Eline* schreef:Nou ja, ik snap er geen reet meer van. Ik moet denken aan die discussie die hier ooit gevoerd is met iemand wiens hond honden doodbeet en zij vond dat ze met de hond aan de lijn mocht lopen zonder muilkorf. Immers moesten anderen hun hond maar bij zich houden en onder controle houden, want zij had die van haar bij zich.
Daar doet dit me aan denken.
Ook al wordt je hond nog zo geprovoceerd, je kan je verantwoordelijkheid van je hond niet afschuiven op de prikkel die triggert. Kan niet, want het is jouw hond.
Iedereen heeft ervoor te zorgen dat zijn hond zich netjes en sociaal gedraagt en als de hond dat niet kan moet je anderen geen last bezorgen. En dat betekent ook dat als jij je hond niet kan houden in bepaalde situaties dat je daar iets mee moet en niet de schuld moet leggen in de situatie.
schuld leggen?

nee idd, maar dus ook niet de schuld compleet en alleen bij de grote honden baas leggen, het is toch oorzaak - gevolg? daar hebben beide partijen dan toch "schuld" aan?
en ikheb het dus niet over aansprakelijk zijn, of degene moeten zijn die de Da kosten betaald. ja dat ligt bij de eigenaar van de hond die gebeten heeft.
maar dat onder contole houden? telt voor alle partijen, op welk vlak dan ook
en dat irritant gesnauw en gekef geen schade toebrengt? neeeee geen directe gaten of doden, maar het kan wel degelijk schade toebrengen, provoceren, uitdagen, triggeren, gut ja nou sorry hoor dat ze dan de lul zijn als ze een verkeerde treffen. dat is toch ook actie - reactie?
dus omdat een bepaalde hond toevallig geen wonden maakt, is het allemaal onschuldig en alleen maar gewoon irritant? nee..ik vind dus van niet, het kan op lange termijn wel schade brengen, tolerantie grenzen van honden omlaag brengen ( die dan vervolgens weer helemaal alleen schuld zijn, of de bazen dus) omdat ze uiteindelijk het getreiter zat zijn