Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje Berner Sennen pup
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
maar vergis je je dan niet in slaap en rust?
ik vind het nl iets anders
dan nog vind ik 17 tot 20 uur erg veel en op de manier waarop jij het stelt, denk ik dat vele forum bezoekers hier hun hond buiten hun "natuurlijke en zoals het zou moeten" lifestyle hebben
en karen, ik ken ook mensen met doggen, die honden slapen geen 17 tot 20 uur en zijn niet gestresst
dan nog vind ik 17 tot 20 uur erg veel en op de manier waarop jij het stelt, denk ik dat vele forum bezoekers hier hun hond buiten hun "natuurlijke en zoals het zou moeten" lifestyle hebben
en karen, ik ken ook mensen met doggen, die honden slapen geen 17 tot 20 uur en zijn niet gestresst
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Nee, we hebben het hier over de vergelijking van een hond met een wolf. Of dat nu over gedrag gaat of spijsvertering, dat lijkt me dan niet uitmaken. Als jij vindt dat je een hond niet met een wolf kunt vergelijken, gaat dat om een totaal plaatje, toch? Of bedoel je dat je het gedrag van een hond niet met een wolf mag vergelijken, maar de spijsvertering wel? Lijkt me een beetje scheef.Hutsje schreef:Wat heeft dat er nou mee te maken? We hebben het hier over gedrag en het spijsverteringsstelsel. 2 Totaal verschillende dingenScooby schreef:Nee, maar ik probeer zijn eetstijl ook niet zoveel mogelijk na te bootsen.Hutsje schreef:Jij gedraagt je toch ook niet hetzelfde als een aap?Scooby schreef: Wel grappig, op deze opmerking zat ik al te wachten.
Voor wat betreft zijn voedsel willen we namelijk wel dat we zoveel mogelijk 'back to nature' gaan, maar voor wat betreft de levensstijl van een hond hoeft dat ineens niet..
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Dat suggereer ik helemaal niet. En met in huis bedoel ik ook in huis met tuin waar ze weinig te doen hebben. En ik wandel OOK nog met ze, KarenScooby schreef:Honden die meehelpen stallen uitmesten?! Handig!Hutsje schreef:Mijn honden lopen ook niet de hele dag achter me aan maar zijn wel de hele dag bezig. Ze hebben hier een taak. En dat is mee helpen. Met voeren, met uitmesten, met de paarden in de paddock houden etc. Daarnaast nog mee helpen boodschappen doen, trainen etc. Ik heb ook dogachtigen, maar ook zij draaien hetzelfde programma. Als ze willen slapen dan kan dat, er liggen overal op het erf bedjes maar dat doen ze niet. Maar je kunt mijn honden ook niet vergelijken met honden die de hele dag in huis (moeten zitten. Dan zou ik ook zoveel slapen denk ik.![]()
Wel grappig: nu suggereer jij dus dat mijn honden de hele dag in huis zouden zitten?![]()
Mijn honden hoeven dat dus niet, maar ook als wij de hele dag in de tuin of om het huis bezig zijn, liggen zij lekker te liggen op het terras. (Misschien wandel ik gewoon veel te veel met ze en zijn ze daar zo moe van?!)

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ahhhhhhh daar heb je het al, ze liggen gewoon, jij zegt slapen, ik geloof er geen r**t van dat jou honden echt slapen als ze daar gewoon lekker liggen,Scooby schreef:Honden die meehelpen stallen uitmesten?! Handig!Hutsje schreef:Mijn honden lopen ook niet de hele dag achter me aan maar zijn wel de hele dag bezig. Ze hebben hier een taak. En dat is mee helpen. Met voeren, met uitmesten, met de paarden in de paddock houden etc. Daarnaast nog mee helpen boodschappen doen, trainen etc. Ik heb ook dogachtigen, maar ook zij draaien hetzelfde programma. Als ze willen slapen dan kan dat, er liggen overal op het erf bedjes maar dat doen ze niet. Maar je kunt mijn honden ook niet vergelijken met honden die de hele dag in huis (moeten zitten. Dan zou ik ook zoveel slapen denk ik.![]()
Wel grappig: nu suggereer jij dus dat mijn honden de hele dag in huis zouden zitten?![]()
Mijn honden hoeven dat dus niet, maar ook als wij de hele dag in de tuin of om het huis bezig zijn, liggen zij lekker te liggen op het terras. (Misschien wandel ik gewoon veel te veel met ze en zijn ze daar zo moe van?!)
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Er wordt nergens gestelt dat bepaalde dingen zouden 'moeten', volgens mij? Ik neem aan dat een ieder met zijn hond omgaat zoals hij/zij denk dat dat het beste is?yamie schreef:maar vergis je je dan niet in slaap en rust?
Groetjes, Karen
- Hutsje
- Zeer actief
Prima als jij dat scheef vindt. Maar het is gebleken dat het spijssverteringsstelsel nog precies hetzelfde is, ondaks al die jaren domesticering. Het gedrag dus niet, getuige ook de vele studies. Een troep wilde honden gedraagt zich echt anders dan een troep wolven. En de huishond gedraagt zich nog weer anders. Maar ze hebben wel allemaal hetzelfde spijsverteringsstelsel, net zoals het onze bijna hetzelfde is als van de aap. En toch gedragen wij ons heel anders. Is dat ook scheef?Scooby schreef:Nee, we hebben het hier over de vergelijking van een hond met een wolf. Of dat nu over gedrag gaat of spijsvertering, dat lijkt me dan niet uitmaken. Als jij vindt dat je een hond niet met een wolf kunt vergelijken, gaat dat om een totaal plaatje, toch? Of bedoel je dat je het gedrag van een hond niet met een wolf mag vergelijken, maar de spijsvertering wel? Lijkt me een beetje scheef.Hutsje schreef:Wat heeft dat er nou mee te maken? We hebben het hier over gedrag en het spijsverteringsstelsel. 2 Totaal verschillende dingenScooby schreef:Nee, maar ik probeer zijn eetstijl ook niet zoveel mogelijk na te bootsen.Hutsje schreef: Jij gedraagt je toch ook niet hetzelfde als een aap?.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
je zegt het toch zelf? een hond heeft dat nodig, omdat........ en jij gelooft daarin, dus als het niet zo is, dan zou dat van het zoals het hoort patroon afwijken... toch?Scooby schreef:Er wordt nergens gestelt dat bepaalde dingen zouden 'moeten', volgens mij? Ik neem aan dat een ieder met zijn hond omgaat zoals hij/zij denk dat dat het beste is?yamie schreef:maar vergis je je dan niet in slaap en rust?
daarbij, rust en slaap is toch iets anders?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Jemig, hoeveel uren heb jij in een dag? Als je al de héle dag op het erf bezig bent, zoals je net schreef, daarnaast ook een huishouden en een Hondenforum bij moet houden, met je honden wandelt en je werkt ook nog toch? Ik krijg dat niet in 24 uur gepropt, hoor.Hutsje schreef: Dat suggereer ik helemaal niet. En met in huis bedoel ik ook in huis met tuin waar ze weinig te doen hebben. En ik wandel OOK nog met ze, Karen
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, nou, ik ben blij dat ik dat nergens zó stellend heb neergezet. Volgens mij heb ik het nergens over afwijkingen van een patroon gehad, hoor of geschreven dat bepaalde dingen op een bepaalde manier zouden 'horen'.yamie schreef:
je zegt het toch zelf? een hond heeft dat nodig, omdat........ en jij gelooft daarin, dus als het niet zo is, dan zou dat van het zoals het hoort patroon afwijken... toch?
Het enige waar ik het mee eens kan zijn, is dat ik misschien door het woord 'slapen' verwarring heb gezaaid (hoewel mijn honden ook héél veel slapen per etmaal aan het gesnurk te horen, hoor.
Groetjes, Karen
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik las toch echt dat elke hond 17 tot 20 uur slaap nodig had, en dat jij dat hed geleerd en daar ook in geloofde, anders zou je het niet zeggenScooby schreef:Nou, nou, ik ben blij dat ik dat nergens zó stellend heb neergezet. Volgens mij heb ik het nergens over afwijkingen van een patroon gehad, hoor of geschreven dat bepaalde dingen op een bepaalde manier zouden 'horen'.yamie schreef:
je zegt het toch zelf? een hond heeft dat nodig, omdat........ en jij gelooft daarin, dus als het niet zo is, dan zou dat van het zoals het hoort patroon afwijken... toch?
Het enige waar ik het mee eens kan zijn, is dat ik misschien door het woord 'slapen' verwarring heb gezaaid (hoewel mijn honden ook héél veel slapen per etmaal aan het gesnurk te horen, hoor.).
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik denk dat iets de waarheid kan zijn, wil dat toch niet zeggen dat alle honden die dergelijk gedrag niet vertonen afwijkend gedrag vertonen? Zo zwart/wit kijk ik in elk geval niet tegen dingen aan, gelukkig.yamie schreef:ik las toch echt dat elke hond 17 tot 20 uur slaap nodig had, en dat jij dat hed geleerd en daar ook in geloofde, anders zou je het niet zeggenScooby schreef:Nou, nou, ik ben blij dat ik dat nergens zó stellend heb neergezet. Volgens mij heb ik het nergens over afwijkingen van een patroon gehad, hoor of geschreven dat bepaalde dingen op een bepaalde manier zouden 'horen'.yamie schreef:
Het enige waar ik het mee eens kan zijn, is dat ik misschien door het woord 'slapen' verwarring heb gezaaid (hoewel mijn honden ook héél veel slapen per etmaal aan het gesnurk te horen, hoor.).
Groetjes, Karen
- Hutsje
- Zeer actief
de HELE dag, waar schrijf ik dat, Karen?Scooby schreef:Jemig, hoeveel uren heb jij in een dag? Als je al de héle dag op het erf bezig bent, zoals je net schreef, daarnaast ook een huishouden en een Hondenforum bij moet houden, met je honden wandelt en je werkt ook nog toch? Ik krijg dat niet in 24 uur gepropt, hoor.Hutsje schreef: Dat suggereer ik helemaal niet. En met in huis bedoel ik ook in huis met tuin waar ze weinig te doen hebben. En ik wandel OOK nog met ze, Karen
En ja, ik ben de HELE dag bezig inderdaad ja (ik heb dus niet gezegd OP HET ERF). En als je het weten wilt, het huishouden, daar heb ik weinig tijd voor, dat hebben we iemand voor

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jessica,Hutsje schreef:En ja, ik ben de HELE dag bezig inderdaad ja (ik heb dus niet gezegd OP HET ERF). En als je het weten wilt, het huishouden, daar heb ik weinig tijd voor, dat hebben we iemand voor. En werken? Ja, 12 uur in de week, en in de avonduren, in de nacht (en dan slaap ik maar 3 a 4 uur want ik moet de dag rop weer aan de bak
). Forummen doe ik ook op mijn werk. Moet ik nog meer verantwoorden?
Je hoeft je tegenover mij niet te verantwoorden, hoor. Alleen ik merk al hoeveel moeite ik heb om alles wat ik moet doen in die 24 uur te proppen en als ik dat lees wat jij allemaal ook nog doet, vraag ik me af wat ik verkeerd doe.
Laatst gewijzigd door Scooby op 21 aug 2006 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
uh oke.....Scooby schreef:Als ik denk dat iets de waarheid kan zijn, wil dat toch niet zeggen dat alle honden die dergelijk gedrag niet vertonen afwijkend gedrag vertonen? Zo zwart/wit kijk ik in elk geval niet tegen dingen aan, gelukkig.yamie schreef:ik las toch echt dat elke hond 17 tot 20 uur slaap nodig had, en dat jij dat hed geleerd en daar ook in geloofde, anders zou je het niet zeggenScooby schreef:Nou, nou, ik ben blij dat ik dat nergens zó stellend heb neergezet. Volgens mij heb ik het nergens over afwijkingen van een patroon gehad, hoor of geschreven dat bepaalde dingen op een bepaalde manier zouden 'horen'.yamie schreef:
maar ik denk dat de meerderheid er van afwijkt.
en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
- Hutsje
- Zeer actief
OK, verkeerd opgevat dan misschienScooby schreef:Hoi Jessica,Hutsje schreef:En ja, ik ben de HELE dag bezig inderdaad ja (ik heb dus niet gezegd OP HET ERF). En als je het weten wilt, het huishouden, daar heb ik weinig tijd voor, dat hebben we iemand voor. En werken? Ja, 12 uur in de week, en in de avonduren, in de nacht (en dan slaap ik maar 3 a 4 uur want ik moet de dag rop weer aan de bak
). Forummen doe ik ook op mijn werk. Moet ik nog meer verantwoorden?
Je hoeft je tegenover mij niet te verantwoorden, hoor. Alleen ik merk al hoeveel moeite ik heb om alles wat ik moet doen in die 24 uur te proppen en als ik dat lees wat jij allemaal ook nog doet, vraag ik me af wat ik verkeerd doe.Het was dus meer als grapje bedoelt, jammer dat je gelijk zo in de verdediging schiet, want dat was dus niet de opzet...

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:yamie schreef:en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
Scooby schreef:Honden moeten 17-20 uur per dag kunnen slapen! Van te veel prikkels krijg je een onrustige hond.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, daarom. En dan heb ik 'maar' drie honden waar al mijn aandacht naartoe gaat naast alle 'verplichte' zaken.Hutsje schreef:En dan heb ik nog niet eens het rijden en het mennen met de paarden genoemd en de aandacht die de andere dieren nog krijgen.
Groetjes, Karen
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ookScooby schreef:Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:yamie schreef:en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
Scooby schreef:Honden moeten 17-20 uur per dag kunnen slapen! Van te veel prikkels krijg je een onrustige hond.
wat is het verschil?
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Gaat denk ik om het woordje 'kunnen'yamie schreef:honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ookScooby schreef:Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:yamie schreef:en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
wat is het verschil?
Ze moeten de mogelijkheid hebben om zolang hun rust te kunnen zoeken en niet te worden gestoord.
Dat ze het allemaal 'doen' is per hond verschillend.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar dat schreef ik al eerderbernersennenfan schreef:Gaat denk ik om het woordje 'kunnen'yamie schreef:honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ookScooby schreef:Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:yamie schreef:en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
wat is het verschil?![]()
Ze moeten de mogelijkheid hebben om zolang hun rust te kunnen zoeken en niet te worden gestoord.
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heb ik dan niet gelezen, sorryyamie schreef:ja maar dat schreef ik al eerderbernersennenfan schreef:Gaat denk ik om het woordje 'kunnen'yamie schreef:honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ookScooby schreef: Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad, ik ben blij dat er toch iemand is dat mijn bericht leest, zoals ik het bedoeld heb...bernersennenfan schreef:Gaat denk ik om het woordje 'kunnen'yamie schreef:honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ookScooby schreef:Nee, dat heb ik ook nergens geschreven. Dit was mijn opmerking over het slapen:yamie schreef:en het ging mij erom dat jijzegt dat het natuurlijk gedrag is en zo hoort
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook niet, denk ik dan?bernersennenfan schreef:Dat heb ik dan niet gelezen, sorryyamie schreef:ja maar dat schreef ik al eerderbernersennenfan schreef:Gaat denk ik om het woordje 'kunnen'yamie schreef: honden moeten...... dus zo hoort het en zo gaat het bij de wolfen ook
Groetjes, Karen
- sprokkel
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): collie en sheltie
-
Kenai
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nogmaals: er is nergens gezegd dat honden die minder slapen dan die 17-20 uur, dùs gestressed zouden moeten zijn...sprokkel schreef:17 tot 20 uur slapen vind ik ook wel erg veel hoor. Dat haalt Sprokkel in elk geval niet. Hij slaapt wel de hele nacht maar overdag scharrelt hij rond, speelt met zijn botjes en speeltjes en wandelen we een aantal malen. Gestressed is hij trouwens niet hoor.
Groetjes, Karen
- sprokkel
- Vaste gebruiker
- sprokkel
- Vaste gebruiker
-
Kenai
-
Marianna
- Vaste gebruiker
eehh
Ik heb zelf Berners gehad 3 reuen welteverstaan. 1e moeten laten inslapen op de leeftijd van 9 maanden..toch ook weer de stap gewaagd en een volgende berner aangeschaft...deze is zonder problemen 13 jaar geworden daarbij hadden we nog een berner die 2 jaar jonger was en ook weer verschillende problemen zoals HD en ED, maar desondanks toch nog 7 jaar geworden door veel spieren te kweken dmv trainen.
Je moet gewoon geluk hebben met een hond en zeker met een populair ras denk ik. Maar ik heb dit jaar gekozen voor een Grote Zwitser..ook niet helemaal probleem vrij, maar nog niet de populariteit van de Berner dus duimen maar.
Maar om even terug te komen op de vraag...ook ik denk dat het onrust is bij de pup....al eens gedacht aan een bench? Eeen echt eigen plekkie voor de hond? Hier werkt dat echt toppie!
succes!
Je moet gewoon geluk hebben met een hond en zeker met een populair ras denk ik. Maar ik heb dit jaar gekozen voor een Grote Zwitser..ook niet helemaal probleem vrij, maar nog niet de populariteit van de Berner dus duimen maar.
Maar om even terug te komen op de vraag...ook ik denk dat het onrust is bij de pup....al eens gedacht aan een bench? Eeen echt eigen plekkie voor de hond? Hier werkt dat echt toppie!
succes!
Grote Zwitserse Sennenhond