Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Epilepsie
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
Tamara/Bayko
Ik vind het ook allemaal best wel toevallig dat eerst dat spugen zo erg werd (terwijl ie altijd wel een zwakke maag/darmen heeft gehad maar zonder spugen) en dan nu die aanvallen. Het zou mij in ieder geval niets verbazen als er inderdaad een verband is. De DA is van het spugen op de hoogte, m'n vriend is om die reden ook meerdere keren bij hem geweest met Spyke. Hij heeft toen een tijdje Prednison gekregen en is overgestapt op andere, lichtverteerbare brokken. Na een tijdje leek dat z'n vruchten af te werpen, de laatste twee weken had Spyke niet meer gespuugd. Maar hou zou je erachter kunnen komen of het inderdaad met elkaar te maken heeft?ranetje schreef:Hoi Tamara
Dat spugen van de laatste tijd kan ook te maken hebben met de aanvallen.
Is de DA op de hoogte van dat gespuug?
Soms is spugen de oorzaak (heb ik een keer zien gebeuren)
Anders kan het een aanwijzing zijn voor een oorzaak.
-
Tamara/Bayko
Ik neem aan dat de DA dat toch al van plan is, maar anders zal ik het nog even aankaarten.Sennaruby schreef:Ik vind dat die hond wel een erg hoge dosering fenobarbital krijgt om mee te beginnen, dus het kan best dat dat moeilijke opstaan en slome van die hoge dosering komt. Ik zou zeker over een week of vier een bloedspiegel laten bepalen om te kijken of de waardes tussen de normen liggen.
Groetjes,
Fieke
Er is in ieder geval sinds gisteravond duidelijk een stijgende lijn te bemerken. Kreeg vanochtend een mailtje dat Spyke weer makkelijk opstaat en dat ie niet meer suf is, integendeel zelfs. Misschien dan toch de Fenobarbital waar hij zo sterk op heeft gereageerd
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 05 jul 2006 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Alleen bloedonderzoek, voor de rest nog niks. Was ik zelf ook niet zo blij mee, maar ja ik ben geen dierenarts dus misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.Sennaruby schreef:Is er sowieso wel een goed uitgebreid onderzoek gedaan naar een eventuele oorzaak van de aanvallen, vooral ook gezien de leeftijd van de hond?
Groetjes,
Fieke
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Voor dat laatste ben ik wel enigszins bang, ja. Maar ik ben niet degene die de beslissingen neemt over de onderzoeken en behandeling. Ik zit zelf met m'n dieren bij een andere DA. Deze DA is mij persoonlijk vaak iets te snel met het toedienen van allerlei medicatie zonder eerst gedegen onderzoek te doen (niet alleen nu). Aan de andere kant is epilepsie ook wel een aandoening waarbij dat allemaal niet zo heel erg makkelijk uit te vogelen valt. Ik weet het niet hoorSennaruby schreef:Nee dat zie je niet verkeerd. De leeftijd waarop deze hond epilepsie gekregen heeft is een twijfelgeval of het nog wel primaire epilepsie kan zijn. Als het mijn hond was zou ik hem binnenste buiten laten keren om er zeker van te zijn dat je niet alleen symptomen aan het bestrijden bent...
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Dat hopen wij ook!! Ik zeg ook niet dat deze DA het verkeerd aanpakt ofzo want daarvoor weet ik er zelf ook niet genoeg van af, maar er zijn gewoon bepaalde dingen die mij niet helemaal lekker in de oren klinken. Heb ook al aan m'n vriend gevraagd of een second opinion van een arts die er wat meer ervaring mee heeft geen optie is, maar hij wil Spyke echt bij deze DA onder behandeling houden omdat hij met z'n vorige honden uitsluitend positieve ervaringen had bij deze man. Maarja, die honden hadden ook geen epilepsie.Sennaruby schreef:Dat is zeker fijn! Helaas weten veel dierenarts weinig tot niets van epilepsie, behalve de basisdingetjes... Ik hoop dat het lang goed zal blijven gaan.
Groetjes,
Fieke
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, en epilepsie is een ongrijpbare aandoening waar dierenartsen dus erg weinig van weten behalve meestal fenobarbital voorschrijven als de aanvallen vaker dan eens in de 4 tot 6 weken optreden en als dat niet aanslaat... tja.... Epitard hebben ze dan nog wel eens van gehoord, maar kaliumbromide?! Tja, hij moet doen waar hij zich het beste bij voelt, maar helaas is mijn ervaring en die van velen dat de meeste dierenartsen onvoldoende van epilepsie weten, helaas.
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

- ranetje
- Zeer actief
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo vreemd dat dierenartsen niet zo goed uit de voeten kunnen met epilepsie. Het is bij mensen al zo moeilijk om de oorzaak te vinden en aan te pakken.Sennaruby schreef:Nee, en epilepsie is een ongrijpbare aandoening waar dierenartsen dus erg weinig van weten behalve meestal fenobarbital voorschrijven als de aanvallen vaker dan eens in de 4 tot 6 weken optreden en als dat niet aanslaat... tja.... Epitard hebben ze dan nog wel eens van gehoord, maar kaliumbromide?! Tja, hij moet doen waar hij zich het beste bij voelt, maar helaas is mijn ervaring en die van velen dat de meeste dierenartsen onvoldoende van epilepsie weten, helaas.
Groetjes,
Fieke
En die kunnen zelf nog wel eens antwoord geven op vragen van oom Dok.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het ook niet gek dat ze er niet mee uit de voeten kunnen, maar wel dat ze niet meer erover weten dan de basisdingen: welke medicatie er is, waaruit een goed onderzoek bestaat, welke doseringen gebruikt worden, dat voeding een belangrijke rol kan spelen, evenals vaccinaties, dat honden ouder dan 5 of 6 jaar geen primaire epilepsie kunnen hebben, maar dat er dan een oorzaak voor de aanvallen moet zijn... en zo kan ik nog wel even doorgaan...

-
Tamara/Bayko
Daarom vind ik epilepsie ook zo'n rotziekte. In de eerste plaats natuurlijk omdat het voor de patient -mens of hond- heel erg vervelend is (understatement!!), maar ook omdat er nog zoveel onduidelijk is over hoe het het beste behandeld kan worden. Afgelopen najaar organiseerde onze rasvereniging (de Duitse) er nog een heel interessant seminar over waar ik veel van heb geleerd maar waar ook duidelijk naar voren kwam dat er ondanks de vele onderzoeken die er naar epilepsie worden gedaan nog heel veel vraagtekens en onzekerheden over zijn.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Yep. En probeer dan maar eens uit te vinden wat voor jou hond het beste werkt. Ik kan alleen maar hopen dat er wat Spyke betreft een juiste weg is ingeslagen en dat het goed blijft gaan.Sennaruby schreef:Het is erg moeilijk om een algemene behandeling voor te schrijven. Elk individu reageert weer anders; elk geval is weer anders.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
De hond waar ik nu op pas (lab, bijna 13) krijgt 2 maal daags kaliumbromide en 2 maal daags phenobarbitalum, in totaal 50 mg per dag. Zij doet het hier goed op, heeft nog maar af en toe een aanval, meestal nadat ze iets verkeerds heeft gegeten (rauwe eieren). Na een aanval is ze gedesorienteerd en krijgt ze vreetbuien. Je moet dan echt bij haar blijven want ze trekt kasten open en loopt alles omver. Mijn cairn vind het natuurlijk prachtig dat de lab 2 maal daags pillen krijgt opgerold in worst, hij mag meegenieten en delen in de worst.

-
Brigitte
- Zeer actief
Tank krijgt nu ook alleen maar 2 x daags KAliumbromide, de Feno doet hij het helemaal niet goed op, hij kan daar echt niet tegen. Is dan ook zo vreselijk sloom en hangerig, hij klapt gewoon om dus daar ben ik mee gestopt. Zelfs een half tabletje per dag was al teveel voor hem.
Nu heeft Tank een afwijking van zijn hypofyse die een soort van Epileptische aanvallen geeft alleen schudt Tank enorm erg met zijn kop en voor de rest met niets.
Een hersenscan kost tussen de 500 en 600 euro, het enigste wat je dan weet is of de hond iets in zijn kop heeft want verder kunnen ze er niets aan doen. Ze opereren dat niet.
Nu heeft Tank een afwijking van zijn hypofyse die een soort van Epileptische aanvallen geeft alleen schudt Tank enorm erg met zijn kop en voor de rest met niets.
Een hersenscan kost tussen de 500 en 600 euro, het enigste wat je dan weet is of de hond iets in zijn kop heeft want verder kunnen ze er niets aan doen. Ze opereren dat niet.
-
Tamara/Bayko
Nee dat weet ik.Brigitte schreef: Een hersenscan kost tussen de 500 en 600 euro, het enigste wat je dan weet is of de hond iets in zijn kop heeft want verder kunnen ze er niets aan doen. Ze opereren dat niet.
Met Spyke gaat het gelukkig steeds beter. Hij is weer lekker levendig. Heeft alleen nog wat moeite met zich helemaal omdraaien terwijl hij staat, z'n lichaam werkt dan nog niet helemaal mee. Soms lijkt ie nog ietwat afwezig en op zo'n moment lijkt een commando bijvoorbeeld ook niet direct tot hem door te dringen. Maar hij is weer actief (voor zover hij dat ooit geweest is
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
-
Germaine
- Vaste gebruiker
Wat een verhaal van Spike,....
Ik heb ook een dobermann gehad met secundaire epilepsie.
Dit kreeg hij op zijn 4e jaar en hij is er 8 mee geworden, en niet!! hieraan overleden.
Meestal als hij een aanval kreeg op het laatst dan gebeurde dat in zijn slaap,.. hij begon dan te schokken, liet zijn urine lopen, en na een paar minuten was de aanval over, en stond hij met moeite op en bleef dan eindeloos rondjes lopen, en kwijlde heel erg,.. in het begin liep hij dan overal tegenaan, omdat ze waarschijnlijk na een aanval een poosje "blind"zijn, en na een uurtje of zo dan ging hij eindelijk liggen en was erg moe.
Ook reageerde hij na een aanval niet op comando's of zijn naam.
Wel was het moeilijk om hem goed geindiceerd te krijgen, en meestal overlegden we telefonisch met de DA.
Dus het baasje van Spike moet niet zomaar opgeven,...

Ik heb ook een dobermann gehad met secundaire epilepsie.
Dit kreeg hij op zijn 4e jaar en hij is er 8 mee geworden, en niet!! hieraan overleden.
Meestal als hij een aanval kreeg op het laatst dan gebeurde dat in zijn slaap,.. hij begon dan te schokken, liet zijn urine lopen, en na een paar minuten was de aanval over, en stond hij met moeite op en bleef dan eindeloos rondjes lopen, en kwijlde heel erg,.. in het begin liep hij dan overal tegenaan, omdat ze waarschijnlijk na een aanval een poosje "blind"zijn, en na een uurtje of zo dan ging hij eindelijk liggen en was erg moe.
Ook reageerde hij na een aanval niet op comando's of zijn naam.
Wel was het moeilijk om hem goed geindiceerd te krijgen, en meestal overlegden we telefonisch met de DA.
Dus het baasje van Spike moet niet zomaar opgeven,...
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
Die eerste aanval was dus flink lang!Tamara/Bayko schreef:Spyke is verder aanval-vrij gebleven...tot vanochtend. Hij heeft twee aanvallen gehad. De eerste duurde ongeveer 6-7 minuten. Een paar uur daarna volgde nog een hele korte, lichte aanval.
Wat zegt de DA daar nu van?
Ik vind dit toch niet lekker klinken eerlijk gezegd.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Spyke's baas is er inmiddels serieus over aan het nadenken om valium in huis te halen zodat ie hem zelf wat beter kan helpen. Toen hij de tweede aanval zag aankomen is hij bij Spyke gaan zitten en heeft hem rustig geaaid en kalmerend toegesproken, toen was het in no time ook weer over. Daarna heeft Spyke wel nog wat momenten gehad dat ie wat vreemd uit z'n ogen keek, maar geen echte aanvallen meer. Hij lijkt zich dit keer sneller te herstellen dan na de allereerste aanvallen. Dosering Feno is nog steeds 300. Waarschijnlijk gaan ze morgen even langs de dierenarts, er is wel nog met hem gebeld maar hij kon nu ook weinig doen zei ie.
- ranetje
- Zeer actief
Als de aanval niet al te heftig is kan aaien en praten tegen de hond wel eens helpen. Dat heb ik met mijn eigen hond ook zo ervaren.Tamara/Bayko schreef:Spyke's baas is er inmiddels serieus over aan het nadenken om valium in huis te halen zodat ie hem zelf wat beter kan helpen. Toen hij de tweede aanval zag aankomen is hij bij Spyke gaan zitten en heeft hem rustig geaaid en kalmerend toegesproken, toen was het in no time ook weer over. Daarna heeft Spyke wel nog wat momenten gehad dat ie wat vreemd uit z'n ogen keek, maar geen echte aanvallen meer. Hij lijkt zich dit keer sneller te herstellen dan na de allereerste aanvallen. Dosering Feno is nog steeds 300. Waarschijnlijk gaan ze morgen even langs de dierenarts, er is wel nog met hem gebeld maar hij kon nu ook weinig doen zei ie.
Dat was dus best goed van de baas
Let wel op als de aanval doorzet. Ze kunnen dan onwillekeurig om zich heen bijten. Daar kunnen ze niets aan doen, maar je kan daar wel verwondingen bij oplopen. Dus houd de handen weg bij de tanden.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Luka is nochtans nog even mager hoor !Tamara/Bayko schreef:Dat wordt in de gaten gehoudenSennaruby schreef:Dat vreten is een bijwerking van de fenobarbital. Beetje opletten met de hoeveelheid voeding die ze hem geven, want door de fenobarbital kunnen ze snel dikker worden!
In het begin kwam ie wel meer jengelen voor eten maar na een paar weken is dat weer over.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf