Zweevie schreef:Hoi,
mijn pupje van 11 weken schudt met zijn achterwerk/heupen nogal fel heen en weer. Zelf had ik er geen kwaad in gezien. Nu zegt mijn schoonbroer dat dit wil zeggen dat hij hard groeit en daardoor zwak is in de heupen. Dat uit zich dan in het "waggelen". Hij zegt dus dat ik beendermeel moet gaan halen bij de apotheker om dit bij zijn voer te doen. Dit zou goed zijn om de botten te verstevigen.
Iemand hier ervaring mee?
Groetjes,
Zweevie
Hallo Zweevie,
Absoluut geen beendermeel bijvoeren! Beendermeel heeft een hoog Calciumgehalte en je kunt hiermee je opgroeiende hond veel (onbewuste)schade toebrengen, zoals Groeipijn (enostosis) Heupdysplasie (HD) en Elleboogdysplasie (ED).
Een puppy heeft voor de groei zeker calcium (kalk) nodig maar als er teveel van wordt opgenomen zal de hormoonhuishouding verstoord raken. In de schildklier wordt het hormoon calcitonine aangemaakt, dit hormoon remt de afbraak van bot. Een te hoge calciuminname zal ervoor zorgen dat er meer calcitonine geproduceerd gaat worden.
Het klinkt misschien vreemd, maar tijdens de groei is een constante afbraak van bot juist noodzakelijk. Want groei betekent gelijktijdig dat de botstructuur steeds aan het veranderen is, "oud" bot wordt afgebroken en nieuwe botstructuren worden gemaakt. Als er nu een hoge calcitonine productie is dan kan de botgroei dus ernstig verstoord raken. Met mogelijk grote problemen tot gevolg.
Je moet hierbij bedenken dat het darmkanaal van een pup de extra calcium niet kan weigeren, bijna alle calcium uit de voeding wordt opgenomen. Dit in tegenstelling tot de darm van een volwassen hond, die het teveel aan calcium met de ontlasting het lichaam doet verlaten.
Helaas echter zijn er veel teveel "uitgebalanceerde" soorten hondenvoer op de markt die een te hoog Calciumpercentage bevatten.
Overigens is de verhouding Calcium/Fosfor ook van belang, maar deze verhouding lijkt meestal wel in orde.
groet,
Oger