Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

regelmatig mank lopen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maanbo
Actief
Contacteer:

regelmatig mank lopen

Ongelezen bericht door maanbo »

Sinds vrijdag avond mankt Djo-Djo af en toe met zijn linker achterpoot.

Heel vreemd want als hij gewoon loopt of holt gaat dat als een trein en heeft hij negens last van, totdat hij een rare beweging maakt of bv van de bank afspringt.
Dan gebruikt hij zijn pootje niet meer en gaat dan het liefste liggen.

Als we hem onderzoeken reageerd hij nergens op, niet op bewegen of "knijpen" enz. We kunnen ook niks ontdekken in zijn voetzolen of tussen zijn haren. Het enige dat we merken wanneer we hem nakijken als hij weer mankt isdat hij zijn pootje slap houdt.
Op het moment dat het gebeurd reageerd hij niet met bv een piep...totaal niks.

Na een poosje rustig aan is het dan ineens weer over.

Vorige week is er wel iemand op het pootje gaan staan en daarbj gilde hij wel (en dan doet het zeer want hij piept nooit) maar hij ging daana gewoon weer verder met klieren in het losloopgebied en heeft hij niks laten merken.

Iemand een idee?
maanbo
Actief
Contacteer:

niemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee, geen idee.

Ik zou me aan de 'algemene' regel houden: paar dagen rust geven (niet rennen, springen) en als het dan niet over is, dan richting dierenarts.

Sterkte! Ik hoop dat het snel weer over is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Mank lopen kan zoooo veel oorzaken hebben, ik kan dan wel het verhaal van mijn hond gaan schrijven maar dat zou je alleen maar ongerust maken :wink:. De oorzaak kan gaan van een piepklein splintertje in het voetbed, een grasaar die in de poot gekropen is, een kneuzing, tot en met een hernia! Ook een niet goed werkende schildklier kan mank lopen als symptoom hebben. De enige die daar dus wat over kan zeggen is de dierenarts naar mijn idee :19:
Sterkte met je hondje!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
maanbo
Actief
Contacteer:

dank jullie wel, ik ga zometeen de DA even bellen.
maanbo
Actief
Contacteer:

Vanavond om 18:20 uur kunnen we terecht, alleen heeft hij nu al de heel middag normaal gelopen.........zal je alijd zien maar we gaan toch,
dan weet ik hopenlijk zeker wat het kan zijn.
Ik hoop maar geen patella maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat.
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Inge O schreef:het afwisselend normaal lopen en plots manken bij een kleine hond doet me het eerste aan patellaluxatie denken, maar om te weten wat er echt aan de hand is zal je toch naar de da moeten.
ik vind het altijd wel grappig om te horen dat er zo snel aan patella wordt gedacht terwijl dat helemaal niet altijd het geval is. Zo dachten ze daar bij layka ook aan, maar de oorzaak is nog niet duidelijk. Geen slechte heup, geen slechte knie (hoewel wel kruisbandoperatie gehad) dus ook niet super goed, maar alles ziet er nu goed uit, kruisband is genezen en geen artrose (met dank aan de zwemtherapie). Het hupje is ook geen patella hupje, ze piept niet en heeft zeker geen pijn. Het is meer een gewoonte geworden. Het lijkt wel alsof het een spiertje is wat in de weg zit. (dit hele probleem is op komen zetten na de sterilisatie, maar toen ook kort daarna geopereerd aan gerafelde kruisband) De DA denkt aan scotty cramp.

Dus het kan vanalles zijn, en soms ook een onbekende oorzaak. In ieder geval succes bij de DA vanaaf en we horen het wel.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan heeft het ook een tijd terug gehad, zelfde verhaal soms goed lopen vaak mank na misstap. de dierenarts kon niks vinden. een fysiotherapeut wel. Daan had een spiertje in zijn rug verrekt na veel massage is het over gegaan. Heeft wel lang geduurt, elke keer na verstappen knapte hij sneller op.

succes
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Inge O schreef:
rianneke schreef:
Inge O schreef:het afwisselend normaal lopen en plots manken bij een kleine hond doet me het eerste aan patellaluxatie denken, maar om te weten wat er echt aan de hand is zal je toch naar de da moeten.
ik vind het altijd wel grappig om te horen dat er zo snel aan patella wordt gedacht terwijl dat helemaal niet altijd het geval is.
daar is niks grappigs aan, het is gewoon de realiteit dat het vaak voorkomt, dus dan is het zeker niet vreemd dat het altijd als mogelijkheid meegenomen wordt. nee, je zal eerst beginnen zoeken naar alle zeldene oorzaken, en pas helemaal achteraan ook nog eens bekijken of het misschien niet iets heel voor de hand liggends is :denken: .

niemand zegt hier toch dat het patella ís? het is een mogelijkheid, en één van de meest evidente.
zo bedoelde ik het niet hoor.... maar het zal wel weer anders opgevat worden. Ik vind daarentegen dat er vaak wordt geroepen patella, terwijl dat niet altijd het geval is.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
rianneke
Zeer actief

en hoe was het bij de DA?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
maanbo
Actief
Contacteer:

Nou na allerlei draai, trek en druk onderzoeken vermoed de DA dat Djo-Djo een spier verrekt of gescheurd heeft.
Tijdens het hele onderzoek reageerde hij totaal nergens op.

Ik had de DA al gewaarschuwd dat het een harde was en hij moest het beamen en verwonderde zich erover (jammer genoeg, als hij nou maar eens pijn aangaf).

Nu heeft hij voor 10 dagen Metacam en indien nodig kalmeeringstabletjes want hij moet ook 10 dagen volledige rust hebben.
We mogen wel met hem wandelen, al is het 10x per dag maar dan maar 5 minuutjes en voor de rest niet spelen, springen enzzzzz.

Dat gaat wat worden, we gaan a.s. vrijdag een lang weekend met vakantie, maar we zullen de tas en de bench (waar hij nooit inzit) mee moeten nemen om hem te ontzien.

Als het na die 10 dagen toch weer snel terug komt gaan we foto's maken maar omdat het nu zoeken naar een naald in een hooiberg is wil de DA het eerst met rust en pijnstillers proberen.

Ik heb nog gevraagd of hij hem niet kon spalken ofzo om hem verplicht rust te geven maar helaas gaat dat heeeell moeilijk bij een reuen achterpoot en als het bv in zijn heup zit heeft dat zowieso weinig effect volgens hem.

Nu maar hopen dat alles na rust over is, gelukkig was het geen PL aan beide knietjes niet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”