Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom alleen grotere honden in de les?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet. Tuurlijk is het leuk om wel met ze te trainen, of flyball of behendigheid te doen, maar zonder functioneren ze ook meestal prima in die zin dat ze geen probleemgedrag gaan vertonen dat ontstaat door te weinig geestelijke inspanning.
Daarnaast denk ik dat mensen die bij het aanschaffen van een hond bedenken dat ze graag met de hond willen trainen meestal uitkomen op de wat grotere of iig middelgrote rassen. De meeste mensen die bij de aanschaf van een hond weten dat ze heel graag behendigheid willen gaan doen komen bij hun raskeuze niet uit op een Shih-tzu of een Teckel.
Daarnaast denk ik dat mensen die bij het aanschaffen van een hond bedenken dat ze graag met de hond willen trainen meestal uitkomen op de wat grotere of iig middelgrote rassen. De meeste mensen die bij de aanschaf van een hond weten dat ze heel graag behendigheid willen gaan doen komen bij hun raskeuze niet uit op een Shih-tzu of een Teckel.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
vind je dat? mwoh denk dat dat wel mee valt, denk aan de terriers, de teckels,poedeltjes en zo nog wel wat hondjes... denk juist dat de grootste groep kleine rassen ( en dan heb ik het dus over rassen he, geen kruisingen) wel veel baat hebben bij meer geestelijke stimulans en training... dan zul je ook minder geflipte hondjes zien, minder te dikke (ongezonde) bankhangertjes...denk dat het meer de instelling van mensen is, omdat de schade beperkter blijft of makkelijker in de hand te houden is dan bij een groter ras...maar dat wil niet zeggen dat die rassen het minder nodig hebbenMoos schreef:Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet. Tuurlijk is het leuk om wel met ze te trainen, of flyball of behendigheid te doen, maar zonder functioneren ze ook meestal prima in die zin dat ze geen probleemgedrag gaan vertonen dat ontstaat door te weinig geestelijke inspanning.
- Moos
- Zeer actief
Ik denk ook dat terriertjes bijvoorbeeld wel baat zullen hebben bij wat meer training, maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen een Westie en een Mechelaar/Border Collie/Schapendoes, en noem er nog een paaryamie schreef:vind je dat? mwoh denk dat dat wel mee valt, denk aan de terriers, de teckels,poedeltjes en zo nog wel wat hondjes... denk juist dat de grootste groep kleine rassen ( en dan heb ik het dus over rassen he, geen kruisingen) wel veel baat hebben bij meer geestelijke stimulans en training... dan zul je ook minder geflipte hondjes zien, minder te dikke (ongezonde) bankhangertjes...denk dat het meer de instelling van mensen is, omdat de schade beperkter blijft of makkelijker in de hand te houden is dan bij een groter ras...maar dat wil niet zeggen dat die rassen het minder nodig hebbenMoos schreef:Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet. Tuurlijk is het leuk om wel met ze te trainen, of flyball of behendigheid te doen, maar zonder functioneren ze ook meestal prima in die zin dat ze geen probleemgedrag gaan vertonen dat ontstaat door te weinig geestelijke inspanning.

En ik denk ook echt dat een gemiddeld poedeltje minder snel je huis gaat verbouwen als je niet wekelijks behendigheid doet en daarvoor tussendoor traint dan heel veel andere (grote) rassen.
Die ongezonde bankhangertjes heeft verder niemand last van natuurlijk. Het is niet goed natuurlijk, ik zeg ook niet dat dat goed is

Ik bedoel dus ook niet dat al die kleine hondjes zo'n heerlijk leven hebben als er geestelijk niks met ze gedaan wordt, maar een groot deel zal het wel trekken zonder echt vervelend te worden. Net als bijvoorbeeld de altijd genoemde haardkleedjes-Goldens.
En dan komen mensen minder snel op cursus, want ze leven prima met hen net even te dikke Westie de elke dag een koekje bij de koffie krijgt en drie keer daags een blokje om mag. Zouden ze datzelfde doen met een aantal van de rassen die ik hierboven noemde, dan heb je een veel grotere kans dat je bankstel gesloopt wordt en ga je dus als baas sneller op cursus want de hond vertoont probleemgedrag.
Ik vind trouwens ook nog een groot verschil zitten tussen echte geestelijke stimulans en gewoon je hond opvoeden en trainen. Ik denk dat 90% van die irritante kleine hondjes zich prima zou gedragen als ze gewoon even zouden worden opgevoed en een basiscursus afronden. De echte geestelijke stimulans in de zin van vervolgcursussen en flyball en behendigheid is voor veel van die hondjes denk ik niet eens noodzaak om zich te gedragen.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Betyar - Magyar Vizsla Draadhaar
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wij hebben gisteren onze training met Damian afgerond. Wij hebben in een groep gezeten waar honden uit het asiel kwamen, herplaatsers en honden waarvan het in het begin het allemaal wel lukte maar nu hij ouder wordt toch wat meer sturing nodig heeft. Elke hond had zo zijn eigen probleem.
Er zaten in zijn groep:
- Lakense herder
- husky kruising
- labrador
- maltezer
- cairn terrier
- amstaf
- kruising 2x
- weimaraner (Damian)
De puppycursus was heel divers van Duitse Dog tot Jack Russell. Was ook een hele grote groep die hebben ze gedeeld.
Nu hebben wij besloten door te gaan met de vervolgtraining. Maar we hebben de keuze of nu meteen zaterdag beginnen of 10 weken overslaan en dan begint dezelfde cursus op dinsdagavond. Maar wij vinden het zelf veel te leuk dus we gaan zaterdag weer opnieuw beginnen. Maar we zullen wel weer een hele nieuwe groep hebben. De twee basiscursus-groepen komen bijelkaar. En mss nog honden van voorgaande groepen die een trainingsperiode hebben overgeslagen. Ik ben wel benieuwd.
Verder werd er nog iets gezegd over het uitvallen van je hond en je daar dan voor 'schamen'. Damian viel ook ontzettend uit naar andere honden wanneer hij aan de lijn liep. Wanneer hij los is/was waren er geen problemen. Maar schamen heb ik me daarvoor nog nooit gedaan. Ik weet zelf heel goed waardoor het blaffen komt. Ik weet ook dat het een schijtluis is wanneer hij los loopt en mij dus voortdurend in de gaten houdt.
Verder hebben we de afgelopen vijf weken twee keer in de week getraind met hem om het uitvallen aan de lijn binnen de perken te houden. Dit is al aardig gelukt. Hij valt steeds minder naar andere honden uit, eerst deed hij dit naar iedere hond die hij tegenkwam en nu nog maar naar een paar (vooral dominante honden). Ik besef zelf heel goed dat dit probleem er niet met een paar trainingen uitgetraind is daar gaat veel oefening en tijd overheen. Maar ik heb geduld. Ik zie de toekomst zonnig in!
Er zaten in zijn groep:
- Lakense herder
- husky kruising
- labrador
- maltezer
- cairn terrier
- amstaf
- kruising 2x
- weimaraner (Damian)
De puppycursus was heel divers van Duitse Dog tot Jack Russell. Was ook een hele grote groep die hebben ze gedeeld.
Nu hebben wij besloten door te gaan met de vervolgtraining. Maar we hebben de keuze of nu meteen zaterdag beginnen of 10 weken overslaan en dan begint dezelfde cursus op dinsdagavond. Maar wij vinden het zelf veel te leuk dus we gaan zaterdag weer opnieuw beginnen. Maar we zullen wel weer een hele nieuwe groep hebben. De twee basiscursus-groepen komen bijelkaar. En mss nog honden van voorgaande groepen die een trainingsperiode hebben overgeslagen. Ik ben wel benieuwd.
Verder werd er nog iets gezegd over het uitvallen van je hond en je daar dan voor 'schamen'. Damian viel ook ontzettend uit naar andere honden wanneer hij aan de lijn liep. Wanneer hij los is/was waren er geen problemen. Maar schamen heb ik me daarvoor nog nooit gedaan. Ik weet zelf heel goed waardoor het blaffen komt. Ik weet ook dat het een schijtluis is wanneer hij los loopt en mij dus voortdurend in de gaten houdt.
Verder hebben we de afgelopen vijf weken twee keer in de week getraind met hem om het uitvallen aan de lijn binnen de perken te houden. Dit is al aardig gelukt. Hij valt steeds minder naar andere honden uit, eerst deed hij dit naar iedere hond die hij tegenkwam en nu nog maar naar een paar (vooral dominante honden). Ik besef zelf heel goed dat dit probleem er niet met een paar trainingen uitgetraind is daar gaat veel oefening en tijd overheen. Maar ik heb geduld. Ik zie de toekomst zonnig in!
Groetjes Laurie & Betyar.
-
- Zeer actief
afgelopen zaterdag was chuckie ook het enige ukkie op puppy-cursus,vanaf volgende week zit ik in een andere groep waar ook allemaal kleintjes rondlopen,dus er wordt zeker rekening meegehouden.
toch vindt ik idd dat je over het algemeen meer grote honden ziet op de hondenschool,het lijkt alsof de meeste mensen denken dat een kleine hond geen of weinig opvoeding nodig heeft,omdat ie toch maar klein is,maar zo krijg je vaak wel van die enorme opgewonden standjes,zogenaamde keffertjes,omdat opvoeding niet nodig is bij een kleine hond.
toch vindt ik idd dat je over het algemeen meer grote honden ziet op de hondenschool,het lijkt alsof de meeste mensen denken dat een kleine hond geen of weinig opvoeding nodig heeft,omdat ie toch maar klein is,maar zo krijg je vaak wel van die enorme opgewonden standjes,zogenaamde keffertjes,omdat opvoeding niet nodig is bij een kleine hond.

Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
- vman
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
ik heb mij en mijn chihuahua ingeschreven voor de hondentraining maar ik heb er nooit iets meer van gehoord.
Nog eens geprobeerd, weer niets van gehoord.
mvg eli
mvg eli
www.vasterman.biz
chihuahua's en hondenkleding maken
chihuahua's en hondenkleding maken
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb niet echt schoothondjes (hoewel ze dat zelf soms wel vindenMoos schreef:Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat mensen met grotere honden de noodzaak van een cursus meer inzien. Als een grote aan de lijn trekt heb je immers een groter probleem dan wanneer je met een klein hondje loopt dat trekt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- starfleet
- Erelid
Voor een Kooiker ook niet. Buffy is ook een bankhanger in huis. Jij loopt ook veel met je hondjes. Lekker los, ze zien een hoop honden, kunnen snuffen af en toe trek je erop uit, je balt eens met ze. Dat doen we met Buffy ook en die heeft verder geen flyball of wat dan ook nodig. Maar als je na gaat denken loop je natuurlijk ook veel meer met ze dan gemiddelde kleine hondenbezitter en Buffy is er ook uren uit op een dag. Dat is niet zo gek dat ze rustig zijn in huis. Ik denk de gemiddelde herder ook echt wel met die uitlaaturen.Moos schreef: Ik vind trouwens ook nog een groot verschil zitten tussen echte geestelijke stimulans en gewoon je hond opvoeden en trainen. Ik denk dat 90% van die irritante kleine hondjes zich prima zou gedragen als ze gewoon even zouden worden opgevoed en een basiscursus afronden. De echte geestelijke stimulans in de zin van vervolgcursussen en flyball en behendigheid is voor veel van die hondjes denk ik niet eens noodzaak om zich te gedragen.
Anne
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Oké, let niet op mijn rassenkennis :N:
In mijn groep (zoals die vandaag was) was Jamey de kleinste (maarja, dat is ook een onderdeurtje
), daarna kwam een kruising Jack/Beagle (leuk beestje trouwens
) en een 4 maanden oude pup die heel erg op Koda leek... Vraag me niet welk ras dat is :N: verder 2 euhm stabij-achtige beesten
een Duitse herder en een Berner Sennen... Volgens mij was dat het...
En Jamey deed het lekker het beste

In mijn groep (zoals die vandaag was) was Jamey de kleinste (maarja, dat is ook een onderdeurtje

En Jamey deed het lekker het beste

You'll be in my heart... Always...
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat mensen met kleinere rassen inderdaad eerder stoppen met trainen. Een hondje uit de gezelschapshonden groep trekt je nauurlijk minder snel omver dan een dog of herder.
Daarnaast kan het zijn dat mensen met sommige honden eerder iets anders gaan doen dan gehoorzaamheid? Zoals behendigheid oid?
Het groepje waarin ik "train' in heel klein en dan waarschijnlijk ook niet representatief: Een Cair terrier, een border collie en een kruizing shi tzu.
Daarnaast kan het zijn dat mensen met sommige honden eerder iets anders gaan doen dan gehoorzaamheid? Zoals behendigheid oid?
Het groepje waarin ik "train' in heel klein en dan waarschijnlijk ook niet representatief: Een Cair terrier, een border collie en een kruizing shi tzu.
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Gehoorzaamheidsniveau is ook niet afhankelijk van de grootte van het ras, wel van de tijd en inspanning die de eigenaar in de hond steekt en de band die je met je hond hebt opgebouwd.Jacksel schreef:En Jamey deed het lekker het beste![]()
![]()
Nala (samen met teckel Buddy ook de kleinsten van de klas) was ook een van de allerbesten (en Buddy juist vaak het allerongehoorzaamst), maar nu ik mijn aandacht een beetje verslapt hebt (je kent het wel, ze deed het zo leuk, dus je krijgt iets overmoedigs van: ze doet het toch allemaal wel

Bij ons op school zie ik trouwens groot en klein door elkaar lopen op de trainingen (bij zowel gehoorzaamheid als behendigheid). Het valt me wel op dat de groep met de intensieve training (bv moeilijke honden) dat dat wel altijd grotere rassen zijn (m.n. herder-achtigen), waarbij ik niet wil zeggen dat grotere honden dus automatisch meer 'probleemhonden' zijn, maar dat de eigenaren van grotere honden dus eerder of beter inzien dat ze iets aan het gedrag van hun hond moeten/kunnen doen dan de eigenaren van kleine hondjes.

- Moos
- Zeer actief
Ja, daar heb je gelijk in, dat is natuurlijk ook zo. Ik heb wat dat betreft wel een iets vertekend beeld omdat ik met Moos en Saar inderdaad wandel en buiten speel alsof het hondjes zijn die heel veel stimulatie nodig hebbenstarfleet schreef:Voor een Kooiker ook niet. Buffy is ook een bankhanger in huis. Jij loopt ook veel met je hondjes. Lekker los, ze zien een hoop honden, kunnen snuffen af en toe trek je erop uit, je balt eens met ze. Dat doen we met Buffy ook en die heeft verder geen flyball of wat dan ook nodig. Maar als je na gaat denken loop je natuurlijk ook veel meer met ze dan gemiddelde kleine hondenbezitter en Buffy is er ook uren uit op een dag. Dat is niet zo gek dat ze rustig zijn in huis. Ik denk de gemiddelde herder ook echt wel met die uitlaaturen.Moos schreef: Ik vind trouwens ook nog een groot verschil zitten tussen echte geestelijke stimulans en gewoon je hond opvoeden en trainen. Ik denk dat 90% van die irritante kleine hondjes zich prima zou gedragen als ze gewoon even zouden worden opgevoed en een basiscursus afronden. De echte geestelijke stimulans in de zin van vervolgcursussen en flyball en behendigheid is voor veel van die hondjes denk ik niet eens noodzaak om zich te gedragen.
Anne

- Moos
- Zeer actief
Je hebt denk ik de grotere rassen die inderdaad ook niet echt bezig gehouden hoeven te worden.Belle schreef:Ik heb niet echt schoothondjes (hoewel ze dat zelf soms wel vindenMoos schreef:Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet.), maar ik heb juist het idee dat die groten van mij niet perse beziggehouden hoeven te worden. Ze vinden trainen heel leuk hoor en lekker rennen ook, maar in huis zijn het vloerkleedjes. Zoals ik die twee van jou weleens zie spelen op je filmpjes, dat doen die van mij echt nooit in huis. Ik heb juist altijd het idee dat kleinere honden meer beziggehouden moeten worden.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat mensen met grotere honden de noodzaak van een cursus meer inzien. Als een grote aan de lijn trekt heb je immers een groter probleem dan wanneer je met een klein hondje loopt dat trekt.
Ik had in mijn hoofd meer een Shih-tzu of Maltezer versus een Labrador of Schapendoes toen ik dat stukje schreef.
Maar ik denk, nu ik zo aan het typen ben, dat ook heel erg meespeeld dat het leuk en kneuterig is als ik Moos en Saar zo zie spelen binnen. Zijn dat twee Labjes dan is dat denk ik niet altijd even kneuterig als de salontafel weer door het huis geschoven wordt. Net zoals het inderdaad een groter probleem is als een grote hond aan de lijn trekt, en je dan sneller iets gaat zoeken om daar wat aan te doen.

Hier wel erg herkenbaar, ik heb altijd alleen tussen grote honden gestaan met mijn kruising chihuahua.
Kleine hondjes komen ook hoor, maar de mensen stoppen meestal na de puppy cursus. Wij wilden doorgaan en doen ook af en toe mee aan wedstrijden.
Joy is dan altijd de KLEINSTE van de dag, haha, wel grappig gezicht hoor.

Kleine hondjes komen ook hoor, maar de mensen stoppen meestal na de puppy cursus. Wij wilden doorgaan en doen ook af en toe mee aan wedstrijden.
Joy is dan altijd de KLEINSTE van de dag, haha, wel grappig gezicht hoor.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Ja zie maar eens twee mechelaars in de kamer spelen, kan je er toch beter mee naar buiten gaan. Er staat hier regelmatig wat scheef in de kamer . niet dat mij wat uit maakt, maar spelen in het veld is toch fijner.Moos schreef:Belle schreef:Ik heb niet echt schoothondjes (hoewel ze dat zelf soms wel vindenMoos schreef:Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat veel kleine rassen het niet direct vreselijk nodig hebben om geestelijk te worden beziggehouden. Een hele zooi kleine hondjes valt in de gezelschapshondengroep, en dat zijn niet echt hondjes die je huis afbreken als je geestelijk niks met ze doet.), maar ik heb juist het idee dat die groten van mij niet perse beziggehouden hoeven te worden. Ze vinden trainen heel leuk hoor en lekker rennen ook, maar in huis zijn het vloerkleedjes. Zoals ik die twee van jou weleens zie spelen op je filmpjes, dat doen die van mij echt nooit in huis. Ik heb juist altijd het idee dat kleinere honden meer beziggehouden moeten worden.
Maar ik denk, nu ik zo aan het typen ben, dat ook heel erg meespeeld dat het leuk en kneuterig is als ik Moos en Saar zo zie spelen binnen. Zijn dat twee Labjes dan is dat denk ik niet altijd even kneuterig als de salontafel weer door het huis geschoven wordt..
Niet dat hier veel kapot gaat, dat valt reuze mee.

Anneke, Dylan en Ozzy
- Moos
- Zeer actief
Moos en Saar spelen erg veel binnen eigenlijk. We lopen toch al gauw zo'n 2,5 uur op een dag, maar als ze wakker zijn binnen wordt er meestal wel gespeeld of gesjord samen. Vaak is dat spelen trouwens met de bekkies in elkaar op het kleed liggen, dus dat is vrij rustigmecheltjes schreef:
Ja zie maar eens twee mechelaars in de kamer spelen, kan je er toch beter mee naar buiten gaan. Er staat hier regelmatig wat scheef in de kamer . niet dat mij wat uit maakt, maar spelen in het veld is toch fijner.
Niet dat hier veel kapot gaat, dat valt reuze mee.

Buiten gaan ze meestal helemaal los met grommen en rennen en beuken.
Ik ben weleens met ze naar buiten gegaan als ze binnen de riedel kregen, maar dan houden ze spontaan op

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
Wij (nouja, de hond dan) zijn ook de kleinste in de groep. Oskar traint met o.a. een labrador, leonberger, goldens (2), kooikerhondje, kruising airedale/duitse herder en een nog grote kruising (geen idee wat het is).
Verschillende mensen uit de groep hebben al gezegd dat ze het zo leuk vinden dat we met hem trainen omdat zo weinig mensen met kleinere hondjes ermee trainen. Maar goed, het kan zeker geen kwaad bij ons. Oskar komt uit het asiel en we hebben allebei geen ervaring met honden. Inmiddels doen we ook gedragstherapie omdat hij ontzettend tekeer gaat tegen zo ongeveer alle andere honden (alleen aan de lijn, los doet 'ie niks
).
Verschillende mensen uit de groep hebben al gezegd dat ze het zo leuk vinden dat we met hem trainen omdat zo weinig mensen met kleinere hondjes ermee trainen. Maar goed, het kan zeker geen kwaad bij ons. Oskar komt uit het asiel en we hebben allebei geen ervaring met honden. Inmiddels doen we ook gedragstherapie omdat hij ontzettend tekeer gaat tegen zo ongeveer alle andere honden (alleen aan de lijn, los doet 'ie niks

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
-
- Vaste gebruiker
kleintjes
och kruisingen vind je overal hoor, je zult ze gewoon niet herkennen.
En met kleintjes vinden de mensen zelf dikwijls niet nodig om verder naar HS te gaan.
Bij wedstrijd in Brussel in programma 2 was er een schipperke en
het deed goed mee, was zeker niet de slechtste
Soms kom je JR tegen en recent een maltezerke in wedstrijd Deb.
Behaalde goede punten...Was echt hartveroverend.
Veel zie je ze niet in gehoorzaamheid, maar er zijn er.
Meer in agility of flybal idd.
En met kleintjes vinden de mensen zelf dikwijls niet nodig om verder naar HS te gaan.
Bij wedstrijd in Brussel in programma 2 was er een schipperke en
het deed goed mee, was zeker niet de slechtste
Soms kom je JR tegen en recent een maltezerke in wedstrijd Deb.
Behaalde goede punten...Was echt hartveroverend.
Veel zie je ze niet in gehoorzaamheid, maar er zijn er.
Meer in agility of flybal idd.

ogen vol vertrouwen, een kwispelende poedelstaart en mijn dag is goed
-
- Zeer actief
misschien is het bij een grote hond ook veel belangrijker dat hij goed luisterd en goed hanteer baar is,
Ik heb bij mijn vorig hond gemerkt (+/-8kilo)dat hij aardig luisterde en ik was tevreden, was hij knoert vervelend dan nam ik hem desnoods onder mijn arm en ging naar huis
Dat gaat bij Baco en Ducain niet lukken en willen ze hanteerbaar blijven moeten ze goed(heel goed) luisteren.
Misschien gaan mensen met grote honden daarom gewoon langer door

Ik heb bij mijn vorig hond gemerkt (+/-8kilo)dat hij aardig luisterde en ik was tevreden, was hij knoert vervelend dan nam ik hem desnoods onder mijn arm en ging naar huis

Misschien gaan mensen met grote honden daarom gewoon langer door

-
- Actief
Ik heb een Jack Russell en daar ben ik mee op les gegaan, omdat ik er echt gehoorzaamheid mee wilde gaan doen. Ik ben dus niet op les gegaan, omdat hij een probleem was. In de puppycursus werd er nou niet echt vrolijk gereageerd op een klein hondje. De juf zei "kleine hondjes vind ik maar niks". Op de EG was het eigenlijk precies hetzelfde. De oefeningen werden voorgedaan hoe het moest met een grote hond en met een kleine moest je het maar zelf uitzoeken.
"Volgen" met een grote hond stelt niets voor, omdat je zo zijn snuit in je hand kan nemen. Met een kleine hond moet je al behoorlijk bukken
en dat mocht dus niet. Die kleine liep dus als een stuiterbal naar mijn hand te springen
en dat mocht ook niet. Maar hoe het dan wel moest
. Als ik het anders deed dan het was voorgedaan, was het fout. Het gevolg was dus een bloednerveuse hond die op het trainingsveld niets presteerde. Maar thuis deed hij het gewoon perfect, maar wel op mijn manier. Op een (voor hem) vreemd trainingsveld deed hij het ook perfekt.
Een Jack Russell vraagt beslist een hele andere aanpak.
Ik train nu verder met hem zonder lessen en zonder examens.
Jammer, maar nu heb ik wel een gemotiveerde vrolijke hond.
Die kleine terroristen zijn juist een hele leuke uitdaging om mee te trainen. Als ze het naar hun zin hebben, doen ze het gewoon super goed.

"Volgen" met een grote hond stelt niets voor, omdat je zo zijn snuit in je hand kan nemen. Met een kleine hond moet je al behoorlijk bukken

Een Jack Russell vraagt beslist een hele andere aanpak.
Ik train nu verder met hem zonder lessen en zonder examens.
Jammer, maar nu heb ik wel een gemotiveerde vrolijke hond.

Die kleine terroristen zijn juist een hele leuke uitdaging om mee te trainen. Als ze het naar hun zin hebben, doen ze het gewoon super goed.

-
- Actief
vman schreef:ik heb mij en mijn chihuahua ingeschreven voor de hondentraining maar ik heb er nooit iets meer van gehoord.
mvg eli
Schrijf die kleine nou nog eens in en zet dan op de aanmelding dat het een herder is. Wedden dat je direkt bericht krijgt ?
En dan gewoon gaan hé !
Je betaald voor een klein hondje net zoveel als voor een grote. Dus laat ze maar lachen. Ze liggen vast te snikken op de grond als ze je zien.
-
- Actief
Wat een rare reacties van die hondenscholen.
Bij ons op de kc is ook een ouder echtpaar met twee chihuahua's en die doen gewoon mee met gehoorzaamheid.
Wel is het zo dat bij de 'hogere' groepen inderdaad meer herders en retrievers zijn dan andere rasgroepen. Ik ben voor zover ik weet ook de enige met een Galgo/windhond. Op een Whippet na die Flyball doet heb ik daar nog geen windhonden gezien. Maar verder zijn er wel heel verschillende honden en rassen en dat vind ik juist erg leuk.

Bij ons op de kc is ook een ouder echtpaar met twee chihuahua's en die doen gewoon mee met gehoorzaamheid.

Wel is het zo dat bij de 'hogere' groepen inderdaad meer herders en retrievers zijn dan andere rasgroepen. Ik ben voor zover ik weet ook de enige met een Galgo/windhond. Op een Whippet na die Flyball doet heb ik daar nog geen windhonden gezien. Maar verder zijn er wel heel verschillende honden en rassen en dat vind ik juist erg leuk.

- Domie
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Joep heb ik tot aan GG 0 gelopen en Joep was altijd verreweg de kleinste
Ik moet zeggen dat daar in Amersfoort vooral met respect naar gekeken werd. Een malteer tussen de herders en labjes op GG 0
In Heemstede had ik met Joep een trainer die absouut geen voorkeur had voor kleine hondjes en dat liet hij goed merken. Dat vond ik wel jammer!
Met Paco loop ik nu de gehoorzaamheid A. Hij is niet alleen de oudste maar ook verreweg de grootste
In zijn groepje zit een jackrussel een basset, een kelpie, een mini kruizing, een border collie en een airedale.

Met Paco loop ik nu de gehoorzaamheid A. Hij is niet alleen de oudste maar ook verreweg de grootste

Groetjes Domie en een lebberkus van Paco
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
- Lucia
- Zeer actief
Puppycursus net afgerond, doen nu de Jonge Honden.
Milo is ook de kleinste, de rest zijn allemaal grote honden. Toevallig had ik het er laatst ook met mn vriend over dat het zo opvallend was.
Geen idee waarom, maar aan de grote honden bij mij in de groep, merk ik wel dat die minder handbaar zijn dan de kleintjes
Milo is ook de kleinste, de rest zijn allemaal grote honden. Toevallig had ik het er laatst ook met mn vriend over dat het zo opvallend was.
Geen idee waarom, maar aan de grote honden bij mij in de groep, merk ik wel dat die minder handbaar zijn dan de kleintjes
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik volg nu wel les in België, maar ook hier merk ik dat. Ik denk vooral dat het eraan ligt, dat mensen die een hond willen om een hondensport te blijven doen, eerst naar wedstrijden gaan kijken of op de hondenschool kijken welke rassen op wedstrijdniveau trainen en dan van daaruit hun keuze maken en dus blijven het altijd dezelfde rassen die steeds terugkeren.
Zo zit er in de hondenschool in de wedstrijdklassen heel veel mechelse herders, duitse herders en border collies, de grootste uitzonderingen zijn een mopshond, een kleine kruising en een jack russell. Er wordt dikwijls vanaf de puppyklas al vanuit gegaan dat wanneer je een ander ras bij hebt (veelal een klein ras), dat je enkel voor de puppyles komt en dan stopt, dus er is ook een voorkeur voor de grote (werk) rassen, is heel erg te merken.
Bij mij zit in de puppyklas:
- kruising (windhond/galgo)
- vlinderhondje
- munsterlander achtig iets
- beagles (is weer heel erg in dit ras)
- sharpei
- engelse cocker spaniel
- staffordshire bull terrier
- golden retriever
Kai is dan ook nog in leeuwtoilet geschoren, dus er wordt helemaal niet verwacht dat ik verder met hem wil
Zo zit er in de hondenschool in de wedstrijdklassen heel veel mechelse herders, duitse herders en border collies, de grootste uitzonderingen zijn een mopshond, een kleine kruising en een jack russell. Er wordt dikwijls vanaf de puppyklas al vanuit gegaan dat wanneer je een ander ras bij hebt (veelal een klein ras), dat je enkel voor de puppyles komt en dan stopt, dus er is ook een voorkeur voor de grote (werk) rassen, is heel erg te merken.
Bij mij zit in de puppyklas:
- kruising (windhond/galgo)
- vlinderhondje
- munsterlander achtig iets
- beagles (is weer heel erg in dit ras)
- sharpei
- engelse cocker spaniel
- staffordshire bull terrier
- golden retriever
Kai is dan ook nog in leeuwtoilet geschoren, dus er wordt helemaal niet verwacht dat ik verder met hem wil

-
- Zeer actief
Haha hier precies hetzelfde en ook als ze een heel stuk hebben losgelopen, zien ze elkaar niet staan, doen ze hun eigen ding en dan moet het laatste stukje aangelijnd naar huis en dan moet er ineens gestoeid wordenMoos en Saar spelen erg veel binnen eigenlijk. We lopen toch al gauw zo'n 2,5 uur op een dag, maar als ze wakker zijn binnen wordt er meestal wel gespeeld of gesjord samen. Vaak is dat spelen trouwens met de bekkies in elkaar op het kleed liggen, dus dat is vrij rustig
Buiten gaan ze meestal helemaal los met grommen en rennen en beuken.
Ik ben weleens met ze naar buiten gegaan als ze binnen de riedel kregen, maar dan houden ze spontaan op

Erg handig, aangelijnd stoeien

Ik heb trouwens met Bantam (Shih Tzu) ook basis gehoorzaamheid gedaan, erg veel lol gehad maar geen vervolg meer.
Ik denk dat als ik door was gegaan de lol voor hem eraf was gegaan, bij de vervolg word het serieuzer en dan is het niet meer leuk

Ik had wel iets van Doggydance met hem willen doen maar dat werd/word hier weinig in de omgeving gegeven.
Ik ben wel doorgegaan met clickeren, gewoon leuke dingen aanleren, heeft ie altijd erg veel lol in, en ik ook