Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
het kriebelt...
Moderator: moderatorteam
-
miekmiek
het kriebelt...
De kriebels beginnen hier te komen, misschien toch overstappen op vers? Al sinds ik hier op het hondenforum kom lees in geïnteresseerd mee en denk ik steeds; dat wil ik ook voor mijn honden!!!
Maar die bewuste stap zetten, waar begin je? Hoe ga ik dat regelen. Er is zoveel over te vinden en te lezen, maar wat past er bij ons, en wat is de goede manier; meteen over naar vers of in combinatie met brok...ik vind het erg moeilijk!
De beslissing om over te stappen op ander voer is al genomen, want ik ben niet tevreden over de brok die ze nu krijgen. Maar zal ik direct de stap nemen naar vers...of kies ik voor een betere brok. Ik weet het nog niet.
Was het (voor de versvoerders hier) niet moeilijk om over te stappen? En ging alles direct goed? Hoe bereid je zoiets voor? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk best eng vind.
Maar die bewuste stap zetten, waar begin je? Hoe ga ik dat regelen. Er is zoveel over te vinden en te lezen, maar wat past er bij ons, en wat is de goede manier; meteen over naar vers of in combinatie met brok...ik vind het erg moeilijk!
De beslissing om over te stappen op ander voer is al genomen, want ik ben niet tevreden over de brok die ze nu krijgen. Maar zal ik direct de stap nemen naar vers...of kies ik voor een betere brok. Ik weet het nog niet.
Was het (voor de versvoerders hier) niet moeilijk om over te stappen? En ging alles direct goed? Hoe bereid je zoiets voor? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk best eng vind.
- Moos
- Zeer actief
Als je op 'gewoon' versvlees wilt overstappen is dat niet zo moelijk (hadden we het daar niet een jaar geleden ofzo ook eens over samen
).
Dan koop je bijvoorbeeld een pak Rodi, en dan geef je ze dat i.p.v de brokken. Mijn ervaring is met volwassen Moos, en met Saar van 8 weken, dat je zo in 1 keer kan overschakelen zonder problemen
Ik denk dat het voor Tommie zeker goed is
Dan koop je bijvoorbeeld een pak Rodi, en dan geef je ze dat i.p.v de brokken. Mijn ervaring is met volwassen Moos, en met Saar van 8 weken, dat je zo in 1 keer kan overschakelen zonder problemen
Ik denk dat het voor Tommie zeker goed is

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Heel toevallig heb ik Bassie zo'n 2 weken geleden overgezet op (voornamelijk) Energique.
Dusty kreeg dit al elke dag maar Bas en Maxi had ik nog op de brok met een dagje in de week KVV.
Bas had de laatste tijd drabberige/dunne ,gele ontlasting en een heel schilferige (raar woord
) huid . DA had hem net onderzocht en zei dat Bassie ,gezien zijn leeftijd van bijna 12 in hele goede conditie was en gezien zijn ontlasting ik hem misschien op ander voer moest zetten.
Dat was voor mij dè aanleiding hem compleet op KVV te zetten.
En het gaat heel erg goed! Zijn ontlasting is stukken beter,huid ook en Bassie vindt het heerlijk!
Dusty kreeg dit al elke dag maar Bas en Maxi had ik nog op de brok met een dagje in de week KVV.
Bas had de laatste tijd drabberige/dunne ,gele ontlasting en een heel schilferige (raar woord
Dat was voor mij dè aanleiding hem compleet op KVV te zetten.
En het gaat heel erg goed! Zijn ontlasting is stukken beter,huid ook en Bassie vindt het heerlijk!
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Je wilt echt aan de slag met botten enzo begrijp ik? Als je het nog een beetje eng vindt (krijgen ze wel voldoende binnen), dan zou je ook eerst bijv. alleen in de weekenden echt met botten, orgaanvlees e.d. aan de slag kunnen gaan en door de week KVV geven. Je kunt dan wat ervaring opbouwen en na een tijdje helemaal overgaan op 'echt vers'.

Linda, Izzie en Bram
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Ik ben een paar jaar terug zo out of the blue overgegaan op Energique
Rimpel vrat zijn brokken niet meer...
Huppakee, Energique opgehaald, hij vrat het en zo over...
Cold turkey dus en niks geen problemen gehad....
Toen had ik nog niet de kennis van nu trowuens
en ik zou het nu waarschijnlijk ook voorzichtiger doen
Maar hier is het dus prima gegaan.
begin dit jaar heb ik hem ook cold turkey overgezet op Carnibest light (die juist bedoeld is om honden over te zetten van brok naar KVV) en dat ging ook prima.
Het barf gebeuren heb ik wel geleidelijk aan opgevoerd en bijgevoerd!
Succes ermee!
Huppakee, Energique opgehaald, hij vrat het en zo over...
Cold turkey dus en niks geen problemen gehad....
Toen had ik nog niet de kennis van nu trowuens
Maar hier is het dus prima gegaan.
begin dit jaar heb ik hem ook cold turkey overgezet op Carnibest light (die juist bedoeld is om honden over te zetten van brok naar KVV) en dat ging ook prima.
Het barf gebeuren heb ik wel geleidelijk aan opgevoerd en bijgevoerd!
Succes ermee!
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ik zou dan juist geen orgaanvlees geven, omdat dat dat veel in kvv zitZoek stok! schreef:Je wilt echt aan de slag met botten enzo begrijp ik? Als je het nog een beetje eng vindt (krijgen ze wel voldoende binnen), dan zou je ook eerst bijv. alleen in de weekenden echt met botten, orgaanvlees e.d. aan de slag kunnen gaan en door de week KVV geven. Je kunt dan wat ervaring opbouwen en na een tijdje helemaal overgaan op 'echt vers'.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb nooit brokken gevoerd.
De 4 nieuwe honden zijn toen ze hier kwamen meteen overgezet op KVV en iets later meteen op zelf samenstellen (eerst KVV was voor mezelf omdat het al druk en wennen genoeg was zo
)
Geen van allen hadden er problemen mee. Ook de brokkenhonden dus niet.
Ik neem aan dat jou honden maar erg weinig eten vanwege hun grootte. Brok en vers lijkt me dan erg onhandig. Gewoon een dag vasten en dan beginnen met KVV. Als het goed gaat en je durft het aan kun je steeds meer vleesbot ed erbij gaan geven. Te beginnen met kippennekken.
De 4 nieuwe honden zijn toen ze hier kwamen meteen overgezet op KVV en iets later meteen op zelf samenstellen (eerst KVV was voor mezelf omdat het al druk en wennen genoeg was zo
Geen van allen hadden er problemen mee. Ook de brokkenhonden dus niet.
Ik neem aan dat jou honden maar erg weinig eten vanwege hun grootte. Brok en vers lijkt me dan erg onhandig. Gewoon een dag vasten en dan beginnen met KVV. Als het goed gaat en je durft het aan kun je steeds meer vleesbot ed erbij gaan geven. Te beginnen met kippennekken.
- Hutsje
- Zeer actief
Ik zou niet eens vasten, van brok naar vlees gaat 9 van de 10 keer probleemloos. Elke hond die hier kwam is zo overgezet, ook op barf en ik heb nog nooit problemen gehad. FritZ vind bevleesde botten en grote stukken vlees nog steeds raar en ik moet hem helpen. Kale botten vindt jij geweldig daarentegen
. Hij heeft wel al een halve kip op, dat viel me erg mee. Ik had wel de rug en vleugelkan gegeven, en die in stukjes geknipt en dat ging prima. Volgende keer een groot stuk.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Zie je, ik heb er helemaal geen verstand vanHutsje schreef:Ik zou dan juist geen orgaanvlees geven, omdat dat dat veel in kvv zitZoek stok! schreef:Je wilt echt aan de slag met botten enzo begrijp ik? Als je het nog een beetje eng vindt (krijgen ze wel voldoende binnen), dan zou je ook eerst bijv. alleen in de weekenden echt met botten, orgaanvlees e.d. aan de slag kunnen gaan en door de week KVV geven. Je kunt dan wat ervaring opbouwen en na een tijdje helemaal overgaan op 'echt vers'.. Dan liever spiervlees.

Linda, Izzie en Bram
- Hutsje
- Zeer actief
- boemerang
- Zeer actief
ik weet wel zeker dat ik de laatste zal zijn die vers gaat voeren onze buddy heeft drie dagen op dat pens of wat voor rommel het ook mag zijn gezeten gatver wat een stank en een strontvliegen in huis
we hebben meteen brokken op gehaald
ik vind het knap van de personen die dat kunnen maar zoals ik hier ooit op dit forum iemand dat eten zag klaar maken met mond doekje voor
en handschoennen aan petje af maar ik doe het niet
bha wat meuren als ik er aan denk ga ik weer zowat over m'n nek
lang leve de brokken
ik vind het knap van de personen die dat kunnen maar zoals ik hier ooit op dit forum iemand dat eten zag klaar maken met mond doekje voor
lang leve de brokken

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
-
Marion.
Re: het kriebelt...
Ons begin:miekmiek schreef:Was het (voor de versvoerders hier) niet moeilijk om over te stappen? En ging alles direct goed? Hoe bereid je zoiets voor? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk best eng vind.
's Morgens om 5 uur gaat de telefoon: ga maar even achter de pc zitten, en surf naar dat en dat adres; de bevalling is begonnen!
In m'n ochtendjas, met steeds weer verse koppen koffie, heb ik alle puppen geboren zien worden (behalve de eerste, die was namelijk ook al geboren toen de fokker wakker werd).
Tijdens die vroege uurtjes achter de pc, terwijl ik zat te kijken naar de geboorte van ons pupje, met Saar aan m'n voeten... Saar die eten niet lekker vond. Saar die jeuk had. Saar die pas 1x loops was geweest, terwijl ze al 2 was geworden. Saar die stevig was, ondanks veel beweging en heel weinig eten....
Tijdens die uurtjes heb ik de beslissing gemaakt. Wij gaan barfen!
Tegen een uur of 10 heb ik me gedoucht. Alle pups waren wel geboren, dacht de fokker. Na het douchen ben ik naar de Spar gegaan. Ik heb groenten gehaald, ik heb vleugels en ossestaarten gehaald. Ik kwam fluitend thuis. Saar kreeg een "borrelhapje" (bovenste stukje van een kippevleugel). Ze ging ermee naar het gras. Ze kraakte. Eén keer, twee keer, vier keer. En toen, slik! Ze vond het lekker! Saar vond eten lekker!!!
Ze heeft er nog één gekregen. Ze vond het zalig, en en ze knipte en ze scheurde alsof ze haar leven lang niets anders had gehad. En wat ik nog nooit had gezien: ze genóót van d'r eten.
Ik heb fluitend in de keuken gestaan om de groenten te pureren. Mijn hele keuken was groen. Het was 1 grote smeerboel. Kon me niet schelen, want ik had groenteprut.
21 augustus 2002:
De dag van de grote ommekeer. De dag dat Miep geboren is (ik heb alle pups geboren zien worden, behalve de eerste; die heeft de fokker zelf ook niet geboren zien worden, en dat was dus Miep ). De dag dat Saar ging genieten van het eten dat ze voorgeschoteld kreeg.
We zijn 2 jaar verder nu.
Saar barft dus precies 2 jaar. Is in het begin heel veel dikker geworden, dan ze al was. Logisch. Op de brok at ze niets, en was ze toch stevig. Op de barf eet ze heel smakelijk (wel weinig), maar dat zet wel aan. Ze is nog wel net zo actief als 2 jaar geleden, dus ik vind het wel goed zo. Ze is ook stabiel qua gewicht.
Miep heeft slechts 10 weken van haar leven brokjes gehad. Ze doet het super. Ben nog nooit met haar bij de dierenarts geweest, behalve voor de entingen. Ze is prachtig opgegroeid. Geen groeipijnen, geen slungelperiode. Ze is heel gebalanceerd groot geworden. Ze is een top-wijffie!
Leuke dag voor mij. 21 augustus
- Annelies
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben nog aan het opbouwen. Hij eet nu al kippenpoten (eerst alleen vleugels), dus we gaan nu door naar de halve kip. Spiervlees krijgt hij vaak als tussendoortje (stukjes rundvlees van de AH).Hutsje schreef:Dat doe je toch goed dan? Dat zit vaak niet in kvv (ligt een beetje aan het merk). Je kunt ook een hele of halve kip geven (diepvries Lidl of Aldi), of spiervlees.
Maar Annemiek, houd ons niet langer in spanning....ga je de stap wagen?

Linda, Izzie en Bram
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Ik geef het als orgaanvlees. Nooit bij nagedacht dat een hart ook een spier isAnnelies schreef:Hoe zit dat eigenlijk met hart...? Tis een spier, maar ook een orgaan...Hutsje schreef:
Ik zou dan juist geen orgaanvlees geven, omdat dat dat veel in kvv zit. Dan liever spiervlees.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat heb ik ook al een keer gevraagd en toen kwamen de kenners er niet uitAnnelies schreef:Hoe zit dat eigenlijk met hart...? Tis een spier, maar ook een orgaan...Hutsje schreef:
Ik zou dan juist geen orgaanvlees geven, omdat dat dat veel in kvv zit. Dan liever spiervlees.
Lekker vindt Bram het in ieder geval wel

Linda, Izzie en Bram
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Re: het kriebelt...
miekmiek schreef: Was het (voor de versvoerders hier) niet moeilijk om over te stappen? En ging alles direct goed? Hoe bereid je zoiets voor? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk best eng vind.
Voordat ik Bowie kreeg had ik al behoorlijk wat gelezen over voeding voor honden. De eerste 2 dagen heeft ze de brokken gekregen van de fokker, wat ze niet moest. Toen vanaf 8 weken meteen over gezet op kvv en dat ging er in als zoete koek en nergens problemen mee gehad, juist niet! Je hoort toch vaak dat pups last hebben van diaree of overgeven. Nooit last van gehad.
Ik heb geen seconde getwijfeld over het soort voer, ik stond en sta er helemal achter.
En van kvv naar barfmateriaal ging eigenlijk vanzelf. Eerst wat kippennekken proberen, toen kippenpoten, kijken hoe dat gaat, toen een halve kip, toen dit en dan dit. Eerst alles proberen wat ze lekker vindt en goed binnen houdt en elke keer haar ontlasting in de gaten houden.
Nu krijgt ze bijvoorbeeld 's morgens wat kvv en dan 's middag en 's avonds wat barf materiaal. Van carnibest heb je verschillende varianten. Ik heb de normale, lam en rijst en eend en rijst. Als ik de een 's morgens geef krijgt ze bijvoorbeeld 's middag iets wat niet in de kvv zit. En dat gaat tot op heden hartstikke goed!
-
Mauyak
boemerang schreef:ik weet wel zeker dat ik de laatste zal zijn die vers gaat voeren onze buddy heeft drie dagen op dat pens of wat voor rommel het ook mag zijn gezeten gatver wat een stank en een strontvliegen in huis
lang leve de brokken
- Zoek stok!
- Zeer actief
Haha, ik lees het nu pas. Pens veroorzaakt inderdaad flinke schetenMauyak schreef:boemerang schreef:ik weet wel zeker dat ik de laatste zal zijn die vers gaat voeren onze buddy heeft drie dagen op dat pens of wat voor rommel het ook mag zijn gezeten gatver wat een stank en een strontvliegen in huis
lang leve de brokken![]()
![]()
![]()
![]()

Linda, Izzie en Bram
-
Bernadette
- Zeer actief
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
- Daphne
- Zeer actief
Dat je het vindt stinken, alaboemerang schreef:ik weet wel zeker dat ik de laatste zal zijn die vers gaat voeren onze buddy heeft drie dagen op dat pens of wat voor rommel het ook mag zijn gezeten gatver wat een stank en een strontvliegen in huis
lang leve de brokken
Maar ik voer al een paar jaar vers en ik heb nog nooit strontvliegen in huis gehad.
Volgens mij heb je iets niet helemaal goed gedaan
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014
-
Golden Stanley
boemerang schreef:ik weet wel zeker dat ik de laatste zal zijn die vers gaat voeren onze buddy heeft drie dagen op dat pens of wat voor rommel het ook mag zijn gezeten gatver wat een stank en een strontvliegen in huis
lang leve de brokken
De honden eten meestal buiten en ook daar heb ik geen last van ongedierte in wat voor vorm dan ook.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat en er voor open staat.
De gezondheid van mijn honden is er flink op vooruit gegaan, dus voor mij zeker geen brokken meer.
Ik ben met Whooper vrijwel meteen overgestapt van brok naar zelf samenstellen. Toen zat Stanley al op KVV en zelf samenstellen.
Het voordeel vind ik dat je precies weet wat je geeft bij zelf samenstellen en dat weet je niet van KVV. En het gebit wordt gebruikt waar het voor bedoeld is, het trekken, scheuren en malen van lappen vlees en vlees/botten. Een betere tandenborstel is er niet.
- Annelies
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Dat heb ik ook al een keer gevraagd en toen kwamen de kenners er niet uitAnnelies schreef:Hoe zit dat eigenlijk met hart...? Tis een spier, maar ook een orgaan...Hutsje schreef:
![]()
Nu geef ik Noa, naast Duck, regelmatig wat vers vlees erbij zo af en toe... Lams- en runderhart vindt ze wel erg lekker, maar ik kan dus het beste spiervlees geven naast kvv...(als hart orgaanvlees blijkt te zijn...
Nu zie ik het niet zitten om met karkassen te gaan lopen sjouwen, dus wat mij betreft is een stukje vlees van de keurslager ook okee....
Aan welke 'gewone' vleessoorten moet ik denken of is het zo simpel: alles wat geen orgaanvlees is...??
Het gaat dus puur om wat smaakmakerij en opleuken van Noa's saaie plak Duck...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik vind hart van de AH (die bedoel je of niet?) er heel mooi uitzien. Ik gaf dat vaak toen Bram nog geen kipkluifjes lustte. Wat ook heel mooi vlees is, en niet heeeel achterlijk duur, is het soepvlees (rund) van de AH. Echt prachtig rood vlees in stukjes.Annelies schreef: Het gaat dus puur om wat smaakmakerij en opleuken van Noa's saaie plak Duck...
Kippenvleugels lust ze niet? Ik heb nu ook lamsribben, vindt Bram heerlijk, maar is wel takkeduur.

Linda, Izzie en Bram
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
het is een gespierd orgaanastrid schreef:Ik geef het als orgaanvlees. Nooit bij nagedacht dat een hart ook een spier isAnnelies schreef:Hoe zit dat eigenlijk met hart...? Tis een spier, maar ook een orgaan...Hutsje schreef:
Nu zien ze er niet rot uit hier, dus ik ga er maar vanuit dat ik het goed doe

- Annelies
- Zeer actief
Ja...van de AH...met zo'n hondenstickertje op de verpakking...Zoek stok! schreef:Ik vind hart van de AH (die bedoel je of niet?) er heel mooi uitzien. Ik gaf dat vaak toen Bram nog geen kipkluifjes lustte. Wat ook heel mooi vlees is, en niet heeeel achterlijk duur, is het soepvlees (rund) van de AH. Echt prachtig rood vlees in stukjes.Annelies schreef: Het gaat dus puur om wat smaakmakerij en opleuken van Noa's saaie plak Duck...
Kippenvleugels lust ze niet? Ik heb nu ook lamsribben, vindt Bram heerlijk, maar is wel takkeduur.
Kippenvleugels...kan ik eens proberen, maar zodra aan het vlees een kipluchtje zit, trekt ze haar neus ervoor op....tot nu toe dan...
Vis lust ze ook niet...jee...eigenlijk gaan voornamelijk rundvlees en lam erin als koek....
Geit, konijn en paard heb ik overigens nog niet uitgeprobeerd...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
De meningen verschillen idd geloof ik.Zoek stok! schreef:Dat heb ik ook al een keer gevraagd en toen kwamen de kenners er niet uitAnnelies schreef:Hoe zit dat eigenlijk met hart...? Tis een spier, maar ook een orgaan...Hutsje schreef:
![]()
Lekker vindt Bram het in ieder geval wel
Wat ik tot nu toe het meest heb gelezen is dat hart gezien wordt als orgaanvlees maar dan wel heel 'hoogwaardig' in de rij van organen (long b.v. is het minst).

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ameno eet nog steeds 2-3 dagen Prins brokken en de rest van de week kvv.
Verse botten/kip etc daar zijn we nog aan het werken, madamme hoeft het nl niet
Ik zou het gewoon proberen Miek, paar Rodi burgertjes om mee te beginnen.
Als je brokken erbij wilt blijven geven zou ik kiezen voor een geperste brok, dus FarmFood, Prins of Cavom.
Verse botten/kip etc daar zijn we nog aan het werken, madamme hoeft het nl niet
Ik zou het gewoon proberen Miek, paar Rodi burgertjes om mee te beginnen.
Als je brokken erbij wilt blijven geven zou ik kiezen voor een geperste brok, dus FarmFood, Prins of Cavom.
- boemerang
- Zeer actief
hier boemerang even
het was net in een warme periode en om de hond te laten wennen
aan de bench ? moesten we van de fokker het eten daarin geven wel in zijn eigen bakje, hij vond het zooo lekker dat hij meteen begon te eten met gevolg de hele bende lag in het hokje
weer schoon gemaakt mischien niet goed genoeg om de stront vliegen ook te voeren
maar deze brok de bento kronen daar doen ze het hier goed op
maar als dat niet zo was dan was ik daar wel weer mee begonnen maar hij kreeg zijn portie dan wel buiten

het was net in een warme periode en om de hond te laten wennen
aan de bench ? moesten we van de fokker het eten daarin geven wel in zijn eigen bakje, hij vond het zooo lekker dat hij meteen begon te eten met gevolg de hele bende lag in het hokje
weer schoon gemaakt mischien niet goed genoeg om de stront vliegen ook te voeren
maar deze brok de bento kronen daar doen ze het hier goed op
maar als dat niet zo was dan was ik daar wel weer mee begonnen maar hij kreeg zijn portie dan wel buiten

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering