Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie na welke loopsheid?
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Castratie na welke loopsheid?
Vraagje voor Brams vriendin Tara.
Eigenaren willen haar laten castreren. Dierenarts wil dat zsm doen. Volgens hem moet het nog voor de tweede loopsheid. Ze heeft een afspraak gemaakt voor augustus.
Tara is nu een jaar en nog erg puppy-achtig. Is het dan niet beter om het juist na de tweede loopsheid te doen ipv daarvoor? Zodat ze al wat stabieler is in haar gedrag is?
Volgens de dierenarts wordt de kans op baarmoederkanker op latere leeftijd steeds groter als je nog langer wacht. Klopt dat?
Eigenaren willen haar laten castreren. Dierenarts wil dat zsm doen. Volgens hem moet het nog voor de tweede loopsheid. Ze heeft een afspraak gemaakt voor augustus.
Tara is nu een jaar en nog erg puppy-achtig. Is het dan niet beter om het juist na de tweede loopsheid te doen ipv daarvoor? Zodat ze al wat stabieler is in haar gedrag is?
Volgens de dierenarts wordt de kans op baarmoederkanker op latere leeftijd steeds groter als je nog langer wacht. Klopt dat?

Linda, Izzie en Bram
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Na iedere loopsheid wordt de kans op melkklierkanker groter, dat is althans wat beweerd wordt (en daar zijn ook cijfers van).
Dus als je toch je teef wilt laten steriliseren/castreren, dan kan dat het beste na de eerste loopsheid (volgens sommige zelfs het beste voor de eerste loopsheid, maar persoonlijk vind ik dat wel erg jong).
De baarmoeder moet inderdaad 'in ruste' zijn, dus het beste tussen 2 loopsheden in, zo'n 3 á 4 maanden na de loopsheid dus.
Dus als je toch je teef wilt laten steriliseren/castreren, dan kan dat het beste na de eerste loopsheid (volgens sommige zelfs het beste voor de eerste loopsheid, maar persoonlijk vind ik dat wel erg jong).
De baarmoeder moet inderdaad 'in ruste' zijn, dus het beste tussen 2 loopsheden in, zo'n 3 á 4 maanden na de loopsheid dus.
-
miekmiek
Hier wordt als standaard regel aangehouden dat er 100 dagen na de eerste dag van de loopsheid pas geopereerd mag worden. Voor die tijd is de baarmoeder teveel doorbloed en inderdaad niet 'in rust'. Daarna begint de baarmoeder weer actief te worden, dus dan kan het ook weer niet.
Maar om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat het niet veel zal uitmaken of het nu na de eerste, tweede of derde loopsheid gebeurd. Natuurlijk zijn er statestieken en cijfers over het hele gebeuren, maar ik denk dat de echte risico's pas gaan gelden als je wacht tot je hond veel ouder is. (dus dat je echt spreekt over jaren) Heb je de knoop eenmaal doorgehakt om te gaan castreren, dan zie ik niet in waarom je nog zou wachten. Ik vond het bij Femke belangrijk dat ze helemaal uitgegroeid was, zowel haar lijf als haar karakter en vacht. Maar dat was meer vanuit mijn gevoel dan dat ik er echt een wetenschappelijke reden voor had.
Voor mij speelde ook mee dat ik zeker wou zijn, pas toen ik niet meer twijfelde heb ik echt de beslissing genomen.
Maar om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat het niet veel zal uitmaken of het nu na de eerste, tweede of derde loopsheid gebeurd. Natuurlijk zijn er statestieken en cijfers over het hele gebeuren, maar ik denk dat de echte risico's pas gaan gelden als je wacht tot je hond veel ouder is. (dus dat je echt spreekt over jaren) Heb je de knoop eenmaal doorgehakt om te gaan castreren, dan zie ik niet in waarom je nog zou wachten. Ik vond het bij Femke belangrijk dat ze helemaal uitgegroeid was, zowel haar lijf als haar karakter en vacht. Maar dat was meer vanuit mijn gevoel dan dat ik er echt een wetenschappelijke reden voor had.
Voor mij speelde ook mee dat ik zeker wou zijn, pas toen ik niet meer twijfelde heb ik echt de beslissing genomen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Even uit m'n hoofd zeg ik dat het drie maanden geleden is dat ze voor het eerst loops werd. Maar ik kan er naast zitten hoor. En dan zal ze nu 13 maanden oud zijn.yamie schreef:ach kans op groter? daar zijn zoveel verschillende meningen over...
wat belangrijk is, is dat het in de "rust"gebeurt, ze is nu een jaar zeg je, wanneer is ze voor het eerst loops geworden? wanneer zou ze weer loops kunnen worden nu?
Dat ze wat minder puppy-achtig moet zijn, zit in mijn hoofd begrijp ik uit de reacties.
Ik ben een beetje sceptisch tov hun dierenarts omdat ik daar een slechte ervaring mee heb gehad. Vandaar dat ik even wil weten of het klopt wat hij zegt.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ja, mee eens. Volgens 'de cijfers' neemt de kans op mamatumoren flink toe als je 1 of 2 loopsheden afwacht. Dus als je het dan toch zeker wil doen...starfleet schreef:Voor de kans op mamatumoren hoe eerder hoe beter. Het effect wordt minder hoe meer loopsheden je afwacht. Als ze toch zeker gaan steriliseren dan zou ik het zo snel mogelijk doen.
Anne
Het baasje van Tara zou misschien zelf een beetje op internet kunnen gaan struinen? Je wordt doodgegooid met info hierover als je bij Google wat zoektermen intypt

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb beloofd dat voor haar te doen en wat is er dan makkelijker om het even hier te vragenMoos schreef:Ja, mee eens. Volgens 'de cijfers' neemt de kans op mamatumoren flink toe als je 1 of 2 loopsheden afwacht. Dus als je het dan toch zeker wil doen...starfleet schreef:Voor de kans op mamatumoren hoe eerder hoe beter. Het effect wordt minder hoe meer loopsheden je afwacht. Als ze toch zeker gaan steriliseren dan zou ik het zo snel mogelijk doen.
Anne
Het baasje van Tara zou misschien zelf een beetje op internet kunnen gaan struinen? Je wordt doodgegooid met info hierover als je bij Google wat zoektermen intypt

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Was ook geen kritiek hoorZoek stok! schreef:Ik heb beloofd dat voor haar te doen en wat is er dan makkelijker om het even hier te vragenMoos schreef:Ja, mee eens. Volgens 'de cijfers' neemt de kans op mamatumoren flink toe als je 1 of 2 loopsheden afwacht. Dus als je het dan toch zeker wil doen...starfleet schreef:Voor de kans op mamatumoren hoe eerder hoe beter. Het effect wordt minder hoe meer loopsheden je afwacht. Als ze toch zeker gaan steriliseren dan zou ik het zo snel mogelijk doen.
Anne
Met Saar heb ik toen alles afgestruind, en je hebt binnen 1 minuut tig pagina's met info, dus vandaar dat ik dacht; ik roep het even mocht het baasje van Tara nog wat meer uit willen zoeken

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ze zijn niet zo internetterig (50 +Moos schreef: Met Saar heb ik toen alles afgestruind, en je hebt binnen 1 minuut tig pagina's met info, dus vandaar dat ik dacht; ik roep het even mocht het baasje van Tara nog wat meer uit willen zoeken

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Da's heel handig voor ze danZoek stok! schreef:Ze zijn niet zo internetterig (50 +Moos schreef: Met Saar heb ik toen alles afgestruind, en je hebt binnen 1 minuut tig pagina's met info, dus vandaar dat ik dacht; ik roep het even mocht het baasje van Tara nog wat meer uit willen zoeken), vandaar dat ik weleens iets voor ze uitzoek.
Is Tara's vacht alweer aardig wat aangegroeid?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Grappig dat je het vraagt. Het plukken is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want ze krijgt die zachte haartjes die ze had niet meer terug. We hebben het daar vanochtend uitgebreid over gehad. Nou ja, misschien komt het nog.Moos schreef:

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Wat zonde! Hopenlijk komt het uiteindelijk toch nog. Krijgt ze nou een harde vacht terug dan ofzo?Zoek stok! schreef:Grappig dat je het vraagt. Het plukken is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want ze krijgt die zachte haartjes die ze had niet meer terug. We hebben het daar vanochtend uitgebreid over gehad. Nou ja, misschien komt het nog.Moos schreef:

- starfleet
- Erelid
Nee volgens de statistieken stijgt na elke loopsheid het risico, maar na een paar loopsheden maakt het niet meer uit voor mamatumoren of ze gesteriliseerd zijn of niet. Het effect is het grootst als je voor de eerste of tweede loopsheid castreert.miekmiek schreef: Maar om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat het niet veel zal uitmaken of het nu na de eerste, tweede of derde loopsheid gebeurd. Natuurlijk zijn er statestieken en cijfers over het hele gebeuren, maar ik denk dat de echte risico's pas gaan gelden als je wacht tot je hond veel ouder is. (dus dat je echt spreekt over jaren)
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het groeit nauwelijks en die haren die erbij komen zijn heel stug. Volgens Teja (baasje) kan dat komen door verkeerd plukken. Ik heb totaal geen verstand van plukken en scheren enzo, maar typisch is het wel.Moos schreef:Wat zonde! Hopenlijk komt het uiteindelijk toch nog. Krijgt ze nou een harde vacht terug dan ofzo?Zoek stok! schreef:Grappig dat je het vraagt. Het plukken is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want ze krijgt die zachte haartjes die ze had niet meer terug. We hebben het daar vanochtend uitgebreid over gehad. Nou ja, misschien komt het nog.Moos schreef:

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Hmm, da's inderdaad wel typisch, en ook wel wat sneu...Zoek stok! schreef:Het groeit nauwelijks en die haren die erbij komen zijn heel stug. Volgens Teja (baasje) kan dat komen door verkeerd plukken. Ik heb totaal geen verstand van plukken en scheren enzo, maar typisch is het wel.Moos schreef:Wat zonde! Hopenlijk komt het uiteindelijk toch nog. Krijgt ze nou een harde vacht terug dan ofzo?Zoek stok! schreef:Grappig dat je het vraagt. Het plukken is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want ze krijgt die zachte haartjes die ze had niet meer terug. We hebben het daar vanochtend uitgebreid over gehad. Nou ja, misschien komt het nog.Moos schreef:

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
tara is toch een ruwhaartje? wat de vorige keer getrimd is, dan lijkt me de (deels)puppy vacht, dat er nu harde stugge haren terugkomen, dat hoortZoek stok! schreef:Het groeit nauwelijks en die haren die erbij komen zijn heel stug. Volgens Teja (baasje) kan dat komen door verkeerd plukken. Ik heb totaal geen verstand van plukken en scheren enzo, maar typisch is het wel.Moos schreef:Wat zonde! Hopenlijk komt het uiteindelijk toch nog. Krijgt ze nou een harde vacht terug dan ofzo?Zoek stok! schreef:Grappig dat je het vraagt. Het plukken is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want ze krijgt die zachte haartjes die ze had niet meer terug. We hebben het daar vanochtend uitgebreid over gehad. Nou ja, misschien komt het nog.Moos schreef:
als het een broken coated is ook, en dan groeit het ook niet zo hard, ik denk dat tara niet echt ondervacht heeft ( ff de foto's proberen in mijn hoofd te halen hoor
- Zoek stok!
- Zeer actief
Aha, okay. Kan ik dat ook nog even meldenyamie schreef:
tara is toch een ruwhaartje? wat de vorige keer getrimd is, dan lijkt me de (deels)puppy vacht, dat er nu harde stugge haren terugkomen, dat hoort![]()
als het een broken coated is ook, en dan groeit het ook niet zo hard, ik denk dat tara niet echt ondervacht heeft ( ff de foto's proberen in mijn hoofd te halen hoor)
Dus ze kan de volgende keer weer rustig naar dezelfde trimster.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nee joh, die zijn niet altijd ruwharigZoek stok! schreef:Aha, okay. Kan ik dat ook nog even meldenyamie schreef:
tara is toch een ruwhaartje? wat de vorige keer getrimd is, dan lijkt me de (deels)puppy vacht, dat er nu harde stugge haren terugkomen, dat hoort![]()
als het een broken coated is ook, en dan groeit het ook niet zo hard, ik denk dat tara niet echt ondervacht heeft ( ff de foto's proberen in mijn hoofd te halen hoor)
Ze is een Parson, die zijn toch altijd ruwharig of niet?
Dus ze kan de volgende keer weer rustig naar dezelfde trimster.
ik kan vanuit hier natuurlijk niet zeggen of het goed gedaan is of niet, ik vond het iig veels te kort de vorige keer, en het hoofd spuuglelijk
maar dat ze dus niet meer haar donshaartjes houd, dat hoort
- Tamara.
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Zucht, ik snap er ook echt helemaal niks van he. Ik ga eens op internet wat lezen over het ras. Dan zeg ik niet meer van die domme dingenyamie schreef:nee joh, die zijn niet altijd ruwharigZoek stok! schreef:Aha, okay. Kan ik dat ook nog even meldenyamie schreef:
Ze is een Parson, die zijn toch altijd ruwharig of niet?
Dus ze kan de volgende keer weer rustig naar dezelfde trimster.net zoals de jack, kan een parson glad, broken of ruw zijn, maar Tara is wel ruw hoor (of zwaar broken
)
ik kan vanuit hier natuurlijk niet zeggen of het goed gedaan is of niet, ik vond het iig veels te kort de vorige keer, en het hoofd spuuglelijk![]()
maar dat ze dus niet meer haar donshaartjes houd, dat hoort
Baasje kan ik iig wel geruststellen over de donshaartjes.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat dacht ik omdat je de vorige keer zo'n lol had om kale TaraTamara en Bowie schreef:Ohh, dat kaal zijn had ik nog niet eens echt meegekregen. Ik bedoelde de castratieZoek stok! schreef:De sterilisatie of omdat Tara te kaal was?Tamara en Bowie schreef:Ik lees aandachtig, met één oog mee..
Zit je er over na te denken? Het is nu 2 maanden geleden dat ze loops was toch?

Linda, Izzie en Bram
- Tamara.
- Zeer actief
Nou ja, zo'n lol ook weer niet hoorZoek stok! schreef:Dat dacht ik omdat je de vorige keer zo'n lol had om kale TaraTamara en Bowie schreef:Ohh, dat kaal zijn had ik nog niet eens echt meegekregen. Ik bedoelde de castratieZoek stok! schreef:De sterilisatie of omdat Tara te kaal was?Tamara en Bowie schreef:Ik lees aandachtig, met één oog mee..![]()
Zit je er over na te denken? Het is nu 2 maanden geleden dat ze loops was toch?
Het is nu bijna 3 maanden geleden van Bowie. En ben er wel serieus over aan het nadenken en aan het orienteren, zodat ik een juiste keuze kan maken.
- beppie
- Zeer actief
Ik ben me ook aan het orienteren en ik ben bij 3 verschillende dierenartsen geweest,de een zeg na de eerste loopsheid de andere 2 zeggen als ze minimaal 1 jaar is ,maar alledrie zeggen ze dat het het beste is als je het 3 maanden na de loopsheid laat doen.Bep is nu loops dus ik heb 3 maanden om er over na te denken.
-
ellebel
- Vaste gebruiker
Als je het voor de eerste loopsheid laat doen is de kans op mammatumoren het kleinst (minder dan 1%). Na de eerste loopsheid is de kan 7%. Dir percentage stijgt door en blijft steken op 25 (!) % na de vierde loopsheid. Daarna is er geen effect meer te verwachten van de sterilisatie op deze kans.
Een nadeel van vroeg steriliseren is dat de kans op incontinentie het hoogste is als je vroeg castreert. Teven van grote rassen hebben hier meer kans op, en om de een of andere nog niet opgehelderde reden is de kans op incontinentie ook groter als ze een gecoupeerde staart hebben. Met Isa heb ik dus besloten om te wachten tot na de eerste loopsheid voor ze gesteriliseerd wordt.
Een nadeel van vroeg steriliseren is dat de kans op incontinentie het hoogste is als je vroeg castreert. Teven van grote rassen hebben hier meer kans op, en om de een of andere nog niet opgehelderde reden is de kans op incontinentie ook groter als ze een gecoupeerde staart hebben. Met Isa heb ik dus besloten om te wachten tot na de eerste loopsheid voor ze gesteriliseerd wordt.
-
mon
- Zeer actief
-
jidde
- Jeannettebo
- Zeer actief