherige hond die wel plezier heeft in ballen en wandelen en in het leven.

Anne
Belle
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Ik zit er zelf ook over na te denken :wink:

Ik vind het een te groot tijdsbestek op een jaar dat ze zich niet lekker voelt en belaagd wordt door reuen. Dat is het mij niet waard om haar niet te laten helpen.
Daarbij de kans op bepaalde kankervormen of baarmoederontstekingen maakt voor mij de situatie dat ik er ook over na zit te denken :wink:
Volgens mij lopen Bowie en Catootje inderdaad aardig gelijk op. Ik zie iedere keer in jouw topics ongeveer dezelfde "probleempjes" als wij op hetzelfde moment hebben. Catootje is ook heel lang vantevoren en erna aantrekkelijk voor reuen. En als ze niet van die lange poten had, zouden haar tepels op de grond hebben gehangen tijdens de schijnzwangerschap :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Marjolein,

Hier zijn zowel Lana als Levi gecastreerd en dat gaat prima tussen die twee.
Belle
Zeer actief

Scooby schreef:Hoi Marjolein,

Ja, dat is ook zo. Heb jij nog iets gemerkt van een verandering nadat de tweede was gecastreerd?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Belle schreef: Volgens mij lopen Bowie en Catootje inderdaad aardig gelijk op. Ik zie iedere keer in jouw topics ongeveer dezelfde "probleempjes" als wij op hetzelfde moment hebben. Catootje is ook heel lang vantevoren en erna aantrekkelijk voor reuen. En als ze niet van die lange poten had, zouden haar tepels op de grond hebben gehangen tijdens de schijnzwangerschap :mrgreen:
Dat klopt, het viel mij ook al op ja :wink:

Succes met je beslissing!
Belle
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Belle schreef: Volgens mij lopen Bowie en Catootje inderdaad aardig gelijk op. Ik zie iedere keer in jouw topics ongeveer dezelfde "probleempjes" als wij op hetzelfde moment hebben. Catootje is ook heel lang vantevoren en erna aantrekkelijk voor reuen. En als ze niet van die lange poten had, zouden haar tepels op de grond hebben gehangen tijdens de schijnzwangerschap :mrgreen:
Dat klopt, het viel mij ook al op ja :wink:

Succes met je beslissing!
Jij ook :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Belle schreef:
Scooby schreef:Hoi Marjolein,

Ja, dat is ook zo. Heb jij nog iets gemerkt van een verandering nadat de tweede was gecastreerd?
Nee, helemaal niet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”