Nou jullie hebben geen idee wat het me gekost heeft en nu nog! Boosheid, opstandigheid en veel tranen. Mijn dochter zei laatst dat ze zich zorgen maakte omdat ze me vaak zo depressief vond.
Ik heb lang geaarzeld of ik aan zo'n energieke hond zou beginnen omdat ik geen rijbewijs heb en in de stad woon. Toen we er toch voor gingen (omdat ik hopeloos verliefd was geworden op de Bracco

) heb ik mijzelf bezworen dat ik mijn hond zou geven wat hij nodig had. Tot j.l. maart is er geen dag voorbij gegaan of we gingen er op uit met de fiets (Dante er naast) of ov. Wandelingen en trainingen. Dat laatste, het trainen (jacht/apporteertraining) bleek niet alleen noodzakelijk maar vond ik ook nog eens ontzettend leuk (behalve af en toe als die @#*-hond er weer eens van door ging

) en verslavend

. Het wandelen idem dito.
Dus, vooral in het begin, had ik ook last van schuldgevoel tegenover Dante. Slaat nergens op natuurlijk maar het is zo rot dat je een hond niet uit kan leggen waarom zijn fijne leventje ineens zo drastisch verandert. Bij het wandelen ging hij bijv. bij het veldje in de buurt spontaan zitten en mij aankijken, zo van 'zie je dan niet dat ik netjes zit, stommerd, je vergeet mijn riem af te doen', dan scheelde het niet veel of ik stond buiten op straat te janken
Of in huis moest ik hem negeren terwijl hij met een blije kop kwispelend voor me stond met een speeltje in zijn bek. Nu doet hij dat soort dingen niet meer, dat maakt het voor mij makkelijker.
Het enige voordeel; voor het eerst in zijn leven is Dante mooi op gewicht

. Altijd, zelfs als pup al, was hij aan de magere kant. Na vakantie's, waarbij hij nog meer beweging kreeg dan normaal, was hij soms echt bottig en kostte het me de grootste moeite om er wat meer 'vlees' aan te krijgen. Hij is nu 1,5 kilo aangekomen!
Nou het is wel een klaagverhaal geworden hè

, sorry daarvoor!
Maar behalve de echte hondenmensen begrijpen weinig mensen in mijn buurt dat ik het er zo moeilijk mee heb. Vooral de 'rondje om de vijver lopers' wier hond zelden of nooit de wijk uitkomt, zeggen beleefd 'ja, ja' maar zien natuurlijk geen verschil met hun eigen hond
En als ik sommige verhalen in deze hoek van het forum lees zeg ik tegen mijzelf dat dat toch echt veel ergere dingen zijn, maar dat zegt mijn verstand, nu mijn gevoel nog
Dus wat ik eigenlijk wilde zeggen met deze hele litanie

is dat het helemaal niet zo knap van me is maar dat het me ontzettend veel moeite kostte en nog (want gek genoeg went het maar niet). Maar ik had geen keus; als ik me niet aan de regels had gehouden zou Dante zeker invalide door het leven hebben moeten gaan. Ook op deze manier was het niet gezegd dat hij zou herstellen maar had hij in ieder geval een kans. En het lijkt er nu op dat dat gaat lukken...
Nogmaals excuses voor het hele lange verhaal maar als ik er eenmaal over ga 'praten'
Gr. Marijke