Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teckel(karaktervraag)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mauyak

Teckel(karaktervraag)

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik heb een vraag over Teckels.Is het waar dat de meeste Teckels erg waaks/blafferig/kefferig zijn en dat dit maar moeilijk af te leren is?Wij zouden er graag een Teckeltje bij willen maar willen geen last met buren ect.omdat ons toekomstig hondje erg veel zou blaffen.Ik kan mijn vraag niet echt op internet beantwoord vinden.
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door aussie »

Van de teckelclub :
Teckels hebben de naam zeer schrander en eigenzinnig te zijn. Welnu, dat klopt!

Ze zijn slim en vindingrijk en zeer aanhankelijk jegens de baas. Ze zijn buitengewoon waaks en hebben een moedig en nieuwsgierig karakter. In tegenstelling tot veel andere hondenrassen zoeken teckels heel bewust oogcontact. Zij lezen als het ware wat er in hun mensen omgaat, waardoor een bijzondere binding ontstaat.
Teckels kunnen om hun zin door te drijven geweldig komedie spelen. Zij hebben een groot gevoel voor humor en stellen het op prijs de lachers op hun hand te hebben. Maar ze kunnen ook snel beledigd zijn en dan kan het lang duren vooraleer de baas weer in genade aangenomen wordt.

Van nature laat de teckel zich graag gelden en men moet er dus alert op zijn de baas te blijven. Geef een teckel een vinger en hij neemt de hele hand.

Daarom mag u geen slaafse gehoorzaamheid van dit ras verwachten, want de teckel zal tot zijn laatste levensdag blijven proberen het laatste woord te hebben. U kunt hem echter wel degelijk onder appèl krijgen, het duurt alleen iets langer en u zult wat meer geduld moeten hebben dan bij andere rassen het geval is.

Teckels zijn jachthonden met een dikwijls felle jachtpassie en dat is tevens de oorzaak van het eigenzinnige karaktertrekje dat in iedere teckel huist.

Al vele honderden jaren lang werden teckels gebruikt voor de jacht op vossen en dassen (vandaar de ietwat ouderwetse benaming Dashond)!
Hier te vinden : http://www.teckelclub.nl/ntcras.htm

De teckeltjes die ik ken zijn inderdaad allemaal keffertjes, maar met een goede opvoeding moet het enigsinds binnen de perken te houden zijn. Ook ken ik een teckeltje die haar gehoorzaamheidsdiploma's heeft gehaald, het kan dus heel goed :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

De teckels die ik ken zijn lang niet altijd blaffers eigenlijk. Beetje net zo erg als de meeste andere rassen.
Maar het is wél taak bij een teckel om heel, HEEL consequent te zijn want ze nemen snel een loopje met je en dat kan wel ontaarden in ongewenst gedrag.

De reden dat je veel vocale en/of irritante teckels ziet is denk ik omdat het een klein, "ouderwets" ras is wat populair is bij veel oudere mensen en bij mensen die denken dat een kleine hond automatisch een makkelijke hond is.

Maar een teckel is echt een groot ego in een klein jasje en een van die rassen die het juist niet goed doet bij mensen die niet om weten te gaan met het ras. Een paar keer waaks blaffen proberen te sussen met een vriendelijke aai en teckel weet precies hoe hij aandacht moet krijgen.

Ik ken teckels die gaan blaffen om aandacht, zielig gaan rillen, piepen, janken, noem maar op.
Maar ook een heleboel teckels die dat allemaal niet doen, die gehoorzaam zijn, los kunnen lopen en gewoonweg schatten van honden zijn.

Ik zou het zelf zo aandurven als ik jou was, mits je lekker actief met je teckel aan de slag gaat, consequent bent en veel blaffen gewoon niet tolereert.
Mauyak

amelie schreef:De teckels die ik ken zijn lang niet altijd blaffers eigenlijk. Beetje net zo erg als de meeste andere rassen.
Maar het is wél taak bij een teckel om heel, HEEL consequent te zijn want ze nemen snel een loopje met je en dat kan wel ontaarden in ongewenst gedrag.

De reden dat je veel vocale en/of irritante teckels ziet is denk ik omdat het een klein, "ouderwets" ras is wat populair is bij veel oudere mensen en bij mensen die denken dat een kleine hond automatisch een makkelijke hond is.

Maar een teckel is echt een groot ego in een klein jasje en een van die rassen die het juist niet goed doet bij mensen die niet om weten te gaan met het ras. Een paar keer waaks blaffen proberen te sussen met een vriendelijke aai en teckel weet precies hoe hij aandacht moet krijgen.

Ik ken teckels die gaan blaffen om aandacht, zielig gaan rillen, piepen, janken, noem maar op.
Maar ook een heleboel teckels die dat allemaal niet doen, die gehoorzaam zijn, los kunnen lopen en gewoonweg schatten van honden zijn.

Ik zou het zelf zo aandurven als ik jou was, mits je lekker actief met je teckel aan de slag gaat, consequent bent en veel blaffen gewoon niet tolereert.
Dat klinkt toch wel leuk zo.Dat ze stront eigenwijs zijn kan me niet zoveel schelen,want ik ben al bijna 20 jaar Husky's gewend :mrgreen: Maar ik zat een beetje met dat blaffen(want mijn Husky's waren altijd lekker stil).Ik ben niet erg streng maar Nee is wel Nee bij mij.Dus als je bij een Teckelpup dat vanaf dag 1 een beetje binnen de perken houd dan zou het moeten lukken?
amelie
Zeer actief

Mauyak schreef:Dat klinkt toch wel leuk zo.Dat ze stront eigenwijs zijn kan me niet zoveel schelen,want ik ben al bijna 20 jaar Husky's gewend :mrgreen: Maar ik zat een beetje met dat blaffen(want mijn Husky's waren altijd lekker stil).Ik ben niet erg streng maar Nee is wel Nee bij mij.Dus als je bij een Teckelpup dat vanaf dag 1 een beetje binnen de perken houd dan zou het moeten lukken?
Ja, lijkt me wel dat je het om het blaffen niet zou hoeven laten.
Maaaaaar, wellicht ter overvloede, ieder individu kan ineens een blaffer blijken. Het is echter geen wet dat alle teckels keffers zijn.
Ageeth
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Ageeth »

Mijn ene teckel blafte als een gek (een teefje) en mijn teckel reu deed ze bek niet open!
Het ligt er maar aan net als bij mensen: sommige praten andere niet.
Maar denk niet dat je een klein leuk lief makkelijk hondje neem!
Behandel de teckel als een grote volwaardige hond want anders krijg je problemen.
Ze mogen klein zijn in uiterlijk, maar daar blijft het dan ook wel bij!
Een zeer consequente opvoeding is noodzakelijk, en de hond wel hond laten.
Mauyak

Ik vind het helemaal niet erg dat als iemand aanbelt dat de hond dan aanslaat.Hij mag ook best tijdens het spelen zich even laten horen.Maar ik wil geen hondje dat naar iedere vlieg blaft en niet van ophouden weet.Daar zat ik dus een beetje mee.Maar goed Husky's hebben ook de naam wat betreft slecht luisteren en mijn 4 husky's hebben nooit voor problemen gezord,twee van hen hebben zelfs hun hele leven los kunnen lopen,dus dat zegt ook wel wat.
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Een kwestie van opvoeding en zelf duidelijk de baas zijn :ok: Ik weet nog een leuk tijgerkleurigreutje te zitten van bijna 6 weken :mrgreen:
Afbeelding
Mauyak

aussie schreef:Een kwestie van opvoeding en zelf duidelijk de baas zijn :ok: Ik weet nog een leuk tijgerkleurigreutje te zitten van bijna 6 weken :mrgreen:
Nee ik wil een rood Langharige teckel(standaard maat)en dan een teefje.En ik wil er ook eentje van een goede fokker MET stamboom en waarvan de ouders getest zijn op afwijkingen.
amelie
Zeer actief

Mauyak schreef:
aussie schreef:Een kwestie van opvoeding en zelf duidelijk de baas zijn :ok: Ik weet nog een leuk tijgerkleurigreutje te zitten van bijna 6 weken :mrgreen:
Nee ik wil een rood Langharige teckel(standaard maat)en dan een teefje.En ik wil er ook eentje van een goede fokker MET stamboom en waarvan de ouders getest zijn op afwijkingen.
Top!
Leuk ook dat je voor een standaard gaat, de meeste mensen kiezen voor een dwerg en bij voorkeur hoe kleiner hoe beter.
Maar standaards zijn zoooo leuk!

Ik wil nog erg graag een standaard zwart tijger gladhaar reu.
Maar ja, ook een corgi pembroke, een bullterrier, etc. :roll:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Van alle tekkels die ik ken is er maar één een keffertje. Maar die is echt niet opgevoed.

Mijn tekkel blaft bijna nooit. Alleen als we heeeeel erg spelen gaat ze grommen en diep blaffen om ons uit te dagen. Maar ze blaft nooit zomaar, heeft dat ook nooit gedaan.
De eerste paar jaar blafte ze wel als er iemand vlak langs de tuin liep die ze niet kende. En daar beloonden we haar dan uitgebreid voor :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid

amelie schreef:Leuk ook dat je voor een standaard gaat, de meeste mensen kiezen voor een dwerg en bij voorkeur hoe kleiner hoe beter.
Maar standaards zijn zoooo leuk!
Helemaal mee eens :ok:
Standaards schijnen ook minder last van hernia's te hebben. En ze zijn natuurlijk gewoon mooier :pffff:
Ik wil nog erg graag een standaard zwart tijger gladhaar reu.
Maar ja, ook een corgi pembroke, een bullterrier, etc. :roll:
Ook hier ben ik het helemaal mee eens.
Alleen hou ik niet van die getijgerde tekkels, doe mij maar een black and tan, of zo'n mooie rooie, en dan toch maar een teefje :ok:
hmmm, ik ben het er dus niet helemáál mee eens :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

En ik wil er ook eentje van een goede fokker MET stamboom en waarvan de ouders getest zijn op afwijkingen.
Dat is bij deze fokker ook hoor :ok: Maar ik zou zelf ook voor een rode gaan ALS ik een teckel zou willen, maar die wil ik niet :wink: Mij iets te klein :mrgreen:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Mijn Teckel is geen uitgesproken keffer, maar wel waaks. Als de bel gaat of er lopen woest verdachte figuren langs op straat (lees: mensen met een hond), dan blaft ze. En ze blaft ook bij opwinding (een gave stok, een geweeeeldige molshoop, eten klaarmaken, kat in de binnentuinen)... Je moet van tevoren heel goed bedenken in welke situaties je het wel hinderlijk vindt en in welke niet. En dan consequent trainen!
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Toen ik Mondriaan kreeg was hij al bijna 7 jaar. Hij blafte om het minste geringste en kon ook niet alleen zijn. De buren waren echt gek op me :wink: .
Ik kon hem dat niet meer afleren, daar was het natuurlijk te laat voor.
Nu heb ik Jagger, ruim 4 maanden oud. Als hij al eens blaft kijkt hij verbaasd om zich heen: Ben ik dat :denken: . Dus...... zoals velen al zeiden, het hoeft niet maar je moet bij een teckel in ieder opzicht idd heel consequent zijn, anders walst hij zo over je heen :mrgreen: .
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Een tekkel een keffer? :eek:
Ik hoorde een keer een tekkel bij de da blaffen (standaard ruwhaar :mrgreen: ) nou het leek wel een Mastino. :eek: :N:
Een hele luide zware blaf.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Een tekkel een keffer? :eek:
Ik hoorde een keer een tekkel bij de da blaffen (standaard ruwhaar :mrgreen: ) nou het leek wel een Mastino. :eek: :N:
Mensen denk hier ook altijd dat we een veel grotere hond hebben dan een dwergteckel!
En een standaard heeft helemaal een forse blaf.
Ari@ne

Nou, dan ben ik heel benieuwd wanneer ik dat te horen krijg :wink: .
Alhoewel :denken: :denken:
tekkel
Erelid

:mrgreen:

Mijn teefje heeft ook een bas: ze klinkt als een Rottweiler :smile:
Ari@ne

tekkel schreef:
:mrgreen:

Mijn teefje heeft ook een bas: ze klinkt als een Rottweiler :smile:
:idea: Teckelkoortje oprichten???
Aleida
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aleida »

Mijn dwergteckeltje ruwhaar blaft ook niet veel, alleen als ze de baas wil spelen over de Dalmaten.
Gelukkig laten die haar maar in de waan ...
Geen stad, geen land, geen enkele woning waar de Dalmaat niet heerst als koning!!
Mauyak

Gistermiddag op bezoek geweest bij een echtpaar met 3 Teckeltjes.Ze fokken heel af en toe een verantwoord nestje.Maar na tweeenhalf uur naar het geblaf/gekef geluisterd te hebben(man man wat hebben die beesten een energie en wat zijn ze fanatiek,als ze maar even wat hoorde dan roetsjjj erop af en wèèr blaffen)hebben we besloten dat wij waarschijnlijk niet de juiste eigenaren kunnen/zullen zijn voor een Teckel.Ik denk dat ik me op lange termijn vreselijk zou gaan ergeren aan hun gedrag.Beter dat ik het dan maar niet doe,dan achterar spijt te hebben.Want ik vind een hond is niet voor even maar voor het leven! :ok: (Maar een Teckelkoppie is nog steeds zeer aandoenlijk :J: )
amelie
Zeer actief

Ik denk niet dat dit typerend gedrag is voor een teckel, eerder voor een wat vrijgelaten groep, maar het is natuurlijk alleen maar beter om het zekere voor het onzekere te nemen en dan is dit een verstandige keus!

Heb je enig idee wat voor andere rassen in aanmerking zouden komen?
Mauyak

amelie schreef:
Heb je enig idee wat voor andere rassen in aanmerking zouden komen?
Nou dat zijn er niet zoveel.Ik ben jaren geleden als een blok gevallen voor het uiterlijk van de Langharige Teckel,en nu wilde ik eigenlijk mijn droom waar gaan maken en er eentje aanschaffen.Maar ik vond ze"live"eigenlijk minder leuk dan ik had gedacht.Na bijna 20 jaar Poolhonden te hebben gehad wilde ik een keer totaal wat anders,iets voor mezelf want de Husky's en het gebeuren er omheen waren meer de hobby van mijn man.Maar ik denk dat we toch maar weer voor een gezellige Husky gaan. :ok:
tekkel
Erelid

Mauyak schreef:Ik ben jaren geleden als een blok gevallen voor het uiterlijk van de Langharige Teckel,en nu wilde ik eigenlijk mijn droom waar gaan maken en er eentje aanschaffen.Maar ik vond ze"live"eigenlijk minder leuk dan ik had gedacht.
Ja, als je pech hebt krijg je zo'n fanatieke tekkel, maar dat hoeft zeker niet. Wel verstandig dat je zo uitgebreid 'veldonderzoek' hebt gedaan: nu weet je in elk geval zeker wat je níet wilt :ok:
Maar ik denk dat we toch maar weer voor een gezellige Husky gaan.
:denken:
Husky's zitten nog even te prominent in mijn kortetermijngeheugen...
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Ik ben 7 jaar geleden zo dom geweest om een takke-T in een dierenwinkel te kopen....

Qua gedrag en karakter heeft het op zich gelukkig wel goed uitgepakt.
Hij loopt altijd los, is wel waaks, maar afgeleerd om op de deurbel te blaffen... :mrgreen:
(Gelukkig maar, want anders zouden die anderen het ook gaan doen en vijf BLAFFERS in huis zouden mijn buren ook niet zo leuk vinden)

Echter wat mijn voorgangers zeggen, een tekkel is een groot ego in een klein jasje... Merk ik met de mijne ook wel.

Wat jij bij die fokker hebt gezien is zeer waarschijnlijk ook echt roedelgedrag en het feit dat die kleintjes ws net wakker waren en dus uitgerust.
Dat betekend; Spelen en druk zijn.

Dus hetgeen je gezien hebt is niet helemaal kenmerkend voor 1 tekkel thuis.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Ari@ne

Eukalipta schreef:Ik ben 7 jaar geleden zo dom geweest om een takke-T in een dierenwinkel te kopen....

Qua gedrag en karakter heeft het op zich gelukkig wel goed uitgepakt.
Hij loopt altijd los, is wel waaks, maar afgeleerd om op de deurbel te blaffen... :mrgreen:
(Gelukkig maar, want anders zouden die anderen het ook gaan doen en vijf BLAFFERS in huis zouden mijn buren ook niet zo leuk vinden)

Echter wat mijn voorgangers zeggen, een tekkel is een groot ego in een klein jasje... Merk ik met de mijne ook wel.

Wat jij bij die fokker hebt gezien is zeer waarschijnlijk ook echt roedelgedrag en het feit dat die kleintjes ws net wakker waren en dus uitgerust.
Dat betekend; Spelen en druk zijn.

Dus hetgeen je gezien hebt is niet helemaal kenmerkend voor 1 tekkel thuis.
Wat is een takke-T als ik vragen mag? :19:
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

die van ons blafte alleen als er iemand aanbelde , gewoon even aanslaan meer niet het was zeker geen keffer alleen is de blaf van de teckel oorverdovend luid.

en als hij iets hoorde piepen flipte hij helemaal uit, dan kon je hem echt niet meer terug , maar dat had denk ik iets met de jacht te maken dan kwam weer iets in hem boven , want hij was tot zijn 4de jaar gebruikt voor de vossenjacht in belgie.

in het bos konden we hem dus ook niet loslaten, als we hem in het dorp loslieten rende die in volle vaart naar huis.

en ze zijn ontzettend slim, tenminste die van ons was dat.

ik vind het karakter van de teckel geweldig , in de trimsalon mijn favo hond.

alleen jammer van de korte pootjes.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”