Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke beperkingen..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sassie
Zeer actief

Welke beperkingen..

Ongelezen bericht door Sassie »

Voor de mensen met een hond met ED:
Ik vroeg me af welke beperkingen jullie je hond opleggen?
Het is bekend dat bijvoorbeeld veel ballen en strandwandelingen belastend kunnen zijn en artrose verergeren.
Ik doe dat dus zo min mogelijk maar ben nu wel van plan, een jaar na beide operaties, weer eens kort naar het strand te gaan. Ook bal ik wel eens met Wolf want dat is zijn lust en zijn leven.
Natuurlijk wil ik niet dat hij straks vroeg stijf staat van de artrose maar ik wil hem niet alles ontnemen.
Hoe doen jullie dat?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Ik leg Lana en Levi eigenlijk helemaal geen beperkingen op. Achter balletjes of stokken gaan ze zowiezo al niet, maar dat zou ik inderdaad niet doen met een hond met ED. Maar ik wandel gewoon met ze, ook door mul zand en laat ze ook gewoon met elkaar en andere honden spelen.
Wat ik wel doe, is regelmatig een stuk lopen met ze (naast de dagelijkse lange wandeling) om het gewricht zo los mogelijk te houden.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik beperk mijn negenjarige beauceron in zoverre dat ze maar zeer beperkt achter ballen aan mag. Eigenlijk alleen maar aan zee en dan rennend in de zee. Voor elke hond gooi ik apart zijn eigen bal. Het liefst spurt ze achter een van de andere twee aan maar dat houd ik dus tegen.

Verder loopt ze elke dag nog gewoon mee (gemiddeld 2-3 uur beweging) maar daarbij houd ik wel in de gaten dat het niet te hard gaat. Niet achter de anderen aanjakkeren, wel veel zwemmen. Ook op langere tochten neem ik haar mee, ze loopt daarna kreupel maar daar krijgt ze dan pijnstilling voor. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen haar thuis te laten, het leukste vind ze het nml. om met het hele cluppie een dag of dagdeel op stap te zijn. Bovendien is ze een superhond om mee te hebben op dat soort dagen. Fietsen doe ik niet meer met haar, dan gaat ze in de fietskar en op plekken waar de honden los kunnen loop ik met de fiets aan de hand en de honden gewoon los erbij.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nog even een aanvulling:
Met Lana fiets ik niet meer sinds een heel aantal jaar, trouwens. Dat was toch te belastend voor haar. Met Levi fiets ik wel nog steeds geregeld en dat gaat prima.
Ook beperk ik Lana we in haar spel met Bono. Binnen en in de tuin mag ze wel met hem spelen, maar buiten probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen. Ik ben bang dat dat toch te belastend voor haar is. Ik laat Lana wel met Levi spelen.
Levi en Bono spelen overigens wel gewoon met elkaar.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack heeft wel geen ED, maar zou ook langer meegaan als ik hem beperkingen oplegde. Dat doe ik dus niet, hij krijgt sinds een tijdje rymadil en mag zich van mij helemaal gek rennen en spelen. We zijn net terug van een weekje Veluwe, en hij heeft zich helemaal uit de naad gerend over de hei, enorme kuilen gegraven en heel wild gestoeid met Lilo. Een keer vond hij het nodig om echt afgrijselijk ver weg te lopen en na tien minuten weer terug te racen :roll: en daarna liep hij dus te hinken. :roll: Mijn zoon heeft hem vervolgens een eind gedragen (dat vindt Jack helemaal geweldig), en daarna ging hij gewoon weer als een gek achter Lilo aan. :mrgreen:

Die week *veel* te veel bewegen heeft hem waarschijnlijk een paar maanden van zijn leven gekost, maar die kop van hem, elke keer als we die eindeloze vlakte opliepen waar ze tot aan de horizon konden rennen, die was dat gewoon waard.

Kortom: ik ben na wat getwijfel helemaal om: niks beperken of voorzichtig doen, lekker laten genieten van een te kort leven.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Die week *veel* te veel bewegen heeft hem waarschijnlijk een paar maanden van zijn leven gekost, maar die kop van hem, elke keer als we die eindeloze vlakte opliepen waar ze tot aan de horizon konden rennen, die was dat gewoon waard.

Kortom: ik ben na wat getwijfel helemaal om: niks beperken of voorzichtig doen, lekker laten genieten van een te kort leven.
:ok: Die afweging hebben wij zes jaar geleden met Lana dus ook gemaakt. Als we haar zouden beperken in haar extreme bewegingen en altijd aan de lijn uit zouden laten, zou ze ook langer te leven hebben. Omdat wij dat geen leven voor een hond vinden, hebben we gekozen om dat dus niet te doen en Lana gewoon lekker hond te laten zijn, desnoods een paar maanden/jaren korter. Inmiddels is Lana bijna 9,5 jaar en het gaat nog steeds super met haar. Ik ben dus dolblij dat ik haar nooit te veel beperkt heb in haar bewegingen. Lana heeft, ondanks alle medische ellende, een heerlijk hondenleven en ik geniet hierdoor voor 200% van haar! (En hoop dat nog heel lang te mogen doen! :wink: )
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Scooby schreef: :ok: Die afweging hebben wij zes jaar geleden met Lana dus ook gemaakt. Als we haar zouden beperken in haar extreme bewegingen en altijd aan de lijn uit zouden laten, zou ze ook langer te leven hebben. Omdat wij dat geen leven voor een hond vinden, hebben we gekozen om dat dus niet te doen en Lana gewoon lekker hond te laten zijn, desnoods een paar maanden/jaren korter. Inmiddels is Lana bijna 9,5 jaar en het gaat nog steeds super met haar. Ik ben dus dolblij dat ik haar nooit te veel beperkt heb in haar bewegingen. Lana heeft, ondanks alle medische ellende, een heerlijk hondenleven en ik geniet hierdoor voor 200% van haar! (En hoop dat nog heel lang te mogen doen! :wink: )
9,5 jaar, voor een dog is dat al hoogbejaard toch? Heerlijk joh!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Scooby schreef: :ok: Die afweging hebben wij zes jaar geleden met Lana dus ook gemaakt. Als we haar zouden beperken in haar extreme bewegingen en altijd aan de lijn uit zouden laten, zou ze ook langer te leven hebben. Omdat wij dat geen leven voor een hond vinden, hebben we gekozen om dat dus niet te doen en Lana gewoon lekker hond te laten zijn, desnoods een paar maanden/jaren korter. Inmiddels is Lana bijna 9,5 jaar en het gaat nog steeds super met haar. Ik ben dus dolblij dat ik haar nooit te veel beperkt heb in haar bewegingen. Lana heeft, ondanks alle medische ellende, een heerlijk hondenleven en ik geniet hierdoor voor 200% van haar! (En hoop dat nog heel lang te mogen doen! :wink: )
9,5 jaar, voor een dog is dat al hoogbejaard toch? Heerlijk joh!
Jep, ze is al een oudje, maar ze doet er niets minder om, hoor. :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Alleen vwb achter ballen en stokken aanrennen leg ik beperkingen op.
Ik heb het niet helemaal afgeschaft, alhoewel ik weet dat dit echt heel slecht is voor de voorpoten, maar het is echt Kaya d'r lust en d'r leven.
Dus we doen het wel, maar met mate.
Bij enigszins fatsoenlijk weer gooien we in het water zodat ze erachteraan zwemt en dat is juist goed dat zwemmen.

Verder doet ze gewoon alles, incl. lange wandelingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Hoi,
Zoals jullie ws wel weten zit mijn hond nog in de revalidatieperiode.Ik heb er een jaar voor uitgetrokken maar kan hem niet in alles beperken.Waar ik zelf natuurlijk wel een beperking in heb is het achter een bal aan rennen spelen met honden die zwaarder en lomper zijn of van die hele kleine snelle.Springen en rare bewegingen maken zo veel mogelijk vermijden.Mijn hond nu nog eens 6 maanden aan de riem uitlaten doe ik hem geen plezier mee dus hij mag gewoon los en zijn gekke 5 minuten vind ik wel eng.Jammer en ook gelukkig maar heeft hij die nog niet zoveel gehad.Ikzelf vind dat eigenlijk een teken dat een hond het helemaal naar zijn zin heeft.Dus eigenlijk houd hij zichzelf beperkt en hoef ik alleen geen ballen te gooien en goed naar zijn speelmakkers kijken.Makkelijker kan eigenlijk niet.Gewoon wandelen moet gewoon kunnen,rust roest.
Groetjes Myriam
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”