Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klooien met pijnstillers

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Klooien met pijnstillers

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack zit dus aan de rymadil (sp? geen zin om het op te zoeken) in verband met zijn hele rotte voorpoten. Advies van de da was 1 tablet per dag om ongeveer 12 uur 's middags. Dat heb ik een paar dagen gedaan, maar ik had de indruk dat dat pas na 12 uur ging werken (als ik naar bed wilde :roll: ) en de volgende dag uit was gewerkt, dus hij heeft vervolgens eerst een tijdje 's ochtends een tablet gehad. Dat had niet veel effect op de ochtendwandeling, maar 's avonds werd hij helemaal hyperactief. :roll:

Toen ben ik hem 's avonds een halve, en 's ochtends een hele tablet gaan geven. Nou, ik had Jack van drie jaar geleden weer terug. :N: Stuiterend door het leven, zeg maar. Het was heerlijk hoor, toen ik vrij was, en op vakantie heeft hij zich helemaal uitgeleefd, maar het was gewoon *te*. Ik had een supervrolijke Jack die door zijn poten zakte en 1 keer supervrolijk en zielstevreden met zijn kop in de nek van mijn zoon naar huis gedragen moest worden.

Dus nu weer 1 tablet per dag, en hij krijgt hem 's avonds. De volgende ochtend is hij lekker actief, loopt te rennen en te stoeien, helemaal geweldig. Maar 's middags loopt hij te sjokken, wil amper mee, en dan 's avonds - zelfs voor hij zijn pil heeft gehad - loopt hij opeens in huis weer effe een half uurtje met balletjes te gooien en achter Lilo aan te racen. :denken:

Ik vind het zo onlogisch allemaal, en voor ik nou weer ga veranderen toch graag jullie mening. Een halve in de avond en een halve na de ochtendwandeling? Toch maar weer anderhalf geven en hem continue laten vlammen tot het kaarsje dooft?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

kun je het in 3 keer geven?
starfleet
Erelid

Re: Klooien met pijnstillers

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef: Ik vind het zo onlogisch allemaal, en voor ik nou weer ga veranderen toch graag jullie mening. Een halve in de avond en een halve na de ochtendwandeling? Toch maar weer anderhalf geven en hem continue laten vlammen tot het kaarsje dooft?
Dat zou ik niet doen. Dat is toch niet goed voor hem ook? Ik zou denk ik kiezen voor 's ochtends flink en goed eruit, de dag verder rustig en 's avonds voor het slapen gaan nog even actief. Als je het voor het kiezen hebt dan.

Anne
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

yamie schreef:kun je het in 3 keer geven?
Ja hier dacht ik ook aan.
Wolf krijgt nog maar een kwart per dag en ik geef het hier 's morgens. Dan heeft hij nog wel eens opstartproblemen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Op zich is het moeilijk in te schatten want sommige honden lopen gewoon door de pijn heen.

Je zou ook kunnen proberen om hem een tijdje zonder te laten en kijken hoe het gaat, wie weet houd hij zich dan wat meer in want ik neem aan dat niet bekend is wat dat geren en gehups voor schade aanricht.
mocht hij teveel pijn krijgen dat hij ook niet gewoon kan wandelen dan kan je kijken met een halve tablet 2 of 3x dgs (ligt aan de werkingsduur).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hanneke2
Zeer actief

Inge O schreef:als je langere tijd (dus langer dan enkele dagen) rimadyl geeft, dan heb je in principe een min of meer constante bloedspiegel, waarvan iig de laagste waarde hoger moet zijn dan de minimaal werkende dosis.
vandaar waarschijnlijk dat je er geen touw kan aan vastknopen wat de verschillen zijn als je de medicatie 's ochtends of 's avonds geeft : als het goed is (dus, als jack op de goede dosis staat) mag er helemaal geen verschil zijn.
Dat bedoel ik. Ik zie nou pieken en dalen, en het zou stabiel moeten zijn. De da zei ook dat het 24 uur bleef werken, dus dat klopt met wat jij zegt.

Vandaag weer: vanochtend helemaal lekker rennen, vanmiddag niet vooruit te branden en echt moeilijk lopen, en vanavond moest er een tunnel naar Nieuw-Zeeland gegraven worden in de tuin en daarna was Lilo de klos. Nou is Lilo echt wel van ruw stoeien, maar ze kreeg een klap met een poot en ze zat gewoon effe duf voor zich uit te kijken van die dreun. :roll:

Misschien moet ik de da maar eens bellen en kijken wat zij ervan vindt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik was in de veronderstelling dat je Rimadyl 2 x daags moet geven.
Je geeft nu 1 x daags 1 tablet begrijp ik? Kan je die niet halveren en dan 's ochtends een halve en 's avonds een halve geven?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hanneke2
Zeer actief

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: Dat bedoel ik. Ik zie nou pieken en dalen, en het zou stabiel moeten zijn. De da zei ook dat het 24 uur bleef werken, dus dat klopt met wat jij zegt.
ik denk niet dat je die pieken en dalen per definitie aan een veranderde medicijnenbloedspiegel moet toeschrijven - hoogstwaarschijnlijk ligt het gewoon aan de schommeling in pijn die jack zo al heeft, los van de medicatie.
als ik naar mezelf kijk kan de last die ik van mijn schouder of rug heb ook per uur variëren, zonder dat je daar een duidelijke reden kan voor bedenken (ik denk dat die er gewoon ook niet is).
heeft jack dus meer pijn, dan breekt die als het ware nog door deze dosering heen, heeft hij minder pijn, dan voelt hij er niks meer van - zo zou ik het althans verklaren.
Okee, ik snap je, maar Jacks pijn is toch duidelijk bewegingsgerelateerd. Denk ik. En terwijl ik dat typ, bedenk ik me dat hij 's middags dus misschien last heeft door het rennen en stoeien 's ochtends, en dat dat dan 's avonds weer minder wordt omdat hij dan weer een hele tijd niet heeft lopen dollen.

(ETA: Ik zit nog even verder te denken, en het wordt steeds logischer. Jack heeft met name last van zijn spieren en pezen, vreemd (maar gelukkig!) genoeg vertoont hij nog steeds geen tekenen van arthrose of andere pijn in zijn gewrichten. En spierpijn krijg je meestal een tijdje *na* de belasting, dus het is niet zo gek dat hij 's middags moeilijk loopt, en dan na een kalm rondje en nog wat rust 's avonds weer in is voor gek doen. Na een hele nacht slapen is hij 's ochtends weer helemaal het ventje, en dan beginnen we weer overnieuw.)

Ik vind Caroline's idee om 's avonds en 's ochtends een halve te geven niet eens zo gek. Het zou niet uit mogen maken, maar als het een ietsje effect heeft, voelt hij 's ochtends misschien eerder dat hij echt te ver gaat, en loopt hij 's middags wel weer vrolijk mee.

(Als het tegenzit heb ik een hond die de hele dag voor dood in zijn mand ligt en midden in de nacht over de leuning van de bank rent. :roll: )

Ik ga het proberen, twee keer een halve. En wordt het niks, dan ga ik bij de da informeren naar andere mogelijkheden. Misschien zijn er wel andere pijnstillers die gewoon geschikter zijn voor Jacks problemen.
Hanneke2
Zeer actief

Effe nog een late reactie:
Sassie schreef:
Ja hier dacht ik ook aan.
Wolf krijgt nog maar een kwart per dag en ik geef het hier 's morgens. Dan heeft hij nog wel eens opstartproblemen.
Wat mankeert Wolf ook weer precies?

Het blijft mij (en de da) verbazen dat Jack dus nooit opstartproblemen heeft. Het is een godswonder met die rotte gewrichten, maar ook voordat hij pijnstillers kreeg is hij nog nooit stijf en stram opgestaan.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Stang schreef:Ik was in de veronderstelling dat je Rimadyl 2 x daags moet geven.
Je geeft nu 1 x daags 1 tablet begrijp ik? Kan je die niet halveren en dan 's ochtends een halve en 's avonds een halve geven?
ik moest het van onze DA ook altijd 2 keer daags geven :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef: Ik vind het zo onlogisch allemaal, en voor ik nou weer ga veranderen toch graag jullie mening. Een halve in de avond en een halve na de ochtendwandeling? Toch maar weer anderhalf geven en hem continue laten vlammen tot het kaarsje dooft?
Dat zou ik niet doen. Dat is toch niet goed voor hem ook? Ik zou denk ik kiezen voor 's ochtends flink en goed eruit, de dag verder rustig en 's avonds voor het slapen gaan nog even actief. Als je het voor het kiezen hebt dan.

Anne
Ik zou het dus wel doen. Mijn oude hond heeft nog jaaaaren zónder bijwerkingen met deze pijnstillers heel gelukkig geleeft. Pijnvrij houden is het best wat je kunt doen en met Rymadil mag best wat overdoseren, het is wat dat betreft veiliger dan bijv. Metacam. Veel sterkte.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Over twee maal daags Rimadyl; Dante krijgt nu al maanden twee maal daags 50 mg. Ik ben het wel eens vergeten te geven (tot mijn schande) en dan liep hij prompt mank, bijv. 's avonds vergeten; de volgende ochtend mank. Als ik het goed begrijp zou dat niet kunnen dus ivm met bloedspiegel (24u)? Maar toch was het zo :19: .

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Overigens Hanneke; lijkt me echt heel moeilijk jouw situatie met Jack. Een tijd heeft het er naar uit gezien dat de situatie van Dante blijvend zou zijn. Ik heb toen heel veel lopen piekeren hoe dat verder zou moeten in zijn leven; slapeloze nachten heb ik daarvan gehad.. Daardoor kan ik me goed inleven in de problemen met Jack; heel veel sterkte er mee!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Sunnybunny schreef:
starfleet schreef:

Anne
Ik zou het dus wel doen. Mijn oude hond heeft nog jaaaaren zónder bijwerkingen met deze pijnstillers heel gelukkig geleeft. Pijnvrij houden is het best wat je kunt doen en met Rymadil mag best wat overdoseren, het is wat dat betreft veiliger dan bijv. Metacam. Veel sterkte.
Ik ben het op zich met je eens dat het enige doel van het gedoe is dat hij pijnvrij moet zijn. Maar de ellende is dat het niet alleen een kwestie van pijn is. Ik heb 1 keer meegemaakt dat hij finaal door allebei zijn voorpoten zakte en echt helemaal niet meer kon lopen, niet van pijn maar - denk ik- omdat die spieren geen hele extreme belasting aankunnen, en dat risico loop ik als ik hem meer pijnstillers geef. Toen we op vakantie waren zat hij bijna op dat punt, omdat hij zo nodig moest *blijven* racen. En Jack vindt het geen punt hoor, die laat zich graag naar huis dragen, maar dat gaat mij niet lukken. :roll: Ik heb hem na zijn operatie veel moeten dragen, maar dat waren kleine stukjes, en ik hem hem twee keer vanuit het park helemaal naar huis gedragen, de keer dat hij door zijn poten zakte en toen hij zijn teen gebroken had, maar ik trek het niet om dat een paar keer per week te doen. Het is wel 23 kilo die over je schouder hangt. :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Moon schreef:Overigens Hanneke; lijkt me echt heel moeilijk jouw situatie met Jack. Een tijd heeft het er naar uit gezien dat de situatie van Dante blijvend zou zijn. Ik heb toen heel veel lopen piekeren hoe dat verder zou moeten in zijn leven; slapeloze nachten heb ik daarvan gehad.. Daardoor kan ik me goed inleven in de problemen met Jack; heel veel sterkte er mee!

Gr. Marijke
Ik denk dat het voor jou moeilijker was hoor, want ik wist waar ik aan begon met Jack. Of nee, ik wist het niet precies natuurlijk, maar het was wel een bewuste keuze voor een hond met een handicap. Het is wel effe anders als je gewoon een gezonde hond hebt die gehandicapt wordt of dreigt te worden. Ik zou me geen raad weten als Lilo opeens iets dergelijks zou hebben. :N:

Maar Jack wordt geen 19 jaar oud zoals sommige podenco's, dat wisten we toen we de adoptiepapieren tekenden. En dat is lullig voor ons, maar voor hem maakt het niet zoveel uit. Als hij vandaag dood neer was gevallen had hij al met al nog best een goed leven achter de rug gehad.

Maar voorlopig kan hij nog wel een tijdje mee, springt nog steeds met 4 poten de lucht in om bekende mensen te begroeten, heeft vanmiddag toen we weg waren het kattenvoer weer eens van het aanrecht gesnaaid, probeert uit alle macht om Lilo eruit te lopen in hun renwedstrijdjes en ging vanmiddag buiten opeens achter een vreemde kat aan en trok mijn schouder half uit de kom. :roll: (Dat doet hij nooooit, dat doet Lilo altijd, dus die andere schouder is eraan gewend, deze niet. :roll: )
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”