Goed ademen en concentreer je.
Ga niet je spanningen weglopen[doe het effe anders
Desnoods ga slaapliedjes neurieen,maar rustig,hij is er denk ik weer bijna uit .
Moderator: moderatorteam

Mijn Queenie had dat ook............. afschuwelijk om te zien en je schrikt je helemaal lam, maar normaal voor na een insult.Eline* schreef:Dat is ook normaal hoor Cloris. Het is vreselijk naar, maar ik lees voor na een insult geen rare dingen.cloris schreef:Hij heeft net weer iets gedronken en heel af en toe is het hijgen wat minder... ik heb alleen niet het idee dat hij weet wie ik ben

Het is nu 2 uur later hè? Hijgt hij echt zoals hij doet na forse inspanning? Zie je ook dat hij het zwaar heeft, bv aan zijn ogen?cloris schreef:Nou het hijgen is niet echt minder geworden.. hij ligt nog steeds hetzelfde en geeft af en toe aan dat hij wat wil drinken.. maar dat kost hem al heel veel moeite

Ja idd na zware inspanning zo ziet het eruit en zijn ogen staan idemEline* schreef:Het is nu 2 uur later hè? Hijgt hij echt zoals hij doet na forse inspanning? Zie je ook dat hij het zwaar heeft, bv aan zijn ogen?cloris schreef:Nou het hijgen is niet echt minder geworden.. hij ligt nog steeds hetzelfde en geeft af en toe aan dat hij wat wil drinken.. maar dat kost hem al heel veel moeite

Dan zou ik bellen. Hij moet na 2 uur toch wel iets kalmer worden en hou me ten goede..had hij ook geen problemen met zijn hart gehad?cloris schreef:Ja idd na zware inspanning zo ziet het eruit en zijn ogen staan idemEline* schreef:Het is nu 2 uur later hè? Hijgt hij echt zoals hij doet na forse inspanning? Zie je ook dat hij het zwaar heeft, bv aan zijn ogen?cloris schreef:Nou het hijgen is niet echt minder geworden.. hij ligt nog steeds hetzelfde en geeft af en toe aan dat hij wat wil drinken.. maar dat kost hem al heel veel moeite

Ik probeer meet je mee te denken, maar ik adviseer je toch even om te bellen. Het kwijtraken van de hitte van een aanval moet na 2 uur echt wel wat minder zijn.cloris schreef:Zijn hart is toen gescand en was helemaal in orde.. maar dat hijgen.. en dan moet hij straks in een auto naar 20 km verderop.. als hij nou maar eens iets rustiger zou worden

Dankjewel voor je uitgebreide verhaal, het meeste (behalve zelf rustig blijven, alhoewel bij Fangio zelf was ik dat wel alleen achter de pc niet meer) heb ik gedaan, dus idd tv uit, zorgen dat hij zichzelf niet kon bezeren, schemering en constant zachtjes zijn naam zeggen..MoniqueDM schreef:Hoi Cloris,
Hoe is Fiango de nacht doorgekomen?
Alles wat je gisterenavond hebt geschreven duidt op een epileptische toeval. En ik weet uit ervaring: de eerste keer schrik je je echt een rolberoerte en je denkt dat de hond dood gaat, dat had ik ook hoor!
Dat hijgen, trillen, beven en jou niet herkennen is heel normaal na een toeval, dat noemen we een post-ictale fase (herstelfase). Deze kan enkele uren duren, maar ook dagen. Schrik dus niet als hij vandaag zichzelf nog niet is.
Ik heb begrepen dat Fiango een hond is die ouder is dan zes jaar. Dan spreken we niet meer over primaire epilepsie (zonder onderliggende oorzaak), maar over secundaire epilepsie (met onderliggende oorzaak).
Wat ik je adviseer is om vandaag naar je eigen dierenarts te gaan en een zo'n uitgebreid mogelijk bloedonderzoek te laten doen. Ook moet je dierenarts even de reflexen controleren.
Laat je nog geen anti-epileptica aansmeren, daar is het nog veel te vroeg voor. Wel zou je kunnen vragen om rectale Valium/Stesolid (rectioles), dat werkt binnen 5 minuten, maar vraag er ook orale Valium bij. Een rectiole werkt namelijk maar hooguit een half uur. Tabletjes werken 3 tot 4 uur. Fiango mag 1 mg. Valium/Stesolid per kilo lichaamsgewicht. Schrik niet van het medicijn Valium, in tegenstelling tot mensen breken honden dit middel enorm snel af en het is dan ook bijna onmogelijk om een hond over te doseren met Valium.
Ik hoop het niet voor je, maar mocht dit nu nog een keer gebeuren dan kan je eigenlijk niets doen. Zorg er alleen voor dat ie zich niet kan bezeren aan meubilair e.d. Ga Fiango ook niet vasthouden tijdens een toeval, daarvan kan ie in paniek raken en nog dieper in de toeval terecht komen. Probeer zelf rustig te blijven (hoe moeilijk dat in het begin ook is), maar dat is echt het beste voor je hond. Als ie bij gaat komen doe je de tv uit, gordijnen dicht (schemerig maken) en je gaat rustig bij hem zitten. Je kan zachtjes zijn naam noemen en kijken hoe ie regeert. Dat schemerig maken moet je doen omdat de pupillen nog wagenwijd openstaan en daardoor zal ie tijdelijk slecht tot niets zien, ook dat is heel normaal en dat herstelt zich vanzelf weer. Rust en kalmte is dus het sleutelwoord na een toeval. Hou hem tijden het uitlaten ook de eerste 24 uur rustig.
Als je nog vragen hebt mag je altijd bij me aankloppen. Ik help je graag!
Veel sterkte!