Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spondylose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

corrie
geregistreerd lid

spondylose

Ongelezen bericht door corrie »

Na een tijd van tobben en zoeken weet ik nu dat Kyra spondylose heeft. We deden behendigheid en bij een sprong piepte ze, de dierenarts dacht dat ze zich verstapt had en gaf ontstekingsremmers en rust. Daarna leek het weer goed, ze wilde alleen geen rode hindernissen meer springen wat die hadden haar pijn gedaan. Plotseling kon ze niet meer in de auto springen of op de bank, ze lag in haar mand en ik hoorde haar al gillen als ze opstond om te drinken. Weer naar de d.a. ze reageerde niet op druk op wervels en poten dus weer ontstekingsremmer en rust. Toch maar even naar de fysio gegaan voor advies i.v.m sporten, er werd 6wkn rust voorgeschreven en masseren want de spieren in de rug waren verkrampt en haar r.a. poot maakte een kortere pas. Na een poos terug voor controle en het was niet verbeterd dus werd een rontgenfoto geadviseerd. Daarop bleek dat ze spondylose heeft, best wel schrikken want daar is niet veel aan te doen. Ga binnenkort naar een holistisch dierenarts om te kijken wat die ervan zegt. Heeft iemand ervaring met spondylose? Kyra is nog maar 4 jaar
M&M
Actief

Ongelezen bericht door M&M »

Ik heb geen ervaring met spondylose, maar onze Dalmaat heeft brugvorming op de overgang op de overgang van de lumbaalwervels naar het heiligbeen. Hierdoor ontstaat druk op de zenuwen en dat geeft pijn en instabiliteit.

Dit hebben wij in december ontdekt. Hij staat nu permanent op pijnstillers (Previcox, eerst had hij Rimadyl, maar daar konden zijn maag en darmen niet tegen) en glucosaminetabletten en omega-3.
Het gaat goed met hem. Hij rent weer als vanouds, daagt onze andere hond uit en heeft plezier.

Ik weet niet of spondylose te vergelijken is met wat onze hond heeft? Wat is spondylose precies? Is dat ook brugvorming?
corrie
geregistreerd lid

Volgens mij is dat spondylose (brugvorming) weet jij of het vaker voorkomt bij dalmaten? Hoe oud is jullie hond en wat voor symtomen heeft hij/zij?
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

M&M schreef:Ik heb geen ervaring met spondylose, maar onze Dalmaat heeft brugvorming op de overgang op de overgang van de lumbaalwervels naar het heiligbeen. Hierdoor ontstaat druk op de zenuwen en dat geeft pijn en instabiliteit.
Volgens mij is dat lumbo sacrale instabiliteit. Baïla heeft dit ook. Daarnaast heeft zij meer naar voren op de rug ook last van spondylose.
M&M schreef:Ik weet niet of spondylose te vergelijken is met wat onze hond heeft? Wat is spondylose precies? Is dat ook brugvorming?
Zoals ik het begrepen heb is het inderdaad te vergelijken maar drukt het bij de lumbaalwervels op de zenuwen en heb je dus meer kans op uitval of incontinentie. Meer naar voren op de rug verstijft de rug door botwoekeringen ( of bruggen) en op de duur is dit zelfs minder pijnlijk.

Bij Baïla uit het zich in moeilijk gaan zitten/ liggen en daarnaast heeft ze moeite met autorijden ( achterin zitten :mrgreen: ) en ze zal ook nooit op de bank springen.
Zij kan wel goed en vlot opstaan en goed lopen.

We hebben diverse gewone en homeopatische middelen geprobeerd waarvan alleen de cortaphen forte werkte.
Ben dit heel voorzichtig gaan afbouwen en tegelijkertijd onder behandeling geweest bij een natuurgeneeskundige die het hele plaatje bekeek en met hele andere homeopatische middelen kwam. Momenteel is ze helemaal vrij van pijnstillers en voor haar doen zeer goed te pas.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Onze Buldog heeft het. Waarschijnlijk al vanaf zijn eerste levensjaar. Het is niet te genezen. Er kunnen twee dingen gebeuren. Of de wervels groeien helemaal vast, dat is een pijnlijk proces maar als de wervels eenmaal vastzitten hoeven ze er geen last meer van te hebben. Of in het ergste geval groeien de wervels vast en komen er zenuwen klem te zitten met als gevolg veel pijn, incontinentie en verlammingen.
Dit is althans wat ons is medegedeeld. Ondertussen is onze buldog stabiel. Ik houd zijn gewicht wel laag en loopt hij korte wandelingen.

Ik vrees dat je zal moeten stoppen met behendigheid met jouw hond.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
corrie
geregistreerd lid

Was al gestopt met behendigheid, we zijn nu begonnen met speuren. Bij Kyra komt en gaat de pijn soms schiet het erin en soms kan ze lekker spelen en rennen. Wel merk je dat als ze veel doet ze stijver wordt vooral na rusten. Binnenkort gaan we naar een holistisch dierenarts...
M&M
Actief

Onze hond is bijna 9.

Het is inderdaad lumbosacrale stenose. Toen we het net hadden gehoord, heb ik op dit forum gevraagd om reacties, maar er kwam niet veel respons. Wel reageerde iemand, ook met dalmaten, en die had er twee met dezelfde kwaal. Het heeft, volgens mij, niet met een bepaald ras te maken.

Onze hond was altijd heel energiek. Dol op ballen, stokken en frisbees. Dat kan niet meer want hij heeft ook artrose in zijn linkerpoot. Maar hij kan nog wel lekker los door de bossen rennen.
Wij hebben ervoor gekozen om hem op de pijnstillers te zetten zodat hij zonder pijn een gewoon, actief leven kan hebben. Een leven aan de lijn met alleen maar rechtuit wandelen zou hem diep ongelukkig maken.

Toen het op de Rimadyl slecht ging met zijn maag en darmen, zijn we daarmee gestopt. Vrijwel meteen ging het slechter: stijf, de trap niet meer op, zijn staart ging hangen. Nu heeft hij Previcox. samen met maagmedicijnen doet hij het erg goed.

Wat kan een holistische arts doen voor een hond met pijn? Ik weet niet veel van alternatieve geneeskunde.
M&M
Actief

Je vroeg ook nog welke symptomen onze hond had.

Hij wilde de trap niet meer op, niet meer op de bank, zijn bilspieren waren een stuk minder geworden, zijn staart hing, hij zwalkte met zijn achterhand. En hij werd heel mager (van de pijn) en piepte van pijn bij bepaalde bewegingen.

Bij welke fysio ben je geweest? Wij zijn bij ene Dorith geweest, die in de Spoedkliniek in Amsterdam zit. Dat was geen succes. Zij kwam met de (foute) diagnose HD.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

M&M schreef:Ik weet niet of spondylose te vergelijken is met wat onze hond heeft? Wat is spondylose precies? Is dat ook brugvorming?
Hoi M&M,

Op onze website staat onder het kopje Medisch ook een stuk over spondylose. Onze Freek heeft spondylose gehad in zijn nek.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Scooby schreef:
Hoi M&M,

Op onze website staat onder het kopje Medisch ook een stuk over spondylose. Onze Freek heeft spondylose gehad in zijn nek.
Gehad? Hoe oud is hij geworden?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:
Scooby schreef:
Hoi M&M,

Gehad? Hoe oud is hij geworden?
Freek is op twee weken na 7 jaar geworden. Hij had, naast de spondylose, ook een hartruis en dat is hem twee jaar geleden fataal geworden met de hitte toen...
M&M
Actief

Hai Scooby,

wat is jullie website adres? :19:
M&M
Actief

Stom van mij!! :oohja:

Ik zie nu pas het icoontje onder je berichtje.
M&M
Actief

Wat een mooie website zeg :ok:

Kan je zeggen dat lumbosacrale stenose spondylose is maar omdat het op de achterste wervels zit het een andere naam heeft?
corrie
geregistreerd lid

Elma Bakker was de fysiotherapeut ze zit in Harmelen en doet ook aquatherapie. Een holistisch dierenarts kan acapunctuur geven en alternatieve geneesmiddelen want zoals je al zei is rimadyl niet zo prettig om landurig te geven. Weet nog niet het verschil tussen spondylose en wat jullie hond heeft(m&m)
M&M
Actief

Als ik het goed begrijp van het stuk op de (mooie) website van Scooby, is het hetzelfde maar zit het op een ander gedeelte van de ruggewervel.

Maar of dat helemaal juist is weet ik niet. Dat is mijn vraag aan Scooby.

Misschien moet je ook even het verhaal van Fangio lezen (of juist niet!).
Dat staat ook hier op het forum bij medisch. Het heet rotgeschrokken om Fangio.
In het kort komt het erop neer dat hij ook spondylose heeft en dat de brugvorming is gescheurd en dat is een behoorlijk nare gebeurtenis.
Het gaat nu trouwens weer goed met hem.

Hoe gaat het nu met Kyra? Je bent gestopt met de pijnstilling?
Eet ze goed?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

M&M schreef:Stom van mij!! :oohja:

Ik zie nu pas het icoontje onder je berichtje.
:wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

M&M schreef:Wat een mooie website zeg :ok:
Dank je! :wink:
M&M schreef:Kan je zeggen dat lumbosacrale stenose spondylose is maar omdat het op de achterste wervels zit het een andere naam heeft?
Pffff..., dat zou ik niet durven zeggen, hoor. :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijn kruising heeft ook spondylose. Ze is 11 inmiddels heeft hartproblemen maar ze loopt nog steeds vrolijk rond.
De medicatie voor de spondylose is wisselend. Ik geef haar meer als ik denk dat ze er meer last van heeft, maar er zijn ook dagen en soms weken dat ze helemaal geen medicatie krijgt als ik niet iets kan ontdekken. Ze is een enorme aansteller wat dat betreft dus als ze pijn heeft laat ze het ook meteen merken.
De medicatie voor haar hart heeft ze dus wel dagelijks nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Charly heeft ook spondylose achter in de rug, gecombineerd met lumbale sacrale instabiliteit zou je verwachten dat ie daar klachten had. Als ie die al heeft laat ie het niet zien. Achter loopt ie prima. Voor heeft hij aan beide ellebogen ED en daar heeft ie veel meer last van.
Gelukkig brengt acupunctuur nu een boel verlichting, samen met previcox (nog wel helaas, hoop dat dat minder gaat worden..) Binnenkort krijgt hij goudacupunctuur, hoop dat dat de klachten voorgoed laat verdwijnen. Schijnt voor spondylose ook een bijdrage te kunnen leveren trouwens...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Mijn ACDtje heeft ook spondylose en bij haar werd het ontdekt rond haar 2de jaar. Ik heb met haar bij een fysiotherapeute gelopen die met magnetisch veld behandelde. Dat heeft haar heel goed geholpen en ze heeft al jaren geen pijnstillers meer nodig gehad. Trouwens bij de therapeute zijn we ook al een paar jaar niet meer geweest :mrgreen:

Biru krijgt als extra ondersteuning spondyvetsem van VSM, glucosamine en omega 3 en 6. Ik ben wel gestopt met behendigheid maar niet omdat ze het niet meer mocht, in tegendeel ze raadde me aan om toch iets met haar te blijven doen. Ik zit nu op frisbee met haar maar natuurlijk heel erg aangepast. Zo doe ik bepaalde oefeningen niet en let ik heel goed op dat ik haar niet afmat. Ik stop vaak eerder. Ze heeft het altijd erg naar haar zin en gaat er ook echt helemaal voor. Verder klimt ze nog steeds op de bank en loopt ze de trap op met wat hulp van mij. Ze is nu 6 en als het zo blijft gaan hoe het nu gaat kunnen er vast nog wel 6 jaren bij
Afbeelding
met dank aan Twinkel
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mijn teef heeft het in bijzonder ernstige mate en bij haar is de wervelkolom een grote vaste massa geworden, niet meer buigzaam en ook niet meer pijnlijk.

Mijn reu heeft echter ook zo'n brug en die is een tijdje geleden gebroken en dat is bijna zijn einde geworden, bijzonder pijnlijk dus.. maar er zit nu weer flink wat bindweefsel en is stabiel..

Beide honden krijgen spondyvetsem van vsm en glucosaminesupport en de omega olie.

ze zijn overigens 9 en 10 jaar oud dus we doen het lekker rustig aan :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Sinds kort weet ik ook dat mijn hond spondylose heeft. Hij is 4 jaar, maar het is ws. zo dat het proces al langer aan de gang is want volgens de orthopeed heeft hij een 'forse vergroeiing'. Het kwam naar voren door mank lopen, op de foto's was dus de spondylose te zien. Overigens bleek dit niet de oorzaak van het manklopen. Ik ben nu nog erg geconcentreerd op de blessure, maar maak me ook zorgen over de spondylose. Vandaag komt de fysiotherapeute weer en ga ik veel vragen daarover. Volgens de orthopeed is er geen behandeling voor spondylose :19:. Maar ik lees hier anders :denken:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:Sinds kort weet ik ook dat mijn hond spondylose heeft. Hij is 4 jaar, maar het is ws. zo dat het proces al langer aan de gang is want volgens de orthopeed heeft hij een 'forse vergroeiing'. Het kwam naar voren door mank lopen, op de foto's was dus de spondylose te zien. Overigens bleek dit niet de oorzaak van het manklopen. Ik ben nu nog erg geconcentreerd op de blessure, maar maak me ook zorgen over de spondylose. Vandaag komt de fysiotherapeute weer en ga ik veel vragen daarover. Volgens de orthopeed is er geen behandeling voor spondylose :19:. Maar ik lees hier anders :denken:

Gr. Marijke
Voor zover ik weet zou een hond er zelfs aan geopereerd kunnen worden (maar de successen zouden wisselend zijn). Bovendien wordt gezegd dat de boel weer aangroeit. De operatie zou ook zeer pijnlijk zijn. Ik heb er geen ervaring mee. Ik heb mijn vorige hond niet laten opereren.
Hij heeft acupunctuur gekregen met goed resultaat wat de pijn betreft en verder spondyvetsem.
Na die behandelingen heeft hij nog GG III gehaald met een dispensatie voor de hoogtesprong (10 cm in plaats van de voor hem vereiste 25 cm). :wink:
(Dat was een teckel vandaar die lage sprong :mrgreen: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
corrie
geregistreerd lid

Het is niet erg rasgebonden dus spondylose kleine of grote honden het komt bij allemaal voor. Wat voor pijnmedicatie gebruiken jullie? Kyra is ook nogal fijngevoelig en van de week sprong ze van de bank en haar achterhand ging niet goed mee wat erg pijn deed. Hier was ze zo van onder de indruk dat ze een tijdje onder de tafel stond te trillen en later naar buiten ging en niet meer naar binnen wilde. Omdat ik het zielig vond heb ik haar getroost maar misschien heb ik haar angst bevestigd. Nu neemt ze een andere weg naar de bank toe en springt op een andere manier van de bank hebben jullie honden ook zoiets en hoe lossen jullie dit op?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

corrie schreef:Het is niet erg rasgebonden dus spondylose kleine of grote honden het komt bij allemaal voor. Wat voor pijnmedicatie gebruiken jullie? Kyra is ook nogal fijngevoelig en van de week sprong ze van de bank en haar achterhand ging niet goed mee wat erg pijn deed. Hier was ze zo van onder de indruk dat ze een tijdje onder de tafel stond te trillen en later naar buiten ging en niet meer naar binnen wilde. Omdat ik het zielig vond heb ik haar getroost maar misschien heb ik haar angst bevestigd. Nu neemt ze een andere weg naar de bank toe en springt op een andere manier van de bank hebben jullie honden ook zoiets en hoe lossen jullie dit op?
ik heb eerst rimadyl gehad, aangezien metacam beter te dosseren valt, soms wat minder soms wat meer soms helemaal niets... ben ik na een maand of 2 overgestapt op metacam. Op dit moment heeft ze helemaal niets :cheer:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

corrie schreef:Het is niet erg rasgebonden dus spondylose kleine of grote honden het komt bij allemaal voor. Wat voor pijnmedicatie gebruiken jullie? Kyra is ook nogal fijngevoelig en van de week sprong ze van de bank en haar achterhand ging niet goed mee wat erg pijn deed. Hier was ze zo van onder de indruk dat ze een tijdje onder de tafel stond te trillen en later naar buiten ging en niet meer naar binnen wilde. Omdat ik het zielig vond heb ik haar getroost maar misschien heb ik haar angst bevestigd. Nu neemt ze een andere weg naar de bank toe en springt op een andere manier van de bank hebben jullie honden ook zoiets en hoe lossen jullie dit op?
Niet meer op de bank tenzij ik er bij was en hem op en af kon tillen :mrgreen:
Werd snel begrepen trouwens :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
corrie
geregistreerd lid

Dat is waarschijnlijk de beste oplossing, maar ze kan nu nog wel goed op de bank springen heel soms heeft ze pijn. Vind het een beetje moeilijk om haar te verbieden op de bank te gaan omdat ze dat zo gewend is. Maar het zal wel beter zijn vooral in de toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”