Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wandelen met puppy
Moderator: moderatorteam
Wandelen met puppy
Wij hebben een pup van 4 maand en hij houd van lange wandelingen. (3 to 6 km) Nu wist iemand te vertellen dat dit niet goed is voor een jonge hond. Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
Het betreft hier een australian cattle dog
Het betreft hier een australian cattle dog
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
In principe geldt de '5-minutenregel'. Dit houdt in dat een pup voor elke levensmaand 5 minuten per wandeling mag spelen/lopen. Dus een 4-maanden oude pup mag per wandeling 20 minuten lopen. Als hij wild speelt/rent, moeten er minuten vanaf worden getrokken.
Nou is het niet zo erg als je eens een keer 10 of 15 minuten langer wandelt, maar het is wel heel slecht als je dit vaak/regelmatig doet. De belasting op de gewrichten/heupen van de pup wordt te groot en de kans op hd (ernstig) vergroot.
Eigenlijk loopt een pupje al heel veel omdat ze vele keren per dag buiten wordt gezet en ook in huis, als het goed is, veel speelt.
Je moet het zien als een kleuter, die laat je toch ook geen 3 km achter elkaar lopen?
Nou is het niet zo erg als je eens een keer 10 of 15 minuten langer wandelt, maar het is wel heel slecht als je dit vaak/regelmatig doet. De belasting op de gewrichten/heupen van de pup wordt te groot en de kans op hd (ernstig) vergroot.
Eigenlijk loopt een pupje al heel veel omdat ze vele keren per dag buiten wordt gezet en ook in huis, als het goed is, veel speelt.
Je moet het zien als een kleuter, die laat je toch ook geen 3 km achter elkaar lopen?

-
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Het gaat niet wat de pup aankan, maar wat zijn gewrichten aankunnen. Een pup kan altijd wel door.jolan schreef:Ik vind het ook heel rasafhankelijk.
Persoonlijk vind ik de 5 minutenregel voor vele rassen wel heel erg weinig.
Mijn border collies wandelden op jonge leeftijd in elk geval meer, dus kan me voorstellen dat een cattle dog ook meer aankan.
Anne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
5 minuten vind ik ook erg weinig en heb het ook nooit zo strak gehanteerd. Pups gaan hier gewoon met het hele spul tegelijk mee naar het bos en na een tijdje als ik zie dat ze moe beginnen te worden of denk dat het wel genoeg is, til ik ze op... maar dat is nooit op tijd ofzo.. gewoon op zicht.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Tja, ik heb ook wel eens 'gesmokkeld', hoor. Dan had ik Cody braaf 15 of 20 minuten uitgelaten en vervolgens was-ie nog een uur door het huis aan het rauzen en Lyndie en Kyra aan het pesten.malinois schreef:5 minuten vind ik ook erg weinig en heb het ook nooit zo strak gehanteerd. Pups gaan hier gewoon met het hele spul tegelijk mee naar het bos en na een tijdje als ik zie dat ze moe beginnen te worden of denk dat het wel genoeg is, til ik ze op... maar dat is nooit op tijd ofzo.. gewoon op zicht.
Dan liet ik met de volgende ronde hem een drie kwartier rondrennen en lag hij thuis lekker een uurtje of twee te slapen.

Re: Wandelen met puppy
Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
Waarom weten jullie daar niets van af? Lees je geen puppyboeken?
Ik snap niet , dat je aan een levend wezen begint, terwijl je niets er van af weet.
Natuurlijk zijn deze wandelingen veel te lang

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ook nietbauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?

wat is een goede afstand dan?Waarom weten jullie daar niets van af? Lees je geen puppyboeken?
ik vind dit wederom een grove beschuldiging van je, hoe weet jij of die mensen niets van een hond afweten, jij maakt nooit fouten zeker?Ik snap niet , dat je aan een levend wezen begint, terwijl je niets er van af weet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dit vind ik echt een belachelijke reactie.bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
Ik snap niet , dat je aan een levend wezen begint, terwijl je niets er van af weet.
Natuurlijk zijn deze wandelingen veel te lang![]()
Er zijn zoveel verschillende meningen over het belasten van een pup dat het moeilijk is daarin je eigen weg te vinden.
Zelf vind ik het ook wel lastig want Caja heeft ook veel energie, als ik dan eens wat langer gewandeld heb dan loop ik de rest van de dag gewoon minder.
Ik probeer haar momenteel vooral wat energie kwijt te laten raken door trainen en zoekspelletje.
Ook gooi ik wel eens een balletje in de tuin, maar volgens sommige mag dat eigenlijk ook niet tot 9 maanden.

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een reactie zeg! Omdat ze een vraag stellen over het wandelen concludeer jij meteen dat ze niets van honden afweten...bauke schreef:
Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?

Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie

-
- Actief
Sommige mensen negeer ik maar even.
In een boekje dat ik hier heb liggen (gaat wel over Golden Retrievers) staat:
3e tot 4e maand = 3x daags 10 min
5e tot 7e maand =3x daags 15-20 min
8e tot 12e maand = 3x daags 30 min
na de 12e maand = 2x daags 60 min
Ik heb nog een boekje liggen in het algemeen over pups, maar daar ben ik dit onderwerp nog niet tegen gekomen. Als daar wat staat zal ik het even voor je overtypen ook.
Boekjes hebben natuurlijk ook niet altijd gelijk, maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb nog een boekje liggen in het algemeen over pups, maar daar ben ik dit onderwerp nog niet tegen gekomen. Als daar wat staat zal ik het even voor je overtypen ook.
Boekjes hebben natuurlijk ook niet altijd gelijk, maar misschien heb je er wat aan.

- peggy en vinnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
- Aantal honden: 1
shit,,, echt waar zeg,bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
peggy en vinnie schreef:shit,,, echt waar zeg,bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
hoor wie het zegt
Ik heb zelf al heel wat jaren honden maar volgend jaar komt er een pupbij en ook ik heb me afgevraagd hoelang deze mag lopen.
Ikmaak nu elke dag wandelingen van 2 uur en snapheus wel dat de pup dat niet aankan maar hoelang dan wel weet ik ook niet hoor....en ik heb in het verleden met mijn honden wel puppiecursus gevolgt en weet het dus nog niet

Dit is weer zo een topic waar ik dus echt wat aan heb...gaat weer in me "bijna een puppie"" boek.
Dankjullie wel en vooral topic starter erg bedankt

Jacqueline
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Arrogantie ten top :N:bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?
Ik heb een Jack Russell van 9 weken, die loopt ongeveer 2x per dag een kwartier achter elkaar. Voor de rest rent ze hier in en achter het huis rond met de andere honden.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
bauke schreef:Ik snap niet , dat je aan een levend wezen begint, terwijl je niets er van af weet.
Waarom ben JIJ eigenlijk aan een levend wezen begonnen? Jij hebt, zoals je zelf zegt er wel in verdiept, maar je komt over als iemand die nog niet eens weet dat de aarde rond is.
Je moet niet continu alleen maar mensen af zitten te zeiken maar eens naar je eigen commentaar kijken en nog eens nalezen. Steek je hand eerst maar eens in eigen boezem. Snuggere.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
preciesTamara en Bowie schreef:bauke schreef:Ik snap niet , dat je aan een levend wezen begint, terwijl je niets er van af weet.
Waarom ben JIJ eigenlijk aan een levend wezen begonnen? Jij hebt, zoals je zelf zegt er wel in verdiept, maar je komt over als iemand die nog niet eens weet dat de aarde rond is.
Je moet niet continu alleen maar mensen af zitten te zeiken maar eens naar je eigen commentaar kijken en nog eens nalezen. Steek je hand eerst maar eens in eigen boezem. Snuggere.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ohja, en even voor de TS.
Alles met mate, ook het wandelen
Als je de mogelijkheden hebt kun je misschien beter 6x een wandeling maken van een 10 minuten. En als er een wandeling bijzit wat langer duurt is er ook geen man overboord hoor. Je hond gewoon goed in de gaten blijven houden en niet tot aan zijn of haar grens door laten gaan. Want als de hond zijn grens heeft bereikt is het al veel te lang doorgegaan. Als de hond verder gewoon goed zijn rust krijgt is een wandeling die wat langer duurt toch geen enkel probleem?
Alles met mate, ook het wandelen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Als niemand hier meer wat vraagt omdat alles in boekjes wordt opgezocht, wordt het wel erg stil op het forumbauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?

Daar is zo'n forum voor, om vragen te stellen. In de hoop dat al die aardige mensen je dan met goede raad op weg helpen. Snap je?

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
- Erelid
Dit is echt veel te weinig hoor!Manon_ schreef:Sommige mensen negeer ik maar even.
Volgens de boeken loopt die van mij ook teveel.
Maar ik hou het zelf in de gaten dat ik er voor zorg dat hij zijn rust ook echt wel krijgt. Als we bijv. bij mijn zusje langsgaan (die heeft malthezer kruising) ga ik echt geen gekke dingen met hem doen. Hij doet dan al gek genoeg.
Iedereen heeft er wel zo zijn mening over, maar ik doe gewoon wat ik zelf denk dat goed is. Ik weet heus wel dat je met hem de vierdaagse niet moet lopen. En als ik denk dat ie teveel loopt til ik hem op.
Hij gaat nog steeds overal mee naar toe, maar dan zet ik hem wel in m'n hondetas. Zo krijgt ie wel alles mee, maar hoeft ie niet te lopen.
Volgens mij doen we het hier zo slecht nog niet.
Maar ik hou het zelf in de gaten dat ik er voor zorg dat hij zijn rust ook echt wel krijgt. Als we bijv. bij mijn zusje langsgaan (die heeft malthezer kruising) ga ik echt geen gekke dingen met hem doen. Hij doet dan al gek genoeg.
Iedereen heeft er wel zo zijn mening over, maar ik doe gewoon wat ik zelf denk dat goed is. Ik weet heus wel dat je met hem de vierdaagse niet moet lopen. En als ik denk dat ie teveel loopt til ik hem op.
Hij gaat nog steeds overal mee naar toe, maar dan zet ik hem wel in m'n hondetas. Zo krijgt ie wel alles mee, maar hoeft ie niet te lopen.
Volgens mij doen we het hier zo slecht nog niet.
Inge O schreef:jij bent net een rubber bal : hoe meer je op je kop krijgt, hoe gekkere sprongen je maaktbauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
.
Aan TS : Ik heb het bij mijn pup ook op gevoel gedaan.
Ik heb Janus ook regelmatig even opgepakt tijdens een wandeling of we gingen even lekker ergens zitten een half uurtje.
En vaak ging meneer dan heel geboeid naar de voorbijkomende beesten en mensen kijken

-
- Zeer actief
Als ik mij aan de 5 minuten regel had gehouden dan had ik nu geen huis meer over
Ik liep echt niet uren achter elkaar, maar wel langer dan die 5 minuten per maand. Vaak ging ik op de hei ergens op een bankje zitten en kon Sita daar heerlijk om zich heen kijken en liepen we op puppentempo weer verder. En dat is echt geen hard tempo. Tenminste niet met zo'n snuffel als Sita. Echt elk bloemetje, plantje moest besnuffeld worden. En veel contact laten maken met andere honden.
Kijk goed naar je hondje en ik zou idd niet elke dag een wandeling van kilometers maken met een pup.

Kijk goed naar je hondje en ik zou idd niet elke dag een wandeling van kilometers maken met een pup.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

peggy en vinnie schreef:shit,,, echt waar zeg,bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
hoor wie het zegt

Ze is en blijft

-
- geregistreerd lid
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
bauke schreef:
Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?

-
- Vaste gebruiker
ik vind het ook moeilijk, hoor!
ik ga gemiddeld 8 keer op een dag met Ivo buiten aan de riem wandelen.
deze wandelingen duren ongeveer 10-12 minuten. verder dartelt hij lekker in de achtertuin en speelt hij binnen met zijn speeltjes. tussendoor rust hij wel lekker uit.
uiteindelijk probeert iedereen er het beste van te maken, toch?
niemand wil bewust zijn/haar hond verpesten en dan geeft het wat zekerheid wanneer je hier een vraag kunt stellen.
ik ga gemiddeld 8 keer op een dag met Ivo buiten aan de riem wandelen.
deze wandelingen duren ongeveer 10-12 minuten. verder dartelt hij lekker in de achtertuin en speelt hij binnen met zijn speeltjes. tussendoor rust hij wel lekker uit.
uiteindelijk probeert iedereen er het beste van te maken, toch?
niemand wil bewust zijn/haar hond verpesten en dan geeft het wat zekerheid wanneer je hier een vraag kunt stellen.
groetjes van marjon en Ivo (13 maanden)
tervuerense herder
tervuerense herder
-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Ik heb nog iets toe te voegen aan het vet gedrukte gedeelte.bauke schreef:Hebben jullie geen puppycursus gevolgd?Touran schreef:Het zou slecht zijn voor de gewrichten. Is daar iets van. Indien ja, hoe lang mag een wandeling dan wel zijn? En vanaf welke leeftijd groote wandelingen?
De meeste puppyboeken kloppen NIET, toen ik er nog vanuit ging van wel was ik radeloos. mijn hondje reageerde niet zoals het zou moeten.
Niets lokte de juiste reactie uit. Maar uiteindelijk heb ik haar losgelaten (niet letterlijk, dat mocht ze toen ook al

Niet erg dat ze geen af kon met 9 weken
niet erg dat ze andere honden geweldig vond
niet erg dat ze een kleine klierkont was
Nu zijn de scherpste kantjes eraf, en Ja ze kan nog steeds niet goed af en ze vind andere honden nog steeds geweldig.
Maar ik hou van haar en dat is het belangrijkste

En nu weer ontopic;
Bij ons op puppencursus werd er nog een andere regel gehandhaafd 1 minuut per week. Maar ik weet niet wat de beste regel is. Maar vaak krijgt Xena nu 3 wandelingen per dag en in het weekend meer. En altijd is een wandeling hoog boven de norm (norm is of 20 min. óf 17 min.) 30 tot 45min. En de andere wandelingen zijn korter

- Skye
- Actief
Ik wist van de regeling af en toe Skye net 8 weken was, kon ik ook niet veel verder wandelen dan 5 minuten, want dan stond mevrouw alweer stil.
Op een gegeven moment, vond ze het lopen leuk en nu is ze 6 maanden, dat betekend dat ik per keer een half uur mag lopen.
Ik ga vaak naar het bos en daar loopt ze dan wel langer als een half uur. Dit is meestal 1 of 2 keer per week, dat ze dan een uur tot anderhalf uur loopt. Dan ga ik ergens zitten en bepaald ze zelf wat ze doet.
Doe ik dit niet, dan stiert ze door heel het huis. Dus of ik haar dat nou buiten laat doen, of binnen, ze doet het toch wel.
En op die dagen dat ze wat langer loopt, loop ik de rest van de dag veel minder, omdat ze dan lekker ligt te slapen.
Gr. Joyce en Skye
Op een gegeven moment, vond ze het lopen leuk en nu is ze 6 maanden, dat betekend dat ik per keer een half uur mag lopen.
Ik ga vaak naar het bos en daar loopt ze dan wel langer als een half uur. Dit is meestal 1 of 2 keer per week, dat ze dan een uur tot anderhalf uur loopt. Dan ga ik ergens zitten en bepaald ze zelf wat ze doet.
Doe ik dit niet, dan stiert ze door heel het huis. Dus of ik haar dat nou buiten laat doen, of binnen, ze doet het toch wel.
En op die dagen dat ze wat langer loopt, loop ik de rest van de dag veel minder, omdat ze dan lekker ligt te slapen.
Gr. Joyce en Skye