Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gadverdegadver!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Gadverdegadver!!

Ongelezen bericht door petra1 »

Ik zat vrijdagavond laat Dusty te aaien,en ik dacht dat ze gestoken was door een vlieg of mug.
Maar toen ik verder aaide vond ik dat ze toch wel erg veel bultjes had...
Vooral op haar hoofd,oren en neus.
Wat blijkt nou??
Het waren allemaal hele kleine teekjes!!!!!!!!!! En ze hadden allemaal verschillende maten en kleuren,er zaten rode,witte en grijze tussen. En sommige waren nog geen 2 millimeter groot,en toch zaten ze al vast op Dusty haar hoofd.
Ik ben tot een uur of drie 's nachts bezig geweest om ze eruit te halen,maar een aantal was nog zo klein dat dat niet lukte.
Maar ik heb er toch zo'n 70 a 80!!!!!! uitgehaald.
Het waren zo te zien allemaal nog erg jonge teken.
Zaterdag heb ik haar nog eens goed nagekeken,en op haar hoofd nogmaals zo'n 70 teken er af gehaald. Op de rest van haar lijf was niks te zien,dus ik heb haar ingesprayed,en verder met rust gelaten.
Maar gisteren zijn we gaan zwemmen,en toen ze nat was,zagen we dat ze haar hele buik vol teken had zitten!
We hebben er ter plekke nog zo'n 40 afgehaald.
Nadat we gisteren thuis zijn gekomen van het zwemmen,heb ik Dusty gesprayed en gewassen met vlooienshampoo. Wonder boven wonder gingen daar ook een aantal teken van dood.
Maar niettemin heb ik er gisteravond in totaal nog zo'n 60!! afgehaald.
Met andere woorden: het waren er meer dan 250!!!
En nog vinden we afentoe een verdwaalde teek!

Volgens de dierenarts is Dusty in aanraking gekomen met een tekennest,maar het waren volgens haar wel allemaal normale teken. De kleurverschillen komen omdat het teken van verschillende soorten zijn,en van verschillende leeftijden. Vandaar ook de verschillen in grootte en vorm. De teken die er gisteren afgehaald zijn,had ik allemaal bewaard en meegenomen. De dierenarts zei wel dat ze het knap vond dat ik er zoveel af gehaald heb,vooral omdat ze zo klein waren dat ze haast niet te zien waren!
De dierenarts stuurt ze op voor onderzoek,maar dat is meer omdat er dan gekeken kan worden waar wat voor soort teken voorkomen. Het waren er teveel om ze allemaal apart te gaan onderzoeken.
Dusty heeft antibiotica gekregen voor alle zekerheid. De kans op een besmette teek is klein,maar omdat het er zoveel waren is de kans zeker aanwezig dat ze eventueel Lyme Disease zou kunnen krijgen.

Om jullie een indruk te geven van de hoeveelheid teken,heb ik gisteravond een foto gemaakt van de 40 teken die ik er toen nog afgehaald heb.
Ze zitten in een schaaltje met water,en er zitten echt hele kleintjes bij,dus ik denk niet dat ze allemaal goed te zien zijn op de foto,maar ook de donkere plekjes op de foto zijn kleine teekjes.
Ook heb een (onscherpe) foto van een van de wondjes die ze er aan over heeft gehouden. Ik vind ze in verhouding tot de teken erg groot,en de dierenarts schrok ook van de grootte,vooral toen ik zei dat er op die plekken maar 1 teek zat.
Er waren nl ook plekken waar er meerdere vlak bij elkaar zaten.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Petra
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Gatverdegatver, wat een nachtmerrie. Ik krijg spontaan jeuk, vervelende rotparasieten :devil:

Anne
geertje1978
Zeer actief

Ongelezen bericht door geertje1978 »

jeetje wat smerig zeg, ik gruwel er al bj 1.........
Afbeelding
Lieve Jack,het gaat je goed *29-01-09* En opa Sjonnie *17-06-2011*
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

:N: :N: :N: :N:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik zie in het schaaltje anders ook veel volgezogen teken, die binnen een dag van Dusty's lijf zouden vallen. En fijn in je huis een beschut plekje gaan zoeken om later uit elkaar te spatten (en honderden miniteekjes in je huis achter te laten).

Controleer je Dusty wel regelmatig? Foto's van de wondjes zie ik niet, maar dat is normaal hoor. Een teekje die zich net vastgezogen heeft (teekje is 1.5 mm), maakt zo maar een bultje van 5 mm. En het wondje is zeker zo groot als de teek.

Het zijn zeker smerige beesten, maar ik zou me geen zorgen maken. Ik zou overigens wel je hele vloeroppervlak goed afspeuren. Als ik de foto zo zie, dan heeft de hond deze teken echt op verschillende dagen opgelopen, en ik acht de kans heel groot dat er ook al een aantal volgezogenen van het lijf afgevallen zijn :wink:
petra1
Zeer actief

Marion. schreef:Ik zie in het schaaltje anders ook veel volgezogen teken, die binnen een dag van Dusty's lijf zouden vallen. En fijn in je huis een beschut plekje gaan zoeken om later uit elkaar te spatten (en honderden miniteekjes in je huis achter te laten).

Controleer je Dusty wel regelmatig? Foto's van de wondjes zie ik niet, maar dat is normaal hoor. Een teekje die zich net vastgezogen heeft (teekje is 1.5 mm), maakt zo maar een bultje van 5 mm. En het wondje is zeker zo groot als de teek.

Het zijn zeker smerige beesten, maar ik zou me geen zorgen maken. Ik zou overigens wel je hele vloeroppervlak goed afspeuren. Als ik de foto zo zie, dan heeft de hond deze teken echt op verschillende dagen opgelopen, en ik acht de kans heel groot dat er ook al een aantal volgezogenen van het lijf afgevallen zijn :wink:
De volgezogen teken waren in het echt niet groter dan 3 mm. Ze heeft in kreupelhout gelopen waar een tekennest zat.Het waren allemaal nog jonge teekjes,die zich vanaf vrijdag tot gisteren volgezogen hebben omdat ze niet eerder te zien waren.Ik kon ze met de tekentang maar net vast pakken,en dan nog moest ik heel voorzichtig draaien omdat ze anders weer losschoten. De grootste waren idd vol,er zijn er ook een paar op de grond gevallen. We hebben ook meteen alles gedweild,gestofzogen en daarna met omgevingsspray behandelt. Gelukkig hebben we tegels dat scheelt.
De onderste foto is een wondje waar een teek heeft gezeten. Het bloed liep er ook echt bij sommige uit,dus ik weet niet of ze maaginhoud in de wondjes gespoten hebben.
Groetjes Petra
Afbeelding

peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

o jee wat een nachtmerrie zeg :N: ze zijn ook zo smerig hopelijk heb je ze allemaal te pakken gekregen :wink:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Gatverdegatver :N: Arme Dusty! Ik hoop zoiets nooit mee te maken.
Afbeelding
beppie
Zeer actief

Ongelezen bericht door beppie »

Wat eng :N:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

potdorie zeg :N: mijn Bo heeft ook een keer zo'n tekeninvasie gehad, maar dat waren er dan "maar"30 ofzo ( vond ik ook al veel haha)

arme dusty en wat een vies veel werkje, brrrrr, pokke beesten.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ooh griebels....wat lijkt me dat naar zeg...
Het is al niet het leukste werk..maar zoveel!!!

Nou...gelukkig maar dat ze nu weg zijn en succes met hem tekenvrij houddn :ok:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marion. schreef:Ik zie in het schaaltje anders ook veel volgezogen teken, die binnen een dag van Dusty's lijf zouden vallen. En fijn in je huis een beschut plekje gaan zoeken om later uit elkaar te spatten (en honderden miniteekjes in je huis achter te laten).
Hoi Marion,

Dit heb ik je al eens eerder ergens zien schrijven, maar een teek legt eitjes waaruit eerst larven komen. Hieronder de levenscyclus van een teek:

De teek brengt het grootste deel van zijn leven door in de natuur: bossen en graslanden. Om zich te kunnen ontwikkelen en voort te planten heeft hij echter bloed nodig. De teek die bij ons voorkomt heeft voor zijn volledige ontwikkeling drie gastheren nodig.
Hij kiest hierbij zowel voor wilde dieren (bosmuizen, egels, eekhoorns, reeën,...) als huisdieren (schapen, runderen, paarden, honden, katten,...) evenals de mens.Een teek wacht in grashalmen of lage bosjes op een passerende gastheer, waaraan hij zich in het voorbijgaan vastklampt. Eenmaal op het dier kruipt de teek naar een plaats waar de huid het dunst is en bijt hij zich stevig vast. Hij verankert zich als het ware in de huid.

De vrouwtjes kunnen door het zuigen van bloed tot wel 1 cm lang worden. Eenmaal volgezogen met bloed maakt zij zich los van de huid en laat zich op de grond vallen. Op een beschutte plaats legt het vrouwtje zo’n 2.000 eitjes waarna zij sterft. Uit deze eitjes ontwikkelen zich (binnen een maand) 6-potige larven. Ook deze klimmen in grashalmen en wachten op een gastdier, waarop ze drie tot 8 dagen lang bloed zuigen, tot ze verzadigd zijn. Vervolgens laten ze zich op de grond vallen en ontwikkelen ze zich in drie maanden tot 8-potige nimfen, die eveneens een bloeddonor zoeken. De ontwikkeling tot volwassen teek duurt dan nog zo’n drie tot vijf maanden. De volledige ontwikkelingscyclus van sommige soorten teken (die op meerdere gastdieren leven) kan zelfs tot 3 jaar duren. Warmte en een hoge luchtvochtigheid scheppen een gunstig klimaat voor de ontwikkeling van teken. Ze komen ook veel voor in de lente en de herftst.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Dus wat je op deze foto ziet zijn als ik het goed begrijp nymfen en volwassen teken? Of larven en nymfen?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Annet schreef:Dus wat je op deze foto ziet zijn als ik het goed begrijp nymfen en volwassen teken? Of larven en nymfen?
Afbeelding
Of mannetjes en vrouwtjes? De vrouwtjes zijn namelijk een stuk groter dan de mannetjes.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

De dikste teek links is een volwassen vrouwtje, tweede van links is een volwassen mannetje, tweede van rechts is een nimf en de rechter is een larve.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

vies he.

Een aantal jaar geleden had mijn paard een pusserige bult onder bij haar keel. Omdat we dachten dat het droes was meteen dierenarts gebeld. Deze had de buld open gemaakt(lees korst eraf gehaald) en daar zeker 200 teken uit gehaald.(de meeste al dood) Waarschijnlijk had ze gerold in een tekennest en heb ik het niet meteen gezien. Ze heeft er gelukkig destijds niets aan over gehouden
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

250!! :eek:

Waar woon jij?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Dat krijg je als je in een tekenkolonie-nest terecht komt.

Gatver.

Succes met het verwijderen, en verder niet te veel zorgen maken.
Zolang je ze allemaal maar verwijdert
Marion.

Scooby schreef:De teek brengt het grootste deel van zijn leven door in de natuur: bossen en graslanden. Om zich te kunnen ontwikkelen en voort te planten heeft hij echter bloed nodig. De teek die bij ons voorkomt heeft voor zijn volledige ontwikkeling drie gastheren nodig.
Hij kiest hierbij zowel voor wilde dieren (bosmuizen, egels, eekhoorns, reeën,...) als huisdieren (schapen, runderen, paarden, honden, katten,...) evenals de mens
.Een teek wacht in grashalmen of lage bosjes op een passerende gastheer, waaraan hij zich in het voorbijgaan vastklampt. Eenmaal op het dier kruipt de teek naar een plaats waar de huid het dunst is en bijt hij zich stevig vast. Hij verankert zich als het ware in de huid.
Dit verhaal ken ik, Karen. En ik weet niet wat jij hieruit leest, maar ik lees dat een teek 3 gastheren nodig heeft. De eerste gastheer kan dus ook een mens of een hond zijn.

Geloof mij nou. Die keer bij ons in de tuin, dat wáren baby-teekjes. Die met duizenden over mijn onderarm kropen. En 2 weken geleden hébben Saar en Miep in een kleuter-nest teken gestruind. In dat baby-stadium kun je ze niet eens grijpen met een tekentang. Volgezogen zijn ze 1 mm hooguit, dan krijg je ze er wel uit. Kleuterteken zijn héél erg lastig om uit te draaien. Je hebt gewoon niet genoeg grip. Maar als de hond rustig is, lukt het wel.

Ik ben beetje wel een teken-expert, Karen :wink:
Marion.

Scooby schreef:Afbeelding

De dikste teek links is een volwassen vrouwtje, tweede van links is een volwassen mannetje, tweede van rechts is een nimf en de rechter is een larve.
De volwassen vrouwtjes hebben een rode kont. De mannetjes zijn hetzelfde, maar dan zonder die rode kont.
Die twee rechter kun je qua geslacht niet scheiden (maakt ook geen drol uit natuurlijk). Kleur verschilt wel. Maar goed. Allevier kúnnen ze besmettelijk zijn. En allevier zijn het rotbeesten. En zodra ik ze ontdek moeten ze uit de huid van mijn honden, of die van mezelf, maar uit voorzorg antibiotica kuren zou ik dus nooit doen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:De teek brengt het grootste deel van zijn leven door in de natuur: bossen en graslanden. Om zich te kunnen ontwikkelen en voort te planten heeft hij echter bloed nodig. De teek die bij ons voorkomt heeft voor zijn volledige ontwikkeling drie gastheren nodig.
Hij kiest hierbij zowel voor wilde dieren (bosmuizen, egels, eekhoorns, reeën,...) als huisdieren (schapen, runderen, paarden, honden, katten,...) evenals de mens
.Een teek wacht in grashalmen of lage bosjes op een passerende gastheer, waaraan hij zich in het voorbijgaan vastklampt. Eenmaal op het dier kruipt de teek naar een plaats waar de huid het dunst is en bijt hij zich stevig vast. Hij verankert zich als het ware in de huid.
Dit verhaal ken ik, Karen. En ik weet niet wat jij hieruit leest, maar ik lees dat een teek 3 gastheren nodig heeft. De eerste gastheer kan dus ook een mens of een hond zijn.

Geloof mij nou. Die keer bij ons in de tuin, dat wáren baby-teekjes. Die met duizenden over mijn onderarm kropen. En 2 weken geleden hébben Saar en Miep in een kleuter-nest teken gestruind. In dat baby-stadium kun je ze niet eens grijpen met een tekentang. Volgezogen zijn ze 1 mm hooguit, dan krijg je ze er wel uit. Kleuterteken zijn héél erg lastig om uit te draaien. Je hebt gewoon niet genoeg grip. Maar als de hond rustig is, lukt het wel.

Ik ben beetje wel een teken-expert, Karen :wink:
Hoi Marion,

O, maar ik ontken ook nergens dat de hond of de mens geen gastheer zou kunnen zijn, hoor. Het ging mij om dat 'ontploffen' van die teek waaruit dan babyteken tevoorschijn zouden komen. Dat kan dus niet, daar een teek eitjes legt. Uit die eitjes komen larven, ik denk dat dat die babyteken zijn waar jij het over hebt? Die larven lijken wel op piepkleine, wat doorzichtige teekjes en zijn ongeveer een milimeter groot.

Ik ben opgegroeid midden in het bos en wandel er dagelijks in, dus weet wel enigzins hoe teken en teekjes er uit zien, hoor. :wink:
Marion.

Scooby schreef:Dat kan dus niet, daar een teek eitjes legt. Uit die eitjes komen larven, ik denk dat dat die babyteken zijn waar jij het over hebt? Die larven lijken wel op piepkleine, wat doorzichtige teekjes en zijn ongeveer een milimeter groot.

Ik ben opgegroeid midden in het bos en wandel er dagelijks in, dus weet wel enigzins hoe teken en teekjes er uit zien, hoor. :wink:
Je zegt het toch al? Larven. Die komen uit een volgezogen volwassen teek. En ook die hebben dus een gastheer nodig. Mens, hond, of wat maar langs komt.
De larven/babyteekjes hebben het bij mij niet gered hoor. Ik heb een een grondige douche genomen, maar de volgende dag moest ik wel babyteekjes uit Saar proberen te verwijderen.

Er was een paar weken daarvoor een volgezogen teek op de zijkant van Miep's rug. Een volwassen. Die draaide ik eruit, en die viel in het gras (hij was er te snel uit, hij was al overvol). Kon ik dus niet meer vinden.
En een paar weken later lig ik met Saar in het gras te kroelen, 1 meter verderop. En ineens mijn hele onderarm vol kleine spinnetjes. Voor dichtbij zijn mijn ogen echt heel erg goed, en het waren mini-teekjes.
Of ze dan wel of niet van die ene kwijtgeraakte, volle druif kwamen durf ik niet zeker te zeggen. Dat het babyteekjes waren wel.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Er was een paar weken daarvoor een volgezogen teek op de zijkant van Miep's rug. Een volwassen. Die draaide ik eruit, en die viel in het gras (hij was er te snel uit, hij was al overvol). Kon ik dus niet meer vinden.
En een paar weken later lig ik met Saar in het gras te kroelen, 1 meter verderop. En ineens mijn hele onderarm vol kleine spinnetjes. Voor dichtbij zijn mijn ogen echt heel erg goed, en het waren mini-teekjes.
Of ze dan wel of niet van die ene kwijtgeraakte, volle druif kwamen durf ik niet zeker te zeggen. Dat het babyteekjes waren wel.
Die volwassen, volgezogen teek zal dus wel eitjes hebben gelegd in het gras waar de larven uitgekomen zijn die Saar en jou opgezocht hebben als gastheer.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Echt bizar!!!! Zou er nachtmerrie's van krijgen geloof ik.
Ok, een paar teken heb ik geen moeite mee, maar zóóó veel.

Arme hond ook......
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Sjalot schreef:250!! :eek:

Waar woon jij?
Daar kunnen we nu met een gerust hart naartoe :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:

Waar woon jij?
:smile:
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

:eek: gatverdegatver :jank: :jank:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
petra1
Zeer actief

tekkel schreef:

Waar woon jij?
Ik woon in Heeze,noordbrabant. En daar heeft ze die teken ook opgelopen. Ik weet waarschijnlijk zelfs precies waar ze ze gekregen heeft. Ik denk dat ik het tot op de meter aan kan wijzen,hahaha.
Maar daar waar Dusty die teken opgelopen heeft,daar kom ik voorlopig niet meer :wink:

@Scooby,
Dus het is dan zo dat de witte teekjes eigenlijk de larven zijn?
Die waren ook het lastigste te verwijderen.
De andere die je op de foto ziet waren in volgezogen toestand misschien net 3 mm groot,en ook nog moeilijk te verwijderen,maar daar had ik tenminste wat meer grip op.
Wel bedankt voor de uitleg over de levensstadia van de teek

@ Marion,
Ik ben blij dat Dusty uit voorzorg antibiotica heeft gekregen,want vanmiddag zag ik dat ze op haar buik een rode kring begint te krijgen. Als die niet verdwijnt of als die groter word of verandert,dan ga ik zeer zeker terug naar de dierenarts. Ik ben van mening dat bij deze hoeveelheid teken voorzichtigheid echt voorop staat.

Groetjes Petra
Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

petra1 schreef:@Scooby,
Dus het is dan zo dat de witte teekjes eigenlijk de larven zijn?
Ik denk het wel, ja.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”