Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan Esther

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Voor mij zegt het genoeg dat wolven eeuwen en eeuwenlang op vlees zijn geëvolueerd. Als brokjes of groenten een natuurlijker dieet was geweest, dan had de natuur er ooit wel voor gezorgd dat wolven eeuwen en eeuwenlang op worteltjes waren geëvolueerd. Dan hadden ze een ander spijsverteringssysteem gekregen dan ze nu hebben, dan was ik volledig met je mee gegaan. Maar een hond, of het nu een Dog of een Chihuahua is, is gewoon van kop tot kont een carnivoor, gelijk aan een wolf, en daar kan je niet over twisten, ook de brokkenmakers niet. Alleen kunnen ook carnivoren wel eens een beetje groenten eten als het voorhande is, of als er geen vlees is. Maakt niet uit, blijft het nog steeds een carnivoor. Maar het is een misvatting (of misleiding) om dan maar direct te stellen dat een hond een omni- of herbivoor is. En dat is wat er gebeurt. En ja, het argument dat jij noemt.... Mijn schoonopa en oma houden van een flinke borrel, roken, zijn bijna 90 en blaken van gezondheid. Mijn eigen opa en oma sportten, rookten en dronken niet... Ze zijn allebei allang dood. Dus ja...
Ik vind het eigenlijk vrij simpel: kijk naar de spijsvertering van de hond, bedenk waar hij vandaan komt en pas daar de voeding zo goed als je kunt aan aan. En als je dat niet wilt, of kunt...dan doe je het niet. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, maar ik zou het niet meer anders willen en kunnen.

En de rauwvoerwereld...ach, ’t is eigenlijk exact gelijk aan het geloof en de kerk. Zie de brokken als de ontkerkelijking :smile: . Het geloof is wel hetzelfde: ‘rauw is het beste’; alleen geeft iedereen zijn eigen interpretatie daaraan. Verschillende lezingen van de bijbel dus. Er ontstaan schisma’s, er ontstaat verzuiling...er ontstaan fundamentalistische splintergroeperingen die ‘binnen het eigen geloof’ minder praktiserend gelovigen als huichelaars en afvalligen zien en mildere stromingen die zelfs diegene die alleen met kerst naar de kerk gaan in hun armen sluiten. En ieder heeft een andere pastoor waar hij het liefst naar luistert en zijn eigen gemeenschap waar hij zich het beste bij voelt. Dat gaat niet alleen over de inhoud van de boodschap, maar ook over het soort mensen waar je je prettig bij voelt. En ja...het geloof is nu eenmaal de grootste oorzaak van oorlogen :19: .

Ikzelf zou liever iets meer geloofstolerantie zien. Natuurlijk ben je vrij om te geloven wat je wilt, maar gun anderen ook die vrijheid. Probeer je eigen geloof niet boven dat van een ander te stellen en als een Jehova je voet tussen de deur te steken waar je maar de kans krijgt. Probeer te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van telkens de nadruk te leggen op de verschillen.

Sjeeeejjjjj wat een metafoor :pffff: :mrgreen:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Geer schreef:Voor mij zegt het genoeg dat wolven eeuwen en eeuwenlang op vlees zijn geëvolueerd. Als brokjes of groenten een natuurlijker dieet was geweest, dan had de natuur er ooit wel voor gezorgd dat wolven eeuwen en eeuwenlang op worteltjes waren geëvolueerd. Dan hadden ze een ander spijsverteringssysteem gekregen dan ze nu hebben, dan was ik volledig met je mee gegaan. Maar een hond, of het nu een Dog of een Chihuahua is, is gewoon van kop tot kont een carnivoor, gelijk aan een wolf, en daar kan je niet over twisten, ook de brokkenmakers niet. Alleen kunnen ook carnivoren wel eens een beetje groenten eten als het voorhande is, of als er geen vlees is. Maakt niet uit, blijft het nog steeds een carnivoor. Maar het is een misvatting (of misleiding) om dan maar direct te stellen dat een hond een omni- of herbivoor is. En dat is wat er gebeurt. En ja, het argument dat jij noemt.... Mijn schoonopa en oma houden van een flinke borrel, roken, zijn bijna 90 en blaken van gezondheid. Mijn eigen opa en oma sportten, rookten en dronken niet... Ze zijn allebei allang dood. Dus ja...
Ik vind het eigenlijk vrij simpel: kijk naar de spijsvertering van de hond, bedenk waar hij vandaan komt en pas daar de voeding zo goed als je kunt aan aan. En als je dat niet wilt, of kunt...dan doe je het niet. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, maar ik zou het niet meer anders willen en kunnen.

En de rauwvoerwereld...ach, ’t is eigenlijk exact gelijk aan het geloof en de kerk. Zie de brokken als de ontkerkelijking :smile: . Het geloof is wel hetzelfde: ‘rauw is het beste’; alleen geeft iedereen zijn eigen interpretatie daaraan. Verschillende lezingen van de bijbel dus. Er ontstaan schisma’s, er ontstaat verzuiling...er ontstaan fundamentalistische splintergroeperingen die ‘binnen het eigen geloof’ minder praktiserend gelovigen als huichelaars en afvalligen zien en mildere stromingen die zelfs diegene die alleen met kerst naar de kerk gaan in hun armen sluiten. En ieder heeft een andere pastoor waar hij het liefst naar luistert en zijn eigen gemeenschap waar hij zich het beste bij voelt. Dat gaat niet alleen over de inhoud van de boodschap, maar ook over het soort mensen waar je je prettig bij voelt. En ja...het geloof is nu eenmaal de grootste oorzaak van oorlogen :19: .

Ikzelf zou liever iets meer geloofstolerantie zien. Natuurlijk ben je vrij om te geloven wat je wilt, maar gun anderen ook die vrijheid. Probeer je eigen geloof niet boven dat van een ander te stellen en als een Jehova je voet tussen de deur te steken waar je maar de kans krijgt. Probeer te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van telkens de nadruk te leggen op de verschillen.

Sjeeeejjjjj wat een metafoor :pffff: :mrgreen:
Sjeeejjjjjjjjjj....ik sta perplex!!
't Is maar goed dat ik niet geloof, zou het zo gaan geloven..... :mrgreen: :ok:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Geer schreef:Ik vind het eigenlijk vrij simpel: kijk naar de spijsvertering van de hond, bedenk waar hij vandaan komt en pas daar de voeding zo goed als je kunt aan aan.
ik vind het nog simpeler :mrgreen:
niet alleen naar zijn spijsvertering kijken maar ook waar je hond mee bezig is tijdens wandelingen, niet zomaar een blokje om maar wandelingen.
kijk en let op wat ze doen!! Maar geef zr ook de vrijheid om dat te doen!!

Ga op een bankje zitten, laat ze rietwortels eten,laat ze konijnenkeutles eten,boombast en daarna een hap groen.
Ze doen dat niet voor niets.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Sennaruby schreef:Dat vers voeren gebeurt al veeeel en veeel langer dan die brokken. Die zijn pas in de jaren 30 ontwikkeld. .
Ik dacht dat ook altijd.
maar recent las ik het boekje over Stadse Beesten een stukje over varkensvoer.
Het blijkt dat industrialering van dierenvoeding [toen nog voor de varkens] al in de 17e eeuw is begonnen .
Grote brouwerijen en jeneverstokerijen bleven met hopen afval zitten en dit werd aan varkens gegeven die bij duizenden [30 duizend]in de stad woonden.
toen begon ook de bio industrie.

en met deze ontdekking van afvalverwerking lijkt mij de stap naar voer voor andere diersoorten een logische stap..voor de afvalverwerkers dan.

denk ik zo :19:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
ien schreef:
er bestond -of bestaat nog- een natuurlijke voedingsgroep.
en voer-natuurlijk een zachte dood gestorven..
yeh..ik wist dat ik die naam eerder had gehoord :mrgreen: ..mijn grijze cellen werken nog.. :cheer: :wink:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

De natuur trekt zich niets aan van mensen die dieren classificeren als carnivoor of omnivoor zonder de vele mogelijkheden er tussen in mee te tellen. Voor ons mensen is het soms nodig om zaken te definieren en nader te omschrijven om ze bespreekbaar te maken zodat iedereen weet over wat voor diersoort of noem maar op het gaat.

Als we over voeding praten zou er eigenlijk een heel andere indeling moeten zijn - dan is het te simpel om te stellen dat een hond een carnivoor is...

Als de natuur degene is waar we naar moeten kijken om antwoorden te kunnen vinden, zijn discussies over definities die mensen bedacht hebben overbodig. Dan kom je veel verder met een portie gezond verstand. :ok:

Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

ignit schreef: Dan kom je veel verder met een portie gezond
Dat denk ik ook ja.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”