Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 teek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

1 teek

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka heeft een teek. :eek:
Je moet niet denken dat ik erin geslaagd ben om die te verwijderen.
Met ze'n tweeën, ik houd Luka vast, manlief heeft het pincet klaar.
Ze zit vlak boven zijn oog.
Telkens het pincet er net aan is, klopt ie zen kop omhoog.
Dat word dus dierenarts morgen, moet er toch net zijn, Spike zijn nagels moeten geknipt.
Is niet dat ik er bang voor heb hoor, maar ze zit op een vervelende plaats.
Want doen jullie, gaan jullie naar de DA dan ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee :mrgreen:
Ik heb een tekentang (maar met pincet moet ook kunnen).
Gewoon zijn kop stevig vasthouden zodat hij niet kan wegtrekken, dan de pincet zo diep mogelijk in de huid van Luka zetten (dus zo laag mogelijk bij de teek), even draaien (!!!) en eruit halen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Dat is inderdaad een rotplek, maar ik pak ze altijd met mijn vingers en dan lukt het beter. Ik ga er niet voor naar de dierenarts, dan kan ik er net zo goed blijven wonen :mrgreen: Hier haal ik er als ik in het 'verkeerde' bos gelopen heb wel twintig van ze af, maar meestal al voordat ze zich vast kunnen bijten. Oefening baart kunst :roll:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Stang schreef:Nee :mrgreen:
Gewoon zijn kop stevig vasthouden zodat hij niet kan wegtrekken, dan de pincet zo diep mogelijk in de huid van Luka zetten (dus zo laag mogelijk bij de teek), even draaien (!!!) en eruit halen.
Ik krijg zijn kop gewoon niet stil. :roll:
Tjonge heeft die kleine pruts kracht in zijn kop.
Het is trouwens de eerste keer, wil wel efffe zien hoe de DA die verwijdert.
Ja, we zijn hier echt wel helden hoor :mrgreen:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mama Sanneke schreef:
Dan houdt je man zijn kop toch vast en verwijder jij de teek?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat is ook handig. En dit is de eerste keer dat hij een teek heeft?! Ik kom ook maar in België wonen dan :ok:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Stang schreef:
Mama Sanneke schreef:
Dan houdt je man zijn kop toch vast en verwijder jij de teek?
Het lukt niet, hij verzet zich met alle macht die hij heeft.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Sennaruby schreef:Ja, dat is ook handig. En dit is de eerste keer dat hij een teek heeft?! Ik kom ook maar in België wonen dan :ok:
Hij heeft nog nooit een teek gehad, het is de eerste,
zit tussen een beetje krul net boven zijn oog.

Iemand zei me dat die dingen er van zelf afvallen, klopt dat ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ja hoor, teken vallen er vanzelf af na een paar dagen als ze zich hebben volgezogen. Pas wel op dat ie niet in je huis er ongemerkt afvalt, anders heb je je huis vol larfjes. Als het niet lukt, laat dan maar zitten, want hoe meer je in het beest knijpt, des te groter de kans dat hij zijn maaginhoud uitspuugt. Maar met een tekentangetje en een rustige hond (dus niet te krampachtig vasthouden) zou het toch moeten lukken. Leid hem desnoods af met wat lekkers (de hond he.... :mrgreen: ). Vergeet echter niet te draaien hoor!! Dat is de methode om ze los te krijgen. Niet trekken aan de teek maar draaien.
Succes!
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

En als je man (is sterker)nu eens over de rug van Luka gaat staan (net zoals je op een fiets zit) en dan zijn kop goed in de klem houdt? Duimen boven op de snuit en de rest van je vingers er onder?
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

kan je hem echt niet even met je vingers/nagels eruit draaien? :denken:
Marion.

Re: 1 teek

Ongelezen bericht door Marion. »

Mama Sanneke schreef:Is niet dat ik er bang voor heb hoor, maar ze zit op een vervelende plaats.
Ik denk er niet aan. Dan moet ik dagelijks 20x naar de DA gaan. Ik heb wel wat beters te doen, en de DA ook denk ik.
Alle teken krijg ik weg. Hoe vervelend ze ook zitten. Ik denk wel dat je er een beetje bang voor hebt hoor, maar dat is logisch als je het voor het eerst ziet :wink:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Als je met die tekentang naar die teek toegaat, zorg je dan ook dat het niet net lijkt of je die tang in Luka zijn oog steekt? Je kan het beste je vrije hand voor zijn oog houden en van bovenaf die tang naar die plek brengen. Als ik een tang op mijn oog zie afkomen trek ik nl ook mijn kop weg.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Marion. schreef:
Mama Sanneke schreef:Is niet dat ik er bang voor heb hoor, maar ze zit op een vervelende plaats.
Ik denk er niet aan. Dan moet ik dagelijks 20x naar de DA gaan. Ik heb wel wat beters te doen, en de DA ook denk ik.
Alle teken krijg ik weg. Hoe vervelend ze ook zitten. Ik denk wel dat je er een beetje bang voor hebt hoor, maar dat is logisch als je het voor het eerst ziet :wink:
Ben helemaal niet bang van die teek :pffff: ,
alleen dat ik zijn oog zou kwetsen.
Ik heb hier kinderen met een hoofd vol luizen gehad, vieze wonden moeten verzorgen, daar heb ik echt geen schrik van.
Het zit gewoon op een moeilijke plek.
Maar ik wil het morgen wel nog es proberen.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marion.

Mama Sanneke schreef:Ben helemaal niet bang van die teek :pffff: ,
alleen dat ik zijn oog zou kwetsen.
Ik heb hier kinderen met een hoofd vol luizen gehad, vieze wonden moeten verzorgen, daar heb ik echt geen schrik van.
Het zit gewoon op een moeilijke plek.
Maar ik wil het morgen wel nog es proberen.
Niet zeuren. Je vent houdt Luka's kop vast tussen zijn benen, en jij draait die teek eruit. En klaar is Klara :19:

Maar goed, van mij mag je morgen ook naar de DA hoor. Voordat daar weer rare reacties op komen :19:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Hand stevig over zijn snuit, andere hand om zijn nek, en dan die teek eruit draaien. En anders laten zitten, valt er vanzelf wel af hoor, alleen oppassen dat je er daarna niet op gaat staan :eek:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Sanneke,

Nee, voor een teek zou ik nou werkelijk niet naar de dierenarts gaan.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Sandro schreef:Hand stevig over zijn snuit, andere hand om zijn nek, en dan die teek eruit draaien. En anders laten zitten, valt er vanzelf wel af hoor, alleen oppassen dat je er daarna niet op gaat staan :eek:
oh bah, dat geeft me een vieze prut, zo'n platte teek :N:
Niet naar de da hoor Sanneke, die steekt lachend dan weer zoveel euro's in zijn zak, en Luka zal heus wel eens vaker een teek oplopen. Kira heeft ook vaak teken bij haar ogen, ik verveel haar net zolang totdat ik de teek heb.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Gewoon nog een keer proberen Sanneke.
Luka is maar een kleine donderstraal dus die moet toch door je man in toom te houden zijn :mrgreen:
sammylover

wit bultje

Ongelezen bericht door sammylover »

Ik ontdekte gister een wit bultje op de huid van mn hond, is dit n teek? want k weet niet hoe dat eruit ziet en t lijkt n gewoon bultje. k ben wel n btje ongerust.

groetjes Nicky
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

is er geen trimsalon in de buurt?? die kunnen dan meteen de teek verwijderen en z'n nagels knippen. weer een dierenarts consult gespaart. In de trimsalon komen we regelmatig teken tegen, dus we hebben er wel handigheid om die krengen eruit te halen. om dan gelijk zoveel geld achter te laten bij de dierenarts. nee zou ik niet doen.

succes met de teken stress

groetjes kim
kim bloemen
Actief
Contacteer:

sammylover: een teek ziet er zo uit.......
[/img]http://www.ehbo-team.nl/logo/teek.jpg[img]

Als het bultje dus een beetje hierop lijkt
[/img]http://www.4dogsenzo.com/pension/teek.jpg[img]

Dit is wel een foto van een volgezogen teek, maar oke, zo iets ongeveer.

dan zou het dus een teek kunnen zijn. teken kunnen alle kleuren van de regenboog hebben. volgens mij zijn de meeste beige tot donker bruin.

Ik hoop dat de plaatjes te zien zijn. niet dus.... euhmm ja hoe doe ik dat?? deze plaatjes laten zien??

groetjes kim

[/img]
kim bloemen
Actief
Contacteer:

euhmm hoe heb je dat nu gedaan??/ dat die foto's wel zichtbaar zijn???
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Lindsey schreef:Ja hoor, teken vallen er vanzelf af na een paar dagen als ze zich hebben volgezogen. Pas wel op dat ie niet in je huis er ongemerkt afvalt, anders heb je je huis vol larfjes. Als het niet lukt, laat dan maar zitten, want hoe meer je in het beest knijpt, des te groter de kans dat hij zijn maaginhoud uitspuugt. Maar met een tekentangetje en een rustige hond (dus niet te krampachtig vasthouden) zou het toch moeten lukken. Leid hem desnoods af met wat lekkers (de hond he.... :mrgreen: ). Vergeet echter niet te draaien hoor!! Dat is de methode om ze los te krijgen. Niet trekken aan de teek maar draaien.
Succes!
:eek:
Is het echt zo dat als een teek in huis valt dat er larven komen? Ik vondt een paar dagen geleden bij ons thuis een teek op de grond die zich volgezogen had :roll:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

http://www.teekcare.nl/teken.htm#voortplanting

En nog iets gekopieerd:

Levenswijze
De uit het ei gekomen larven kruipen omhoog in kleine struikjes en laten zich bij gelegenheid op de vacht van een warmbloedig dier vallen. Hierdoor kunt U ze vooral op de kop en flanken van uw huisdier vinden. Hoe deze parasieten "weten" dat er een slachtoffer/gastheer of -vrouw langskomt is nog onbekend.

Na het "eten" van bloed laten de teken los en vallen op de grond. Ze gaan dan verder naar een volgend stadium naar een soort verpopping en de cyclus herhaald zich. Deze levenscyclus kan, afhankelijk van de omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid, beschikbare gastheren of -vrouwen) wel enkele jaren duren. In de volwassen stadia leggen ze veel eieren en daarna begint de cyclus weer opnieuw. De gebruikte tussengastheren kunnen steeds verschillend zijn, als het maar een warmbloedig dier is (men
Bij het bloed zuigen zal de teek van te voren wat speeksel naar binnen spugen om het bloed niet ter plekke te laten stollen. Tijdens dat spugen, kunnen de in de teek aanwezige ziekte kiemen bij de gastheer naar binnen gebracht worden.
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Gatver, wat zijn het toch ook vreselijk vieze, enge rotbeesten :N: :evil:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

kim bloemen schreef:euhmm hoe heb je dat nu gedaan??/ dat die foto's wel zichtbaar zijn???
Je had de / precies bij de verkeerde [img]gezet.%20%20%20Als%20je%20een%20link%20van%20een%20foto%20copieert,%20zegt%20je%20[img]%20er%20voor%20en[/img] er achter.
Marion.

joline schreef: :eek:
Is het echt zo dat als een teek in huis valt dat er larven komen? Ik vondt een paar dagen geleden bij ons thuis een teek op de grond die zich volgezogen had :roll:
Nee, niet gelijk hoor. Een volgezogen teek springt kapot, en daar komen dan de larven uit. Ik heb het hier vorig jaar zelf gehad. Kom thuis, hectiek, hondjes en ik samen dollen op het gras. Voel ik bij Miep een teek op de zijkant van haar rug (een dikke). Wil hem dus onder het dollen eruit draaien, maar met dat ik hem aanraakte viel hij er al uit (hij was vol dus) en hij valt in het gras. Kon hem niet meer vinden.

Paar weken of maanden later lig ik in het gras te kroelen met Saar. Gewoon lui liggen in de zon. Meter of 2 van waar toen die teek is gevallen. Ineens voel ik van alles op mijn arm. Loopt er dus een hele zwerm miniteekjes over mijn onderarm. Mini-mini-mini, maar wel teekjes. Ik denk dus dat die ene volle teek van een tijdje daarvoor hiervoor verantwoordelijk was.

Je snapt dat ik daarna ongeveer een uur onder de hete douche heb staan schrobben op mijn lijf, en daarna nog een half uur met heel heet water de douche heb staan naspoelen. Kleren heb ik op 90 graden gewassen en daarna weggegooid :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik heb vorige week met de verkoopster in de dierenwinkel alle technieken doorgesproken, en nu heb ik iets gekocht wat wij noemden de scheptechniek. handschoentje vind ik zelf redelijk overdreven, maar die zat er nu eenmaal bij
Afbeelding
ik moest laatst bij Diesel een volle teek verwijderen en dat ging lastig met de pak en draai techniek, zo'n schepje lijkt makkelijker en wordt door de da gebruikt...
Dit is de pak en draai techniek.
Afbeelding

dan is er ook nog de lassotechniek, als de schep mij niet bevalt ga ik die halen.
Afbeelding
Marion.

Daan schreef:ik heb vorige week met de verkoopster in de dierenwinkel alle technieken doorgesproken, en nu heb ik iets gekocht wat wij noemden de scheptechniek. handschoentje vind ik zelf redelijk overdreven, maar die zat er nu eenmaal bij
Ik vind al die technieken vrij overdreven, maar de verkoopster heeft haar werk goed gedaan.
Teken die er een dag inzitten draai ik er met duim en wijsvinger uit. Teken die er net inzitten haal ik eruit met de plastic tekentang die op iedere kroelplek in huis op grijphoogte liggen. Miniteekjes draai ik dol met mijn vingertoppen, dat kost wat tijd maar werkt heel erg goed.
Teken-eerstehulp-setjes compleet met desinfecterend verband, of dure kwetsbare ingenieuze apparaatjes doe ik niet aan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”