Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maag- en darmbrokken? - Update: uitslag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

@Natas;

Zo te lezen ben je niet over een nacht ijs gegaan en heb je je goed erin verdiept.Meer dan ik in ieder geval,ik ben zomaar begonnen met kvv omdat iedereen het riep dat het zoveel beter was.Mijn hond kan echt niet tegen het gewissel van barf.Met kvv ging het redelijk goed,totdat het van de ene op andere dag weer net als bij jouw hond mis was,en ik wist dan ook echt niet wààr hij het nu van kon hebben die diarree.Ik herken een hoop dingen uit je verhaal.Misschien kun je strakjes of nu ook weer beginnen met Energique nr.4 die is speciaal voor darmklachten.Ik heb het kvv voeren opgegeven omdat mijn hond steeds bij de da zat,het werd gewoon niet leuk meer.Hij eet nu weer brokken en heeft absoluut geen klachten meer gehad.Soms wil je zelf iets maar blijkt het toch niet mogelijk en dan moet je je daar soms bij neer kunnen leggen.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Mauyak schreef: Ik herken een hoop dingen uit je verhaal.Misschien kun je strakjes of nu ook weer beginnen met Energique nr.4 die is speciaal voor darmklachten.Ik heb het kvv voeren opgegeven omdat mijn hond steeds bij de da zat,het werd gewoon niet leuk meer.Hij eet nu weer brokken en heeft absoluut geen klachten meer gehad.Soms wil je zelf iets maar blijkt het toch niet mogelijk en dan moet je je daar soms bij neer kunnen leggen.
Hier ook heel herkenbaar. Zelfs tegen Energique 4 kon Megan niet. Ontlasting als water! Toen voorzichtig overgestapt op part-time barf en niks dan ellende met darmproblemen bij allebei mijn honden.
De laatste maanden heb ik weer eens Carnibest geprobeerd, weer waterpoep. Darmen gestabiliseerd en weken later opnieuw Carnibest gegeven: weer waterpoep. Nou is driemaal scheepsrecht, dus ook nog een derde keer geprobeerd: weer waterpoep.

Hier staan ze dus ook weer op brokken, maar dan wel brokken zonder gluten en zonder chemische anti-oxidanten. Daar doen ze het gewoon allebei prima op.
Niet iedere hond is dus over te zetten op KVV of barf :19: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik snap een klein beetje wat Ignit zegt.
Want een hond met problemen aan de maag/darmen is veel moeilijker over te zetten op ander voedsel dan hij/zij gewend is. En die kan je niet overzetten zoals gewone honden door aan het gewone voer iets anders toe te voegen en dan net zo lang te mengen tot het andere voer het hoofddeel is van de maaltijd.
Eigenlijk moet je dan eerst een gewenningsperiode inlassen, door bijvoorbeeld eerst 4 tot 6 dagen pens te gaan voeren (en dat kan je dan best doen door gemalen pens te nemen,want dat is nog wat makkelijker verteerbaar als een lap pens) en als de ontlasting zwart is en zacht (dus niet dun :wink: ) dan lijkt het erop dat de darmen gewend zijn aan een omschakeling. En dan kan je stukje voor stukje iets gaan toevoegen en kijken hoe dat wordt verdragen door je hond. Gewoon dat een paar dagen proberen, gaat het goed, dan weer iets erbij. Totdat je op een goede maaltijd zit en wat kan wisselen.
(dit is wat Mogens Eliassen sowieso adviseert als je een hond overzet op rauw voer en zelfs Farmfood adviseert het als je van een andere brok overstapt op Farmfood)
Dus dat zou je tzt kunnen proberen.

Ik denk inderdaad dat je tijdens de medicatie even niet moet wisselen in voer, want dan heb je ook kans dat de medicatie niet aanslaat omdat de darmen dan weer verstoord worden door het wisselen van het voer.

Heel veel sterkte, want er is niks vervelenders dan een hond wiens lijf niet lekker gaat, terwijl er niets aanwijsbaars te vinden is.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Whooper heb ik bijna 'cold turkey' overgezet, die zit heel anders in elkaar dan Stanley. Bij Stanley heb ik een half jaar KVV en barf gegeven, voordat hij echt overging en dat ging erg goed. Het verhaal van de vuile pens van Mogens, daar ga ik voor een gedeelte in mee. Ligt geheel aan de hond wat hij kan verdragen. Ik sneed de pens aan dunne repen, had toen runderpens. Aan lamspens kon ik niet komen. Zeker 4 dagen dunne repen pens over een aantal maaltijden per dag gegeven, dat leverde enorme skieterie op na de 3e dag en ben daar rap mee gestopt. Op lamspens had en heeft hij geen problemen. Dat kan ik sinds maanden ook als volledige maaltijd geven.

Ik ben het met Roelfien eens dat gemalen voer in die zin een voordeel kan zijn. Maar voor de rest blijft het gemalen pulp en weet je nog steeds niet wat er allemaal doorheen gaat. :denken:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Natas. schreef: Mijn eigen aandeel?? Natuurlijk ben ik de enige die hierin verantwoordelijkheid heeft aangezien ik haar voer. En natuurlijk ben ik daarin geinteresseerd.......... anders zou ik mijn probleem en vragen hier ook niet voorleggen lijkt me.
Ik begin nu overnieuw, maar eerlijk gezegd weet ik nog niet waarin het nou fout is gegaan. Ik meen voorzichtig genoeg te zijn geweest met de introductie van nieuwe dingen. Om te beginnen met barf te voeren zul je toch moeten beginnen de hond wat te geven om te kijken hoe dat gaat?
Natas, volgens de 'experts' doe je het altijd fout. Stoor je daar niet aan, jij gaat niet over 1 nacht ijs, maar blijf je goed informeren. Ik weet nu wat mijn 'fout' was en dat is meegaan met wat iedereen adviseerde met dat 50/50 en 60/40 botpercentage. Ik was al teruggegaan naar 30%, maar zelfs dat was teveel. 10 om 20 is voor mijn honden perfect en ze kunnen erg goed tegen variatie vlees/orgaan. Alleen niet tegen teveel gevarieerd kraakbeenbot dus krijgen ze daarvan alleen waar ze goed tegen kunnen en dat is gevogelte, vis en af en toe geit/lam/konijn.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Golden Stanley schreef:Whooper heb ik bijna 'cold turkey' overgezet, die zit heel anders in elkaar dan Stanley. Bij Stanley heb ik een half jaar KVV en barf gegeven, voordat hij echt overging en dat ging erg goed. Het verhaal van de vuile pens van Mogens, daar ga ik voor een gedeelte in mee. Ligt geheel aan de hond wat hij kan verdragen. Ik sneed de pens aan dunne repen, had toen runderpens. Aan lamspens kon ik niet komen. Zeker 4 dagen dunne repen pens over een aantal maaltijden per dag gegeven, dat leverde enorme skieterie op na de 3e dag en ben daar rap mee gestopt. Op lamspens had en heeft hij geen problemen. Dat kan ik sinds maanden ook als volledige maaltijd geven.

Ik ben het met Roelfien eens dat gemalen voer in die zin een voordeel kan zijn. Maar voor de rest blijft het gemalen pulp en weet je nog steeds niet wat er allemaal doorheen gaat. :denken:
ben ik met je eens hoor, maar het is een mogelijkheid om het te proberen bij een hond die zo gevoelig is op haar darmen.
En dan kan gemalen in de eerste instantie prettiger zijn dan een lap.
En ja, dat kan ook nog:dat runderpens niet goed gaat en lamspens wel.
Mijn oude Beertje kon ook beter tegen lam dan tegen rund.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Maar ik heb Raisa nog helemaal niet 'zo maar' overgezet op barf......... ze heeft sinds half juli een paar dingen gekregen om uit te proberen. Het is dus helemaal geen kwestie van iets geven en dat steeds meer mengen met het andere voer.
En ze stond al lang op rauw, eerst gedeeltelijk met FF en daarna al máanden op voornamlijk kvv.

Maar goed, ik ben nu overgegaan op Rodi en heb nog een paar dagen medicatie te gaan. Als het daarna goed blijft gaan wilde ik een klein beetje pens gaan toevoegen aan de Rodi.
Als dat goed gaat kan ik dat uitbouwen naar een paar dagen alleen pens en dan weer verder zien. Die tip valt te proberen, thnx.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Natas. schreef:Ien, de aanname om te zeggen dat ik zomaar wat doe en me niet erin hebt verdiept snap ik niet helemaal. ?
Ien???? :N: :wink:
..Natas de reactie waar jij op reageert was niet van mij..zoooooooooooooooo'n expert ben ik ook weer niet :mrgreen: :wink:

en experts..ach :19: de reacties komen van mensen die gewoon uit ervaring hun reactie geven
en daar kun je uit oppikken en leren en lezen waar het evt fout is gegaan.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Oeps............... sorry Ien, en sorry Ignit! :wink:
Afbeelding
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

Sam had bij mij dezelfde darmproblemen. :N:

Ik heb alle troep met kleurstoffen en andere onnatuurlijk toevoegingen de deur uit gedaan.
Hij krijgt nu s'morgens een kleine portie Farmfood en yochurt met probiotica en s'avonds zelfsamengesteld rauwvoer en wat Rodi. Het rauwvoer bestaat elke maaltijd uit verschillende onderdelen, maar bevat niet veel bot/kraakbeen (30%). :ok:

Als Sam een "verkeerd" hondenkoekje of een paar "verkeerde" brokken eet is dat meteen te zien aan zijn ontlasting. Bij gevoelige darmen luisterd de gebruikaanwijzing van je hond erg nauw. Alleen elke hond is verschillend, dus moet je goed zoeken naar de "gebruikaanwijzing" van jouw hond en dat kan heel erg lastig zijn.
:zwaai
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Hadden ze die gebruiksaanwijzing er niet bij kunnen leveren? :mrgreen:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Natas. schreef:Hadden ze die gebruiksaanwijzing er niet bij kunnen leveren? :mrgreen:
zouden ze die ook maken voor Rimpeltjes? :mrgreen:
Hoe is het met Raisa? Alles een beetje kalm an kalm an?
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Natas. schreef:Oeps............... sorry Ien, en sorry Ignit! :wink:
Is oke Natas :ok:
Als ik het antwoord nu zou schrijven, zou het er anders uitzien. Was niet de bedoeling om het zo scherp neer te zetten - ik was even in de greep van de passie of zoiets. :pffff:

Succes verder met de overstap - ik denk dat je voorlopig beter geen vette en vettige dingen kunt geven.
Wrijf alle "nieuwe eten" eens in met boombastmeel - absorbeert vocht en gifstoffen in de darmen.
Leem adsorbeert en absorbeert van alles en nog wat waar de darmen door van slag raken - wel even goed lezen hoe je begint met een kuur en voorzichtig zijn met de dosering. Het kan er nogal inhakken bij gevoelige dieren.

Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

Natas. schreef:Hadden ze die gebruiksaanwijzing er niet bij kunnen leveren? :mrgreen:
Nou . . . als de fokker eens wat eerlijker was . . . . . misschien wel . . . :denken:

De dierenarts (was ik voor de enting) had het over gekookte macaroni . . . . :smile: :smile: :smile:

Ben blij dat ik slimmer ben :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”