Ik snap wel wat je bedoelt denk ikyamie schreef:maarrrr, consequent, duidelijkheid, dat is toch de basis ( weet even geen ander woord) van de rangorde.
ik krijg nu een beetje het gevoel dat rangorde als iets negatiefs gezien word, of als iets wat aan geeft dat er problemen zijn oid.
als ik kijk naar mijn honden, die zijn het merendeel van de dag bezig met rangorde, niet in de zin van de hele tijd bezig het te bepalen, want ( op dit moment) is er duidelijkheid en rust in de roedel zeg maar, maar wel door middel van spel, dmv van reageren op situaties, ik zie dan duidelijk dat ze onderling dagelijks dingen bevestigen.
en zo doe ik dat dus ook, door bv soms een hond een duwtje achteruit te geven als ik er langs wil of opzij te schuiven als ik op de bank wil, door te zeggen dat hij of zij z'n kop moet houden, door ze hun eten te geven enz enz.
dus niet de boekjes regels van niet op de bank,niet op schoot, niet voor me de deur uit enz, omdat dat niet nodig is hier, maar ook de normale ( voor mij dan) kleine, bijna onbewuste handelingen, hebben te maken met een rangorde, als ik bv merk dat een hond gromt als ik hem of haar verleg opde bank, nou kan je verzekeren dat die een schuiver krijgt en trek ik dus aangaande die hond de teugels wel wat strakker ( dit is maar een vb hoor)
voor mij is dus duidelijkheid,consequent en rangorde met elkaar verbonden
(gut snappen jullie enigzins wat ik bedoel? :N: )

Als ik naar Moos en Saar kijk; die rangorde is overduidelijk, maar wordt wel elke keer bevestigt door hoe ze dus met elkaar omgaan. Zo wacht Saar 's ochtends tot Moos ook op bed is gesprongen om mij te begroeten, en jat Moos elke dag Saars kluifje weer onder haar snuffert vandaan

En hier werk ik met Moos ook zo dat als meneertje naar mijn zin zichzelf iets te stoer begint te vinden de teugels weer even wat strakken aan worden getrokken. Ik heb met Moos geen rangorde-probleem, maar realiseer me wel dat juist bij een typje zoals Moos je je soms wel even duidelijk als baas moet profileren. In tegenstelling tot een hondje zoals Saar, in wiens ogen ik al zoooooo duidelijk de baas ben, dat als ze een keer wat minder goed luistert alleen achterhalen waarom al genoeg is (mensenpoep of vreten wat campinggasten over het hek gooien meestal), en dan de volgende keer daar beter op in spelen.