Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
histiocytoom? Update p.2, a.s. donderdag operatie
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
histiocytoom? Update p.2, a.s. donderdag operatie
Catootje heeft een bultje aan de onderkant van haar voorpoot. Vanochtend zijn we naar de dierenarts geweest. Het is of een histiocytoom of een ontsteking. Ze heeft nu voor 10 dagen antibiotica. Als het een ontsteking is zou het daarmee weg moeten gaan, zoniet, dan zou het een histiocytoom zijn en moet het operatief verwijderd worden.
Volgens de DA is een histiocytoom een goedaardig gezwel dat vooral bij jonge honden voorkomt, maar het moet wel weggehaald worden omdat het kan groeien. Ik heb net even op internet gezocht, maar daar staat dat het ook wel vanzelf kan verdwijnen.
Willen jullie in ieder geval voor Catootje duimen dat het een ontsteking is en dat het met de AB verdwijnt. Ik houd niet zo van operaties en narcoses :N:
Volgens de DA is een histiocytoom een goedaardig gezwel dat vooral bij jonge honden voorkomt, maar het moet wel weggehaald worden omdat het kan groeien. Ik heb net even op internet gezocht, maar daar staat dat het ook wel vanzelf kan verdwijnen.
Willen jullie in ieder geval voor Catootje duimen dat het een ontsteking is en dat het met de AB verdwijnt. Ik houd niet zo van operaties en narcoses :N:
Laatst gewijzigd door Belle op 02 jun 2006 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Reini
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
Dank je wel. Ik laat het zeker even weten.Reini schreef:Ik ga duimen voor jeLaat je even weten hoe het gaat over 10 dagen?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- Belle
- Zeer actief
Helemaal mee eens. Ik houd ook niet van bultjes. Maar ik ben al lang blij dat het (in ieder geval volgens de DA) goedaardig is.Stang schreef:He get, bultjes moesten verboden worden![]()
![]()
Tuurlijk duim ik hard mee dat het een ontstekinkje is![]()
![]()
-
miekmiek
- Belle
- Zeer actief
Dank je. Dat is zeker het overwegen waard, want als het niet perse nodig is, liever geen narcose natuurlijk.miekmiek schreef:Tommie had ook een histiocytoom en deze is vanzelf weggegaan. Wanneer Catootje er dus geen last van heeft, zou ik het zeker niet meteen operatief weg laten halen. Bij Tommie is het even wat gaan groeien, maar daarna was het echt zo weg. Wel even het overwegen waard dus.![]()
Sterkte ermee!
-
miekmiek
- Belle
- Zeer actief
Ben ik met je eens. Ik heb pas bij thuiskomst op internet gelezen dat het vanzelf kan verdwijnen, de dierenarts begon meteen over operatief verwijderen. Dus mocht het met de AB niet weggaan, dan wordt dit eerst nog uitvoerig besproken.Martijn schreef:Goedaardige groeiseltjes die er om bekend staan vanzelf te kunnen verdwijnen verdienen wat tijd vind ik.
Het kan toch later ook nog weggehaald worden als het gaat groeien?
Gewoon afwachten hoor. Als er tenminste geen onbenoemde gevaren op de loer liggen.
Zelf heb ik ook een goedaardige knobbel in mijn borst die volgens allerlei artsen beter weggesneden kon worden, maar niet kwaadaardig is en ook niet kan worden (fybro-adenoom). Hun enige argument was dat ik er last van zou gaan krijgen. Hij zit er al een jaar of 7 en ik heb nergens last van. Als ik last krijg kan het altijd nog weggesneden worden.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi Marjolein,
Heb je er een foto van of zou je die ervan kunnen maken? Bono heeft namelijk sinds kort ook een bultje tussen zijn tenen en dat is laatst open gegaan. Het was ook vrij snel weer dicht, maar hij likt er nog wel vaak aan. Ik wil dit soort dingen altijd eerst even aankijken, voordat ik naar de dierenarts ren, maar het klinkt wel erg als jouw verhaal (en als wat ik er nu van op Internet heb gelezen).
Heb je er een foto van of zou je die ervan kunnen maken? Bono heeft namelijk sinds kort ook een bultje tussen zijn tenen en dat is laatst open gegaan. Het was ook vrij snel weer dicht, maar hij likt er nog wel vaak aan. Ik wil dit soort dingen altijd eerst even aankijken, voordat ik naar de dierenarts ren, maar het klinkt wel erg als jouw verhaal (en als wat ik er nu van op Internet heb gelezen).
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Belle
- Zeer actief
Hoi Karen,
We staan nu net op het punt te gaan wandelen, dus de dames zijn een beetje ongeduldig. Maar ik zal vanavond even een foto maken.
We staan nu net op het punt te gaan wandelen, dus de dames zijn een beetje ongeduldig. Maar ik zal vanavond even een foto maken.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Graag, bedankt alvast.Belle schreef:Hoi Karen,
Wandelse!
Groetjes, Karen
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
- Belle
- Zeer actief
karen, hier een foto. Het is niet zo duidelijk, want het is een beetje lastig fotograferen zo'n donkere poot 's avonds. Het is trouwens pas sinds vandaag zo vurig rood (de dierenarts heeft een punctie genomen en dat bloedde ook nogal). Eerder was het gewoon roze, zoals dat stukje aan de bovenkant. Het is ongeveer een halve centimeter in doorsnee.

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt een beetje op het bultje wat Harrie had.
Dit is weggegaan met 14 dagen Antibiotica. Je zag het steeds kleiner worden. Was het niet weg gegaan moesten wij het wel snel laten opereren aangezien er weinig huid was om de operatie mooi ruim te doen (linkerteen). Een amputatie van de teen was dan misschien nodig geweest.
Dus dat is ook nog belangrijk.
Hieronder een plaatje van het bultje.

Dit is weggegaan met 14 dagen Antibiotica. Je zag het steeds kleiner worden. Was het niet weg gegaan moesten wij het wel snel laten opereren aangezien er weinig huid was om de operatie mooi ruim te doen (linkerteen). Een amputatie van de teen was dan misschien nodig geweest.

- Belle
- Zeer actief
O ja, daar leek het precies op voordat het zo vurig werd. Ik hoop maar dat het bij Catootje ook weggaat door de antibiotica.Femia schreef:Het lijkt een beetje op het bultje wat Harrie had.
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor de foto's! Ik vind het een beetje moeilijk vergelijken, omdat dat bultje bij Bono dus open is gegaan. Bij Bono zit het bultje meer tussen zijn tenen, half op een 'zwemvliesje'.
Groetjes, Karen
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het tussen de tenen zit zou ik niet te lang wachten om het aan de DA te laten zien. Dit omdat het op een plek zit waar het ook moeilijk ruim weg te halen is en er dan misschien een teenamputatie volgt.Scooby schreef:Bedankt voor de foto's! Ik vind het een beetje moeilijk vergelijken, omdat dat bultje bij Bono dus open is gegaan. Bij Bono zit het bultje meer tussen zijn tenen, half op een 'zwemvliesje'.
Je zou in ieder geval ook antibiotica kunnen voorstellen. In ieder geval heel goed opletten of het niet groter wordt.

- Belle
- Zeer actief
Annemiek, hoe lang heb jij dat bij Tommie aangekeken? De AB heeft dus niet geholpen en de bult is groter geworden. Ook bloedt het nu af en toe na de lange wandeling, hoewel het niet echt op de grond komt met lopen (heb al een schoentje voor Catootje besteld). Ik ben bang dat het toch operatief verwijderd zal moeten worden, maar als het bij Tommie ook eerst gegroeid is, kan ik het misschien nog even afwachten.miekmiek schreef:Tommie had ook een histiocytoom en deze is vanzelf weggegaan. Wanneer Catootje er dus geen last van heeft, zou ik het zeker niet meteen operatief weg laten halen. Bij Tommie is het even wat gaan groeien, maar daarna was het echt zo weg. Wel even het overwegen waard dus.![]()
Sterkte ermee!
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Melanie 74
- Belle
- Zeer actief
Dank je, zo is het inderdaad duidelijker. Nu ik de foto ook weer even zie, zie ik ook dat het echt wel groter is geworden. Het zal toch wel snijden gaan worden. Ze moeten binnenkort allemaal toch voor de inentingen, dus dan moet ik maar even met de DA overleggen. Bah, ik zie vooral tegen de narcose op.Melanie 74 schreef:Ik hoop voor je (en Catootje) dat het wel vanzelf weggaat.
Ik ben zo vrij geweest de foto wat op te lichten
-
Melanie 74
-
Reini
- Zeer actief
-
Yuno
- Vaste gebruiker
Bij Dano is ook van de ene op de andere dag een bult onder zijn kin ontstaan. Hiermee zijn we de volgende dag meteen mee naar de dokter gegaan en deze vertelde dat het een histiocytoom was. De arts vertelde dat de huid extra cellen aanmaakt door een prikkel van buitenaf. Het is onduidelijk wat de prikkel geweest is, maar dit kon bijvoorbeeld een insectenbeet zijn.
In eerste instantie heeft ze een injectie tussen de huid en het gezwel gegeven waardoor de huid geremd zou worden in het aanmaken van cellen. Daarbij hebben we een zalf meegekregen en die drie tot vier maal daags smeren.
Toen we na twee weken terug kwamen, was het wel iets verbeterd, maar nog niet voldoende. Ze heeft antibiotica meegegeven om de eventuele bacteriën te bestrijden en adviseerde om met talkpoeder van Unicura de bult te laten uitdrogen. Na twee weken moesten we weer terug komen om te zien hoe het ging. De eerste week leek het beter te gaan, maar toch niet zo dat de bult echt weg leek te gaan..
Inmiddels had ik ook bij onze holistisch arts navraag gedaan en hij adviseerde Vitamine C te geven om de afweer in het lichaam te verhogen en daarbij de bult een aantal keer per dag in te smeren met Lapacho zalf (een natuurlijk antibacteriële zalf).
En het resultaat is verbluffend. Of het nou de zalf of de vitamine C is, maar het restant van de bult verdween als sneeuw voor de zon.
In het eerste gesprek gaf de dierenarts wel aan dat de bultjes vaak weggesneden worden omdat ze vaak op benen en voeten voorkomen. Daar kan de hond makkelijk bij en bijt het tot bloedens toe open. Omdat het bij Dano onder zijn kin zat en er dus zelf niet bij kon, hebben we het aangekeken en was het bij het tweede bezoek dermate verbeterd dat wegsnijden niet direct een optie was.
Bij Dano zijn we nu ruim negen weken verder en er zijn op zijn kin wel meerdere bultjes ontstaan. Deze hebben we echter ook met de zalf behandeld en het gaat nu erg goed. Gisteren zijn we nog even terug geweest naar de holistisch arts en hij vertelde dat Dano de vitamine C nog nodig heeft en om het laatste stapje naar volledige genezing ook te maken krijgt hij er dagelijks één capsule zink bij.
Het is dus vooral een kwestie van tijd en vertrouwen. Het is alleen wel moeilijk als je vanuit de dierenarts geadviseerd wordt om het weg te laten snijden. Ik heb ook op het punt gestaan om het dan toch maar weg te laten snijden, maar juist dan leek het wel weer beter te gaan. Wat ik vooral wil zeggen dat je niet klakkeloos adviezen van een dierenarts moet opvolgen, want er zijn dus ook andere mogelijkheden.
Heel veel succes.
In eerste instantie heeft ze een injectie tussen de huid en het gezwel gegeven waardoor de huid geremd zou worden in het aanmaken van cellen. Daarbij hebben we een zalf meegekregen en die drie tot vier maal daags smeren.
Toen we na twee weken terug kwamen, was het wel iets verbeterd, maar nog niet voldoende. Ze heeft antibiotica meegegeven om de eventuele bacteriën te bestrijden en adviseerde om met talkpoeder van Unicura de bult te laten uitdrogen. Na twee weken moesten we weer terug komen om te zien hoe het ging. De eerste week leek het beter te gaan, maar toch niet zo dat de bult echt weg leek te gaan..
Inmiddels had ik ook bij onze holistisch arts navraag gedaan en hij adviseerde Vitamine C te geven om de afweer in het lichaam te verhogen en daarbij de bult een aantal keer per dag in te smeren met Lapacho zalf (een natuurlijk antibacteriële zalf).
En het resultaat is verbluffend. Of het nou de zalf of de vitamine C is, maar het restant van de bult verdween als sneeuw voor de zon.
In het eerste gesprek gaf de dierenarts wel aan dat de bultjes vaak weggesneden worden omdat ze vaak op benen en voeten voorkomen. Daar kan de hond makkelijk bij en bijt het tot bloedens toe open. Omdat het bij Dano onder zijn kin zat en er dus zelf niet bij kon, hebben we het aangekeken en was het bij het tweede bezoek dermate verbeterd dat wegsnijden niet direct een optie was.
Bij Dano zijn we nu ruim negen weken verder en er zijn op zijn kin wel meerdere bultjes ontstaan. Deze hebben we echter ook met de zalf behandeld en het gaat nu erg goed. Gisteren zijn we nog even terug geweest naar de holistisch arts en hij vertelde dat Dano de vitamine C nog nodig heeft en om het laatste stapje naar volledige genezing ook te maken krijgt hij er dagelijks één capsule zink bij.
Het is dus vooral een kwestie van tijd en vertrouwen. Het is alleen wel moeilijk als je vanuit de dierenarts geadviseerd wordt om het weg te laten snijden. Ik heb ook op het punt gestaan om het dan toch maar weg te laten snijden, maar juist dan leek het wel weer beter te gaan. Wat ik vooral wil zeggen dat je niet klakkeloos adviezen van een dierenarts moet opvolgen, want er zijn dus ook andere mogelijkheden.
Heel veel succes.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
- Belle
- Zeer actief
Lilian, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het lijkt me in ieder geval de moeite van het proberen waard. Hoeveel vit. C moest je geven? En hoe zou ik aan die zalf kunnen komen? Catootje likt er niet aan, maar met het lopen gaat het wel open. Ik heb vandaag een schoentje voor haar gekocht, kijken of het daar beter mee gaat. Als er een kans is dat ik een operatie kan vermijden (en daarmee een narcose), dan wil ik het graag proberen.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marjolein,
Ik ken een dog die een nare 'wond' op zijn teen had wat maar niet dicht ging. Na ruim een jaar dokteren en meerdere malen opereren, hebben ze acupunctuur geprobeerd en dat heeft deze dog erg goed geholpen! Misschien is het ook een idee voor Catootje?
Ik ken een dog die een nare 'wond' op zijn teen had wat maar niet dicht ging. Na ruim een jaar dokteren en meerdere malen opereren, hebben ze acupunctuur geprobeerd en dat heeft deze dog erg goed geholpen! Misschien is het ook een idee voor Catootje?
Groetjes, Karen
-
Yuno
- Vaste gebruiker
Ik geef Vitamine C-1000 van Bonusan (€ 19,00 per pot van 100 tabletten). Geadviseerd werd om de eerste week drie maal daags één capsule te geven. Dit vervolgens de tweede week af te bouwen tot twee maal daags één capsule en dit vervolgens afbouwen tot een maal daags één capsule. Dit is op basis van een hond van 10 kg.Belle schreef:Lilian, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het lijkt me in ieder geval de moeite van het proberen waard. Hoeveel vit. C moest je geven? En hoe zou ik aan die zalf kunnen komen? Catootje likt er niet aan, maar met het lopen gaat het wel open. Ik heb vandaag een schoentje voor haar gekocht, kijken of het daar beter mee gaat. Als er een kans is dat ik een operatie kan vermijden (en daarmee een narcose), dan wil ik het graag proberen.
De arts heeft er wel bij gezegd dat hij waarschijnlijk wel dunne ontlasting zou krijgen en dat ik even moest kijken op welke hoeveelheid dit wel goed ging. Bij Dano bleek drie maal daags één capsule erg veel, dus we hebben hem meteen op een maal daags één capsule gezet. Op dit moment krijgt hij nog een halve capsule per dag.
De zalf is Lapacho Tribebuia spp. Crème van Natiris (ongeveer € 20,00 per pot van 50 ml) en schijnt alleen te krijgen te zijn bij de echte therapeuten. Je zou anders eens moeten informeren bij een natuurgenezer bij jou in de buurt. Mocht het niet lukken wil ik wel vragen of mijn arts nog een potje heeft en je deze opsturen.
De zink die hij er sinds woensdag bij krijgt is Zinkorotaat van Bonusan. Hiervan moet hij één capsule per dag verdeelt over twee maaltijden. De capsule kun je namelijk uit elkaar trekken en de poeder dan zo verdelen.
Een schoentje lijkt me niet onverstandig, want als het met lopen opengaat kunnen bacteriën ook de boel infecteren. Dit was waarom ik in eerste instantie AB had meegekregen van mijn dierenarts.
Ik wil je veel succes wensen en als je vragen hebt hoor ik het wel.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*