Ik probeer hiermee het verschil te schetsen tussen mijn manier van omgaan met een hond, en dat van mijn buren. Ik wil er dingen mee doen, meenemen, trainen, behendigheid, spelen, wandelen, enzovoort. Mijn buren hebben echte boerderijhonden. Het scharrelt wat over het erf, en dat is het zo'n beetje. Daar is niets mis mee, alleen anders dan ik dat wil.
Maar nu mijn dilemma.
Mijn buurman is overleden, en hij had een hond. Op dit moment hangt de hond nog rond bij de boerderij, een andere buur die hem regelmatig hielp, laat de hond 's morgens uit de stal, en doet hem er 's avonds weer in. De hond loopt nu dus een beetje in zijn uppie rond te banjeren. Voorlopig kan dat wel, maar niet voor altijd. Ooit zal de boerderij verkocht worden, en de vraag is: Wat te doen met Fannie? In het ideale geval, wordt de boerderij verkocht aan iemand die haar "erbij" neemt. Maar als dat niet zo is...
Het is een wat ouder stabijtje, sociaal, gewend aan andere dieren, verknocht aan haar baas. Niet erfvast, maar ze heeft wel geleerd dat ze niet "over de weg" mag komen. Ze komt regelmatig even bij ons buurten, wij wonen namelijk naar achteren, en daar mag ze wel komen.
Nu is er al iemand die aangeboden heeft om Fannie in huis te nemen, maar die woont in een straat. Fannie moet dan aan een riem uitgelaten worden. Ze heeft zeker vijf jaar of langer geen riem meer omgehad. Ze is altijd gewend min of meer haar eigen gang te gaan en haar eigen omgeving af te struinen. Ik vraag me af, of ze daar wel aan kan wennen.
We denken er een beetje over om haar bij ons te nemen. Maar ze is dus absoluut niet het soort hond dat we zoeken. Dan wordt het echt een hond, die af en toe bij ons rondhangt, en de meeste tijd, toch over haar "eigen" land scharrelt. Voor haar is het misschien het beste. Maar toch...
We zijn regelmatig een dag weg, ze is niet aan autorijden gewend, dus meenemen kan ik wel vergeten. Maar ik weet niet hoeveel ze nu nog kan leren, ze is niet de jongste meer, ik schat haar zo ongeveer 10 jaar oud.
Ik weet dus niet zo goed wat ik zal doen. Vandaar dat ik hier jullie mening vraag. Wat zouden jullie doen? En is er iemand die een oudere ex-boerderijhond heeft?