Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scalibor

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Mark-Tinny
Actief
Mijn ras(sen): Labrador en een kruising
Aantal honden: 2

Scalibor

Ongelezen bericht door Mark-Tinny »

Na wat twijfelen toch maar onder algemeen gezet;

Vorig jaar na onze reis naar Frankrijk en Spanje met een zieke hond terug thuisgekomen.
Hij bleek daar kennis gemaakt te hebben met de plaatselijke insekten, oa de zandvliegjes.
Het heeft veel geduld, tijd en geld gekost om meneer hier terug in orde te krijgen.
Op een nukkige ooronsteking na is dat ook gelukt.
Omdat de dierenarts niet echt bekend is met die ziektes, heb veel moeten opzoeken via het net en heb zo ook die ziekteverschijnselen gevonden.
Omdat ik binnen 2 maanden opnieuw op verlof naar Spanje vertrek en ik geen herhaling wil van vorig jaar heb ik een protectorband van Scalibor aangeschaft, deze heb ik moeten kopen/bestellen in Nederland want hier in België is die niet te verkrijgen.
Deze band beschermd de de hond tegen teken, zandvliegen en de hartwormug.
Nu is mijn vraag of die band je hond tegen de vlooien beschermd, op de website waar ik hem gekocht heb staat van wel maar op de bijsluiter vind ik daar niets van terug.
Als je hond deze band draagd mag je geen andere middeltjes gebruiken op je hond.
Hoop dat er iemand een antwoord heeft op mijn vraag.
Mark, Tinny
-sanne
Actief

Ongelezen bericht door -sanne »

Weet je het zeker tegen de hartworm mug want de scalibor die ik ken is tegen teken en zandvliegen. Misschien is het nieuw ik werk al ff niet meer in een praktijk :mrgreen:
Het zal vast iets tegen vlooien helpen maar niet genoeg als het niet vermeld staat op de bijsluiter. Het is dus ook niet verstandig om het als anti vlooien middel te gebruiken want het is niet werkzaam.
Neem ff contact op met de dierenarts waar je 'm gekocht hebt want volgens mij mag je er frontline bij gebruiken maar dat weet ik niet meer zeker.
Succes
Groetjes

Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

De scalibor band beschermd je hond inderdaad tegen teken, zandvliegen en de hartwormmug.
Voorheen werd de bescherming tegen de hartwormmug nooit vermeld, maar blijkbaar is gebleken dat de bescherming ook daarvoor is.
De band beschermd je hond niet tegen vlooien en mag gecombineerd worden met ontvlooiingsmiddelen die geen organofosfaten bevatten (staat vermeld in de bijsluiter).
Wat je kunt overwegen is om naast de scalibor band stronghold pipetjes toe te dienen. Stronghold kan goed samen met de scalibor en stronghold werkt wel tegen vlooien. Daarnaast dood stronghold de larfjes van de hartworm. Mocht je hond toch gestoken worden door een hartwormmug (er zijn immers vele soorten muggen die besmet kunnen zijn met hartworm en de bescherming van de scalibor is voor zover ik begreep maar tegen een van deze soorten (wel de meest voorkomende) en bovendien is de bescherming nooit 100%) die besmet is met de hartworm dan worden die larfjes gelijk gedood. Zo weet je dus zeker dat je hond ook beschermd is tegen hartworm (wat je hond dus ook kan oplopen in Spanje).
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik gebruik ook de scalibor band en stronghold, voor we naar het zuiden vertrekken. Tot dusver zijn mijn honden altijd gezond teruggekomen.
Hoewel het er niet bij staat in de bijsluiter van de tekenband, heeft mijn hond nooit vlooien met deze band om. Het zal dus waarschijnlijk ook daartegen helpen. (tenzij mijn hond gewoon niet lekker smaakt voor vlooien :smile: )
De laatste keer kreeg ik van de DA geen stronghold meer maar "advocate". Dat schijnt een nieuwer middel met nog betere werking te zijn. Toepassing is hetzelfde.
Denk je er aan dat de scalibor band pas na twee weken dragen volledig werkt? Bovendien, als je hond een "lekker geurtje"heeft opgedaan en je wast hem met hondenshampoo (kan soms niet anders :mrgreen: ), dan duurt het weer even tot de band weer volledige bescherming biedt. Wel de hond blijven controleren dus.
Nettie
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik gebruik ook de scalibor band en stronghold, voor we naar het zuiden vertrekken. Tot dusver zijn mijn honden altijd gezond teruggekomen.
Hoewel het er niet bij staat in de bijsluiter van de tekenband, heeft mijn hond nooit vlooien met deze band om. Het zal dus waarschijnlijk ook daartegen helpen. (tenzij mijn hond gewoon niet lekker smaakt voor vlooien :smile: )
De laatste keer kreeg ik van de DA geen stronghold meer maar "advocate". Dat schijnt een nieuwer middel met nog betere werking te zijn. Toepassing is hetzelfde.
Denk je er aan dat de scalibor band pas na twee weken dragen volledig werkt? Bovendien, als je hond een "lekker geurtje"heeft opgedaan en je wast hem met hondenshampoo (kan soms niet anders :mrgreen: ), dan duurt het weer even tot de band weer volledige bescherming biedt. Wel de hond blijven controleren dus.
Nettie
Kan toeval zijn dat je hond dan geen vlooien heeft met de scalibor. Het is in ieder geval niet geregistreerd tegen vlooien en als het echt zou werken zouden ze dat ook wel laten noteren lijkt mij zo :19:
Maar als je ook Stronghold gebruikt dan blijven de vlooien daar sowieso al door weg, want Stronghold werkt wel tegen vlooien :wink:
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ondanks gebruik van scalibor en strongholt heeft onze Joep 2 jaar geleden babesiose gehad. :19:

Als je de scaliborband gebruikt en je moet je hond onverhoeds douchen moet je hem eigenlijk met scaliborshampoo wassen, anders duurt het weer terug 2 weken eer dat de band werkzaam is.

Onze lance had verleden jaar ook een scaliborband maar die moesten we helaas na een week af doen, hij was er allergisch voor
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door aussie »

Al die enge ziektes is voor mij al een rede om niet met mijn honden naar Spanje en Frankrijk te gaan. Waar gaan dit jaar naar exotisch... Lunteren :smile: Nog een tip, vergeet de vossenlintworm niet ! De dag voor vertrek weer terug naar Nederland de hond ontwormen met drontal, zodat hij zijn laatste eventueel besmette drol in Frankrijk achterlaat :jump:

Groetjes, karin.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:ondanks gebruik van scalibor en strongholt heeft onze Joep 2 jaar geleden babesiose gehad. :19:

Als je de scaliborband gebruikt en je moet je hond onverhoeds douchen moet je hem eigenlijk met scaliborshampoo wassen, anders duurt het weer terug 2 weken eer dat de band werkzaam is.

Onze lance had verleden jaar ook een scaliborband maar die moesten we helaas na een week af doen, hij was er allergisch voor
Dat kan aangezien geen enkel middel, ook scalibor niet, 100% bescherming geeft tegen teken. Overigens worden er tegenwoordig ook met babesiose besmette teken in Nederland gevonden (niet alleen importgevallen) dus het is ook in Nederland op te lopen. Ik zou sowieso je hond elke dag op teken blijven controleren.
Mijn vorige hond kon eerst goed tegen de scalibor is gaf op een gegeven moment ook een allergische reactie. Toen stond er nog niks over in de bijsluiter en de dierenarts had er ook nog nooit van gehoord maar nu staat het ook in de bijsluiter vermeld. Het had best gekunt dat hij nog wat te heftig was en als we hem 2 dagen later weer om hadden gedaan dat het wel goed was gegaan maarja dat wisten we toen niet.
Afbeelding
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Ik ga elk jaar een aantal maal naar Zuid-Frankrijk (schoonvader woont daar) in een rijk bebost gebied. Teken in overvloed daar. Ik gebruik altijd scalibor shampoo. Dit is ongeveer twee weken werkzaam. Voor de vlooien gebruik ik stronghold pipetjes. Onze hond is tot nu toe nog vlo- en tekenvrij terug gekomen. De desbetreffende shampoo blijft ook werkzaam als de hond ook wel eens zwemt.
Mark-Tinny
Actief
Mijn ras(sen): Labrador en een kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mark-Tinny »

Allemaal bedankt voor de informatie :ok:
Het middel Stronghold kun je dat ook in België krijgen of alleen op de Nederlandse mark.
Nu meneer zijn oren morgen nog ééns laten nakijken en we kunnen gerust op verlof vertrekken.
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:Ik gebruik ook de scalibor band en stronghold, voor we naar het zuiden vertrekken. Tot dusver zijn mijn honden altijd gezond teruggekomen.
Nettie
Kan toeval zijn dat je hond dan geen vlooien heeft met de scalibor. Het is in ieder geval niet geregistreerd tegen vlooien en als het echt zou werken zouden ze dat ook wel laten noteren lijkt mij zo :19:
Maar als je ook Stronghold gebruikt dan blijven de vlooien daar sowieso al door weg, want Stronghold werkt wel tegen vlooien :wink:
Snap ik, ik was niet duidelijk.
Stronghold zou je elke maand moeten aanbrengen en dat doe ik niet.
Ik gebruik dat alleen als ik met de hond naar het buitenland ga.
(advies van mijn DA een paar dagen voor vertrek en na 4 weken nog een keer)
Verder gebruik ik een "gewoon"ontwormingsmiddel.
Nettie
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Snap ik, ik was niet duidelijk.
Nettie
Okay, zo doe ik het inderdaad ook. Stronghold voor en na de vakantie en verder eventueel een ander ontwormmiddel.
Maar gebruik je dan ook geen ander vlooienmiddel, want in de niet stronghold periode gebruik ik verder Frontline tegen de vlooien. Maar ik moet zeggen dat ik ook weleens wat laat was daarmee maar geen vlooien maar loop toch liever geen risico :wink:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Mark-Tinny schreef:Allemaal bedankt voor de informatie :ok:
Het middel Stronghold kun je dat ook in België krijgen of alleen op de Nederlandse mark.
Nu meneer zijn oren morgen nog ééns laten nakijken en we kunnen gerust op verlof vertrekken.
Stronghold is voor zover ik weet ook in België verkrijgbaar maar 100% zeker weet ik het niet :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef: Snap ik, ik was niet duidelijk.
Nettie
Okay, zo doe ik het inderdaad ook. Stronghold voor en na de vakantie en verder eventueel een ander ontwormmiddel.
Maar gebruik je dan ook geen ander vlooienmiddel, want in de niet stronghold periode gebruik ik verder Frontline tegen de vlooien. Maar ik moet zeggen dat ik ook weleens wat laat was daarmee maar geen vlooien maar loop toch liever geen risico :wink:
Nee ik gebruik verder niets tegen vlooien.
Nettie
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”