Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spoed vraagje update :(
Moderator: moderatorteam
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Spoed vraagje update :(
Want het zit me toch niet helemaal lekker. Ik zag net toen ik thuis kwam wat druppeltjes bloed in huis liggen en het blijkt dat Kenzo (reu) iets bloed druppelt???? als ik met een papiertje langs zn piemel ga is het een beetje rood??
Hij is verder niet ziek ofzo, maar ik maak me wel zorgen, wat zou dit kunnen zijn en moet ik meteen naar een DA of toch maar even aankijken?
Ik zag net ook wat opgedroogde druppeltjes liggen, dus hij heeft het iig al een dag....
Hij is verder niet ziek ofzo, maar ik maak me wel zorgen, wat zou dit kunnen zijn en moet ik meteen naar een DA of toch maar even aankijken?
Ik zag net ook wat opgedroogde druppeltjes liggen, dus hij heeft het iig al een dag....
Laatst gewijzigd door Demi op 08 aug 2006 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Leane
Paco had dit ong 2 maanden geleden. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en die heeft een echo gemaakt en toen bleek dat er een cyste zat en zijn prostaat was vergroot. Kijk eens als hij plast of het dan ook rood is ? Dat was bij Paco namelijk wel. Als de blaas te vol was drukt de blaas tegen de cyste aan waardoor er dus bloed kwam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
En mocht dat zo zijn, moet ik dan meteen naar een Da, of kan dat tot maandag wachten? Hij is verder niet ziek en eet goed.yamie schreef:ik denk hierbij ook aan blaasgruis, iig klinkt hetzelfde als bij mijn reuDemi schreef:Hij is wel gecastreerd en als hij plast is het niet heel erg rood, maar heel iets donkerder. Als hij voor de 2e keer plast is het weer de normale kleur
Wat is er bij jouw hond aan gedaan?
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Blaasgruis kan wel tot maandag wachten.Demi schreef:En mocht dat zo zijn, moet ik dan meteen naar een Da, of kan dat tot maandag wachten? Hij is verder niet ziek en eet goed.yamie schreef:ik denk hierbij ook aan blaasgruis, iig klinkt hetzelfde als bij mijn reuDemi schreef:Hij is wel gecastreerd en als hij plast is het niet heel erg rood, maar heel iets donkerder. Als hij voor de 2e keer plast is het weer de normale kleur
Als het blaasgruis is, dan wordt hij waarschijnlijk op een blaasgruisdieet gezet.
Tenminste, bij mijn Bram ging dat wel zo. Hij moest 6 weken dat blaasgruisdieet eten (in ons geval Royal Canin Urinary) en daarna controle en als het dan weer weg was dan mocht hij zijn gewone voer weer. Echter is er wel kans dat het terugkomt.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
jawel dat kanwel wachten, of hij moet morgen de hele dag krom staan van de pijnDemi schreef:En mocht dat zo zijn, moet ik dan meteen naar een Da, of kan dat tot maandag wachten? Hij is verder niet ziek en eet goed.yamie schreef:ik denk hierbij ook aan blaasgruis, iig klinkt hetzelfde als bij mijn reuDemi schreef:Hij is wel gecastreerd en als hij plast is het niet heel erg rood, maar heel iets donkerder. Als hij voor de 2e keer plast is het weer de normale kleur
en idd, ochtend urine opvangen, dan kun je dat gelijk meenemen, ze kunnen daar terplekke testen ( kleurstaafjes dingetjes)
mijn reu kreeg toen idd voer mee, struviet dieet, Da zal misschien zeggen dat dat voor het leven moet, dat is hier iig niet zo, het is nu een jaar geleden, en ik ben hem meer vers gaan voeren ( na wel eerst een zak dieet hoor) en tot nu toe niks geen last meer
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Tjah, wat is de oorzaak, moeilijk te zeggen volgens mij.Demi schreef:Ik ben op internet ook een beetje aan het lezen en kom ook uit op blaasgruis. Maar weet iemand hoe een hond hier aan komt? Het komt niet echt veel voor bij honden las ik net ergens
Het zou kunnen dat hij blaasontsteking heeft of heeft gehad waardoor de pH in de blaas is veranderd (hogere pH) waardoor de struviet is ontstaan. Struviet slaat namelijk makkelijk neer bij een hoge pH.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
het heeft te maken met de zuurgraad van de urine, maar hoe en wat precies? ik weet het eigenlijk niet, iig zo dat de urine niet de juiste zuurgraad heeft om bepaalde mineralen op te lossen, en die deeltjes dus de blaas en urine wegen kunnen irriterenDemi schreef:Ik ben op internet ook een beetje aan het lezen en kom ook uit op blaasgruis. Maar weet iemand hoe een hond hier aan komt? Het komt niet echt veel voor bij honden las ik net ergens
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Even ter aanvulling. Het maakt op zich niet uit of het ochtendurine is of niet hoor. Wel zorgen voor het meenemen van de urine in een schoon bakje, dus geen oud jampotje ivm suikerrestenyamie schreef: jawel dat kanwel wachten, of hij moet morgen de hele dag krom staan van de pijn![]()
en idd, ochtend urine opvangen, dan kun je dat gelijk meenemen, ze kunnen daar terplekke testen ( kleurstaafjes dingetjes)
mijn reu kreeg toen idd voer mee, struviet dieet, Da zal misschien zeggen dat dat voor het leven moet, dat is hier iig niet zo, het is nu een jaar geleden, en ik ben hem meer vers gaan voeren ( na wel eerst een zak dieet hoor) en tot nu toe niks geen last meer
De urine kan direct getest worden inderdaad. Met de kleurstaafjes kunnen ze de pH zien (kan al duiden op een ontsteking of gruis), maar ook of er bloed in zit (dat weet jij dus al maar soms zit er wel bloed in terwijl je het niet ziet), of of er eiwit in zit (hoort niet), en of er glucose in zit (hoort ook niet). Vervolgens wordt de urine in een centrifuge gedaan zodat je een vloeistoflaagje krijgt en een laagje vaste stof op de bodem. En dat wordt onder de microscoop bekeken en dan kunnen ze zien of je hond eventueel blaasgruis heeft.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
exactBenji&Brenda schreef:Even ter aanvulling. Het maakt op zich niet uit of het ochtendurine is of niet hoor. Wel zorgen voor het meenemen van de urine in een schoon bakje, dus geen oud jampotje ivm suikerrestenyamie schreef: jawel dat kanwel wachten, of hij moet morgen de hele dag krom staan van de pijn![]()
mijn reu kreeg toen idd voer mee, struviet dieet, Da zal misschien zeggen dat dat voor het leven moet, dat is hier iig niet zo, het is nu een jaar geleden, en ik ben hem meer vers gaan voeren ( na wel eerst een zak dieet hoor) en tot nu toe niks geen last meer![]()
De urine kan direct getest worden inderdaad. Met de kleurstaafjes kunnen ze de pH zien (kan al duiden op een ontsteking of gruis), maar ook of er bloed in zit (dat weet jij dus al maar soms zit er wel bloed in terwijl je het niet ziet), of of er eiwit in zit (hoort niet), en of er glucose in zit (hoort ook niet). Vervolgens wordt de urine in een centrifuge gedaan zodat je een vloeistoflaagje krijgt en een laagje vaste stof op de bodem. En dat wordt onder de microscoop bekeken en dan kunnen ze zien of je hond eventueel blaasgruis heeft.
en evenover de ochtend urine, nee dat het voor de test niet veel uit maakt klopt, maar omdat soms het opvangen wat lastig kan zijn, kun je beter een plas nemen die het langste duurt en dat is vaak de ochtend plas
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij een hoge pH, de urine is dan dus basisch (toen Bram blaasgruis had was de pH van zijn urineyamie schreef:het heeft te maken met de zuurgraad van de urine, maar hoe en wat precies? ik weet het eigenlijk niet, iig zo dat de urine niet de juiste zuurgraad heeft om bepaalde mineralen op te lossen, en die deeltjes dus de blaas en urine wegen kunnen irriterenDemi schreef:Ik ben op internet ook een beetje aan het lezen en kom ook uit op blaasgruis. Maar weet iemand hoe een hond hier aan komt? Het komt niet echt veel voor bij honden las ik net ergens
Bij een hele lage pH kunnen andere kristallen juist weer makkelijker neerslaan, zoals oxalaat.
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Ow, okay, dan heb ik gewoon een makkelijke hond wat dat betreft, want het boeide hem niksyamie schreef:
exact![]()
en evenover de ochtend urine, nee dat het voor de test niet veel uit maakt klopt, maar omdat soms het opvangen wat lastig kan zijn, kun je beter een plas nemen die het langste duurt en dat is vaak de ochtend plas
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
heb je misschien een tuin? en dan 1 struikje oid waar hij standaard tegen aan piest? ( of buiten kan ook)Demi schreef:Dank je heb ik wel nodig, want het zal wel niet makkelijk gaan om wat op te vangen bij KenzoBenji&Brenda schreef:SuccesDemi schreef:Thanks voor de uitleg, ik ga maandag met de pollepel naar buiten om urine te vangen![]()
dan kan het werken om een bak ( beetje ruim
dit werkte hier wel
- Jacqueline.
- Zeer actief
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb wel een tuin, maar we hebben hem geleerd niet in de tuin te plassen, dus dat gaat niet werken denk ikyamie schreef:heb je misschien een tuin? en dan 1 struikje oid waar hij standaard tegen aan piest? ( of buiten kan ook)Demi schreef:Dank je heb ik wel nodig, want het zal wel niet makkelijk gaan om wat op te vangen bij KenzoBenji&Brenda schreef:SuccesDemi schreef:Thanks voor de uitleg, ik ga maandag met de pollepel naar buiten om urine te vangen![]()
dan kan het werken om een bak ( beetje ruim) neer te zetten onder naast die struik, niet dat hij het ziet, maar ff voordat je gaat lopen of hem in de tuin laat.
dit werkte hier wel
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zijn urine toch gewoon even laten controleren. Bij Bram heb ik ook maar 1 keer wat bloed in de urine gevonden en bij de urinetest werd er zelfs geen bloed meer gevonden, maar hij had dus wel blaasgruis.Demi schreef:Nee ik heb niks meer gezien, wel vind ik hem wat slomer en hij hijgt wat meer. Maar het kan ook zijn dat alles me nu op gaat vallen natuurlijk, want ik hou hem heel erg in de gaten nu..P@CO schreef:Heeft Kenzo vandaag nog bloed verloren ?
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe ik ook hoor, ga morgen meteen wat urine naar de DA brengen.Benji&Brenda schreef:Ik zou zijn urine toch gewoon even laten controleren. Bij Bram heb ik ook maar 1 keer wat bloed in de urine gevonden en bij de urinetest werd er zelfs geen bloed meer gevonden, maar hij had dus wel blaasgruis.Demi schreef:Nee ik heb niks meer gezien, wel vind ik hem wat slomer en hij hijgt wat meer. Maar het kan ook zijn dat alles me nu op gaat vallen natuurlijk, want ik hou hem heel erg in de gaten nu..P@CO schreef:Heeft Kenzo vandaag nog bloed verloren ?