Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Letterlijk het "gevecht" aan gaan met je hond.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Letterlijk het "gevecht" aan gaan met je hond.

Ongelezen bericht door Tamara. »

Er zijn aardig wat rassen die van nature behoorlijk dominante trekjes hebben, een groot ego of macho trekjes.

Kun je deze honden, of andere, behoorlijk dominante honden de baas zijn zonder lichamelijk het gevecht aan te gaan?

Ik bedoel het niet zo letterlijk, dat je regelmatig een robbertje gaat vechten met je hond maar wel dat je af en toe goed moeten laten weten wie de baas is. Dit met of zonder een lichamelijke correctie?

Vriendje Bordeaxdog hier uit buurt, is een ongelooflijk mannetje. Heeft een ego waar je U tegen zegt, ontzettend dominant, zowel tegenover honden als tegenover mensen. En die moet je flink onder de duim hebben en dat is niet alleen maar mogelijk door goed gedrag te belonen en negatief gedrag te negeren....

Ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken.

Stang had de vraagstelling mooi geformuleerd, even gekopieerd :mrgreen:

1) kan je ze de baas zonder lichamelijk het gevecht aan te gaan
2) dat je niet bedoelt letterlijk lichamelijk, maar ze wel af en toe moet laten weten wie de baas is.
Laatst gewijzigd door Tamara. op 01 sep 2006 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Dat hangt er vanaf wat jezelf meeneemt en hoe strak je een hond houdt en opvoed. Als je een fysiek rangordgevecht aanmoet met je hond heb je toch echt iets verkeerd gedaan of je hond is totaal niet passend omdat de hond een maatje te groot is voor je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Je stelt eigenlijk twee verschillende vragen:
2) dat je niet bedoelt letterlijk lichamelijk, maar ze wel af en toe moet laten weten wie de baas is.

Op vraag 1 is het antwoord heel duidelijk en volmondig 'ja'! :wink: Ik ben nooit lichamelijk het gevecht aangegaan met Nouschka (kruising Rottweiler) of met Kaya (volle Rottweiler).

Vraag 2: heel af en toe moet ik wel even wat duidelijk maken. Absoluut niet lichamelijk, maar wel even met een boze blik bijvoorbeeld en één keer heb ik een flinke 'snuitbeet' toegepast. Dat was toen ze ongeveer 1,5 was en toen even probeerde mij onder de duim te krijgen.... daar ging ze de mist mee in :wink:

Ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal, alleen Moritz eigenlijk, en dat is toch een heel ander soort hond. Bij hem hoef ik eigenlijk totaaaaaal niet over de rangorde na te denken.
Bij Kaya ook niet vaak (ze ligt op de bank, ik kroel met haar op de grond, enz. enz.) maar zo heel af en toe, moet ik haar toch eventjes corrigeren en haar eraan herinneren dat zij het hier niet voor het vertellen heeft :wink: Hoofdzakelijk gaat dit bv over katten die ineens de huiskamer niet inmogen als er eten staat, of dat ze vindt dat zij mij alleen gedag mag zeggen en Moritz niet, of dat soort dingetjes. Dan komt toch het dominante karakter naar boven.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Tamara.
Zeer actief

Stang schreef:Je stelt eigenlijk twee verschillende vragen:

Nu je het zegt, zijn het inderdaad 2 verschillende vragen :wink: Ik kopieer het even van je :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk wel dat het kan. Ik zit nu op les met een aantal flinke reuen, behoorlijke macho's. Maar die bazen hebben er prima controle over zonder lichamelijke correcties.

Wel denk ik dat je een bijzonder talent moet hebben voor opvoeding en hondengedrag en je enorm moet werken aan de band met je hond. Niet dat anderen dat niet moeten, maar ik zou bijv. nooit zo'n reu als Timba nemen. Gewoon een stap te hoog voor mij gegrepen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Eline* schreef:Dat hangt er vanaf wat jezelf meeneemt en hoe strak je een hond houdt en opvoed. Als je een fysiek rangordgevecht aanmoet met je hond heb je toch echt iets verkeerd gedaan of je hond is totaal niet passend omdat de hond een maatje te groot is voor je.
:ok: :ok: mee eens,
bv:
er loopt hier een vrouw,
met een hele grote dominate Duitse Herder die echt een maatje te groot voor haar is,
zelfs een castreer-operatie had geen zin, want ze is echt te klein voor deze hond .
Loopt nu in haar eentje nog aangelijnd met hem op uren,
dat niemnd er is.
En dan krijg je inderdaad deze problemen.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

1) ja dat kan zeker en zeker wanneer je een goede band met je hond hebt en er duidelijkheid is.
Ik heb het gevecht nooit aan hoeven gaan eigenlijk.. ik heb ook nooit het gevoel gehad of gekregen dat 1 van mijn Dogos de leiding wilde grijpen of de kans daartoe heeft gegrepen.. de kans geef je ze namelijk zelf :wink:

2)Ook niet echt anders dan de consequentie die je moet hanteren bij elke andere hond want elke hond zal de regels gaan bepalen wanneer dat niet voor hem/haar gedaan wordt denk ik zomaar..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Tamara.
Zeer actief

bauke schreef:
Eline* schreef:Dat hangt er vanaf wat jezelf meeneemt en hoe strak je een hond houdt en opvoed. Als je een fysiek rangordgevecht aanmoet met je hond heb je toch echt iets verkeerd gedaan of je hond is totaal niet passend omdat de hond een maatje te groot is voor je.
bv:
er loopt hier een vrouw,
met een hele grote dominate Duitse Herder die echt een maatje te groot voor haar is,
zelfs een castreer-operatie had geen zin, want ze is echt te klein voor deze hond .
dat niemnd er is.
Jij bedoelt letterlijk een maatje te groot? Omdat die mevrouw klein is en die hond groot kan ze hem niet aan? Of heeft ze hem wel geestelijk onder de duim?

Deze mevrouw vind ik juist heel verstandig. Die neemt haar verantwoordelijkheid door op andere tijdstippen te wandelen met haar hond omdat 'ie misschien niet met elke reu om kan gaan, zoals zoveel reuen.

Wat bedoel je trouwens met: "inderdaad DEZE problemen"? Wat zijn DEZE problemen?

Ohja, nu je dit toch leest, zou je meteen even al die andere topics door kunnen nemen waarin je gereageerd hebt en waar wat vragen aan je gesteld zijn?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:1) kan je ze de baas zonder lichamelijk het gevecht aan te gaan

1) ja dat kan zeker en zeker wanneer je een goede band met je hond hebt en er duidelijkheid is.
Ik heb het gevecht nooit aan hoeven gaan eigenlijk.. ik heb ook nooit het gevoel gehad of gekregen dat 1 van mijn Dogos de leiding wilde grijpen of de kans daartoe heeft gegrepen.. de kans geef je ze namelijk zelf :wink:

2)Ook niet echt anders dan de consequentie die je moet hanteren bij elke andere hond want elke hond zal de regels gaan bepalen wanneer dat niet voor hem/haar gedaan wordt denk ik zomaar..
Nr 2) Inderdaad, ook andere rassen/honden kunnen dit nodig hebben.
Moritz bv is ontzettend makkelijk en heeft eigenlijk totaal geen neiging tot dominantie, maar als ik de Boerenfox (achtige) van vroeger bij mijn ouders neem, dan was die 100 keer dominanter dan mijn Rottweiler Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

bauke

Soms vind ik die vragen zo onbenullig, dat ik daar niet altijd een antwoord op wil geven, begrijp je?

Het is niet letterlijk te klein, maar figuurlijk te klein, ze heeft een normaal postuur, maar kan deze hond niet aan, dus is deze hond gewoon een maatje te groot voor haar, ze had beter een andere hond kunnen uitkiezen.
Ze had eerst een bord voor haar kop, en gaf mijn hond steeds de schuld, maar aangezien ze dit probleem bij meerdere honden had, is ze er achter gekomen, dat het toch aan haar lag.

Verder is ze inderdaad goed bezig , met het onttrekken aan de sociale loop- en wandel gebieden. Toch zielig, voor haar?
Dat zijn dan die problemen.

Waarom moet ik jullie alles zo voorkauwen?
En alles steeds zo uitleggen?
Je kan toch zelf dit ook wel bedenken?
Dat scheelt mij weer een hoop tikgedoe.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Mijn antwoord op vraag 1 is dat je ook een wat zelfverzekerdere hond goed de baas kunt zonder lichamelijke correcties en ook zonder letterlijk het gevecht aan te gaan.

Vraag 2 ;Dat je af en toe weer duidelijk moet maken hoe de rangorde is, komt vaak vooral (bij mijn hond dan) omdat ik zelf de touwtjes te veel heb laten vieren. Dus dan gaat het op een gegeven moment goed, en dan denk je "ach, kan wel". Maar op een gegeven moment moet je daar toch wel weer op terug komen.

Dus als je duidelijk bent en blijft zou je theoretisch gezien, dit soort momenten dat je weer moet laten merken wie de baas is, niet hebben. Alleen is bijna niemand zo vreselijk consequent.

Ik denk dat je zelfverzekerde honden vooral goed de baas kunt door een hele goede relatie met ze op te bouwen en te onderhouden. Dan doet een hond graag iets voor je, en daar kun je dan gebruik van maken. Dat zie ik als HET allerbelangrijkste.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik heb zelf niet de illusie dat ik fysieke gevechten zelfs maar zou kunnen winnen van mijn honden ,op Micron na dan :mrgreen: ,toch denk ik dat ik beide de baas ben zonder fysiek mijn krachten met hun te meten.
Ze zijn van jongs af aan liefdevol maar met strakke hand opgevoed en weten beide waar de grens ligt en als ik een echt grote muil opzet is dat in de regel voldoende,al is dat zelden nodig bij de heren. :wink:
tineke

bauke schreef:
Verder is ze inderdaad goed bezig , met het onttrekken aan de sociale loop- en wandel gebieden. Toch zielig, voor haar?

Waarom is dat zielig dan ik onttrek me ook aan de sociale loop en wandelgebieden met mijn honden en zelfs als ik de meest brave hond terw ereld zou hebben zou ik dat blijven doen ,ik zie echt niets in dat gezamelijk in groepjes de honden uit laten en dat gekeuvel erbij.
Ik zie dat dus absoluut niet als een probleem in mijn leven meer als een verrijking :mrgreen:
Ieder het zijne toch.
starfleet
Erelid

Re: Letterlijk het "gevecht" aan gaan met je hond.

Ongelezen bericht door starfleet »

Tamara en Bowie schreef:
Ik zou dat niet kunnen, maar er zijn genoeg mensen die dat wel goed in de vingers hebben. Helaas ook heel veel die dat niet kunnen en hun postuur niet meehebben, die kom ik helemaal niet graag tegen tijdens het wandelen. Het asiel zit vol met zulke honden.

Anne
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik vind dit een moeilijke vraag. Zelf ben ik nog nooit een fysieke strijd met een van mijn honden aangegaan, omdat ik dat niet zal winnen, maar ook omdat het nooit nodig is geweest. Wat ik me dan altijd afvraag is of ik gewoon altijd het geluk heb gehad makkelijke en redelijk volgzame honden te hebben (het zijn natuurlijk wel teven en niet van de meest dominante rassen) of dat het ook met mijn opvoeding te maken heeft. Het valt mij namelijk op dat de mensen die hun hond hard aanpakken (met veel schreeuwen en fysieke correcties) dat ook bij iedere hond "moeten" doen die ze hebben. Kiezen die mensen nou altijd moeilijke honden of maken ze moeilijke honden?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Ik vind dit een moeilijke vraag. Zelf ben ik nog nooit een fysieke strijd met een van mijn honden aangegaan, omdat ik dat niet zal winnen, maar ook omdat het nooit nodig is geweest. Wat ik me dan altijd afvraag is of ik gewoon altijd het geluk heb gehad makkelijke en redelijk volgzame honden te hebben (het zijn natuurlijk wel teven en niet van de meest dominante rassen) of dat het ook met mijn opvoeding te maken heeft. Het valt mij namelijk op dat de mensen die hun hond hard aanpakken (met veel schreeuwen en fysieke correcties) dat ook bij iedere hond "moeten" doen die ze hebben. Kiezen die mensen nou altijd moeilijke honden of maken ze moeilijke honden?
Ik denk in 95% van de gevallen het laatste :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

tineke schreef:
bauke schreef:

Waarom is dat zielig dan ik onttrek me ook aan de sociale loop en wandelgebieden met mijn honden en zelfs als ik de meest brave hond terw ereld zou hebben zou ik dat blijven doen ,ik zie echt niets in dat gezamelijk in groepjes de honden uit laten en dat gekeuvel erbij.
Ik zie dat dus absoluut niet als een probleem in mijn leven meer als een verrijking :mrgreen:
Ieder het zijne toch.
Haha, precies! Ik ontloop ook iedereen. Vreselijk dat geouwehoer, en "leuk samen oplopen". Helemaal niet leuk! Ik wil lekker alleen op sjouw met mijn honden. De sociale contacten zoek ik ergens anders wel.
tineke

Marion. schreef:
tineke schreef:
bauke schreef:

Ieder het zijne toch.
Haha, precies! Ik ontloop ook iedereen. Vreselijk dat geouwehoer, en "leuk samen oplopen". Helemaal niet leuk! Ik wil lekker alleen op sjouw met mijn honden. De sociale contacten zoek ik ergens anders wel.
Op een dode dierendag bijv :mrgreen: :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

tineke schreef:Op een dode dierendag bijv :mrgreen: :mrgreen:
Precies :mrgreen:
Dat zijn in elk geval baasjes die op hetzelfde niveau zitten als ik :pffff:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

tineke schreef:
bauke schreef:

Ieder het zijne toch.
Hier sluit ik me volledig bij aan :ok:
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

zelf hebben we de honden goed onder controle
maar dat is niet van zelf gegaan de westie is gewoon een pittig hondje die je op zijn manier moet aan pakken wij tellen rex1 en dan tot 3 komt hij niet lopen we naar hem toe even in zijn nekkie pakken en nu hoeven we maar met de vingers te knippen en hij komt en buddy heeft het nu ook door soms dagen ze je nog wel uit maar dit hebben we meteen gedaan in de leer periode een slecht luisterende hond is vervelend voor jou als baas en voor andere honden bezitters ...dit is niet met harde hand gebeurd
maar door je stem goed te gebruiken
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bauke schreef:
bv:
er loopt hier een vrouw,
dat niemnd er is.
welke problemen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Leuke vraag!

Bij mijn vorrige woning hadden we een buurvrouw (op hetzelfde erf) met 2 bordeauxdoggen. Waarvan een mannetje.Daar heb ik enorm mee gelachen wat een situaties. Toen we er net woonde was zelfs mijn huisgenoot een beetje bang van die hond haha.(na 2 jaar studie honden gedrag) :mrgreen:

Ze liepen altijd los op ons erf en als ie je niet goed kende had ie de neiging om streken uit te halen.
Keihard en blaffend op je afrennen of stiekum achter je aan lopen en dan zijn kop tegen je kont aan duwen en dit vooral blijven doen. En dat maakt indruk van zon kollosale hond haha. Als onze honden op hun stuk van het erf kwamen werden ze totaan onze voordeur terug gedreven.
Toch is er nooit wat fout gegaan.

Het was een echte lubbus waar je enorm mee kon knuffelen en uiteindelijk accepteerde die je ook als baas (vaak genoeg dat wij even moesten inspringen omdat t baasje niet thuis was en hij dr weer vandoor ging) Prachtig vond ik dat beest.

Het leek wel gewoon een beetje jennen van mensen en andere honden.

Naar mijn mening heeft ze deze hond echt nooit fysiek aangepakt maar om eerlijk te zijn was het ook helemaal niet nodig. Deze hond is nog niet in zijn gedrag doorgeslagen liet het daarbij even bang maken zeg maar. Maar luisterde altijd en ging ook niet verder.

Ook denk ik dat het fysieke corrigeren aan de baas zelf licht. Ik weet dat het niet nodig is maar heel soms als ik echt een pest dag gehad heb en de hond alleen maar loopt te klooien kan het wel eens zijn dat ik dr een klein tikje geef of wat dan ook.Terwijl ik weet dat het fout is en helemaal niet nodig...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bauke schreef:Soms vind ik die vragen zo onbenullig, dat ik daar niet altijd een antwoord op wil geven, begrijp je?

Het is niet letterlijk te klein, maar figuurlijk te klein, ze heeft een normaal postuur, maar kan deze hond niet aan, dus is deze hond gewoon een maatje te groot voor haar, ze had beter een andere hond kunnen uitkiezen.
Ze had eerst een bord voor haar kop, en gaf mijn hond steeds de schuld, maar aangezien ze dit probleem bij meerdere honden had, is ze er achter gekomen, dat het toch aan haar lag.

bij jou moeten we allemaal maar met een chiauaua gaan lopen volgens mij... :denken:

sociale loop- en wandelgebieden :denken: wat is dat dat onzinnige gebek en bij elkaar gegooi van wildvreemde honden??? nou dat ontloop ik zeer zeker... moet ik niks van hebben :roll: ben ik of zijn mijn honden nu erg zielig???
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Baily schreef:Mijn antwoord op vraag 1 is dat je ook een wat zelfverzekerdere hond goed de baas kunt zonder lichamelijke correcties en ook zonder letterlijk het gevecht aan te gaan.

Vraag 2 ;Dat je af en toe weer duidelijk moet maken hoe de rangorde is, komt vaak vooral (bij mijn hond dan) omdat ik zelf de touwtjes te veel heb laten vieren. Dus dan gaat het op een gegeven moment goed, en dan denk je "ach, kan wel". Maar op een gegeven moment moet je daar toch wel weer op terug komen.

Dus als je duidelijk bent en blijft zou je theoretisch gezien, dit soort momenten dat je weer moet laten merken wie de baas is, niet hebben. Alleen is bijna niemand zo vreselijk consequent.

Ik denk dat je zelfverzekerde honden vooral goed de baas kunt door een hele goede relatie met ze op te bouwen en te onderhouden. Dan doet een hond graag iets voor je, en daar kun je dan gebruik van maken. Dat zie ik als HET allerbelangrijkste.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. :wink:

Bij Saar hoef ik me niet druk te maken om rangorde, ik heb Saar ook nooit op enig manier 'weer even duidelijk moeten maken' hoe de feiten liggen. Ik heb Saar ook nog nooit op lichamelijk gecorrigeerd, ook niet door een duwtje, of een klein knijpje her en der. Als ik Saar corrigeer raak ik haar nooit aan, een beetje boos "eheh" doet het altijd. Zelfs alleen naar haar kijken doet het 'm vaak al, behalve als er mensen- of paardenpoep in het spel is. Als ze al staat te vreten moet ik wel even naar haar toelopen en dan boos "Nee" zeggen. Da's de allersterkste correctie voor Saar.

Moos heeft af en toe zijn periodes dat hij eeeeeeeeven kijkt of hij misschien, wellicht, eventueel eens iets langer over het hierkomen zou kunnen doen. Dat is eigenlijk de enige hint dat ik de touwtjes weer even wat strakker aan moet trekken. Het is niet zo dat hij dan zelf dingen gaat regelen, of gaat grommen als ik op de bank wil ofzo :mrgreen: , maar als ik hem roep en hij komt een paar keer achter elkaar op een slakkentempo, en dan weet ik dat we weer even wat duidelijker moeten zijn.

Moos wordt een paar keer per jaar ook wel even ergens geknepen, en heel, heel pissig toegesproken. Dan ben ik ook echt ontzettend pissig, dus dat gaat me dan erg makkelijk af :mrgreen:
Bij Moos gebruik ik dus heel soms weleens een lichamelijke correctie, maar dat vind ik dan ook weer wat anders dan echt lichamelijk het gevecht aangaan.

Wat me nog opviel in jouw stukje, Baily, is de basis van een goede band met de hond. Ik heb bij Moos heel sterk het idee dat hij daarom met me meehobbelt en naar me luistert. Met Moos heb ik heel sterk dat gevoel van wederzijds vertrouwen en weten wat je aan elkaar hebt, waardoor het werkt samen.
Bij Saar heb ik veel meer het idee dat zij echt alles goed doet omdat ze zichzelf zo laag inschat dat ze niet anders kan zeg maar.
Of, laat ik het zo zeggen; ik denk dat je met een hondje als Saar een vrij beroerde band kan hebben zonder dat je daar 'last' van hebt. Ik denk dat je met Moos dan echt een probleem gaat krijgen.
Afbeelding
nance
Erelid

Re: Letterlijk het "gevecht" aan gaan met je hond.

Ongelezen bericht door nance »

Tamara en Bowie schreef:
Kun je deze honden, of andere, behoorlijk dominante honden de baas zijn zonder lichamelijk het gevecht aan te gaan?

Ik bedoel het niet zo letterlijk, dat je regelmatig een robbertje gaat vechten met je hond maar wel dat je af en toe goed moeten laten weten wie de baas is. Dit met of zonder een lichamelijke correctie?

Met mn eigen honden kan ik het met de stem prima af, ze luisteren alledrie best goed.

Met de opvangers is het verschillend, momenteel heb ik een zachte hond, ze was angstagressief en daarom terug in opvang. Dit kun je alleen verbeteren door de hond vertrouwen te laten krijgen.

Maar ik heb ook weleens een dominante harde hond in opvang en die corrigeer ik wel lichamelijk als het nodig is.
Afbeelding
Ray
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ray »

Het lijkt mij zelfs vaak bijzonder onverstandig om het gevecht met de hond aan te gaan. Een vriend van mij heeft twee kolossale mastino's. Bij hem zie je echt dat er een respectvolle relatie is tussen hem en de honden. Hoe wil je een gevecht aan gaan met twee mastino's? Ik geef het je te doen.

Mijn honden worden ook nooit hard aangepakt. Een woord is genoeg. Alles heeft met de opvoeding te maken.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ray schreef:Het lijkt mij zelfs vaak bijzonder onverstandig om het gevecht met de hond aan te gaan. Een vriend van mij heeft twee kolossale mastino's. Bij hem zie je echt dat er een respectvolle relatie is tussen hem en de honden. Hoe wil je een gevecht aan gaan met twee mastino's? Ik geef het je te doen.

Mijn honden worden ook nooit hard aangepakt. Een woord is genoeg. Alles heeft met de opvoeding te maken.

soms kan het nodig zijn dat gevecht als de hond ergens gewoon lak aan je heeft.
mijn oom fokte mastino en die heeft toch echt een keer het gevecht moeten aangaan, dat was binnen een fractie over, hij moest wel, want wat doe je als de mastino het gevecht met je wilt aangaan, dan zal het toch erop of eronder moeten zijn.
bauke

Rob* schreef:hij moest wel, want wat doe je als de mastino het gevecht met je wilt aangaan, dan zal het toch erop of eronder moeten zijn.
Hier heb ik iets over gehoord in de wandelgangen,
Het schijnt dat "pitbull-achtige honden" ( om het zomaar te zeggen), 1 keer in hun leven zijn baasjes kùnnen aanvallen.
en dit verhaal klopt dan.

Lijkt mij niet lekker slapen dan. :eek:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bauke schreef:
Rob* schreef:hij moest wel, want wat doe je als de mastino het gevecht met je wilt aangaan, dan zal het toch erop of eronder moeten zijn.
Hier heb ik iets over gehoord in de wandelgangen,
Het schijnt dat "pitbull-achtige honden" ( om het zomaar te zeggen), 1 keer in hun leven zijn baasjes kùnnen aanvallen.
en dit verhaal klopt dan.

Lijkt mij niet lekker slapen dan. :eek:
zught.......
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”