Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dingen apart doen.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Dingen apart doen.

Ongelezen bericht door Moos »

Vinden jullie dat noodzakelijk als je meerdere honden hebt?

Toen Saar pup was heb ik heel veel met haar apart gedaan, maar de laatste maanden niet echt meer eigenlijk. Heeeeel soms is wel weleens apart mee wandelen met een andere hond, maar dan is ze dus ook niet alleen. Moos is dus ook eigenlijk altijd met Saar.

Nu ging ik net Saar alleen even laten plassen, en daar was ze niet blij mee. Ze ging eerst op de rem bij de deur, en toen ik haar op de terugweg losklikte rende ze meteen naar de voordeur. Ze was niet in paniek ofzo, maar vond het wel erg vreemd.
In eerste instantie dacht ik meteen: "dat gaan we dus weer even vaker doen".
Aan de andere kant heb ik zoiets van "tja, waarom eigenlijk?" Ze zijn nou eenmaal altijd samen, en als ik eenmaal loop met Saar is er ook niks aan de hand verder; ze trekt me niet terug naar huis ofzo. Als ik samen met Saar en een andere hond loop, wat dus een enkele keer weleens gebeurt, dan is ze ook gewoon vrolijk. Ik persoonlijk denk dus dat als ze alleen over zou blijven ze dat best zou trekken, dus waarom dan nu steeds alleen gaan lopen? En bij Moos maak ik me daar eigenlijk helemaal geen zorgen over, in die zin dat ik niet echt denk dat het veel uitmaakt qua 'alleen overblijven' als ik nu soms met hem alleen ga lopen.

Hoe denken jullie daarover? Wordt er vaak apart gelopen omdat de honden niet altijd samen moeten zijn, of niet?

Ik denk trouwens wel dat het handig is om de honden helemaal alleen thuis te leren zijn, maar daar ben ik iets te laks in...
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als pup dus wel, en ook wel als jonge hond ( dus tot 1 jaar oid) daarna doe ik het niet zo bewust, hoewel het dus wel gebeurt hier, maar dat komt ook omdat ik niet vaak met 6 honden tegelijk op stap ga, dus dat wissel ik af, dan weer die en dan weer die, ik neem wel met regelmaat gewoon ff 1 hond mee, als ik bv ga fietsen, even sigaretten halen, bij mijn moeder op de koffie. ik merk ook dat de honden dat leuk vinden, baasje helemaal voor zich zelf. soms is het ook ff nodig ombepaalde teugels en banden wat aan te trekken.

maa een noodzaak? voor de ontwikkeling van de hond? nee die zie ik alleen het 1e jaar :wink:
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

Met wandelen gaan ze altijd alledrie mee behalve tijdens de loopsheid van Baïla! :mrgreen: Dan neem ik de teefjes samen mee en Bertje apart.

Verder nemen we of Pepper of Bertus weleens alleen mee in de auto. Eén hond achterlaten thuis vind ik zelf heel vervelend, twee niet.
Baïla gaat eigenlijk nooit meer mee met de auto; ze heeft er een hekel aan en ik denk dat het met haar rug ook pijnlijk is.

Ik vind het niet echt noodzakelijk om ze regelmatig alleen mee te nemen.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ben wel heel blij dat ik Benno geleerd heb helemaal alleen te leren blijven destijds anders had ik nog een veel groter probleem gehad.
Ik neem ze nu heel vaak apart mee, omdat Benno niet altijd zo handig doet tegen andere honden en ik wil niet dat Jip dat over neemt. Verder zal het trainen enzo wel apart blijven gebeuren en neem ik ze ook wel eens apart ergens mee naar toe als ze ouder zijn. Gewoon omdat ik merk dat ze dat af en toe wel een leuk vinden om ergens alleen mee naar toe te gaan. Niet zo vaak trouwens hoor :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

als ik moet werken laat ik de honden tegelijk uit want dan neemt het te veel tijd in beslag om met ieder apart te gaan ,maar als ik thuis ben laat ik de ze vaak apart uit.
shinji doet ontzetten lelijk tegen andere honden en ik wil niet dat mylo dit gedrag over gaat nemen en ik vind het ook prettig dat ik ze allebei apart aandacht kan geven op zo'n wandeling.
ze kunnen ook goed alleen thuis zijn zonder de ander. als ik met mylo gaat trainen is shinji alleen thuis (vaak is mijn vriend dan ook thuis) en shinji gaat wel eens bij mijn oma logeren en dan is mylo alleen thuis als ik ga werken.
ik ben hier wel blij mee .samen goede vriendjes maar kunnen ook zonder elkaar.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Ja zo af en toe mag er eentje mee naar het bos, samen met de baas... En dat vinden ze heerlijk.

Met Gaia heb ik dat ook veel gedaan in haar puptijd. Eerst de twee groten mee en dan zij apart nog een rondje.

Maar met vijf stuks neem ik er soms twee en soms 1 mee. En ook iedere keer in een wisselende samenstelling.

Gaat verder prima.

Per stuk alleen laten gaat hier niet zo ontzettend goed, maar het kan wel even een uurtje.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
workingdog
Actief

Ongelezen bericht door workingdog »

ja ik vin dat belangrijk zo blijft de hond zn onafhankelijkheid houden en hoe meer honden hou minder controle je over ze kan houden
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

meestal gaan ze hier met z'n allen uit, maar zo af en toe neem ik ze om de beurt nog een extra wandeling alleen mee...

daarnaast train ik natuurlijk alleen met ze om en om...

vind het heel belangrijk dat ze ook zonder elkaar kunnen en zelfstandig kunnen blijven...!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik neem de honden regelmatig apart mee. Sowieso gaan ze apart naar cursus, en train ik doordeweeks ook apart met ze, maar ze gaan ook af en toe alleen mee naar het bos. (Op dit moment trouwens noodgedwongen, omdat Catootje nog steeds niet lang mag wandelen). Chiva gaat ook alleen mee, omdat zij alleen nog maar aangelijnde rondjes door de wijk kan lopen en niet van drukte meer houdt.
Als ik Belle of Catootje alleen meeneem, dan doen we veel oefeningetjes en spelletjes onderweg. Bovendien vind ik het voor Catootje belangrijk omdat ze zich nog weleens wat afhankelijk van Belle opstelt bij het ontmoeten van andere honden. Ook wil ik dat ze leren dat ze eraan wennen niet altijd mee te kunnen als de ander wel de deur uitgaat.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik neem ze hier regelmatig apart mee voor een uitlaatronde :wink:
Even niet de aandacht moeten delen vinden ze hier heel prettig :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik heb nog maar een paar dagen een tweede hond, maar ik ben zeker van plan om ze af en toe apart mee te nemen.
Vandaag ben ik ook even apart gaan wandelen met ze. Ik moet Pico nog helemaal leren kennen en ik had even zin om met mijn vingers in mijn neus een wandelingetje te gaan maken en daarom ben ik alleen met Saffie gegaan.
Later ben ik nog even alleen met Pico gaan wandelen, om met hem te spelen en te oefenen met hierkomen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:ik ga helemaal mee met noor, maar dan met andere honden - en sigaretten ga ik ook niet halen :mrgreen: .

dus : als jonge hond is het een must - daarna zeker niet meer.
hier kan er ook geen enkele hond echt alleen zijn - hoe zou ik dat dan moeten oefenen, en vooral, waarom :denken: ?
Ik denk dat er ook wel een verschil kan zitten tussen of je 2 honden hebt of 3 of meer :wink:

Als ik hier nog even wat moet halen gaan ze alletwee mee, want ik vind het zo sneu om eentje achter te laten :oeps:
Als ik niet alleen zou zijn zou ik denk ik wel wat vaker eentje meenemen, gewoon voor de leuk :mrgreen:

Helemaal alleen zijn aanleren lijkt me als je een flinke roedel hebt ook niet echt noodzakelijk inderdaad. Als je 2 honden hebt en er valt er eentje weg, en ze kunnen niet helemaal alleen zijn, is dat toch niet zo handig.
Ik ga ervanuit dat Saar met een Kong en wat anders lekkers wel een uurtje alleen kan overbruggen, maar eigenlijk zou ik daar meer aan moeten doen. Moos is 2.5 jaar alleen geweest, en ik kan me niet voorstellen dat hij nu niet meer helemaal alleen thuis zou kunnen zijn. Totdat Saar ongeveer een jaar was ging ze ook nog regelmatig alleen mee, en dat vond Moos wel best.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Owwww ik ben daar een beetje laks in :N:
Bijna alles doen we samen, af en toe (bv naar een forummeeting of wandeling) gaan ze apart mee, maar dan zorg ik wel dat Pieter thuis is. Zo ook met trainen met Kaya, dan bleef Pieter thuis bij Moritz.
Eén van de twee echt alleen thuislaten dat durf ik niet snel aan en gebeurt alleen in noodgevallen.
Kaya kan het dan nog het beste.... nee dat is niet waar; die vertrouw ik het meeste erin dat ze niet in paniek zal raken, zo moet ik het zeggen. Maar ze vindt het vreselijk om echt alleen achter te blijven. Misschien vindt Moritz het helemaal niet zo erg, maar daar ben ik bang bij dat hij in paniek kán raken. Hij is toen alleen met Kaya's operaties alleen geweest thuis.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

ik neem ze altijd om de beurt mee na mijn moeder want alle 3 tegelijk dan breken ze de tent af :N: :mrgreen: en ook ga ik met vinnie wel eens alleen wandelen met een andere golden daar kan hij toch wat ruiger mee spelen dan met robbie en king ,verder neem ik robbie of king wel eens mee na intratuin of zo, ik heb het idee dat ze het wel prima vinden zo, :19: maar er is er nooit een alleen thuis,ze zijn wel altijd met zn tweetjes :wink: daar hebben ze elkaar toch te hard voor nodig, :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wij hebben de fout gemaakt door Tuana en Nanni teveel samen uit te laten. Tuana was met Nanni een zelfverzekerde hond, maar zonder Nanni was ze toch opeens minder zeker :mrgreen: Dus op advies van de trainers hebben we Tuana meer alleen meegenomen.
En dat werkt super :ok: Zowiezo gaat Tuana vaker mee, elke week al naar zeeland om te trainen en vaak ook aparte wandelingen/trainingen.

Als ik het weer kan doen, zou ik dus al eerder beginnen met ze apart uit te laten en dergelijke
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Het enige wat wij apart doen is naar het strand met kennissen.
Die hebben een staff reu en scooby kan absoluut niet met andere reuen overweg.
Dan gaat andor mee naar het strand en dan ga ik later met scooby wandelen in het bos.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier gaan ze heel vaak apart uit , kan ook moeilijk met 7 honden gaan lopen :mrgreen:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Hier gaan regelmatig apart mee. Ook in wisselende samenstellingen. Ik vind het gewoon heel leuk om individueel aandacht te geven. En ik heb het idee dat de honden het ook geweldig vinden om even alleen alle aandacht te hebben. Het kan dus varieren van een wandeling alleen, maar het kan ook even meenemen naar de intratuin zijn oid. Naar cursus gaat hier zo ie zo individueel en het thuis oefenen ook. Daarnaast wordt er met de honden gefietst en ik neem dus telkens een andere mee.
Ze kunnen hier dus ieder alleen zijn, maakt niet uit in welke samenstelling.
Waarom het bijv. handig kan zijn? Je zult maar met spoed naar bijv. de DA moeten, is het toch heel handig om de andere hond/honden thuis te kunnen laten. :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hier doen we ook vaak dingen apart met de honden.
Ze vinden dat echt leuk en ikzelf ook.
Al onze honden hebben toch andere dingen die ze echt erg leuk vinden.

Hera mag graag apporteren en zwemmen, daar doe ik dat elke dag even mee, zonder de rest.

Ghaya vind het erg leuk om met de jack russell van de buuf te apporteren en hem zn bal te wijzen e.d. Doen we dus ook elke dag.

Ja en dan fietsen e.d. Of speuren.
Wandelen doen we ook in groepjes. En de honden die in een groepje zitten vinden het ook altijd erg leuk om met eklaar op stap te gaan ofzo. Dan genieten ze echt, sommigen zijn adn ook wat vrijer e.d.

Ik vind het dus wel belangrijk.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

af en toe gaan ze alleen mee, dat zijn wel korte uitjes, even het park door voor ik kinderen uit school haal, en af en toe neem ik diesel mee voor een extra lange wandeling.
Onze logee heb ik nu een paar keer tegen middernacht meegenomen voor een extra rondje fietsen.
Ik ben er wel achter dat dit ras een tandje teveel energie heeft voor mij.
Zo lief als hij is, zo'n geweldig karakter, maar als ik naar hem kijk zie ik een hond die meer nodig heeft, en er ook recht op heeft.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Als ik twee honden zou hebben die heel close zouden zijn, dan zou ik ze wel apart meenemen denk ik. Want ooit komt er een dag dat één van de twee er niet meer is, en dan kan de ander maar beter gewend zijn dat hij soms alleen is zeg maar.

Met Baloe en Keizer hoeft dat niet zo, ze hangen niet aan elkaar en het intereseert ze ook niks als één van beiden weg is.

Keizer blijft trouwens wel vaker alleen, die wil vaak ook niet mee en blijft dan liever thuis, dan gaat Baloe alleen mee, want die wil altijd mee. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Rambo kan er echt van genieten om alleen mee te gaan. Ollie en Loddie niet, die hangen teveel aan elkaar en van mij mogen ze.
Rambo neem ik dus weleens alleen mee, maar de andere 2 zijn echt groepsdieren en die doe ik daar geen plezier mee. Opvangertjes leer ik wel om alleen mee te gaan en af en toe helemaal alleen thuis te blijven.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wij doen zeker dingen apart. Maar wel verschillend. Saar alleen mee uit sjouwen nemen, vind ze geweldig (ze is overigens net zo blij als we weer thuis komen, en ze ziet daar Mieppie weer).
Maar Miep alleen mee op sjouw nemen? Neeee, dat kan niet hoor. Waar is dan grote zus die ze moet volgen? Maar alleen mee uit trainen nemen, dat vind ze weer geweldig. Alle aandacht van de baas. Wat wíl je nog meer :mrgreen:
Boris
Actief

Ongelezen bericht door Boris »

Doe ook dingen apart, alleen omdat de honden dat zef leuk vinden, anders zou ik het niet doen.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Het werkt natuurlijk motiverend als de honden het zelf ook leuk vinden om 'quality time' met de baas te hebben en de achterblijver niet direct in een depressie zakt, maar als dat niet zo is zie ik misschien een extra reden om het juist wel te doen.
Als bij 2 hondjes er eentje helaas weg valt of b.v. ziek is kun je daar veel profijt van hebben.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Natas. schreef:Het werkt natuurlijk motiverend als de honden het zelf ook leuk vinden om 'quality time' met de baas te hebben en de achterblijver niet direct in een depressie zakt, maar als dat niet zo is zie ik misschien een extra reden om het juist wel te doen.
Als bij 2 hondjes er eentje helaas weg valt of b.v. ziek is kun je daar veel profijt van hebben.
Ik vraag me af in hoeverre dat echt zo werkt. Tenminste, van mijn eigen situatie en hondjes uitgegaan dan :wink:

Moos is weleens een dagje alleen bij mijn moeder geweest als ik met Saar en bijvoorbeeld een net nog wel/niet meer loopse teef ging wandelen. Moos trekt dat goed, en Saar trekt het wandelen zonder Moos ook. Maar ze genieten meer als ze samen zijn; ik heb ook niet echt het idee dat een van de twee echt geniet van de quality time met de baas. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ze zich nooit echt opdringen als ik met de ander bezig ben. Dus zelfs als zijn ze samen, dan nog ligt er vaak eentje op schoot om eens flink gekroeld te worden en dan ander netjes in de mand.

Ik denk dat het wellicht wel uit zou maken als ik om de dag bijvoorbeeld apart zou lopen, en dan ook echt een uurtje of 2 bijvoorbeeld. Dus als ik echt heel erg vaak eentje meeneem dat dat uit zou kunnen maken voor als een van de twee er niet meer is.
Maar als ik af en toe eens eentje meeneem; ik denk niet dat dat heel veel verschil maakt voor 'later'.

En om het heel erg vaak en consequent te doen, moet ik eerlijk zeggen, gaat me niet lukken in mijn eentje.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Soms neem ik ze apart mee maar ik doe daar beide honden geen plezier mee, de ene zit voor de deur te wachten tot de andere weer terug is... ik doe het overigens niet bewust of met een reden want het liefst neem ik ze beide mee :wink:
Ik heb het ze ooit wel aangeleerd hoor, maar op een gegeven moment waren ze zo "een" dat er thuis een voor de deur zat te wachten en de ander tijdens de wandel alleen maar achterom keek :roll:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

hier meer apart als samen :wink: god wat heb ik daar een bloed hekel aan :devil: voornamelijk omdat ik 6 paar ogen nodig heb voor monky aangezien hij niet bij mensen & honden kan :wink: maar amy eist dan alle aandacht op :boos: wat mevrouw spring in het veld kan niet rustig doen :mrgreen: de afgelopen dagen laat ik ze wel vaker ff samen plassen :roll: want anders wil monky niet naar buiten het is veelste heet, hij heeft pijn en is gewoon chagerijnig :jank: dus dan doe ik het maar :ok: als ik er dalijk een 3de bij heb gaat monky alleen en de teven samen maar ik fiets veel (absoluut apart) en ga dan ook een aantal apart wandelingen inlassen want het is toch wel handig :ok: en de honden hebben er ook behoefte aan althans dat denk ik :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Moos schreef: En om het heel erg vaak en consequent te doen, moet ik eerlijk zeggen, gaat me niet lukken in mijn eentje.
Kan ik me goed voorstellen.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Natas. schreef:Het werkt natuurlijk motiverend als de honden het zelf ook leuk vinden om 'quality time' met de baas te hebben en de achterblijver niet direct in een depressie zakt, maar als dat niet zo is zie ik misschien een extra reden om het juist wel te doen.
Loddie kon ook niet zonder Roula. Ze was erbij toen Roula overleed en ze heeft nooit gezocht of getreurd. Loddie ging gewoon verder en aan mn honden merk ik echt niks dat Roula er niet meer is.

Terwijl juist de laatste tijd dat Roula nog leefde, Loddie zo ongeveer haar schaduw was en ze echt niet zonder haar kon...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”