Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rauw ei

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Silvia
Zeer actief
Contacteer:

rauw ei

Ongelezen bericht door Silvia »

ik dacht dat ik gisteren een stukje had geschreven maar kan het nu nergens meer vinden.

een kennis geeft haar hond 1x in de 3 weken een rauw ei door de brokken en die lab die glanst heel mooi. is dat wel oke rauwe eieren???
of liever gekookt?
Groetjes Silvia en Diesel
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier krijgen ze regelmatig een rauw ei, met schil en al :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

:mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ik wilde diesel dus een gekookt eitje geven (het wit) en tijdens mijn zoektocht naar info zag ik dat je beter rauw kan geven omdat een hond niet samonella gevoelig is en het ei bij het koken zijn voedingswaarde verliest.

ik ga diesel straks een eitje geven. maar die schil he is dat niet erg scherp dan?
essiedepessie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door essiedepessie »

Nee joh! Dat kunnen ze gemakkelijk weg krijgen hoor! Onze hond (pup)eet rauw, dus ook botten van kip etc.
Liefs Esther

Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

"Een rauw ei kan niet zoveel kwaad bij een hond, een hond is nl niet gevoelig vvor salmonella.Wel is het zo dat een gekookt ei meer voedingswaarde heeft dan een rauw ei .Een gekookt ei wordt voor nl 97 procent verteerd, de hond heeeft er dus meer aan dan aan een rauw ei"

oeps verkeerd om. gekookt is dus beter dan rauw blijkbaar
essiedepessie
Vaste gebruiker

ja maar het gaat om de bactieren die de darmflora op peil houden, en die zitten niet meer in een gekookt ei.
Liefs Esther

Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

mijn bedoeling van een ei was eigenlijk voor de vacht. daar is het toch zo goed voor
essiedepessie
Vaste gebruiker

Ja dat heeft ook te maken met rauwe eieren, ik heb er net een vraag over gesteld op een ander forum. Tis nog vroeg dus ik heb er nog geen antwoord op, ik kan zo snel in de bieb niet vinden wat het nou ook alweer was.
Liefs Esther

Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ik ga zelf ook ff zoeken. ik zie jou antwoord van het andere forum wel verschijnen.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Annelies schreef::mrgreen:

Afbeelding
Wat een snoeppie!!

Hier ook 2 rauwe eieren met schaal en 1 of 2 zonder schaal per week.
Ze zijn er gek op en het zit barstensvol goede aminozuren.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

hoe vaak mag je een ei eigenlijk geven?
essiedepessie
Vaste gebruiker

ik ken ze die geven 6 eieren in de week, maar dit gaat om een saarlooswolfshond.
Liefs Esther

Afbeelding
Golden Stanley

twinmamasilvia schreef:hoe vaak mag je een ei eigenlijk geven?
1 ei op 5 kg lichaamsgewicht en dat per week.
Mijn honden wegen 36 en 38 kilo. Dat zou 7 eieren per week mogen zijn, maar dat is sterk overdreven natuurlijk. Tot 4 eieren per week is nog net te doen. En ik krijg sinds een paar maanden scharreleieren van een vriendin, scheelt ook weer.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Ik geef ze regelmatig een rauw eitje.... niet een keer per week, maar 1 keer in de 2 a 3 weken....gaat super.

Voor de vacht geef ik schapevetbonbonnetjes of een beetje vloeibaar schapevet over het eten....
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

raken ze niet aan de dunne van een ei of merk je daar niks van wat ontlasting betreft?
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ik lees het volgende op een jack russel terrier site:

"Het voer voor de hond
Geef uw hond altijd zijn voer op kamertemperatuur, vooral bij koud weer. U voorkomt daarmee dat uw hond diarree krijgt. Rauwe eieren: sommige mensen denken dat rauwe eieren voor een hond goed zijn. Dit is beslist niet waar. Een rauw ei bevat namelijk een factor die vitamine B afbreekt"

:denken: :denken:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

twinmamasilvia schreef:ik lees het volgende op een jack russel terrier site:

"Het voer voor de hond
Geef uw hond altijd zijn voer op kamertemperatuur, vooral bij koud weer. U voorkomt daarmee dat uw hond diarree krijgt. Rauwe eieren: sommige mensen denken dat rauwe eieren voor een hond goed zijn. Dit is beslist niet waar. Een rauw ei bevat namelijk een factor die vitamine B afbreekt"

Het zal wel hierom gaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biotine

Bij het nuttigen van grote hoeveelheden rauw ei kan biotine (B8) afgebroken worden. Als je je hondje een keer per week of twee weken een rauw eitje geeft bestaat daar geen gevaar voor.

Anne
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

"Het voer voor de hond

Het eiwit bevat een stofje die de opname van vitamine H (biotine) blokkeert. Het eigeel bevat echter veel meer vit. H dan wat het eiwit kan blokkeren. Wanneer je een heel ei voert dan is er dus niks aan de hand, dan blijft er meer dan voldoende vit. H over die voor een glanzend vachtje kan zorgen.
essiedepessie
Vaste gebruiker

het heeft geen enkele zin eieren te koken, gewoon rauw.......de voedingswaarde verminderen volgens de NEVO tabellen duidelijk.

Dit is het antwoord wat ik kreeg, er zijn dus voedingstabellen waar duidelijk wordt aangegeven dat rauwe eieren veel meer voedingswaarde bevat dan gekookte.
Liefs Esther

Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

zal ik het door zijn brokken doen of zo in een schaaltje geven? of hoe werkt dat?
essiedepessie
Vaste gebruiker

Tja, je kan het verschillend doen..

je kan het ei gewoon heel geven, maar je kan het ook klutsen in een schaaltje.

Door de brokken lijkt me niks eigenlijk..
Liefs Esther

Afbeelding
Golden Stanley

twinmamasilvia schreef:zal ik het door zijn brokken doen of zo in een schaaltje geven? of hoe werkt dat?
Ik zou het lekker apart geven, met verpulverde eierschaal erbij.
Dan krijgt je hondje ook nog eens een echte natuurlijke calciumbron binnen.
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Wij hebben kipjes in de tuin en als er eieren worden "geraapt" loop Storm standaard mee in de hoop een ei te krijgen.

Hier worden de eieren gewoon rauw, heel gegeven en dan zoeken ze het maar uit.

Storm die verzint iedere keer weer een nieuwe manier om het ei stuk te breken. Of hij gooit hem vanuit zijn bek hard op de grond soms gaat het niet in 1x stuk en dan moet hij een paar keer gooien. Of hij bijt hem zachtjes stuk. De laatste keer zette hij zijn poot erop om hem te breken.
En alles gaat op, ook de schil.

Twister is wat tuttiger ermee. Voor hem moet je hem stuk gooien. Dan selecteerd hij eerst alle schilletjes eruit want die wil hij niet. Kan Storm mooi weer opeten. En dan gaat hij heel voorzichtig alles oplikken.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Golden Stanley

starfleet schreef:

"Het voer voor de hond

Het zal wel hierom gaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biotine

Bij het nuttigen van grote hoeveelheden rauw ei kan biotine (B8) afgebroken worden. Als je je hondje een keer per week of twee weken een rauw eitje geeft bestaat daar geen gevaar voor.

Anne
Ook niet bij meerdere malen per week, hoor. Een ei in zijn gehele staat breekt geen biotine af. Het 1 heft het andere op en is daardoor in balans. Wel is het raadzaam ei apart van andere ingrediënten te geven, omdat biotine ook uit andere voedselbronnen afgebroken kan worden door de avidine uit ei. Dat wil niet zeggen dat iemand die een keer een eitje over vlees of brok geeft, gelijk bang moet zijn voor tekorten. Integendeel.
Zelfde geldt voor zoetwatervis waarvan de stof thiaminase de stof thiamine (vitamine B) afbreekt. In zijn geheel natuurlijke staat als 'prooi' geeft dat geen problemen, maar tezamen met andere voedselbronnen kan het 1 het ander afbreken. Het is dan ook beter om daar niks anders bij te geven.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ik heb net een rauw ei gegeven zonder schil in een schaaltje. hij eet het niet maar lijkt de geur wel lekker te vinden.

toen maar 1 gekookt en het eiwit gegeven da lustte hij wel maar ging ook niet van harte.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Hier jatten ze met regelmaat de eieren die ik vergeet mee te nemen uit het kippenhok. De wortels van de konijnen die daar liggen pikken ze ook. :mrgreen:
essiedepessie
Vaste gebruiker

Dit kreeg ik over gekookte eieren!

Je mag nooit gekookte eieren aan je hond geven, want die verteren heel moeilijk en kunnen verstopping veroorzaken. Eieren altijd rauw, voor een hond van 40 kilo mag dat tot 6 eieren per week.
Liefs Esther

Afbeelding
Doodles

Ongelezen bericht door Doodles »

Hier wordt, als ik niet uitkijk, de complete eierdoos van de aanrecht afgejat.... :N:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”