Ik zit met een dilemma :
Dazzle is een reutje ( heidewachtel ) van precies 1 jaar.
Zijn balletjes zijn nooit ingedaald, en er wordt door dierenartsen vaak aangeraden om ze dan weg te halen, omdat het tumoren kan veroorzaken.
Je hond heeft dan 20 x zoveel kans op teelbalkanker, alleen de kans op teelbalkanker (als ze wel gewoon ingedaald zijn) is al niet zo heel groot.
Dus ik denk dat die kans op kanker dan misschien wel meevalt.
Maar :
Dazzle is soms agressief naar andere reuen, het is geen dominante agressie. Ook agressief naar reuen die kleiner zijn en aan de riem lopen, en als Dazzle dan los loopt. (ja, ik weet dan ik dan veel te laat ben met aanlijnen.....). Hij valt ze dan echt aan.
Nu loopt er hier een loops teefje in de buurt, en ik kan helemaal niets met hem beginnen ! Binnen wel hoor, maar buiten loopt hij weg, en loopt alleen maar met de neus over de grond, ook al heb ik biefstuk bij me, luisteren doet hij echt niet !
Heidewachtels staan toch al niet bekend om hun gehoorzaamheid, maar nu is het wel heel erg!
Maar als ik nu de voordelen tegen de nadelen opweeg, kom ik er gewoon niet uit.:
Voordelen : kans op kanker vermindert, misschien gedragsverbetering t.o.v. andere reuen, het weglopen omdat er een loops teefje in de buurt is, zal ook wel weg zijn... .En hij "lekt" constant uit zijn plasser, ook niet zo fris, dat is dan ook over.
Nadelen: het kost € 375,- ! ,misschien wordt hij ook wel vervelend tegen teefjes, misschien vachtverslechtering, misschien wordt hij sloom?
Chemisch castreren om te proberen vind ik niet echt een optie, het schijnt dat de uitwerking niet precies hetzelfde is...
Wat zouden jullie doen ????
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen...
Groetjes, Yvonne