Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden sterven jonger door industrieel voedsel
Moderator: moderatorteam
-
alani
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Honden sterven jonger door industrieel voedsel
Honden sterven eerder door industrieel voedsel
AMSTERDAM - Honden die industrieel hondenvoer krijgen leven minder lang. Dat stelt de Brusselse dierenarts Gerard Lippert, die 600 steekkaarten van 'Animaux sans frontières Belgique' onderzocht. Lippert analyseerde de steekkaarten en kwam tot de conclusie dat het type hondenvoer een bepalende factor is voor de gezondheid van het beest. De steekkaarten zijn tussen 2001 en 2003 opgemaakt bij het overlijden van de honden. De kaarten bevatten informatie over het ras, leeftijd, geslacht, ziektes en de leefwijze van het dier, zo schrijft Het Gazet van Antwerpen.
Honden die industrieel voedsel krijgen leven gemiddeld tien jaar. Honden die restjes krijgen, halen de dertien jaar. Viervoeters die zowel restjes als industrieel voedsel eten worden gemiddeld elf jaar oud.
Vitamines
Omdat industrieel voedsel vaak droger van aard is, bevat dit vaak minder vitamines en mineralen, zo zegt Lippert. Ook bevat industrieel bereid voedsel kleurstoffen, meststof en pesticiden, en ook dat zou niet goed zijn voor een hond.
Volgens Lipperts doen hondenbezitters er goed aan hun huisdier tafelrestjes te geven. Hierbij kun je denken aan brood met soep, granen, groente en vlees.
Bron: http://www.hondenhok.com/pivot/entry.php?id=2167#body
AMSTERDAM - Honden die industrieel hondenvoer krijgen leven minder lang. Dat stelt de Brusselse dierenarts Gerard Lippert, die 600 steekkaarten van 'Animaux sans frontières Belgique' onderzocht. Lippert analyseerde de steekkaarten en kwam tot de conclusie dat het type hondenvoer een bepalende factor is voor de gezondheid van het beest. De steekkaarten zijn tussen 2001 en 2003 opgemaakt bij het overlijden van de honden. De kaarten bevatten informatie over het ras, leeftijd, geslacht, ziektes en de leefwijze van het dier, zo schrijft Het Gazet van Antwerpen.
Honden die industrieel voedsel krijgen leven gemiddeld tien jaar. Honden die restjes krijgen, halen de dertien jaar. Viervoeters die zowel restjes als industrieel voedsel eten worden gemiddeld elf jaar oud.
Vitamines
Omdat industrieel voedsel vaak droger van aard is, bevat dit vaak minder vitamines en mineralen, zo zegt Lippert. Ook bevat industrieel bereid voedsel kleurstoffen, meststof en pesticiden, en ook dat zou niet goed zijn voor een hond.
Volgens Lipperts doen hondenbezitters er goed aan hun huisdier tafelrestjes te geven. Hierbij kun je denken aan brood met soep, granen, groente en vlees.
Bron: http://www.hondenhok.com/pivot/entry.php?id=2167#body
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
alani
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- *Linda*
- Zeer actief
-
aschra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
-
Gompie
- Actief
-
Mauyak
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Annelies
- Zeer actief
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mickey zou denk ik eerder sterven door barf.
Ik heb ruim een jaar gebarfd,beviel best goed,alleen heeft Mickey een paar keer na 24 uur nog botten van kip uit gekotst die nog keihard waren,lijkt me ook niet echt bevorderlijk om oud mee te worden.De andere 2 hebben daar geen last van.
Nee,ik had die dag geen brokken gegeven,de dag ervoor ook niet,dus daar kan het ook niet aan liggen,denk eerder dat haar spijsvertering niet helemaal goed werkt,maar ik durf dus geen botten meer te geven.
Ik heb ruim een jaar gebarfd,beviel best goed,alleen heeft Mickey een paar keer na 24 uur nog botten van kip uit gekotst die nog keihard waren,lijkt me ook niet echt bevorderlijk om oud mee te worden.De andere 2 hebben daar geen last van.
Nee,ik had die dag geen brokken gegeven,de dag ervoor ook niet,dus daar kan het ook niet aan liggen,denk eerder dat haar spijsvertering niet helemaal goed werkt,maar ik durf dus geen botten meer te geven.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
-
Gompie
- Actief
Bea. schreef:Mickey zou denk ik eerder sterven door barf.
Ik denk dat ook niet iedere hond geschikt is voor barf. Sam (Jack Russell) heeft een gevoelige maag en darmen en krijgt alleen gemakkelijk (voor hem) te verteren botten (kippevleugels, haas, konijn, muis, runderstaart, vis). Hij is verzot op kluiven en bijt alles goed in stukjes.
Per hond moet je uitvinden wat het beste is. Ik geloof ook niet in vaste regels van een bepaalde stroming of een bepaald voermerk.
-
Mauyak
Ik ken een heleboel mensen die hun hond altijd alleen maar brokken hebben gevoerd en waarvan de honden(inclusief mijn eigen honden)behoorlijk oud werden in goede gezondheid.Bij mijn brokkenhonden was de gemiddelde leeftijd 14 jaar oud,en hebben ze hun leven nooit echt noemenswaardige gezondheidsklachten gehad.
**Maar ik ken echt niet 1 persoon die een hond van PUP tot aan de dood BARf heeft gevoerd.**Dus daarom kan ik ook maar moeilijk geloven dat Barf ook echt zo gezond is als gezegd word.Er zijn in mijn omgeving ook geen bewijzen voor handen,en die heb ik wèl bij brokkenhonden.
Je kunt ook het beste je eigen gevoel volgen,wat het voeren betreft.Want de discussie zal niet zo gauw eindigen denk ik.Tevens zie ik ook dat er een paar mensen zijn die ik ken(en ook ik zelf)die vorig jaar zijn begonnen met kvv,toch van lieverlee weer terug gaan op brokken.Argument hiervoor wat ik hoorde was dat de hond het steeds minder graag at,en het ontdooien en vakanties wat tegenviel.Mijn reden om terug te stappen op brokken,is dat 1 hond altijd brokken is blijven eten en die ziet er beter uit dan de 2 die op kvv staan.En de twee die wel kvv eten,die eten het idd ook steeds minder graag.Dat is natuurlijk iets wat je met Barf niet snel hebt omdat de afwisseling dan veel groter is,je voert immers iedere dag wat anders.
**Maar ik ken echt niet 1 persoon die een hond van PUP tot aan de dood BARf heeft gevoerd.**Dus daarom kan ik ook maar moeilijk geloven dat Barf ook echt zo gezond is als gezegd word.Er zijn in mijn omgeving ook geen bewijzen voor handen,en die heb ik wèl bij brokkenhonden.
Je kunt ook het beste je eigen gevoel volgen,wat het voeren betreft.Want de discussie zal niet zo gauw eindigen denk ik.Tevens zie ik ook dat er een paar mensen zijn die ik ken(en ook ik zelf)die vorig jaar zijn begonnen met kvv,toch van lieverlee weer terug gaan op brokken.Argument hiervoor wat ik hoorde was dat de hond het steeds minder graag at,en het ontdooien en vakanties wat tegenviel.Mijn reden om terug te stappen op brokken,is dat 1 hond altijd brokken is blijven eten en die ziet er beter uit dan de 2 die op kvv staan.En de twee die wel kvv eten,die eten het idd ook steeds minder graag.Dat is natuurlijk iets wat je met Barf niet snel hebt omdat de afwisseling dan veel groter is,je voert immers iedere dag wat anders.
-
nizinny
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
Blije Wereld
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
Golden Stanley
Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.Mauyak schreef:.
Dit sterkt mij in de bewering dat op termijn je een betere gezondheid doorvererft in volgende generaties fokhonden op rauw voer.
Dat idee heb ik zeker niet met brokkenhonden.
-
Mauyak
Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.Golden Stanley schreef:Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.Mauyak schreef:.
Dit sterkt mij in de bewering dat op termijn je een betere gezondheid doorvererft in volgende generaties fokhonden op rauw voer.
-
Golden Stanley
Het overtuigende bewijs dat mijn honden het beter op rauw doen dan op brok heb ik hier rondlopen. 1+1 = 2 optellen bij mijn vorige honden leert mij dat ik het toen al veel en veel beter had kunnen doen.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.Golden Stanley schreef:Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.Mauyak schreef:.
Dat vind ik geen sterk argument 'van horen zeggen'. Ik hou een aantal Goldenfokkers in de gaten die nu hun 7de en 8ste jaar ingaan. Je moet er mee in contact komen en vragen stellen etc.etc. Dan kom je tot de conclusie dat door toedoen van alleen al de chemische toevoegingen in brokvoer en overmatig enten de daarop volgende generaties een slecht immuunsysteem meegeeft. Als ik had moeten wachten totdat ik die oude barfhonden in mijn omgeving tegen kom, dan was mijn hond waarschijnlijk nog zieker geweest dan hij al was.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
ik ben op de helft..telt dat ook??Mauyak schreef:[]Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.
ik zie dus wel duidelijk verschil tussen mijn vorige brokken honden en deze honden!
Of ze langer zullen leven weet ik ook niet, daar spelen meer dingen in mee dan alleen voeding!
lekkere vervuilde woonomgeving of zo

-
Marion.
Zo vreselijk lang zijn brokken nog niet ingeburgerd hoor. Onze hond thuis (die 20 jaar geleden is doodgegaan) at wel brokken, maar daarnaast de tafelresten. Dat was toen heel normaal. Tien jaar eerder was dat zelfs doodnormaal en kregen ze nog amper brok.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.
En no way dat mijn ouders een brok voor de hond kochten die 100 gulden per 15 kilo was, ook niet omgerekend naar geld in die tijd
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
kloptMarion. schreef:[Zo vreselijk lang zijn brokken nog niet ingeburgerd hoor. Onze hond thuis (die 20 jaar geleden is doodgegaan) at wel brokken, maar daarnaast de tafelresten. Dat was toen heel normaal. Tien jaar eerder was dat zelfs doodnormaal en kregen ze nog amper brok.
En no way dat mijn ouders een brok voor de hond kochten die 100 gulden per 15 kilo was, ook niet omgerekend naar geld in die tijd
dit beeld was gewoon in de grote steden

ik ken het ook nog ..stinkarren..
ook ik weet nog wel dat in de jaren 60 iedere slager lappen vuile pens verkocht!!
en de oude garde met windhonden die aan wedstrijden deden gaven hun honden echt geen brokken.
Grappig is dat ik wekelijks loop met een ouder iemand

-
Rosita
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Mijn labrador is nog niet zolang geleden overleden op 14 jarige leeftijd. De laatste 4 jaar van zijn leven heeft hij alleen vers gegeten. Ik vond hem toen voor een 10 jarige hond redelijk goed eruitzien, maar na de overgang op vers merkte ik pas wat ik hem al die jaren tekort had gedaan. Hij had een stuk minder last van zijn artrose en zat ook veel beter in zijn vacht. Hij rende weer als een jonge hond en iedereen die hem al een paar jaar kon vroeg wat er met mijn hond was gebeurt. Gewoon ander voer dus. Nu was ik al vaker van voer veranderd (als pup en jonge hond at hij eukanuba, daarna een paar jaar hill's, en de laatste 2 jaar voor de overgang naar vers at hij royal canin), maar dit was toch wel een hele grote verandering. Ik denk niet dat hij op brokken minder oud had geworden (hij at pas 4 jaar vers), maar hij is wel veel vitaler oud geworden (heeft de ochtend voor zijn dood nog met een pup lopen spelen in het park), en heeft absoluut niet gesukkeld.
Our greatest moments are... when not much happened

-
Mauyak
30 jaar geleden voerde we al Hols Donatin,er waren toen maar een beperkt aantal merken hondenvoer.Dat koste toen ongeveer 6 gulden per zak.Pas eind jaren tachtig werder de dure merken bekend in Nl,zoals Eukanuba en Hills etc.Deze koste idd zo'n 100 gulden per zak,en dit was maar voor weinig mensen weggelegd.Toen waren wij best jaloers op mensen die dit wel voerde want we dachten dat hun honden echt veel beter voer kregen dan onze honden,omdat het zo ontzettend duur was.Wij voerden al vanaf eind jaren 80 Royal Canin,eerst jaren lang de Croc'versie gevoerd en de laatste jaren de Premium lijn,die ook behoorlijk duur is.Ik kan dus zeggen dat ik toch meerdere honden(we hebben er altijd minstens 3-4 rondlopen)een gezond leven heb gegeven van pup tot de dood op brok.Ik heb dus de bewijzen in eigen huis zien rondlopen zullen we maar zeggenMarion. schreef:Zo vreselijk lang zijn brokken nog niet ingeburgerd hoor. Onze hond thuis (die 20 jaar geleden is doodgegaan) at wel brokken, maar daarnaast de tafelresten. Dat was toen heel normaal. Tien jaar eerder was dat zelfs doodnormaal en kregen ze nog amper brok.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.
- Hutsje
- Zeer actief
Ik ken ze wel hoor, ik wil je ook wel in contact brengen als je dat wilt? Een van deze fokkers voert al generaties rauw en heeft alleen maar a of b heupen en hele sterke gezonde honden die zelfstandig kunnen baren en altijd voldoende melk hebben (en dat is vrij zeldzaam bij de BM). Ik vind het een beetje kortzichtig als je een mening baseert op iets wat JIJZELF nog niet hebt meegemaakt (zo iemand ontmoeten dus) en daar zo star aan vasthoudt.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.Golden Stanley schreef:Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.Mauyak schreef:.

-
Mauyak
Hoe kun je anders een eerlijke mening hebben als je iets alleen maar van horen zeggen hebt?Je kunt pas een mening vormen als je iets zelf hebt ervaren en gezien met eigen ogen.En ik heb dus een mening over brokken op basis van MIJN eigen ervaringen,en zelf gezien hoe MIJN honden het er al jaren op doen.Dus dat kan ik niet bepaald kortzichtig noemen.Hutsje schreef:Ik vind het een beetje kortzichtig als je een mening baseert op iets wat JIJZELF nog niet hebt meegemaakt (zo iemand ontmoeten dus) en daar zo star aan vasthoudt.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.Golden Stanley schreef:Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.Mauyak schreef:.
- Hutsje
- Zeer actief
Waar staat dat dat alleen aan het voer toegeschreven wordt?Nanna schreef:Voldoende melkgift hebben is natuurlijk heerlijk voor een fokker (en de pups) maar of dat alleen aan het voer toegeschreven kan worden?Hutsje schreef:Ik ken ze wel hoor, ik wil je ook wel in contact brengen als je dat wilt? Een van deze fokkers voert al generaties rauw en heeft alleen maar a of b heupen en hele sterke gezonde honden die zelfstandig kunnen baren en altijd voldoende melk hebben (en dat is vrij zeldzaam bij de BM). Ik vind het een beetje kortzichtig als je een mening baseert op iets wat JIJZELF nog niet hebt meegemaakt (zo iemand ontmoeten dus) en daar zo star aan vasthoudt.Mauyak schreef:Maar dat is allemaal van horen zeggen,en ik zou graag de eerste in het echt tegenkomen die zegt ik heb mijn hond 14-15 jaar lang barfgevoerd van pup tot dood.En die persoon ben ik nog niet tegengekomen,maar wel tig mensen die ik wel persoonlijk ken die oude tot zeer oude honden hebben/hadden,die hun hele leven brokken aten.Dus dat sterkt mij in mijn overtuiging dat het allemaal niet zo beroerd is met brokjes als men wil laten geloven.Golden Stanley schreef: Ik ken ze niet persoonlijk, maar er zijn echt al VEEL fokkers te vinden over de hele wereld die ten minste al 8 jaren rauw voeren en kampioenshonden voortbrengen. De verschillende generaties daarvan worden in hoofdzaak ook rauw gevoerd en het zijn merendeel erg gezonde honden met een prachtig bone.
In mijn ras hebben de teven eigenlijk standaard voldoende melk, maakt niet uit of ze rauw of brok eten. Ik zou het dus eerder zoeken in de genetische achtergrond van zo'n teef. Hoe deed moeder het qua melkgift? En oma?
Zelfstandig baren is ook zoiets. Zou een Engelse Bulldog beter zelfstandig kunnen baren door het voedsel dat ze krijgt?
Eigenlijk best interessant, er zou eens gedegen onderzoek naar moeten komen.
Ik ken meerdere fokkers die de teef op vers zetten vanaf de dekking vanwege de betere melkgift door vers, overigens.