Voor mij zegt het genoeg dat wolven eeuwen en eeuwenlang op vlees zijn geëvolueerd. Als brokjes of groenten een natuurlijker dieet was geweest, dan had de natuur er ooit wel voor gezorgd dat wolven eeuwen en eeuwenlang op worteltjes waren geëvolueerd. Dan hadden ze een ander spijsverteringssysteem gekregen dan ze nu hebben, dan was ik volledig met je mee gegaan. Maar een hond, of het nu een Dog of een Chihuahua is, is gewoon van kop tot kont een carnivoor, gelijk aan een wolf, en daar kan je niet over twisten, ook de brokkenmakers niet. Alleen kunnen ook carnivoren wel eens een beetje groenten eten als het voorhande is, of als er geen vlees is. Maakt niet uit, blijft het nog steeds een carnivoor. Maar het is een misvatting (of misleiding) om dan maar direct te stellen dat een hond een omni- of herbivoor is. En dat is wat er gebeurt. En ja, het argument dat jij noemt.... Mijn schoonopa en oma houden van een flinke borrel, roken, zijn bijna 90 en blaken van gezondheid. Mijn eigen opa en oma sportten, rookten en dronken niet... Ze zijn allebei allang dood. Dus ja...
Ik vind het eigenlijk vrij simpel: kijk naar de spijsvertering van de hond, bedenk waar hij vandaan komt en pas daar de voeding zo goed als je kunt aan aan. En als je dat niet wilt, of kunt...dan doe je het niet. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, maar ik zou het niet meer anders willen en kunnen.
En de rauwvoerwereld...ach, ’t is eigenlijk exact gelijk aan het geloof en de kerk. Zie de brokken als de ontkerkelijking

. Het geloof is wel hetzelfde: ‘rauw is het beste’; alleen geeft iedereen zijn eigen interpretatie daaraan. Verschillende lezingen van de bijbel dus. Er ontstaan schisma’s, er ontstaat verzuiling...er ontstaan fundamentalistische splintergroeperingen die ‘binnen het eigen geloof’ minder praktiserend gelovigen als huichelaars en afvalligen zien en mildere stromingen die zelfs diegene die alleen met kerst naar de kerk gaan in hun armen sluiten. En ieder heeft een andere pastoor waar hij het liefst naar luistert en zijn eigen gemeenschap waar hij zich het beste bij voelt. Dat gaat niet alleen over de inhoud van de boodschap, maar ook over het soort mensen waar je je prettig bij voelt. En ja...het geloof is nu eenmaal de grootste oorzaak van oorlogen

.
Ikzelf zou liever iets meer geloofstolerantie zien. Natuurlijk ben je vrij om te geloven wat je wilt, maar gun anderen ook die vrijheid. Probeer je eigen geloof niet boven dat van een ander te stellen en als een Jehova je voet tussen de deur te steken waar je maar de kans krijgt. Probeer te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van telkens de nadruk te leggen op de verschillen.
Sjeeeejjjjj wat een metafoor