Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barf en blauwtongziekte

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Barf en blauwtongziekte

Ongelezen bericht door marian* »

Het zou nog weleens moeilijk kunnen worden om aan bepaalde dingen te komen :denken:

EU stemt in met verbod export vee
Van onze correspondent Bert Lanting

BRUSSEL - Veterinaire experts van de Europese Unie hebben besloten een exportverbod voor vee af te kondigen in een zone van 150 kilometer rond boerderijen waar het blauwtongvirus is opgedoken. Het gebied strekt zich uit over een groot deel van Nederland en België, heel Luxemburg en vier deelstaten van Duitsland.

Dat betekent dat er geen koeien, schapen en geiten uit dat gebied mogen worden vervoerd, om te voorkomen dat de besmetting zich nog verder uitbreidt. Voor sperma en embryo’s van na 1 mei gelden dezelfde beperkingen. Ook moeten de autoriteiten alle veehouderijen binnen het gebied inspecteren om na te gaan of daar geen nieuwe gevallen van blauwtong zijn.

De maatregel geldt voorlopig voor een week. In die tijd hopen deskundigen van de EU meer zicht te krijgen op de verspreiding van de epidemie en de aard van het virus. Tot nog toe is niet vastgesteld om welke variant van het virus het gaat. Zolang dat niet het geval is, kan er niet worden gevaccineerd.

Minister Veerman van Landbouw kondigde vorige week al een exportverbod voor herkauwers vanuit heel Nederland af, nadat het virus was geconstateerd op een aantal boerderijen in Limburg. Die maatregel kwam hem te staan op felle kritiek van de landbouwsector en VVD-Kamerlid Oplaat.

Maar een EU-expert noemde de maatregel van Veerman ‘niet overdreven’. Hij wees erop dat het blauwtongvirus verspreid wordt door muggen die zich vooral in vochtige streken ophouden. Bij eerdere uitbraken, bijvoorbeeld in Spanje, is volgens hem gebleken dat de epidemie zich langs rivieren uitbreidde. ‘Wat dat betreft is er extra voorzichtigheid geboden in Nederland, omdat het zo’n nat land is.’

Met het exportverbod hoopt Brussel te voorkomen dat ook schapen en koeien in andere delen van de EU besmet raken. De ziekte kan niet door de dieren zelf worden overgedragen, maar wel via muggen. Normaal beperkt de dierziekte zich tot Zuid-Europa, maar mogelijk is het virus in het noorden terechtgekomen met een besmet dier of via muggen aan boord van een vliegtuig.

Het aantal besmette bedrijven in Nederland is opgelopen tot zestien. Verder geldt een serieuze verdenking voor zes boerderijen, waarvan twee buiten Limburg. Het zou gaan om bedrijven in de buurt van Sneek en Woerden. Ook in Duitsland is de ziekte vastgesteld, bij drie bedrijven rond Aken.

De Volkskrant
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Ik maak me nog geen zorgen.... Misschien dat de prijs gaat stijgen...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

De dieren mogen wel naar de slacht vervoerd worden.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Hutsje schreef:De dieren mogen wel naar de slacht vervoerd worden.
Ook als dat buiten de straal ligt?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

rare vraag misschien maar kunnen honden er ook ziek van worden of die ziekte krijgen of alleen schapen etc.?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief

marian* schreef:
Als er geen slachthuis dichter in de buurt zit wel ja, onder toezicht.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

malinois schreef:rare vraag misschien maar kunnen honden er ook ziek van worden of die ziekte krijgen of alleen schapen etc.?
Volgens mij niet.
Afbeelding
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Alleen dieren met hoeven kunnen het krijgen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

marian* schreef:
Ben tijdens de vogelpest-crisis met tig kilo aan bevroren kip en kalkoen vanuit Ermelo naar Doetinchem gereden. Dwars door het besmette stuk. Aangehouden net voor de A1, blaascontrole. De lams-karkassen lagen vol aan een stuk naast me. Meneer vroeg niet eens wat ik naast die lamsribben (aan 1 stuk he, dus heel herkenbaar) in al die zakken vervoerde :19:

Ondanks alle crisissen die we hebben gehad de afgelopen jaren, heb ik nog geen problemen met eten voor de dames gehad. Ik maak me dus verre van druk.
marian*
Erelid
Contacteer:

Marion. schreef: Ben tijdens de vogelpest-crisis met tig kilo aan bevroren kip en kalkoen vanuit Ermelo naar Doetinchem gereden. Dwars door het besmette stuk. Aangehouden net voor de A1, blaascontrole. De lams-karkassen lagen vol aan een stuk naast me. Meneer vroeg niet eens wat ik naast die lamsribben (aan 1 stuk he, dus heel herkenbaar) in al die zakken vervoerde :19:
Weet je dat me dat echt verbaast?
Dat je tijdens zo'n crisis dus rustig met bevroren kippen kunt rond rijden...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”