Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie en Bach Bloesem

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Epilepsie en Bach Bloesem

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik heb een vraagje. De Labrador van mijn vriend heeft epilepsie. Hij is 1,5 jaar en heeft ongeveer 6 aanvallen gehad. Na 3 maanden geen aanval meer te hebben gehad, kreeg hij er eergisteren weer eentje. Mijn vriend en ik kwamen bij zijn huis, en Sem was helemaal door het dolle heen. Hij sprong tegen mijn vriend op, en viel toen om en had een aanval. Ik had dit nog nooit gezien en was erg geschrokken.
De dierenarts heeft gezegd dat ze beter geen medicijnen kunnen geven, omdat hij er nu nog overheen kan groeien (als je met medicijnen begint, gaat het nooit meer over, zei hij).
Los daarvan of dat zo is (ik ben natuurlijk geen dierenarts), vraag ik me af of er niet iets anders gebruikt kan worden.
Ik heb zelf tijdens een stressvolle periode veel gehad aan Bach Bloesem Rescue Remedie. Sem krijgt steeds aanvallen als er iets bijzonders gebeurd en hij helemaal opgewonden is. Nu zat ik dus te denken of het dan slim is om hem op Bach Bloesem te zetten. Is dit heel dom gedacht of zou dit kunnen werken?
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Bach bloesem is vaak te "zwak" tegen epilepsie.
Daarnaast moet je nooit zelf gaan expirimenteren met Bach bloesems of homeopathie bij epilepsie bij honden omdat dit een lelijke verergering kan veroorzaken.
Als je al met homeopathie of dat soort middelen iets wilt doen, moet je dat ten alle tijden onder begeleiding van een goed homeopatisch dierenarts doen die tevens regulier dierenarts is. Helaas is het zo dat maar 30% van de honden met epilepsie enigzins of goed reageert op homeopathie.

Wat de dierenarts heeft gezegd is deels waar. Als er pas één toeval heeft plaatsgevonden, dan moet je zeker niet direct naar medicatie grijpen, want er is een kleine kans dat het bij één toeval blijft. Als er meerdere volgen na verloop van tijd kan de hond er niet meer overheen groeien.
In het geval van Sem is medicatie nog niet nodig. Hieraan moet je pas gaan beginnen als de toevallen komen met een tussentijd van 4 tot 6 weken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kun je eens iets meer vertellen over dat Bach een verergering van epilepsie kan veroorzaken? Dat snap ik niet. Als het niets in het voordeel kan betekenen..waar ik dan nog wel eens over met je in discussie wil, hoezo kan het dan wel ineens goed werken in het nadeel?
Bach heeft geen bijwerkingen, alleen werking. Als je met bach stress kan reduceren lijkt het me een positieve werking kunnen laten hebben op klachten die worden uitgelokt door stress.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Eline* schreef:Kun je eens iets meer vertellen over dat Bach een verergering van epilepsie kan veroorzaken? Dat snap ik niet. Als het niets in het voordeel kan betekenen..waar ik dan nog wel eens over met je in discussie wil, hoezo kan het dan wel ineens goed werken in het nadeel?
Bach heeft geen bijwerkingen, alleen werking. Als je met bach stress kan reduceren lijkt het me een positieve werking kunnen laten hebben op klachten die worden uitgelokt door stress.
Lijkt mij ook :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoniqueDM
Zeer actief

Eline* schreef: Als je met bach stress kan reduceren lijkt het me een positieve werking kunnen laten hebben op klachten die worden uitgelokt door stress.
Zoals ik al eerder schreef is Bach bloesem daar te zwak voor bij de meeste honden met epilepsie, zeker bij de wat grotere honden.

Toen Megan haar eerste epileptische toevallen (verspreid over weken) kreeg, wilde ik zeker niet direct naar de reguliere middelen grijpen. Ik ben toen met haar onder behandeling gekomen bij Atjo Westerhuis, homeopatisch en regulier dierenarts om haar homeopatisch tegen haar epilepsie te laten behandelen.
Hij vertelde me dat Bach bloesem wel rust geeft bij stress, maar dat de werking te zwak in om insulten te voorkomen. Dat is het enige wat ik ervan weet en te horen heb gekregen.

Veel mensen denken bij homeopathie ook: baat het niet dan schaadt het niet. Het tegendeel is echter waar. In het boek "hond en homeopathie" van Atjo Westerhuis staan bij de aandoening epilepsie geen homeopatische middelen genoemd, terwijl bij alle andere aandoeningen wel volop middelen met naam en toenaam worden genoemd. Dit heeft hij gedaan om "zelfdokteren" bij epilepsie te voorkomen, omdat dit falikant fout uit kan pakken.

Hier een citaat van Drs. A.H. Westerhuis:

In de homeopathie zijn diverse mogelijkheden voor de behandeling van epilepsie. Epilepsie is echter een van de moeilijkste aandoeningen om homeopathisch te behandelen (slechts in ongeveer 30% van de gevallen succes) en het vergt een deskundige en nauwkeurige begeleiding. Om thuisdokteren met homeopathie bij epilepsie te voorkomen worden de verschillende homeopathische middelen dan ook niet verder besproken.

Van de homeopathie kan gezegd worden, dat het in veel gevallen niet effectief is of een (soms lelijke) verergering van de klachten veroorzaakt. Redenen genoeg om met enige terughoudendheid epilepsie patiënten met homeopathische middelen te gaan behandelen. Doe het in ieder geval niet op eigen houtje; laat het over aan een dierenarts die deskundig is op het gebied van de homeopathie! Toch lukt het in een klein percentage van de gevallen een epilepsiepatiënt met homeopathie te genezen. Het is altijd weer moeilijk te bepalen of dat echt dankzij de homeopathie komt. Maar in ieder geval is het van belang voor een succesvolle behandeling, dat er voldoende symptomen en/of kenmerken zijn om te kunnen bepalen welk middel het beste past.
We geven u bewust geen lijstje van homeopathische mogelijkheden. Dit om te voorkomen, dat u de verleiding niet kunt weerstaan om het toch zelf te proberen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bach is geen homeopathie. Je zegt dat bach epilepsie kan verergeren en dat bestrijd ik. Natuurlijk is bach geen middel wat epilepsie kan voorkomen, dan was het een alom geroemd middel geweest. Hooguit een steuntje in de rug waardoor je misschien een hond iets minder snel in een aanval "lokt".
Maar baat het niet schaadt het niet in dit geval. Bach kan volgens mij epilepsie niet verergeren, al lebbert een hond een hele flesje ervan leeg.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
MoniqueDM
Zeer actief

Dat weet ik verder niet, dus daar kan ik ook geen uitspraken over doen.
Naar aanleiding van wat Atjo Westerhuis tegen mij heeft gezegd zou ik het niet uitproberen bij mijn hond met epilepsie, maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk :wink: .
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik bedoelde niet dat ik Bach tegen de epilepsie wil gebruiken, maar ermee wil proberen te voorkomen dat Sem een aanval krijgt door teveel stress. Hij krijgt aanvallen als hij heel opgewonden is, dus als je met Bach kan zorgen dat hij minder gestresst is, kan het ook zo zijn dat je daardoor de kans dat hij een aanval krijgt, kleiner wordt.
Ik snap dat de epilepsie niet weggenomen wordt, maar het kan misschien de oorzaak (teveel stress) wegnemen, waardoor hij minder snel een aanval krijgt.
Ik ga niet experimenteren met de verschillende Bachsoorten, maar dan alleen de Rescue Remedy gebruiken. Ik heb voor mijn eigen hond een keer samen met een natuurgeneeskundige een mix gemaakt (of hoe je dat noemt), maar dat ga ik zeker niet zelf proberen.

Even een vraagje tussendoor, hoe lang is Bach houdbaar? Ik heb dat van Kiera nog, maar is 3 jaar niet meer gebruikt. Kun je dat nog gebruiken of kan ik het beter weggooien?
Afbeelding
patricia20
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door patricia20 »

chicka was ook 6 maanden toen ze aanvallen kreeg, ik heb haar nooit op medicatie gezet en ze is nu 3.. de aanvallen worden heviger waarneer zij loops moet worden heb ik opgemerkt, en ik gebruik voor haar ook rescue remedie tijdens een aanval, (verdunt met water in een spray heb ik het altijd bij de hand, ook voormezelf)
bach heeft geen bijwerkingen idd, en ik ben er dan ook een voorstander van.
chicka krijgt alleen een aanval als zei te snel wakker word en meteen begint te lopen of druk te doen,zei moet dan ook rustig wakker worden,even strekken enz....

misschien niet wat er gevraagt word, maar ik heb iemand gesproken die T-Touch toebrengt bij een hond met epilepsie, je moet dan de oren masseren, waardoor de aanval eerder wegtrekt...
als je meer info hierover wilt, kun je even googlen op T-Touch
***chicka en spooky ***
Afbeelding
Patricia Fotografie
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

hoi
mijn hond heeft een lichte vorm van epilepsie (ongeveer 1 aanval per jaar), in het begin van dit jaar kreeg hij twee aanvallen in redelijk korte tijd. Mijn DA raadde me toen ook aan om bachbloesems te proberen en te zorgen voor weinig vet in zijn voeding.
Ik heb toen een mix laten samenstellen bij een consulent na een gesprek van 2 uur en een observatie van Boris, voornamelijk om zijn innerlijke rust te herstellen. Sindsdien heeft hij geen aanvallen meer gehad en is hij makkelijker in de omgang met andere honden (reuen).
groetjes!Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”