Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barfen en kleine honden?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Some-one
Actief

Barfen en kleine honden?

Ongelezen bericht door Some-one »

Hoe meer ik hier lees over barfen, hoe enthousiaster ik eigenlijk word. Wat ik me afvraag en eigenlijk niet zo goed terug kan vinden, zijn hier ook baasjes met kleine honden (formaatje 5 kg :wink: ) die barfen? Nu krijgen onze honden s'ochtends Farmfood en s'avonds Rodi. Ik zou ze eigenlijk wel op volledig vers willen zetten maar weet niet goed waarmee ik kan beginnen met zulke 'kleintjes'. Wie helpt me op weg? Wat kan ik geven en hoeveel? :19:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Geer heeft een dwergteckel van 5 kilo en Barft. Ik denk dat ze nog wel reageert :wink:

Ik heb ze ook van dat formaat, maar Barf niet, dus ik kan je niet helpen :mrgreen:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik geef geregeld rouw vlees en groente ze zijn er gek op alleen met bot koop of maal ik fijn
de hoeveel heden weet ik eigenlijk niet omdat ik het niet fulltime doe en op gevoel geen
hier zijn ze gek op kippelevertjes /vilee/hartjes eigenlijk al het vlees wel
en van groente eten ze graag bonen worteltjes komkommer enz
maar ook geef ik vaak smuldier kant en klaar al de soorten vooral pens
en af en toe vis
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik heb er 1 van 7 kilo en de barft enthousiast mee met de andere grote honden. Voor haar heb ik wel apart kippennekken in huis want de grote botten die de grotere honden eten kan ze niet aan. Ze haalt het vlees eraf en laat de botten liggen. De kippennekkken en vleugels eet ze wel helemaal op. Verder krijgt ze 4 grote maaltijden per week en heeft ze 3 dagen dat ze vast. Ze moet namelijk op een laag gewicht blijven omdat ze drie poten heeft. Door te laten vasten lukt dat prima.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Jep, hier! 5,3 Kilo en een volleerd barfster.

Eigenlijk gaat het hetzelfde als bij een grote hond alleen vergt het misschien iets meer hakwerk als bij een grote hond omdat de porties doorgaans wat kleiner zijn.

Wat ik het makkelijkst vind is om beesten te geven die qua grootte een beetje passen bij het formaat van Ted, in ieder geval als het op bot aankomt. De kans dat Ted een koe neer zou halen en op zou eten, mocht ze in de natuur besluiten te gaan wonen :mrgreen: , lijkt mij erg klein. Maar haas, konijn, kip, eend, patrijs, kwartel, kuikens, parelhoen en ander 'klein spul', dat lijkt me waarschijnlijker. Dan heb ik het met name over bot. Ze krijgt ook weleens lamsribben, kalfsstaart, strot, kop of dat soort dingen, maar dan kan ik haar maar relatief een heeeel klein stukje geven en met name een lekker bevleesd bot is van een groter dier al snel te groot. Dan sta ik een uur te hakken om een halve rib over te houden, terwijl ik ook een halve, bevleesde, kwartel kan geven.

Ik voer dus veel bot van kleinere beesten, op de een of andere manier vind ik dat makkelijker en voelt het natuurlijker. Qua vlees en orgaan geef ik wel gewoon alle beesten.

Het is gewoon een kwestie van overschakelen. Probeer eerst eens na te gaan wat je ze ongeveer wilt gaan geven (aan vlees, bot en orgaan) en ga eens na of je dat in jouw buurt kunt krijgen. Begin dan eerst gewoon eens met platgeslagen botjes, kuikentjes en/of iets grotere lappen. Als ze alles goed kauwen kan je het gewoon uitbreiden.

Wat je, vind ik, niet moet doen met een klein hondje, is proberen om iedere dag een complete maaltijd te voeren. Ik begon bijvoorbeeld met een half kippekluifje met een half stukje kippenlever en een minuscuul stukje pens. Dan kan je beter de ene maaltijd een hele kluif geven, de volgende maaltijd een lekker lapje pens en de maaltijd daarop wat orgaan...dan hebben ze er ook nog wat kluifwerk aan!
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Ik probeer ook af en toe wat barfmateriaal te geven maar dat gaat wel gedeeltelijk door de gehaktmolen omdat Djinny alles zo ongeveer heel doorslikt.
Over het algemeen krijgt ze Carnibest en AHV maar als afwisseling staat er ook wel eens eend en konijn op het menu of een stuk zalmkop.
Voor kwartel en lamsribbetjes trekt ze haar neus op.
Ik durf niet volledig over te stappen op barf omdat ik bang ben dat ze ergens een tekort aan krijgt en omdat ze nogal schrokkerig is als het om hele stukken gaat.
Zo als afwisseling gaat het prima.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb ook een klein hondje (ca. 9 kilo). Hij krijgt eigenlijk alles wat de grote honden ook krijgen alleen dan minder. Verhoudingsgewijs eet hij overigens best een hoop. Zo'n 250-300 gram per dag.
Hij eet wel gewoon lams-, geit- en kalfsribben e.d.. Ik snijd/knip een stuk af van de ribpartijen die de grote honden krijgen. Ze krijgen sowieso nooit een volledige maaltijd op 1 dag. De volledigheid smeer ik uit over een week of 2-3.
Wat ie niet -meer- krijgt is kalfswervel (da's te hard, hij is inmiddels ook 12 jaar oud).

Verder kun je gewoon kijken wat ie hebben wil aan bottenspul en waar hij mee overweg kan. Er is keus zat!
jill
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jill »

Ook hier...... :ok:
Één hond van 2 kilo en eentje van 2,5 kilo.
Zo'n beetje als mijn voorgangers al hebben gezegt..... :wink:
Alleen voor hun ook geen grote botten.
Kippennekken en vleugels gaan prima.
Succes.... :ok:
Jill
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Yentie is rond de 7 a 8 kilo (moet 7 zijn, maar ik voer haar iets teveel, ben ik bang) en krijgt kippennekken, kippenvleugels, kipkarkassen, lamsribbetjes en runderribben (de kleine stukjes) en als ik de kans krijg andere kleinere dieren, maar dat kan ik hier niet krijgen.
Een kalkoennek moet voor haar in 3 stukken en dan krijgt ze dus 1/3 per keer.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Hier ook een kleintje, 6,3 kilo schoon aan de haak :wink:, en hij barft de meeste dagen. Ik geef ook kleinere porties dus en voer niet elke dag (dat vond ik nog het meest wennen). Verder probeer ik ook wat meer bot van kleinere dieren te geven omdat hij dan gewoon wat meer lijkt te kunnen eten, 1 lamsrib staat toch wat sneu in zo'n bakje. Laatst had ik 6 kalkoennekken en die moesten allemaal in 3 tot 4 stukken verdeeld worden. Een rits lamsribben moet ik dus ook helemaal verdelen. Het is wel wat werk op de inkoopdag, maar die kleine vindt het heerlijk, dus ik doe het graag. :mrgreen:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Dank jullie wel voor jullie reacties! :ok: Ik ga morgen voorzichtig aan beginnen met kippenvleugeltjes. Ik ben benieuwd hoe ze het vinden!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”