Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup los laten lopen of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

eefje
Actief

pup los laten lopen of niet?

Ongelezen bericht door eefje »

Hallo,
Even doorborduren op het topic loslopen.

Op de cursus word ons aangeraden onze pup pas los te laten lopen als hij de commando’s hier volledig beheerst.
Ik heb daar met Spike geen goede resultaten mee. Toen hij eenmaal wel los mocht zette hij het gelijk op een lopen.

Scooby laat ik nu gewoon los en blijft keurig in de buurt, op mijn vrolijke roep komt hij gelijk aanwaggelen. Ik denk dat ik hem zo beter het hier kan leren.

Wat vinden jullie?
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn honden liepen direct los als pup :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja de mijne ook hoor ff los mee naar buiten om een plas te doen enzo :roll:
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Yup, Smekkie ook gelijk los mee naar buiten en los op veilige plekken :ok: Ik had wel voor de zekerheid de koekkiestrommel mee want ik geloofde er niks van dat die eigenwijzerd echt bij me in de buurt zou blijven :mrgreen:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Hier liepen ze ook vanaf het begin aan los. Uiteraard niet op hele drukke wegen.
Afbeelding
eefje
Actief

BeëlzeBubble schreef:Yup, Smekkie ook gelijk los mee naar buiten en los op veilige plekken :ok: Ik had wel voor de zekerheid de koekkiestrommel mee want ik geloofde er niks van dat die eigenwijzerd echt bij me in de buurt zou blijven :mrgreen:
Zitten hier ook standaard in de jaszak :ok:
AfbeeldingAfbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hier liepen ze ook meteen los en had ik een riempje bij me voor noodgevallen én om ze eraan te laten wennen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja loopt ook vanaf dag 1 minimaal 1 wandelingetje los in het bos.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Gelijk ook los. Op veilige plekken natuurlijk wel.

Maar een pup blijft over het algemeen toch wel in je buurt, jij bent alles.

En dan natuurlijk zéker wat lekkers mee!
sarah.
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sarah. »

Hier ook vanaf dag 1 los op veilig plaatsen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij mij ook meteen los (behalve langs drukke wegen). Pups willen sowieso het liefst dicht bij de veilige baas zijn.
Problemen met weglopen krijg je pas als ze zo rond de 8 maanden (de één wat eerder dan de ander). Want dan voelen ze zich heel wat en durven ze veel meer.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik heb dan alleen Baloe als pup gehad, maar weet inmiddels wel, dat als er ooit een pup komt, hij meteen losgaat als hij nog zo jong is. Zo'n uk blijft toch wel bij je.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas liep altijd los als pup (behalve bij drukke wegen). Hij bleef goed in de buurt we trainden zo spelenderwijs het hierkomen. Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen hun pup eerst altijd aangelijnd houden om vervolgens na een paar maanden de hond pas los te laten lopen. Een pup zal, zeker de eerste tijd, dicht bij je in de buurt blijven en dat geeft je juist de mogelijkheid het hierkomen en in de buurt blijven te trainen :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

meteen los :ok: .
Zelfs een eigenwijs mormeltje als silly blijft toch wel bij je indd. En wat ook al eerder gezegd werd, nu kun je 'm nog inhalen als hij het toch op een lopen zet :mrgreen: .
Veel koekjes mee nemen. En hoe leuk het er ook uitziet dat sluipen op katten of vogels af, meteen duidelijk maken dat dat niet mag.
Tenminste dat doe ik 1 omdat silly een terrier is die wel aanleg heeft om te jagen. Als je hem dat echt laat doen ontwikkeld dat zich en zal hij in het bos waarschijnlijk later ook op jacht gaan.
En 2 als hij achter een kat aan rent o.i.d. en die kat rent zo overal de straat over en je hondje gaat daar achteraan, zijn de gevolgen niet te overzien :jank:
Dus silly loopt altijd los, maar weet heel goed wat NEE betekend. Dus als dat koppie om laag gaat richting een vogel of kat en ik zeg NEE denk d'r om, dat mag niet hè?
En dat gaat nog steeds helemaal goed :cheer: :cheer:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

hier ging Bo ook direct los
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Liefst meteen los :ok:
Kleine puppy's hebben nog van zichzelf vrij veel aandacht voor de baas (=voerbak en veiligheid). Als je dat bevestigt ben je al een heel eind op weg met het op je letten van je hond.
Als je je ook nog af en toe verstopt (achter een boom of zo) leert hij nòg beter om op je te letten!
Naruurlijk wel op veilig terrein oefenen !
Als ze wat zelfstandiger worden wil dat niet zeggen dat ze niet eens verder van je af gaan, maar tegen die tijd heb je het "hier"ook al veel meer geoefend. Dus dan kan je hem (in princiepe :mrgreen: ) terugroepen.
Zo doe ik het :mrgreen: :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dus dan kan je hem (in princiepe :mrgreen: ) terugroepen.
Zo doe ik het :mrgreen: :smile:
Nou, Cody (bijna 8 maanden nu) luisterde tot en met zijn 6e maand hartstikke goed, wachtte keurig bij de stoeprand, kwam direct als ik riep en ging keurig voor me zitten, kortom een schoolvoorbeeld van een netjes opgevoede hond :mrgreen: .
Maar sinds een week of wat.... :denken: luistert hij voor geen meter meer, rent hard weg als ik roep, als ik zeg 'zitten' gaat hij 'liggen', als ik zeg 'liggen' gaat hij met z'n kont naar me toe zitten :evil: . Oftewel: het is nu een ongelooflijke klier en zijn oren zitten er als versiering aan :19: .

Dus 'in principe' terugroepen bij mij is een illusie :mrgreen: .
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

lieke schreef: Nou, Cody (bijna 8 maanden nu) luisterde tot en met zijn 6e maand hartstikke goed, wachtte keurig bij de stoeprand, kwam direct als ik riep en ging keurig voor me zitten, kortom een schoolvoorbeeld van een netjes opgevoede hond :mrgreen: .
Maar sinds een week of wat.... :denken: luistert hij voor geen meter meer, rent hard weg als ik roep, als ik zeg 'zitten' gaat hij 'liggen', als ik zeg 'liggen' gaat hij met z'n kont naar me toe zitten :evil: . Oftewel: het is nu een ongelooflijke klier en zijn oren zitten er als versiering aan :19: .

:sst:

:smile: sorry. Ik lach je niet uit. Ik zie het gewoon helemaal voor me.

Silly is nu 8 maanden. Hij doet het nog steeds wel heel goed eigenlijk :mrgreen:
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Gelijk los laten, met veel snoepjes en balletjes
maar als dit de reactie van de meerderheid hier zo hetzelfde is, wat gebeurd er dan tegenwoordig op die puppyscholen?
:denken:

moeten we die dan nog serieus nemen?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

pasja85 schreef:
lieke schreef: Nou, Cody (bijna 8 maanden nu) luisterde tot en met zijn 6e maand hartstikke goed, wachtte keurig bij de stoeprand, kwam direct als ik riep en ging keurig voor me zitten, kortom een schoolvoorbeeld van een netjes opgevoede hond :mrgreen: .

:sst:

:smile: sorry. Ik lach je niet uit. Ik zie het gewoon helemaal voor me.

Silly is nu 8 maanden. Hij doet het nog steeds wel heel goed eigenlijk :mrgreen:
Als ik het zo overlees, moet ik ook lachen, hoor. Maar als je zo in die situatie bent, dan wordt ik best wel eens pissig op hem. En dan ben je hem aan het roepen, komt-ie (uiteraard :evil: !) niet en als hij dan komt, moet je met een lief stemmetje 'Goed zo, Cody, brááf' kwelen, terwijl je (na ongeveer een kwartier en 2 zenuwtoevallen verder :wink: ) eigenlijk wurgneigingen hebt :mrgreen: (overigens, ik heb me - tot nu toe - nog beheerst, hoor. Dus bel de dierenbescherming nog maar niet :mrgreen: ).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bauke schreef:Gelijk los laten, met veel snoepjes en balletjes
maar als dit de reactie van de meerderheid hier zo hetzelfde is, wat gebeurd er dan tegenwoordig op die puppyscholen?

Niet op al die puppyscholen hoor Marjolijn :wink: er zijn ook andere :mrgreen:

@Lieke Daarom zei ik ook "(in princiepe :mrgreen: )" :smile:
De "jeugdigen" hebben nog wel eens een ander idee :wink:
Consequent zijn en rustig blijven. Was het vóór die tijd ok, dan komt dat wel weer terug :wink: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Consequent zijn en rustig blijven. Was het vóór die tijd ok, dan komt dat wel weer terug :wink: :mrgreen:
Maar Ranet, leg me nou toch eens uit waarom ik met al mijn vorige honden (teefjes, dat wel :mrgreen: ) dit probleem nóóit heb gehad en met die ongelooflijke doerak wel????
Waarom springt hij in elke (stink)sloot die hij ziet en durft hij niet in de regen te lopen.
Waarom gaat hij überhaupt die sloot in, terwijl collies (als het goed is :wink: ) bang zijn voor water?
En waarom duwt hij mij de sloot in terwijl ik een poging doe om hem eruit te krijgen?
Waarom gapt hij alle kranten/boeken/eten van tafel en knaagt hij gaten in het tafelkleed?
Waarom gaat hij iedere keer terug om de katten te pesten terwijl hij al minstens honderd draaien om z'n oren heeft gekregen?
Waarom probeert hij Kyra's poten eraf te knagen terwijl hij wéét dat hij ongelooflijk op z'n donder van mij krijgt?
And last but not least: wáárom gapt hij mijn bril van mijn neus (terwijl hij móet weten dat ik niks zie zonder dat kreng!) en zet het op een lopen?

Kortom: bestaat er een equivalent voor militaire academie voor ontzéttend ondeugende apen??? :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Op het gevaar af dat je me aanvliegt :smile: :wink:
Heeft hij dit aangeleerd (ja een reu en een teef kùnnen verschillen, maar hoeft niet) omdat hij daardoor lekker aandacht krijgt?
Ik moet wel vreselijk lachen om die dondersteen van jou :smile: :smile:
Lààt hem eens in die moddersloot en reageer er eens niet op? (ik hoop dat je daarna niet met hem in een auto hoeft :wink: ). Zet de emmers water thuis klaar om hem af te kunnen spoelen (of de tuinslang).
Ruim je huis helemaal op :mrgreen: En knoop een touwtje aan je bril zodat die om je nek blijf en niet gepikt kan worden. :roll: Of pak eens een hele oude bril, zet die op je neus en als hij hem pakt, ben je niet geïnteresseerd.
Geef hem eens niet op zijn donder voor die kattenjacht, maar geef hem eens een spriets water met de plantenspuit zonder iets te zeggen en roep hem bij je als hij inderdaad stopt met "stalken" :smile:
Geef hem rustig een kluif (zonder een preek te houden :mrgreen: ) als hij op Kyra's poten kluift.
Hij is wel lastig :wink: , maar mens, wat maak je me aan het lachen :smile:

(Off topic)
edit: Hee, jij woont in Arnhem! Mag ik die slotenspringer van jou eens bewonderen? :smile:
Laatst gewijzigd door ranetje op 31 aug 2006 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

lieke schreef:Kortom: bestaat er een equivalent voor militaire academie voor ontzéttend ondeugende apen??? :smile:
Zo herkenbaar, Bauke doet alleen maar ondeugende dingen met mij,
als hij vindt , dat ik te weinig aandacht aan hem schenk. :smile:

Ik vind dat enorm slim van die honden, ze pakken juist dingen, waarvan ze weten
dat ze dat niet mogen doen ( bril van jou bv )
en dan hebben ze wel alle aandacht , toch? Opdracht geslaagd.

Probeer dit eens allemaal te negeren?
Dan is de lol er snel af. :wink:
Dan maar even niets meer kunnen zien.
In de sloot springen is heel normaal voor een hond, dat komt wel meer voor, de een heeft niet ( Bauke), maar de ander juist wel.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Zowel Pardoes als Harley al van dag 1 los gelaten. Zij het wel op veilige plaatsen. Dus niet bij een weg
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
eefje
Actief

lieke schreef:
ranetje schreef:

Maar Ranet, leg me nou toch eens uit waarom ik met al mijn vorige honden (teefjes, dat wel :mrgreen: ) dit probleem nóóit heb gehad en met die ongelooflijke doerak wel????
Waarom springt hij in elke (stink)sloot die hij ziet en durft hij niet in de regen te lopen.
Waarom gaat hij überhaupt die sloot in, terwijl collies (als het goed is :wink: ) bang zijn voor water?
En waarom duwt hij mij de sloot in terwijl ik een poging doe om hem eruit te krijgen?
Waarom gapt hij alle kranten/boeken/eten van tafel en knaagt hij gaten in het tafelkleed?
Waarom gaat hij iedere keer terug om de katten te pesten terwijl hij al minstens honderd draaien om z'n oren heeft gekregen?
Waarom probeert hij Kyra's poten eraf te knagen terwijl hij wéét dat hij ongelooflijk op z'n donder van mij krijgt?
And last but not least: wáárom gapt hij mijn bril van mijn neus (terwijl hij móet weten dat ik niks zie zonder dat kreng!) en zet het op een lopen?

Kortom: bestaat er een equivalent voor militaire academie voor ontzéttend ondeugende apen??? :smile:
:smile: :smile: :smile: :smile: hihihi

Kun jij niet een eigen topic openen met de streken van.......
AfbeeldingAfbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier gaan ze meteen los. Als ze zo klein zijn blijven ze super goed bij je :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eva
Actief

Ongelezen bericht door Eva »

Ik heb onze honden ook van pup af aan los laten lopen. Kunnen ze er mooi meteen aan wennen.
Milou85
Zeer actief

Juist goed om je hond te leren dat hij ook aan de riem moet kunnen lopen :ok: Dat oefende ik daar dus. en af en toe thuis. :19:

@ lieke: ja hoor die acedemie bestaat. Hier bij mij in huis :cheer: leuk!!
Wat een lekkere dondersteen :mrgreen:
Afbeelding
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

hier gingen ze tot we in het veld waren aan de lijn en dan los.
Dylan heeft een tijdje gehad dat hij niet wilde komen, hoe vaak ik niet in de bosjes heb gezeten en maar roepen:kijk eens wat een mooi poesje ( hij is stapelgek op katten) dan kwam hij tot een meter voor me en zoefffffweg weg was hij weer.
Maar na een paar weken goed oefenen, eerst aan een tien meter touw, ging het perfect.
Ozzy is vanaf dag 1 los geweest, bleef toch wel bij Dylan :denken: :denken:
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”