1500 euro voor een rashond vind ik persoonlijk teveel geld, zou ik zelf dus niet betalen. Maar er zijn ook goedgefokte (ras)honden die niet de hoofdprijs kosten.
Wat ik wel vind is dat je inderdaad de basisbehoeften van je hond moet kunnen betalen. Voer, een comfortabele slaapplek en de basis medische kosten als entingen, ontvlooien en antibiotica-kosten etc.
Een dure operatie? Het is ieders keuze of ie dat uit kan en wil geven aan een hond. Er zijn zat mensen met een goedgevulde portemonnee die een hond geen operatie van 1000 euro of meer geven, net zo goed als er mensen met een klein inkomen zijn die er alles aan zullen doen om die operatie wel te bekostigen. Mocht ik voor een dure operatie komen te staan weet ik niet wat ik zou doen. Ik kan het geld zowiezo niet zomaar ophoesten. Het ligt aan de kwaliteit van leven die de hond na de operatie zou hebben wat mijn keuze zou zijn denk ik. Lenen of stoppen...
Mijn portemonnee is niet zo goed gevuld.

Maar mijn honden komen niets tekort. Ze krijgen goed te eten, gaan 4x per week mee naar het trainingsveld, lopen dagelijks in het bos etc. Dure speeltjes vind ik luxe-artikelen en die hebben ze dus niet. Een Kong, gekregen tennisballen en oude spijkerbroekpijpen voor trek- en sleurspelletjes.....en ze zijn meer dan tevreden.

Hetzelfde geldt trouwens voor ligkussens. Gewoon een oude slaapzak in een door mijn moeder gemaakte hoes....prima ligplek.
Ik hekel echter wel de broodfok, wat in mijn ogen niet een goed alternatief is voor de dure rashondenfok. Uit onwetendheid kochten mijn ouders 12 jaar geleden zo'n pup. Gelukkig gezond maar Snoepie mist toch ook heel veel. Ze kan niet spelen met andere honden, begrijpt ze gewoon niet. En dat vind ik schrijnend. Waarschijnlijk te vroeg bij haar moeder weggehaald, want die moest zo snel mogelijk weer gedekt worden natuurlijk.
Vorig jaar werd me een pup aangeboden. Goedgefokt, gratis en voor niets. Ik weigerde, aangezien ik op dat moment niet in staat was om de basis medische kosten op te hoesten. Ik kon nauwelijks rondkomen en had al 2 honden die verzorgd moesten worden.
Door een ander aanbod van de fokker kwam ze alsnog.

En ik ben hartstikke blij met haar. Op papier niet mijn hond, maar op alle andere vlakken wel.

Geen seconde spijt van mijn beslissing gehad.
Geen geld-geen hond?
Zo zwartwit kan je het niet stellen vind ik.
Ik vind geen aandacht-toch een hond schrijnender.
PS....Mijn Hollander weegt trouwens maar 19 kilo en is in die zin aanzienlijk goedkoper in wormkuren en vlooienbestrijding dan een Rottweiler van 40+ kilo