Honden blijven meestal ademen tijdens bovenstaande fases. Ik denk dat dat ook de reden is dat veel honden gaan schuimbekken. Bij een enkele hond treedt ademstilstand op, maar dat is heel zeldzaam.Zoie schreef: Wij onderscheiden drie fasen bij een TC:
1. tonische fase, alle spieren spannen aan, het lichaam verstijft, vaak vooraf gegaan door een kreet: al de lucht wordt in een keer uit de longen geblazen;
2. de clonische fase: schokfase, afwisselend verslappen en aanspannen van de spieren. Al die tijd kan de patient niet ademen en is hij bewusteloos;
3. op het eind van de clonische fase komt de ademhaling weer op gang en volgt de ontspanningsfase: de schokken nemen af, het lichaam gaat zich ontspannen, de patient komt weer bij bewustzijn.
Ergens in die vijf minuten moet uiteraard de ademhaling weer op gang komen, anders stikt de patiënt.
Een status epilepticus is bij een hond om meerdere redenen levensbedreigend. Niet alleen kan er een ademstilstand optreden, maar ook de temperatuur van een hond kan veel te hoog oplopen (<meer dan 41 graden). Daarom moet je de temperatuur van een hond goed in de gaten houden tijdens een status. Door de te hoge temperatuur komt ook de zuurstofvoorziening van organen in gevaar, waardoor er hersenbeschadiging optreedt en in het ergste geval kan de hond overlijden aan een hartstilstand.Zoie schreef:Een status epilepticus is idd levensbedreigend o.a. omdat er ademhalingsproblemen ontstaan.
Hoe precies het verloop is bij een hond, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat als er geen ontspanning optreedt na de aanval, je kunt zeggen dat de hond niet ( goed) uit de aanval komt. Dat zou dan een reden zijn om te couperen.
Een status is dus inderdaad in alle gevallen levensbedreigend en er moet direct ingegrepen worden door een dierenarts.