Ons Laantje is ziek. Ze heeft een maagontsteking. Het begon gisterenavond al. Ze was de hele avond erg onrustig, wilde steeds naar buiten en vroeg constant aandacht. Op een gegeven moment ging ze al kwijlend en slikkend achter mijn stoel liggen. In mijn hoofd bereidde ik me al voor op maagtorsie nummer 3...
Met het laatste rondje wilde ze helemaal niet lopen. Ze blokkeerde mij steeds tijdens het lopen en kwam amper vooruit. Ze had wel geplast en verder zag ik ook geen symptomen die wezen op een voorhanden zijnde maagtorsie.
Maar, omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, heb ik vannacht mijn matras naar beneden gesleept en ben bij haar gaan slapen. (Nou ja; slapen?!?)
Lana is de hele nacht erg onrustig geweest. Ze heeft niet echt geslapen (ik dus ook niet...) en lag voortdurend te slikken. Ze leek echt misselijk.
Vanochtend wilde ze ook niet echt mee uit. Toen we de tuin in kwamen, begon ze gelijk uit de vijver te drinken (dat doet ze anders vrijwel nooit, alleen als het heel warm is). Maar nadat ze ook geen eten wilde, wist ik dat ze zich ècht niet lekker moest voelen.
Ik ben naar mijn werk gegaan en heb Rens opdracht gegeven om bij Lana te blijven. (Gelukkig had hij late dienst vandaag.)
Toen ik vanmiddag thuis kwam, was ze nog niet echt opgeknapt. Ze keek wel weer wat helderder uit haar ogen, maar wilde nog steeds alleen maar drinken, drinken en nog eens drinken. Ik heb de dierenarts dus gebeld en kon gelijk langskomen.
Hij vermoedt, gezien de symptomen, dat ze een maagontsteking heeft. (Een ontsteking van het maagslijmvlies, veroorzaakt door een bacteriele infectie.) Hij voelde geen gas in haar maag en in haar darmen, gelukkig! Ze heeft een injectie gekregen en ik heb voor vijf dagen pillen mee gekregen tegen de misselijkheid en tegen oprispend maagzuur. Met vijf dagen moet ze nu wel wat opgeknapt zijn.
Vanmiddag heeft ze gelukkig alweer een beetje gegeten, maar verder is ze echt ziek. En ik maak me daar ook best zorgen om, want ze is natuurlijk ook niet meer de jongste.
Vannacht slaap ik maar weer beneden, denk ik. Ik hoop dat ze morgen toch echt weer een beetje opgeknapt is, want om mijn meisje zo te zien liggen, vind ik maar niets.