Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie, wie heeft er ervaring mee!!!!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rotti
Vaste gebruiker

Epilepsie, wie heeft er ervaring mee!!!!!

Ongelezen bericht door Rotti »

Mijn 8 jaar oude hond heeft sinds begin augustus epileptische aanvallen, echt een grote aanval, met alles erop en eraan en hij is ongeveer 5 minuten van de wereld, als hij bijkomt herkent hij niemand meer en bijt iedereen die hem tegen wil houden.
Nu krijgt hij medicatie, maar hier wordt hij zo suf van dat hij gewoon door zijn poten zakt.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat tips aan de hand doen.
Bedankt voor het meedenken.
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Hoi,

Bah, wat naar voor je hond (en voor jou ook). Welke medicatie krijgt je hond eigenlijk? Phenobarbital kan suffig maken. Mijn hond kreeg het ook en werd er ook erg zwaar van (echt te zwaar). Ik heb goede ervaringen met Epitard daarentegen. Maar alles moet in overleg met de DA, overigens. Daarbij is een zorgvuldige opbouw van de ene medicatie en een zorgvuldige afbouw van het andere van groot belang.

Ik heb mijn hond een tijd lang laten behandelen door een homeopaat (die ook regulier DA was). Hij heeft mijn hond destijds op de Epitard gezet en dit ondersteund met homeopathische medicatie. Hij is toen bijna een jaar aanvalsvrij geweest en ik kan niks anders verzinnen dat dat door deze behandeling kwam. Een jaar aanvalsvrij zijn was voor Nelson een unicum, aangezien hij epilepsie in behoorlijk heftige mate had (hij heeft meer dan eens geclusterd en op een gegeven moment nam ik met de lange wandelingen uit voorzorg standaard Stesolid mee).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je meer vragen hebben, vraag gerust.

Heel veel sterkte en knuffel voor je hondje!
Laatst gewijzigd door Hester op 30 aug 2006 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Mijn yorkshire vroeger had ook epelespie.
Hij had ook medicatie, maar werd er niet zo lam van als wat jij nu beschrijft.
Ik zal je aanraden om naar een dierenarts te gaan en dit te melden.
waarschijnlijk krijgt hij een te hoge dosis, lijkt mij
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hoi Rottie,

Je schrijft dat je hond 8 jaar oud is. Is er uitgebreid onderzoek verricht naar een eventuele onderliggende oorzaak van de epileptische toevallen?
Denk hierbij aan een uitgebreid bloedonderzoek en een neurologisch onderzoek.
Je hond kan namelijk geen primaire epilepsie (epilepsie zonder onderliggende oorzaak) meer hebben (dat komt voor bij honden tot ongeveer 6 jaar). Bij honden boven de 6 jaar moet je er altijd van uitgaan dat er een oorzaak in het lichaam is die de epilepsie veroorzaakt en dat noemen we secundaire epilepsie.

Bij secundaire epilepsie moet de hond als het ware eerst binnenste buiten worden gekeerd om uit te sluiten dat er processen in het lichaam gaande zijn die de epilepsie veroorzaken, voordat er überhaupt anti-epileptica mag worden voorgeschreven. Als de toevallen door bijv. een slecht werkende schildklier zou worden veroorzaakt, moet de schildklier behandeld worden en daarmee is de kans aanwezig dat de toevallen verdwijnen.

Als je hond Phenobarbital krijgt, is de kans groot dat ie daar in het begin (flink) suf van is, veel slaapt, meer honger heeft en meer drinkt en plast. Dat is normaal, het zijn bijwerkingen die met enkele weken weer voor het grootste gedeelte moeten verdwijnen, dus geef de medicatie even een kans. Direct overstappen naar Epitard raad ik niet aan. Je gaat dan teveel wisselen met medicijnen en dat kan juist weer toevallen opwekken.
Het is dus in het begin even doorbijten, maar als het goed is zie je de bijwerkingen na verloop van tijd minder worden.

Zou je nog kunnen vertellen hoe lang je hond al medicijnen krijgt, hoe zwaar ie is en hoeveel miligram hij dagelijks krijgt?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Rotti
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor de tips

Mickey krijgt inderdaad phenobarbitalum, hij weegt op dit moment 45 kg en krijgt 1 tablet per dag 's morgens een halve en 's midaags een halve tablet van 100 mg. Hoeft nog geen stesolid want daar duren de aanvallen niet langgenoeg voor 4/5 minuten en hij krijgt vit. B coplex om zenuwweefsel te herstellen.
Volgens de dierenarts mag hij er totaal 5 per dag, hij slik de medicatie nu een goeie week en heeft ook geen aanval mer gehad, hij drinkt wel meer en plast daardoor ook meer, tijdens dit plassen zakt hij gewoon door zijn poten, het is net een dronken man. Volgens mijn DA moest ik hem er eerst maar eens aan laten wennen, maar als je hem dan zo ziet wagelen vraag ik me af of het leven zo nog leuk is voor hem. Het is namelijk altijd een hele actieve hond geweest, IPO gelopen, speurhond gedaan en GG en nu niet eens meer een rondje kunnen lopen rond de sloot dan doet het pijn in je hart.
Mijn dierenarts heeft wel bloedonderzoek gedaan naar werking van de nieren en lever, maar hij vond het onnodig om een dure scan te laten maken, omdat dat ook niet veel meer waarde zou geven aan het gebeuren.
Hopelijk gaat het over een aantal weken weer wat beter, dus we wachten verder gewoon even af hoe het gaat lopen.

Ik zal er zelf ook aan moeten wennen.
Hester
Actief

Als je hond pas een week Phenobarbitalum gebruikt, dan heeft het idd nog tijd nodig. Het is wel handig om zijn gewicht in de gaten te houden (mijn hond kwam er kilo's door aan). Verder liet ik 1 a 2 keer per jaar zijn bloed prikken om zo het functioneren van de organen in de gaten te houden, aangezien Phenobarb wel kan belasten.

Overigens...Stesolid zal nog niet nodig zijn zolang je hond zelf uit zijn toevallen komt en niet te vaak clustert. Echter, aanvallen van 4, 5 minuten kan ik ook niet echt kort noemen (ook niet extreem lang). Enne, als je hond wat moeilijk loopt, zeker na wat aanvallen...Kan het zijn dat hij spierpijn heeft.

Enne, je zegt er zelf aan te moeten wennen. Geloof me, je weet steeds beter hoe te handelen en ziet steeds makkelijker een insult aankomen. Maar wennen? Nee, wennen doet het echt nooit...

Heel veel sterkte ermee...
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Rotti
Vaste gebruiker

Hester schreef: Enne, als je hond wat moeilijk loopt, zeker na wat aanvallen...Kan het zijn dat hij spierpijn heeft.
Nee, het is geen spierpijn, hij is gewoon gammel van de medicatie. Hij is onder invloed zal ik maar zeggen.

Ik denk ook niet dat het ooit zal wennen, maar ermee leren leven is toch een vereiste.

Bedank voor je info en medeleven.
piep

Ongelezen bericht door piep »

mijn eerste cocker had epileptie. ze kreeg ook phenobarbitol ook duf toen heb ik na een week de medicatie afgebouwd. eerst een kwart eraf na twee weken een halve, met die halver eraf ging het prima. ze was stukken minder duf en had 1-2 x per jaar een toeval. ze is 11 jaar geworden en is ergens anders aan overleden. ze was 4 toen ze epileptie kreeg. ik wil het afbouwen niet promoten je moet er echt de eerste weken 24 uur per dag bij zijn. als ze dan een tijdje op dezelfde hoeveelheid staat en het gaat goed kun je die hoeveelheid aanhouden. maar de dierenarts kan je hierbij ook adviseren. helaas is de epileptie voor mij sinds een uurtje geleden weer aktueel. mijn mops heeft een aanval gehad.
Hester
Actief

En daar wil ik even op reageren...In geval van epilepsie...Noooooit op eigen initiatief gaan rotzooien met medicijnen en zelf besluiten af te bouwen of op te bouwen, maar dit altijd onder begeleiding van een dierenarts doen.

Piep, sterkte met je hondje.

Afbeelding
Nelsons site!
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hester schreef:En daar wil ik even op reageren...In geval van epilepsie...Noooooit op eigen initiatief gaan rotzooien met medicijnen en zelf besluiten af te bouwen of op te bouwen, maar dit altijd onder begeleiding van een dierenarts doen.
Helemaal waar en nog een kleine aanvulling: nooit met meer dan 10% per week afbouwen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
piep

Ongelezen bericht door piep »

even ter info ik heb destijds afgebouwd in overleg met de dierenarts, staat er niet zo duidelijk zie ik, ik zeg ook dat ik het afbouwen niet wil promoten en dat je er 24 uur per dag zicht op moet hebben anders weet je nog niks. mijn dierenarts was skeptisch toen, ze zei dat de hoeveelheid bij het gewicht hoorde. maar ik heb door mijn werk ervaring met epileptie en dat dus de hoeveelheid ook wel eens niet goed valt ook al past het bij het gewicht.
excuses als ik de indruk heb gewekt dat je zelf maar wat moet doen als je af wilt bouwen, dat was niet de bedoeling. ik dacht dat de opmerking dat de dierenarts je advies kan geven voldoende was.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”