Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rauw gehakt???

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

sylvia* schreef:
Fahrah schreef:
sylvia* schreef:
Fahrah schreef:Is het niet zo dat je bij rauw gehakt(vlees) voorzichtiger moet zijn i.v.m. b.v (lint)wormbesmettingen?
Nee, in het maagzuur van een rauw etende hond kan dat niet overleven.
Het is zelfs zo dat door het rauwe dieet de darmflora zo optimaal is dat wormen heel weinig nestelkans hebben en er dus minder kans is op een worm besmetting. Een goede darmflora is niet een wormvriendelijke omgeving.
Waarmee ik overigens niet beweer dat een vers etende hond geen wormbesmetting kan oplopen.
Het klopt dat ik dit soort redeneringen ook altijd hoor vertellen maar waar vind ik de literatuur van dit soort bevindingen? (Niet dat ik beweer dat jij dat doet maar ik hoor veel mensen elkaar napraten)
Als je even op het internet gaat zoeken dan kun je zat vinden ook in de nodige boeken door dierenartsen geschreven. Het is wetenschappelijk bewezen dat de PH waarde van een rauw vlees etende hond rond de 1 ligt en die van een brokken etende hond rond de 5 dit laatste is bijna ph neutraal. Via google kun je zulke dingen opzoeken je kunt ook bij instanties onderzoeken opvragen maar dan moet je betalen en krijg je ze per post thuis gestuurd.
Ik heb even op het net gezocht en wat ik o.a. heb gevonden is het volgende:
http://www.dierenartsaanhuis.nl/0000019 ... index.html
http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... pdf?as=pdf
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 9493603629
http://www.toxocaraplein.org/publ-wormen.html
Na het lezen van deze info kom ik tot de conclusie dat het dus goed mogelijk zou kunnen zijn dat de eieren wel kunnen overleven.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sylvia*
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sylvia* »

Fahrah schreef:
sylvia* schreef:
Fahrah schreef:
sylvia* schreef: Nee, in het maagzuur van een rauw etende hond kan dat niet overleven.
Het is zelfs zo dat door het rauwe dieet de darmflora zo optimaal is dat wormen heel weinig nestelkans hebben en er dus minder kans is op een worm besmetting. Een goede darmflora is niet een wormvriendelijke omgeving.
Waarmee ik overigens niet beweer dat een vers etende hond geen wormbesmetting kan oplopen.
Het klopt dat ik dit soort redeneringen ook altijd hoor vertellen maar waar vind ik de literatuur van dit soort bevindingen? (Niet dat ik beweer dat jij dat doet maar ik hoor veel mensen elkaar napraten)
Als je even op het internet gaat zoeken dan kun je zat vinden ook in de nodige boeken door dierenartsen geschreven. Het is wetenschappelijk bewezen dat de PH waarde van een rauw vlees etende hond rond de 1 ligt en die van een brokken etende hond rond de 5 dit laatste is bijna ph neutraal. Via google kun je zulke dingen opzoeken je kunt ook bij instanties onderzoeken opvragen maar dan moet je betalen en krijg je ze per post thuis gestuurd.
Ik heb even op het net gezocht en wat ik o.a. heb gevonden is het volgende:
http://www.dierenartsaanhuis.nl/0000019 ... index.html
http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... pdf?as=pdf
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 9493603629
http://www.toxocaraplein.org/publ-wormen.html
Na het lezen van deze info kom ik tot de conclusie dat het dus goed mogelijk zou kunnen zijn dat de eieren wel kunnen overleven.
Nu moet je nog even gaan zoeken naar onderzoeken die het hebben over rauw etende honden , deze linken gaan allemaal uit van een hond/kat op gangbaar voer , het gangbare voer is brok en blik , zuurgraad van de maag bij brokken/blik etende hond is PH 5 dat is bijna PH neutraal daarin overleeft bijna alles net als in onze maag , maar het naagzuur van de carnivoor die een rauwe vlees voeding eet ligt rond de PH 1 en dat is heel zuur daarin overleeft dat dus niet. Een worm besmetting kan overigens ook via de neus dan komen de larven niet direct in de maag maar trekken ze via aan andere weg naar de darmen bij de vers etende hond is de darmflora zo optimaal dat de daar aangekomen larven het veel moeilijker hebben te nestelen en vaak gewoon door het lichaam worden afgevoerd. Mijn honden eten volgens de BARF methode ze zijn al jaren niet meer ontwormd omdat ze gewoon nooit wormen hebben.
Afbeelding
Fahrah
Actief

De derde link ging niet over een brokken etende hond hoor :smile2:
Dit was wat ik (snel) kon vinden. Ga ik zoeken naar de links van de rauw vlees etende honden kom ik alleen op BARF sites waar ik geen literatuurverwijzing kon vinden. Het klinkt allemaal heel mooi zoals je mij probeert duidelijk te maken dat er een verschil is tussen de darmflora van verschillend etende honden maar ik zoek verklaring en bewijzen en die heb ik helaas nog niet gevonden. Ik stuite op pubmed wel op een ander onlangs gepubliceerd artikel (24 jan 2006) door Chaninian et al. waarin gekeken word naar de optimale pH voor de maximale activiteit van het enzym gastric lipase zo rond de 4 ligt. En bij ons op het lab is pH 5 nog steeds een zure pH en dus allesbehalve neutraal. :wink:
Maar ik blijf verder zoeken en laat je weten mocht ik nog wel iets vinden.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sylvia*
Actief
Contacteer:

Fahrah schreef:De derde link ging niet over een brokken etende hond hoor :smile2:
Dit was wat ik (snel) kon vinden. Ga ik zoeken naar de links van de rauw vlees etende honden kom ik alleen op BARF sites waar ik geen literatuurverwijzing kon vinden. Het klinkt allemaal heel mooi zoals je mij probeert duidelijk te maken dat er een verschil is tussen de darmflora van verschillend etende honden maar ik zoek verklaring en bewijzen en die heb ik helaas nog niet gevonden. Ik stuite op pubmed wel op een ander onlangs gepubliceerd artikel (24 jan 2006) door Chaninian et al. waarin gekeken word naar de optimale pH voor de maximale activiteit van het enzym gastric lipase zo rond de 4 ligt. En bij ons op het lab is pH 5 nog steeds een zure pH en dus allesbehalve neutraal. :wink:
Maar ik blijf verder zoeken en laat je weten mocht ik nog wel iets vinden.
Ja ik heb boeken zat waar het instaat maar ja die moet je kopen.
En ze staan er wel hoor in een ver verleden heb ik het ook ooit allemaal moeten zoeken en als ik de tijd had zou ik even mee zoeken (want je moet er wel je best voor doen want bijna alle onderzoeken zijn in opdracht van de brokken industrie

En de derde link gaat over mensen dat is verder helemaal niet te vergelijken met een hond zeker niet met een vers etende hond.
Afbeelding
Fahrah
Actief

sylvia* schreef: Ja ik heb boeken zat waar het instaat maar ja die moet je kopen.
En ze staan er wel hoor in een ver verleden heb ik het ook ooit allemaal moeten zoeken en als ik de tijd had zou ik even mee zoeken (want je moet er wel je best voor doen want bijna alle onderzoeken zijn in opdracht van de brokken industrie

En de derde link gaat over mensen dat is verder helemaal niet te vergelijken met een hond zeker niet met een vers etende hond.
Ik heb ook boeken zat over honden waar het dus kennelijk niet in staat. Maar misschien kun je eens een titel te noemen.
Wetenschappelijk onderzoek gebeurt trouwens niet alleen in opdracht van de "brokkenindustrie" zoals jij dat noemt hoor.

De derde link heb ik gebruikt om aan te geven dat rauw vlees besmet kan zijn met wormeieren en dat deze kunnen overleven in het lichaam ook bij de mens. (dat was ook de waarschuwing vroeger van mijn vader die altijd zei dat we geen rauw gehakt mochten eten) Ik heb geen vergelijking willen trekken tussen vers en brokken etende honden. En wat te doen met honden die beide eten. (zoals mijn honden :wink: )
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sylvia*
Actief
Contacteer:

Fahrah schreef:
sylvia* schreef: Ja ik heb boeken zat waar het instaat maar ja die moet je kopen.

Ik heb ook boeken zat over honden waar het dus kennelijk niet in staat. Maar misschien kun je eens een titel te noemen.
Wetenschappelijk onderzoek gebeurt trouwens niet alleen in opdracht van de "brokkenindustrie" zoals jij dat noemt hoor.

De derde link heb ik gebruikt om aan te geven dat rauw vlees besmet kan zijn met wormeieren en dat deze kunnen overleven in het lichaam ook bij de mens. (dat was ook de waarschuwing vroeger van mijn vader die altijd zei dat we geen rauw gehakt mochten eten) Ik heb geen vergelijking willen trekken tussen vers en brokken etende honden. En wat te doen met honden die beide eten. (zoals mijn honden :wink: )
De versvoer industrie laat deze onderzoeken niet uitvoeren omdat daar gewoon geen geld voor is. En ja bij mensen kunnen wormeneitjes overleven maar zoals ik al verschillende malen heb verteld is het een vasstaand feit dat honden die rauw vlees eten een zuurgraad van rond de PH 1 hebben en dat is verre van te vergelijken met een mens.
Honden kunnen een rottende vis naast de slootkant wegwerken zonder er ziek van te worden dat zie ik een mens ook nog niet doen. Een brokken etende hond heeft een PH waarde van rond de 5, ja daar zal een wormenei misschien meer kans hebben om te overleven. Zoals ik ook al eerder zei komen wormbesmettingen overigens niet alleen via de maag binnen maar ook via de neus en dan passeren ze de maag al helemaal niet maar dan is bij de versetende hond de darmflora zo optimaal dat het geen goede leefomgeving is voor de wormenlarve en ze in de meeste gevallen gewoon worden afgevoerd dat zijn toch allemaal dingen om eens bij stil te staan denk ik zo.

Pfff mijn boeken zijn allemaal keurig opgeruimd dat heb je met chronisch plaatsgebrek maar uit mijn hoofd gezegd dacht ik dat je bv in één van de boeken van Mogens Elliassen hier over iets kunt vinden en volgens mij gaat Donath ook nog in op de zuurgraad van de carnivoor.
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

zuurgraad van de maag bij brokken/blik etende hond is PH 5 dat is bijna PH neutraal daarin overleeft bijna alles net als in onze maag , maar het naagzuur van de carnivoor die een rauwe vlees voeding eet ligt rond de PH 1 en dat is heel zuur daarin overleeft dat dus niet.

Niet als je het hebt over het maagzuur op een lege maag en bij een gezonde volwassen carnivoor,dit wordt weerlegd door fidomodellen
TessVanT
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TessVanT »

Ester&Lara schreef:
zuurgraad van de maag bij brokken/blik etende hond is PH 5 dat is bijna PH neutraal daarin overleeft bijna alles net als in onze maag , maar het naagzuur van de carnivoor die een rauwe vlees voeding eet ligt rond de PH 1 en dat is heel zuur daarin overleeft dat dus niet.
fidomodellen
Fidomodellen? Bedoel je in vitro modellen?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

ja..en dat is een volwassen gezonde carnivoor :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Hihihi, ik zie het: sluitend bewijs! Een echte Fido! :mrgreen:

(sorry Ester, niet persoonlijk bedoeld hoor, ik moet alleen erg lachen om deze 'gezonde volwassen hond' :smile: )
Fahrah
Actief

ien schreef:
ja..en dat is een volwassen gezonde carnivoor :mrgreen:

Afbeelding
Was dus inderdaad in vitro. :wink: Maar daar is overigens niks mis mee hoor. Het lijkt voor een heleboel mensen misschien abstract maar een heleboel dingen zijn (gelukkig) vergelijkbaar met in vivo. Zoals ook duidelijk in deze studie is onderzocht.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sylvia*
Actief
Contacteer:

Maar ja als we de buikjes vullen dan gelden dus weer andere cijfers en volgens mij gaat het daar een beetje om wat de zuurgraad is om te verteren niet als de maag leeg is want dan is het zuur sowieso geconcentreerd.
Een rauw dieet werkt verzurend en brokjes nu eenmaal niet of je moet ze kopen met toevoegingen (anti blaasgruisbrokken)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”