Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agossie Nozem...
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Agossie Nozem...
Vanochtend zei Eric tegen me dat hij Nozem's nagels van de voorpoten ging knippen, omdat die wat lang zijn geworden. Ik vind dat altijd doodeng, dus als het nodig is doet Eric het altijd.
Dit keer ging het gelijk mis bij het eerste nageltje. Eric knipte er maar een heel klein stukje af, Nozem piepte wat maar verder had Eric niks door. Even later stroomde het bloed op de terrastegels en werd ik er bij geroepen. Ik heb altijd een flesje "stop" van Spat in huis, wat het bloeden van dit soort wondjes hoort te stoppen. Nou, niet dus!
Het gutste er echt uit, niet normaal!
We hebben diverse dingen geprobeerd die niet hielpen, inmiddels zat ik zelf onder het bloed, was Nozem d'r pootje helemaal rood en werden we langzaam wanhopig.
Opeens dacht ik eraan dat we nog van die liquid protect zooi in huis hadden, dat heeft Eric gepakt en op de nagel gedaan.
En eindelijk stopte het bloeden gelukkig!
Arme Nozem, we hebben haar andere poot maar gelaten voor wat het is, ik pak er wel een grove vijl bij binnenkort.
Wat gebruiken jullie in dit soort gevallen?
Dit keer ging het gelijk mis bij het eerste nageltje. Eric knipte er maar een heel klein stukje af, Nozem piepte wat maar verder had Eric niks door. Even later stroomde het bloed op de terrastegels en werd ik er bij geroepen. Ik heb altijd een flesje "stop" van Spat in huis, wat het bloeden van dit soort wondjes hoort te stoppen. Nou, niet dus!
Het gutste er echt uit, niet normaal!
We hebben diverse dingen geprobeerd die niet hielpen, inmiddels zat ik zelf onder het bloed, was Nozem d'r pootje helemaal rood en werden we langzaam wanhopig.
Opeens dacht ik eraan dat we nog van die liquid protect zooi in huis hadden, dat heeft Eric gepakt en op de nagel gedaan.
En eindelijk stopte het bloeden gelukkig!
Arme Nozem, we hebben haar andere poot maar gelaten voor wat het is, ik pak er wel een grove vijl bij binnenkort.
Wat gebruiken jullie in dit soort gevallen?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Jee, wat zullen jullie geschrokken zijn. Gelukkig maar dat het bloeden gestopt is!
Ik wilde eigenlijk aan jou vragen waarom je knipt (of vijlt). Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan/hoeven doen. Terwijl we niet veel op steen/beton lopen maar juist veel op gras, zand etc..
Misschien dat het verschilt per hond of per ras?
Ik wilde eigenlijk aan jou vragen waarom je knipt (of vijlt). Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan/hoeven doen. Terwijl we niet veel op steen/beton lopen maar juist veel op gras, zand etc..
Misschien dat het verschilt per hond of per ras?

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij Nozem was het ook pas voor het eerst nodig. Achter slijt het zowiezo altijd gewoon vanzelf af. Maar voor kwamen de nagels op de grond, en dan heb je kans dat de voetstand gaat veranderen, dat ze platter op hun pootjes komen te staan en dat is niet de bedoeling.
Vandaar dus.
Maar het is lang niet bij iedere hond nodig. Mijn honden lopen het liefst op zachte grond als ze de keus hebben, en lopen daar ook heel erg veel op. Ik denk dat daardoor uiteindelijk de nagels ook langer worden. Ik ga gewoon eens wat meer met ze fietsen in plaats van wandelen, dan moeten ze wel op harde ondergrond lopen en slijt het hopelijk net wat harder af.
Vandaar dus.
Maar het is lang niet bij iedere hond nodig. Mijn honden lopen het liefst op zachte grond als ze de keus hebben, en lopen daar ook heel erg veel op. Ik denk dat daardoor uiteindelijk de nagels ook langer worden. Ik ga gewoon eens wat meer met ze fietsen in plaats van wandelen, dan moeten ze wel op harde ondergrond lopen en slijt het hopelijk net wat harder af.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zelf durf ik de nagels niet te knippen, precies om die reden. Vooral bij Catootje niet, want die heeft zwarte nagels. Dat zei ik laatst ook tegen de dierenarts en hij zei dat het heel makkelijk te stoppen was als het ging bloeden, even een hete soldeerbout ertegen aan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De nagels van Nozem en Sjefke zijn dus ook zwart.Belle schreef:Zelf durf ik de nagels niet te knippen, precies om die reden. Vooral bij Catootje niet, want die heeft zwarte nagels. Dat zei ik laatst ook tegen de dierenarts en hij zei dat het heel makkelijk te stoppen was als het ging bloeden, even een hete soldeerbout ertegen aan.
Hete soldeerbout, mmmm... Voordat die heet is ben je al een hoop bloed verder denk ik, of is zo'n ding gelijk heet?
We hebben er in de garage wel eentje.
Zal het onthouden.
-
- Zeer actief
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Arme Nozem! Ik heb het nog nooit meegemaakt, want Saffie heeft witte nageltjes. Ze heeft wel een paar zwarte, maar dan kan ik kijken naar de witte nageltjes ernaast hoeveel ik eraf kan halen.
Bij Saffie is het net wat jij zegt, de nagels van de achterpoten slijten genoeg af, alleen bij de voorpootjes niet altijd en als die op de grond komen knip ik daar een stukje af.
Bij Saffie is het net wat jij zegt, de nagels van de achterpoten slijten genoeg af, alleen bij de voorpootjes niet altijd en als die op de grond komen knip ik daar een stukje af.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

oh wat erg..nooit doen, die nageltjes.
het is namelijk zo'n preciesie werk, dat móet je echt aan de da overlaten,
het heeft namelijk iets met de kleur te maken, van de nagel zwart of de witte , in ieder geval 1 van die twee , daar mà g je maar een mm van afhalen, anders kom je al snbel een bloedbaan tegen !!
Veel sterkte ermee !
het heeft namelijk iets met de kleur te maken, van de nagel zwart of de witte , in ieder geval 1 van die twee , daar mà g je maar een mm van afhalen, anders kom je al snbel een bloedbaan tegen !!
Veel sterkte ermee !
- Moos
- Zeer actief
Bij witte nagels kan je het leven heel makkelijk zien, en dan kan je dus ook makkelijk net daarvoor knippen.bauke schreef:oh wat erg..nooit doen, die nageltjes.
Veel sterkte ermee !

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wij hebben 14 jaar de nagels van onze Mechelaar zelf geknipt (ook allemaal zwarte) en daar is 1x iets misgegaan.bauke schreef:oh wat erg..nooit doen, die nageltjes.
Veel sterkte ermee !
Ik vind het ook onzin om te stellen dat je de dierenarts het altijd maar moet laten doen. Moet ik bij een nest pups dan ook iedere week de dierenarts laten komen om de nageltjes te knippen? Dacht het niet dus.
Bij witte nagels kun je het leven (wat jij een bloedbaan noemt) zien zitten en is het vrij eenvoudig om die te knippen. Maar bij zwarte nagels zie je dat niet.
In het geval van Nozem knipte Eric er maar een heel klein stukje af (volgens hem een milimeter of 2) en was toch het leven al bereikt. Dat is gewoon pech, en had net zo goed bij de dierenarts ook kunnen gebeuren.
Maar ik vroeg naar ervaringen hoe anderen het bloeden van dit soort wondjes stelpen, niet om achteraf advies om iets niet te doen.

Dezelfde situatie kan trouwens ontstaan als een deel van de nagel (bijvoorbeeld het duimpje) afbreekt of ergens achter blijft hangen. Dan wordt het ook erg bloederig. Hoe hebben jullie dat opgelost als het ooit is gebeurd?
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Gelukkig heeft ze er nu geen last meer van. Ik heb er een klein stukje leukoplast overheen gedaan voor als ze buiten loopt. Kan er in ieder geval geen viezigheid in komen. Dat haal ik er morgen of zo wel weer af.
Ze loopt ook gewoon goed op het pootje, mankt er niet mee of zo. Maar het is nogal een harde wat dat soort dingen betreft, ze zal zich niet aanstellen of zo.
Ze loopt ook gewoon goed op het pootje, mankt er niet mee of zo. Maar het is nogal een harde wat dat soort dingen betreft, ze zal zich niet aanstellen of zo.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Mijn dierenarts zei juist dat je dat makkelijk zelf kunt doen en dat het bij hun net zo goed weleens mis gaat.bauke schreef:oh wat erg..nooit doen, die nageltjes.
Veel sterkte ermee !
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
LongFields schreef:Bij Nozem was het ook pas voor het eerst nodig. Achter slijt het zowiezo altijd gewoon vanzelf af. Maar voor kwamen de nagels op de grond, en dan heb je kans dat de voetstand gaat veranderen, dat ze platter op hun pootjes komen te staan en dat is niet de bedoeling.
Vandaar dus.
Aha, dat van die voetstand dat wist ik niet (weer wat geleerd

Fietsen lijkt me een goed plan. Nagels 'slijten' dan ook wat harder dan met gewoon lopen (en fietspaden zijn idd meestal van hard materiaal).
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat bedoel ik! Dank je!Belle schreef:Mijn dierenarts zei juist dat je dat makkelijk zelf kunt doen en dat het bij hun net zo goed weleens mis gaat.bauke schreef:oh wat erg..nooit doen, die nageltjes.
Veel sterkte ermee !

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat is slim! Zal ook wel door schade en schande zijn geweest...Abischa schreef:Arme nozem..
Als we voor de show trim naar de trimmer gingen gebruikte zij als het mis ging ook een soldeerbout die ze al vast aan zette voor dat ze aan de nagels begon voor het geval dat.
Ook gaf ze de tip van kaarsvet ?! Geen idee op dat klopt heb het nog nooit nodig gehad gelukkig..

Kaarsvet sluit natuurlijk ook af, is ook een idee.
- LaRep
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- LaRep
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Als een hond ook doodstil blijft staan of zitten is er niets aan de hand, maar sommige honden bewegen er teveel voor ( zoals Bauke), ( ook bij de da) , en daarom gaat het ook wel eens mis thuis en dat risico neem ik niet.LongFields schreef:Mijn dierenarts zei juist dat je dat makkelijk zelf kunt doen en dat het bij hun net zo goed weleens mis gaat.
Mijn da doet het al 4 jaar en nooit gaat het mis.
Een poot is nou eenmaal altijd heel gevoelig.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Je hebt verkeerd gequote, Belle zei dat over haar dierenarts, ik niet.bauke schreef:Als een hond ook doodstil blijft staan of zitten is er niets aan de hand, maar sommige honden bewegen er teveel voor ( zoals Bauke), ( ook bij de da) , en daarom gaat het ook wel eens mis thuis en dat risico neem ik niet.LongFields schreef:Mijn dierenarts zei juist dat je dat makkelijk zelf kunt doen en dat het bij hun net zo goed weleens mis gaat.
Mijn da doet het al 4 jaar en nooit gaat het mis.
Een poot is nou eenmaal altijd heel gevoelig.

Mijn honden bewegen trouwens niet als wij het zelf doen. Als ze bij de dierenarts zijn, zijn ze veel minder op hun gemak en denk ik dat het risico juist groter is dan thuis in hun vertrouwde omgeving met mensen die ze volledig vertrouwen.
Dikke pluim voor jouw dierenarts dan, als het bij hem nooit misgaat.
Ik weet van anderen dat het dus net zo goed wel eens mis kan gaan.
- Gerd@
- Vaste gebruiker
Ik gebruikte voor mijn cavia's altijd talkpoeder. Gewoon het nageltje in de talkpoeder deppen. Werkte bij mijn cavia altijd, heb het bij mijn honden nog niet nodig gehad. Ik voelde mij altijd zo schuldig als het gebeurde, maar goed ik deed het niet expres.
Groetjes Gerd@
en een poot van Spikey & Kastor

en een poot van Spikey & Kastor