Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje Berner Sennen pup

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef:
~Tine~ schreef: Zou een pup zoveel moeten slapen? Daar komt die van mij niet aan...
Niet alleen een pup, iedere hond en zéker een pup!
Waar baseer je dan dan op? Ik heb heeel rustige honden (FritZ daargelaten maar ook die wordt rustiger) en die slapen bijna juist de tegenovergestelde uren (behalve Deur dan). Ook als pup. De rest zijn ze echt wakker, op een uurtje hier en daar op de dag na :19: .
Gehoord op een workshop over stress bij honden die ik vorige maand gevolgd heb.
hmm ik vind 17 tot 20 uur wel erg veel hoor, of zou dat meer bedoelt zijn voor honden die al stress hebben? dat ze de gelegenheid moeten krijgen om tot zoveel uur slaap te kunnen komen ? ( of ze dat dan ook doen is een 2e natuurlijk :wink: )
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

yamie schreef:
Scooby schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef: Niet alleen een pup, iedere hond en zéker een pup!
Waar baseer je dan dan op? Ik heb heeel rustige honden (FritZ daargelaten maar ook die wordt rustiger) en die slapen bijna juist de tegenovergestelde uren (behalve Deur dan). Ook als pup. De rest zijn ze echt wakker, op een uurtje hier en daar op de dag na :19: .
hmm ik vind 17 tot 20 uur wel erg veel hoor, of zou dat meer bedoelt zijn voor honden die al stress hebben? dat ze de gelegenheid moeten krijgen om tot zoveel uur slaap te kunnen komen ? ( of ze dat dan ook doen is een 2e natuurlijk :wink: )
Nee, het ging over alle honden. Juist honden die daar niet aan komen, zijn vaak gestresste honden.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:
Hutsje schreef: Waar baseer je dan dan op? Ik heb heeel rustige honden (FritZ daargelaten maar ook die wordt rustiger) en die slapen bijna juist de tegenovergestelde uren (behalve Deur dan). Ook als pup. De rest zijn ze echt wakker, op een uurtje hier en daar op de dag na :19: .
Nee, het ging over alle honden. Juist honden die daar niet aan komen, zijn vaak gestresste honden.
owh... :denken:

en owh erg off topic :mrgreen: misschien interresant om een nieuw topic te openen hier over?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:
Hutsje schreef: Waar baseer je dan dan op? Ik heb heeel rustige honden (FritZ daargelaten maar ook die wordt rustiger) en die slapen bijna juist de tegenovergestelde uren (behalve Deur dan). Ook als pup. De rest zijn ze echt wakker, op een uurtje hier en daar op de dag na :19: .
En geloof je dat ook zelf?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef: Gehoord op een workshop over stress bij honden die ik vorige maand gevolgd heb.
En geloof je dat ook zelf?
Ja, ik wel anders zou ik het hier toch niet opschrijven?
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef: Ja, ik wel anders zou ik het hier toch niet opschrijven?
Met die stelling zeg je dat ik gestressde honden heb :19: . En dat is toch echt niet zo. Vind het erg kort door de bocht, zoiets verkondigen omdat je dat ergens gehoord hebt.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Mety die stelling zeg je dat ik gestressde honden heb :19: . En dat is toch echt niet zo. Vind het erg kort door de bocht, iets zeggen omdat je dat ergens gehoord hebt.
Huh? Waar haal je dat nu weer vandaan?! Ik heb het helemaal niet over jou honden?! Ik zeg dat honden die niet aan die 17-20 uur slaap per etmaal komen vaak de gestresste honden zijn. Of andersom: honden die gestresst zijn, hebben dus vaak te weinig slaap, omdat ZIJ niet aan die 17-20 uur komen.

Ik vind het nogal kort door de bocht hoe jij nu iets suggereert: als ik een driedaagse workshop volg over een onderwerp, heb ik namelijk niet zomaar iets 'ergens' gehoord...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Hutsje schreef:
Mety die stelling zeg je dat ik gestressde honden heb :19: . En dat is toch echt niet zo. Vind het erg kort door de bocht, iets zeggen omdat je dat ergens gehoord hebt.
Huh? Waar haal je dat nu weer vandaan?! Ik heb het helemaal niet over jou honden?! Ik zeg dat honden die niet aan die 17-20 uur slaap per etmaal komen vaak de gestresste honden zijn. Of andersom: honden die gestresst zijn, hebben dus vaak te weinig slaap, omdat ZIJ niet aan die 17-20 uur komen.

Ik vind het nogal kort door de bocht hoe jij nu iets suggereert: als ik een driedaagse workshop volg over een onderwerp, heb ik namelijk niet zomaar iets 'ergens' gehoord...
oke, je bedoelt dus, dat honden die stress hebben, dat dat komt , omdat die honden wel 17 tot 20 uur slaap nodig hebben? ( of iig een oorzaak kan zijn)

want het is wel duidelijk dat er genoeg honden zijn, die echt niet zoveel slapen en niet gestresst zijn. dus het hoeft niet enis hond af hankelijk, waar je dus achter komt doordat de hond gestresst is?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:oke, je bedoelt dus, dat honden die stress hebben, dat dat komt , omdat die honden wel 17 tot 20 uur slaap nodig hebben? ( of iig een oorzaak kan zijn)

want het is wel duidelijk dat er genoeg honden zijn, die echt niet zoveel slapen en niet gestresst zijn. dus het hoeft niet enis hond af hankelijk, waar je dus achter komt doordat de hond gestresst is?
Wat ik bedoel, is dat een hond 17-20 uur slaap per etmaal nodig heeft (een wolf slaapt trouwens ook dat aantal uren). Natuurlijk zijn er honden die niet zoveel slapen, maar voor honden die gevoelig zijn voor stress is dat dan niet bevorderlijk.
Het feit dat je een hond hebt met veel stress-signalen hoeft natuurlijk ook niet per defintie te komen, doordat die hond te weinig zou slapen. Hoewel ik me er wel wat bij voor kan stellen dat zo'n hond door te weinig slaap te weinig mogelijkheden heeft om zijn gestresste lichaam tot rust te brengen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef:oke, je bedoelt dus, dat honden die stress hebben, dat dat komt , omdat die honden wel 17 tot 20 uur slaap nodig hebben? ( of iig een oorzaak kan zijn)

Wat ik bedoel, is dat een hond 17-20 uur slaap per etmaal nodig heeft (een wolf slaapt trouwens ook dat aantal uren). Natuurlijk zijn er honden die niet zoveel slapen, maar voor honden die gevoelig zijn voor stress is dat dan niet bevorderlijk.
Het feit dat je een hond hebt met veel stress-signalen hoeft natuurlijk ook niet per defintie te komen, doordat die hond te weinig zou slapen. Hoewel ik me er wel wat bij voor kan stellen dat zo'n hond door te weinig slaap te weinig mogelijkheden heeft om zijn gestresste lichaam tot rust te brengen.
:denken: dus dan klopt het toch wat ik zeg? of iig wat ik wil zeggen..
dat een hond die er niet tegen kan om geen 17 tot 20 uur te slapen, stress kan krijgen, dus dat merk je dan en dan kun je die hond dat geven.
dus is de uitspraak misschien gebasseerd op onderzoeken van honden die stress hebben/hadden?

maar per defenitie zeggen dat een hond die uren nodig heeft is dus onzin, als er genoeg honden zijndie dat niet nodig hebben, gaat het dus voor sommige honden op en niet het wezen hond.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: :denken: dus dan klopt het toch wat ik zeg? of iig wat ik wil zeggen..
dat een hond die er niet tegen kan om geen 17 tot 20 uur te slapen, stress kan krijgen, dus dat merk je dan en dan kun je die hond dat geven.
dus is de uitspraak misschien gebasseerd op onderzoeken van honden die stress hebben/hadden?

maar per defenitie zeggen dat een hond die uren nodig heeft is dus onzin, als er genoeg honden zijndie dat niet nodig hebben, gaat het dus voor sommige honden op en niet het wezen hond.
Nee, de uitspraak is gebaseerd op het aantal uren dat wolven slapen.

Ik denk trouwens dat het voor een heel groot aantal honden op gaat. Heel veel mensen onderkennen of zien gewoonweg niet dat een hond te veel stress-signalen vertoont.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef: :denken: dus dan klopt het toch wat ik zeg? of iig wat ik wil zeggen..

Nee, de uitspraak is gebaseerd op het aantal uren dat wolven slapen.

Ik denk trouwens dat het voor een heel groot aantal honden op gaat. Heel veel mensen onderkennen of zien gewoonweg niet dat een hond te veel stress-signalen vertoont.

hmm ik weet het niet hoor, ik vind 17 tot 20 uur erg veel, je hebt het over slapen he, niet over rust. ik kijk erg veel docu's over diverse dieren en ook over wolfen, dit is mij nog nooit zo duidelijk geworden, dat ze 17 tot 20 uur moeten slapen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
ik kijk erg veel docu's over diverse dieren en ook over wolfen, dit is mij nog nooit zo duidelijk geworden, dat ze 17 tot 20 uur moeten slapen.
Alleen slapende wolven filmen zou wel héél saai zijn.... :wink:

Mijn honden komen ook bij lánge na niet aan zoveel uur slaap hoor, ze zijn veel wakker en dribbelen met me mee.
ze vertellen in docu's ook meer dan ze laten zien :wink: ik heb nog niet ergens gehoord of gezien dat ze 17 tot 20 uur slaap moeten hebben
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:
Hutsje schreef:

Ik kan ook wel een workshop geven over honden die veel minder slapen en juist niet gestressed zijn :wink: . Ik geloof er niets van. Ik geloof wel dat een hond die gestressed is er baat bij kan hebben zoveel te slapen maar mijn eigen ervaring (ongeveer een hond of 12) zegt iets heel anders en komt niet eens in de buurt van die uren die jij noemt. En ik heb nog nooit gestresste honden gehad. OK, de herplaatsers die hier net waren wel maar dat was altijd heel snel weg, juist omdat ik er veel mee doe :19: .
En een hond is geen wolf en kan daar ook niet mee vergeleken worden.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Ik weet dat katten die uren wel nodig hebben trouwens :mrgreen:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:hmm ik weet het niet hoor, ik vind 17 tot 20 uur erg veel, je hebt het over slapen he, niet over rust. ik kijk erg veel docu's over diverse dieren en ook over wolfen, dit is mij nog nooit zo duidelijk geworden, dat ze 17 tot 20 uur moeten slapen.
Het gaat er niet om dat ze dat 'moeten' hebben, een wolf slaapt gewoon zoveel.
Als je uitgaat van 17 uur, dan hou je 7 uur over. In die 7 uur moet een wolf zien dat hij wat te eten vangt (en dat ook nog niet eens iedere dag), moet hij zichzelf verzorgen, moet hij iets met de rangen en standen in de roedel doen en dat was het ook zo'n beetje voor wat betreft het leven van een wolf. Daar is hij echt niet meer dan 7 uur per etmaal mee bezig.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

maar karen, je wilt dus ook dat jou honden, 17 tot 20 slapen op een dag? omdat dat dus het beste is en dat is wat ze nodig hebben?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:En een hond is geen wolf en kan daar ook niet mee vergeleken worden.
Wel grappig, op deze opmerking zat ik al te wachten.
Voor wat betreft zijn voedsel willen we namelijk wel dat we zoveel mogelijk 'back to nature' gaan, maar voor wat betreft de levensstijl van een hond hoeft dat ineens niet. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ik weet dat katten die uren wel nodig hebben trouwens :mrgreen:
Nog meer zelfs. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:maar karen, je wilt dus ook dat jou honden, 17 tot 20 slapen op een dag? omdat dat dus het beste is en dat is wat ze nodig hebben?
Ik wil dat niet, mijn honden doen dat al. :wink: Ik heb (gelukkig) geen honden die continu achter mij aan lopen. Niet dat er iets mis is met die honden, maar daar zou ìk dan weer helemaal gestresst van raken. :wink:

Mijn honden slapen 's nachts 8-10 uur en overdag en in de avond komen daar zeker nog een uur of 7 bij, ja. Dat is niet omdat ik dat wil, dat is omdat ze dog zijn, denk ik. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef:maar karen, je wilt dus ook dat jou honden, 17 tot 20 slapen op een dag? omdat dat dus het beste is en dat is wat ze nodig hebben?
Ik wil dat niet, mijn honden doen dat al. :wink: Ik heb (gelukkig) geen honden die continu achter mij aan lopen. Niet dat er iets mis is met die honden, maar daar zou ìk dan weer helemaal gestresst van raken. :wink:

Mijn honden slapen 's nachts 8-10 uur en overdag en in de avond komen daar zeker nog een uur of 7 bij, ja. Dat is niet omdat ik dat wil, dat is omdat ze dog zijn, denk ik. :wink:
Mijn Deerhound slaapt veel meer dan mijn teckels.
Zou het met de grootte te maken hebben? Een klein hondje heeft een veel hogere stofwisseling, is in heel zijn doen en laten al "pittiger".
O, dat denk ik zeker.
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:
Hutsje schreef:En een hond is geen wolf en kan daar ook niet mee vergeleken worden.
Voor wat betreft zijn voedsel willen we namelijk wel dat we zoveel mogelijk 'back to nature' gaan, maar voor wat betreft de levensstijl van een hond hoeft dat ineens niet. :wink:
Jij gedraagt je toch ook niet hetzelfde als een aap?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Scooby schreef:
Nee, maar ik probeer zijn eetstijl ook niet zoveel mogelijk na te bootsen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Scooby schreef:
Nanna schreef:
Scooby schreef: Ik wil dat niet, mijn honden doen dat al. :wink: Ik heb (gelukkig) geen honden die continu achter mij aan lopen. Niet dat er iets mis is met die honden, maar daar zou ìk dan weer helemaal gestresst van raken. :wink:

Mijn Deerhound slaapt veel meer dan mijn teckels.
Zou het met de grootte te maken hebben? Een klein hondje heeft een veel hogere stofwisseling, is in heel zijn doen en laten al "pittiger".
O, dat denk ik zeker.
Dus een teckel lijkt minder op een wolf (qua slaapgedrag zeker) dan een dog?
Hahaha, qua slaapgedrag dan wel, ja. :wink: Qua uiterlijk ook wel eigenlijk. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:

Ik wel, ik ben dól op bananen.... :wink:
:smile:
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:

Mijn honden lopen ook niet de hele dag achter me aan maar zijn wel de hele dag bezig. Ze hebben hier een taak. En dat is mee helpen. Met voeren, met uitmesten, met de paarden in de paddock houden etc. Daarnaast nog mee helpen boodschappen doen, trainen etc. Ik heb ook dogachtigen, maar ook zij draaien hetzelfde programma. Als ze willen slapen dan kan dat, er liggen overal op het erf bedjes maar dat doen ze niet. Maar je kunt mijn honden ook niet vergelijken met honden die de hele dag in huis (moeten zitten. Dan zou ik ook zoveel slapen denk ik.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Kenai schreef:De gemiddelde leeftijd van de berner is op dit moment vijf jaar.
Ik ken geen berner die zonder problemen 8 jaar of ouder wordt....
Ik kan me toch zo boos maken om dit soort uitspraken!
De eerste is gewoon niet waar.
De tweede is volstrekt persoonlijk.
Ik ken behoorlijk wat berners bij wie dit wel zo is en heb er zelf eentje gehad die dik 13 jaar geworden is.
Mijn huidige berner is vier en een half, haar moeder is bijna tien, haar Oma is twaalf geworden.
De rasvereniging hanteert een veteranenlijst, waarop alleen de honden van leden geplaats kunnen worden en die telt alléén al 50 honden die ouder zijn dan 8 jaar.
Tuurlijk zijn er problemen en die zijn ernstig.
Maar wij, liefhebbers en eigenaren zijn niet gebaat bij het doemscenario dat rond gaat over ons ras.
Dat is toch echt een beetje overtrokken, al begrijp ik het wel.
Als outsider hoor je van alles, uit allerlei bronnen en op een gegeven moment ga je erin geloven.
Maar het blijft hearsay.
Ik wil weten wie het onderzoek heeft uitgevoerd, op wiens verzoek en met welke bevoegdheid.En ik wil dit zwart op wit zien.
Vraag je DA of je mag zien waar hij/zij deze gegevens vandaan heeft.
Volgens de voorzitter van de rasvereniging wordt er op dit moment op hun verzoek onderzoek gedaan naar de werkelijke gemiddelde leeftijd en ligt die volgens hem nog steeds rond de 8 jaar.
Laten we wachten tot de uitslag van een dergelijk onderzoek wordt gepubliceerd alsjeblieft?
En waarom mensen er toch een derde keer aan beginnen?
Omdat het een geweldig ras is.
En als je er aan verknocht bent, dan helpt daar geen moedertje lief aan.
Afgelopen weekend heb ik een berner van bijna veertien jaar achter een speeltje aan zien rennen en springen.
Ik blijf in dit ras geloven....."black and white and a touch of rust, these are the colours of the one I trust!"
:ok: :ok:
Mijn ouders hebben een bernerpup en die worden werkelijk super ingelicht door de rv!
Ook via de da en de puptraining (alleen voor berners) krijgen ze hele schema's mee en tips. de voorlichting is echt super!

Verder lopen hier in de buurt heel veel berners rond allemaal supergezond!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef:
Wat heeft dat er nou mee te maken? We hebben het hier over gedrag en het spijsverteringsstelsel. 2 Totaal verschillende dingen :19: .
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Mijn honden lopen ook niet de hele dag achter me aan maar zijn wel de hele dag bezig. Ze hebben hier een taak. En dat is mee helpen. Met voeren, met uitmesten, met de paarden in de paddock houden etc. Daarnaast nog mee helpen boodschappen doen, trainen etc. Ik heb ook dogachtigen, maar ook zij draaien hetzelfde programma. Als ze willen slapen dan kan dat, er liggen overal op het erf bedjes maar dat doen ze niet. Maar je kunt mijn honden ook niet vergelijken met honden die de hele dag in huis (moeten zitten. Dan zou ik ook zoveel slapen denk ik.
Honden die meehelpen stallen uitmesten?! Handig! :wink:

Wel grappig: nu suggereer jij dus dat mijn honden de hele dag in huis zouden zitten? :wink:
Mijn honden hoeven dat dus niet, maar ook als wij de hele dag in de tuin of om het huis bezig zijn, liggen zij lekker te liggen op het terras. (Misschien wandel ik gewoon veel te veel met ze en zijn ze daar zo moe van?! :wink: )
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:

Ik wel, ik ben dól op bananen.... :wink:
Mijn honden ook :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”