Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk aandacht voor ons hondenras vanuit 2e kamer!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Eindelijk aandacht voor ons hondenras vanuit 2e kamer!

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Wij hebben deze email ontvangen en vonden dat deze hier ook wel geplaatst moest worden.
Hallo Jeroen en Ilona,

Allereerst mijn excuses dat het beantwoorden van deze mail zo lang op zich heeft laten wachten.
Er is inderdaad veel te doen over de RAD en niet alleen de wetgeving zorgt voor veel gedoe, maar ook bij honden bezitters is er een toenemende onrust aan het ontstaan. Soms terecht maar vaak ook onterecht. Het is niet voor niets dat we een RAD hebben gemaakt!
Zoals jullie schrijven is de RAD zo slecht nog niet. We zien dat mensen gaan de regeling omzeilen of dat ze illegaal te werk gaan om toch aan de verboden hondenrassen te komen. Met name de malafide hondenhandel maakt zich schuldig aan onverantwoorde praktijken, met alle gevolgen van dien. Het is natuurlijk niet alleen de handel. Ook de kopers van de honden (en pups) moeten gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik heb me in de Kamer sterk gemaakt voor een verplichte certificering van de dierenhandel. Nu zijn er op dit moment wel certificering systemen maar die zijn allemaal op vrijwillige basis. Ik zou graag zien dat iedereen die zich met de hondenhandel bezig houdt gecertificeerd is.

Bovendien moet er een veel betere identificatie en registratie systeem komen voor met name honden. Nu hebben vaak alleen de stamboeken een redelijk sluitend systeem.
Regelingen en wetgeving is niet voldoende. Er moet een sluitend systeem van controle, toezicht en handhaving opgezet worden. Nu controleert de Algemene Inspectie Dienst, AID, en de politie de naleving van de wet- en regelgeving. Meestal is de politie niet echt op de hoogte van alle regels en stellen vaak andere prioriteiten. Ook de strafmaat zouden we eens tegen het licht kunnen houden. Ik zal met mijn collega Aleid Wolfsen nog eens kijken hoe de strafmaat zich verhoudt tot een overtreding in gelijkwaardige gevallen.

Naast controle, toezicht en handhaving is het van belang dat de regels met betrekking tot het houden van honden alom bekend zijn. Hieraan schort ook nog veel te veel!
Jullie stellen terecht aan de orde hoe we iedereen nog beter op de hoogte kunnen brengen van de regelgeving.
Ik heb veel contact met de DIBEVO, de branche die de dierenhandel vertegenwoordigt en zal met hun nog eens aandacht vragen voor dit punt.
De minister van LNV heeft net een brief naar de Tweede Kamer geschreven waarin hij reageert op de aanbevelingen van het Forum Dierenwelzijn.
Deze brief is te vinden op de site van LNV onder de knop correspondentie met de Kamer. In die brief gaat hij ook in op de handel in dieren en hoe hij denkt dat de dierenhandel zich zou moeten conformeren aan regelgeving.

We zullen in de Kamer voor de zomer of direct na de zomer gaan spreken over de nieuwe Wet Dier die de opvolger zal zijn van de Gezondheid en Welzijnswet voor Dieren.
Dat is dan ook het moment naar mijn idee om te bezien of en hoe we verder om moeten gaan met de RAD wetgeving.

Ik hoop dat ik met dit bericht jullie enigszins mee heb kunnen laten lezen hoe ik me bezig hou met het dierwelzijn en het houden van dieren. Op mijn website www.harmevertwaalkens.pvda.nl staat uitgebreid beschreven waar ik me op dit terrein en andere onderwerpen mee bezig houd.
Groeten
Harm Evert Waalkens
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik had ook al mail gehad, goed zo :ok:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ben benieuwd :ok:
***Connie***
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Staffords en een Maine Coon kat.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ***Connie*** »

We wachten netjes af wat er komen gaat, fijn dat je antwoord hebt gekregen Iloon :ok:
Afbeelding
Een dier heb je voor het leven, niet voor even.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoals jullie schrijven is de RAD zo slecht nog niet.
:roll:
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Kan je niet met iets beter komen dan een poppetje? Je mag best met commetaar komen maar zeg dan ook wat... Ik had verwacht dat er inmiddels wel al reacties zouden komen, want er zijn natuurlijk genoeg mensen het niet met ons eens. Maar ga niet uitlokken zonder iets nuttigs te zeggen.

Maar goed ik zal het even toelichten, wij hebben dit kamerlid aangeschreven voor verbetering rond toelichting van de wet. In tegen stelling tot alle andere actie comite's willen wij niet tegen de wet aanschoppen maar dat de voorlichting beter word. Wij hebben het idee dat je d.m.v. demonstraties en acties juist het tegen over gestelde effect bereikt en dus dat de wetten scherper worden ipv beter. Het enige wat wij willen is dat er een beter voorlichting komt van de RAD en dat er een eind komt aan het broodfok en Dierenleed in Nederland.

De RAD is in onze ogen natuurlijk in sommige dingen niet goed, het afmaken van onschuldige honden vind ik net zo fout als jullie. Maar goed aangezien de wet niet verdwijnt en zelfs nog scherper gaat worden. Vinden wij dat we dan beter onze tijd kunnen verdoen aan voorlichting en misschien verbetering van de wet dan als een gek te gaan schoppen tegen de wet. Want hier bereiken we dus totaal niets mee.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het enige wat wij willen is dat er een beter voorlichting komt van de RAD en dat er een eind komt aan het broodfok en Dierenleed in Nederland.
Het enige wat jullie willen bereiken is dat jullie en jullie ras niet hetzelfde overkomt als wat al die eigenaren en hun pitbullachtigen al is overkomen.

Dat je om dit te bereiken o.a. aan zo´n kamerlid meedeelt dat je de RAD zo slecht nog niet vindt is voor mij gewoon over lijken gaan.

Denk je nou echt dat ik aan iemand die zo eng bezig is veel woorden vuil wil maken?
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

If you can't beat them, join them? :denken: moet ik in die richting denken?
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
little-wolf
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
Wil de hond schreef:
Kan je niet met iets beter komen dan een poppetje? Je mag best met commetaar komen maar zeg dan ook wat... Ik had verwacht dat er inmiddels wel al reacties zouden komen, want er zijn natuurlijk genoeg mensen het niet met ons eens. Maar ga niet uitlokken zonder iets nuttigs te zeggen.

Maar goed ik zal het even toelichten, wij hebben dit kamerlid aangeschreven voor verbetering rond toelichting van de wet. In tegen stelling tot alle andere actie comite's willen wij niet tegen de wet aanschoppen maar dat de voorlichting beter word. Wij hebben het idee dat je d.m.v. demonstraties en acties juist het tegen over gestelde effect bereikt en dus dat de wetten scherper worden ipv beter. Het enige wat wij willen is dat er een beter voorlichting komt van de RAD en dat er een eind komt aan het broodfok en Dierenleed in Nederland.

De RAD is in onze ogen natuurlijk in sommige dingen niet goed, het afmaken van onschuldige honden vind ik net zo fout als jullie. Maar goed aangezien de wet niet verdwijnt en zelfs nog scherper gaat worden. Vinden wij dat we dan beter onze tijd kunnen verdoen aan voorlichting en misschien verbetering van de wet dan als een gek te gaan schoppen tegen de wet. Want hier bereiken we dus totaal niets mee.
dat valt me dus weer tegen.
jammer...
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Het enige wat wij willen is dat er een beter voorlichting komt van de RAD en dat er een eind komt aan het broodfok en Dierenleed in Nederland.
Het enige wat jullie willen bereiken is dat jullie en jullie ras niet hetzelfde overkomt als wat al die eigenaren en hun pitbullachtigen al is overkomen.

Dat je om dit te bereiken o.a. aan zo´n kamerlid meedeelt dat je de RAD zo slecht nog niet vindt is voor mij gewoon over lijken gaan.

Denk je nou echt dat ik aan iemand die zo eng bezig is veel woorden vuil wil maken?
Wat moet je dan doen tegen de wet aan gaan schoppen zodat wij dadelijk ook onze honden weg kunnen brengen??? Wij willen enkel alleen dat het in Nederland bekend word hoe het zit met de RAD.
Wat velen van jullie vergeten is dat toen der tijd de RAD ervoor gezorgd heeft dat de AST en SBT mochten blijven bestaan. Anders had niemand van ons meer een AST gehad. Ik begrijp jullie wel maar het kan niet anders. En aan de ene kant ja, het is maar goed dat de RAD er is. Anders waren al die rassen die nu op de lijst staan allang verboden geweest.
Afbeelding
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Ilona&Kira schreef:
Wil de hond schreef:

jammer...
Wat vind je jammer...kan op verschillende manieren opgevat worden...sorry
Afbeelding
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een ranzige smaak in mijn mond krijg van staffeigenaren die pitbulls verketteren.

Het riekt naar judasgedrag.
Pittbuls zijn er al ruim 13 jaar niet meer.... Wat wil je dan dat we actie gaan voeren en straks alle honden die op de RAD lijst staan kunnen inleveren?! :roll:
Ik vind het vreselijk dat ze er niet meer zijn maar die wet is er om een reden. En die wet zal nooit verdwijnen zoals jullie hebben kunnen lezen. Dus waarom geen voorlichting geven zodat mensen op de hoogte worden gesteld van de wet?!
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
little-wolf schreef:
Ilona&Kira schreef:
Wil de hond schreef: :roll:

jammer...
Wat vind je jammer...kan op verschillende manieren opgevat worden...sorry
dat men toch over lijken blijft gaan om het eige hachie.
Tamara&Dana
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier

Ongelezen bericht door Tamara&Dana »

Ik hou niet van mensen die van deze wet weten en alsnog
een pitbullachtige aanschaffen.

En ik hou niet van mensen die zich niet laten voorlichten alvorens een
hond te kopen (welk ras dan ook).

Die wet is er. Dus handel ernaar.

En wat de pupkopers van een hond die onder de RAD valt betreft.
Die moeten gewoon iets meer hun best doen voor ze een hond aanschaffen.
Iedere serieuze fokker heeft een waarschuwing op zijn site staan niet een dergelijk ras te kopen zonder FCI stamboom.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
Martijn schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een ranzige smaak in mijn mond krijg van staffeigenaren die pitbulls verketteren.

Pittbuls zijn er al ruim 13 jaar niet meer.... Wat wil je dan dat we actie gaan voeren en straks alle honden die op de RAD lijst staan kunnen inleveren?! :roll:
Ik vind het vreselijk dat ze er niet meer zijn maar die wet is er om een reden. En die wet zal nooit verdwijnen zoals jullie hebben kunnen lezen. Dus waarom geen voorlichting geven zodat mensen op de hoogte worden gesteld van de wet?!
denk je nou werkelijk dat er hier in t land geen enkel pitje meer zit en dat die radwet echt werkt?

die wet is er 13 jaar en het heeft nog geen ene flikker geholpen.

ik heb t vermoeden dat ik 1 van de weinigen, al dan niet de enige, ben met een staff, die niet over lijken wilt gaan. :roll:
Tamara&Dana
Actief

Zoals ik al eerder gezegd heb Ilona vind ik een heleboel
verantwoording bij de pupkoper liggen.

Het is toch te idioot voor woorden dat we hier in NL ons beter voor
laten lichten als we een televisie kopen dan als we een hond
gaan aanschaffen?
Afbeelding
Tamara&Dana
Actief

little-wolf schreef:
Ilona&Kira schreef:

denk je nou werkelijk dat er hier in t land geen enkel pitje meer zit en dat die radwet echt werkt?

ik heb t vermoeden dat ik 1 van de weinigen, al dan niet de enige, ben met een staff, die niet over lijken wilt gaan. :roll:
Ilona zegt toch dat ze tegen het afmaken van onschuldige honden is?
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Tamara&Dana schreef:Ik hou niet van mensen die van deze wet weten en alsnog

Iedere serieuze fokker heeft een waarschuwing op zijn site staan niet een dergelijk ras te kopen zonder FCI stamboom.

ja het is op zn zachts gezegt dom van die mensen.
maar WAAROM moet in vredesnaam die honden de dupe zijn en worden afgemaakt.
ja tis de wet :roll:
maar kom es met wat beters dan dat.
little-wolf
Zeer actief

Tamara&Dana schreef:Zoals ik al eerder gezegd heb Ilona vind ik een heleboel
verantwoording bij de pupkoper liggen.

Het is toch te idioot voor woorden dat we hier in NL ons beter voor
laten lichten als we een televisie kopen dan als we een hond
gaan aanschaffen?

dat is het zeker. tot hier ben ik het er mee eens :wink:
little-wolf
Zeer actief

Tamara&Dana schreef:
little-wolf schreef:
Ilona&Kira schreef:

Ilona zegt toch dat ze tegen het afmaken van onschuldige honden is?
ja, zou raar zijn als hondenliefhebber zijnde dat je daar niet tegen bent.
hoewel er zat mensen er niet eens tegen zijn.

maar omdat dat deel van de wet niet veranderd wordt, laten we t maar zo. :roll:
Tamara&Dana
Actief

little-wolf schreef:

Ik begrijp jou echt wel hoor. Het is gewoon kut dat die hondjes
er de dupe van zijn (en dan druk ik het ook zacht uit).

Maar als ik het heel zwart wit bekijk dan ga ik ook niet expres
door rood rijden of wat stelen in de winkel.
Begrijp je een beetje waar ik heen wil?

Mensen die bewust éen RAD hondje fokken of kopen zijn voor mij
gewoon geen knip voor de neus waard en die moeten ze aanpakken.
En hard ook en niet door middel van het beessie af te maken.
Afbeelding
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door roman »

Zonder RAD geen pitbullachtige zonder pitbullachtige geen staff's en nog een paar andere rassen.dus daarom is de rad wet zo slecht nog niet door deze wet kunnen wij onze staffs gewoon zonder korf en aan een flexlijn laten lopen!!

En wat Tamara zegt over de pup kopers en fokkers van stamboomloze honden ben ik het mee eens maar de informatie schiet tekort voor mensen zonder internet of mensen die niet de moeite nemen om te gaan kijken op internet voordat ze zo'n schattig hondje kopen van de buurman of een kennis etc etc

En daar strijden we voor zodat er goede informatie komt en de fokkers en kopers strenger gestraft (kunnen) gaan worden die het dan nog in hun hoofd halen om stamboomloos te fokken en kopen!

En absolut niet om degene die nu al een stamboomloos rad hondje hebben deze kwijt te laten raken, je kunt denken dat als de regering toegeeft dat de informatie tekort heeft geschoten er mss wel wat ruimte kan komen om rechtzaken te winnen, als men een negatief schouwraport uitgeeft.
Amor Sempiternus
American Staffordshire Terrier
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

roman schreef:Zonder RAD geen pitbullachtige zonder pitbullachtige geen staff's en nog een paar andere rassen.dus daarom is de rad wet zo slecht nog niet door deze wet kunnen wij onze staffs gewoon zonder korf en aan een flexlijn laten lopen!!
omdat jouw hond met z'n stamboom toevallig tot de uitzonderingen behoort, wil het nog niet zeggen dat die wet klopt. en omdat die wet er nú is, heeft dat niet per definitie als consequentie dat-ie nooit en te nimmer meer zal verdwijnen.

bovendien, ook al is gans nederland tot in details op de hoogte van de rad-wetgeving, dan nog wil dat niet zeggen dat die rad-wet een redelijke is. want dat is het niet. het fundament riekt en het sluit uit op zeer discutabele gronden.
En absolut niet om degene die nu al een stamboomloos rad hondje hebben deze kwijt te laten raken, je kunt denken dat als de regering toegeeft dat de informatie tekort heeft geschoten er mss wel wat ruimte kan komen om rechtzaken te winnen, als men een negatief schouwraport uitgeeft.
wat ontzettend clement van je. :roll:
Laatst gewijzigd door linlin op 22 mei 2006 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
little-wolf
Zeer actief

Tamara&Dana schreef:
little-wolf schreef:

Ik begrijp jou echt wel hoor. Het is gewoon kut dat die hondjes
er de dupe van zijn (en dan druk ik het ook zacht uit).

Maar als ik het heel zwart wit bekijk dan ga ik ook niet expres
door rood rijden of wat stelen in de winkel.
Begrijp je een beetje waar ik heen wil?

Mensen die bewust éen RAD hondje fokken of kopen zijn voor mij
gewoon geen knip voor de neus waard en die moeten ze aanpakken.
En hard ook en niet door middel van het beessie af te maken.

ik begrijp je op zich wel.
maar een levend wezen doden vind ik wel ff wat anders als straf dan een geldboete/gevangenisstraf.
little-wolf
Zeer actief

roman schreef:Zonder RAD geen pitbullachtige zonder pitbullachtige geen staff's en nog een paar andere rassen.dus daarom is de rad wet zo slecht nog niet door deze wet kunnen wij onze staffs gewoon zonder korf en aan een flexlijn laten lopen!!
dat is zo en tot hier ben ik t idd mee eens.
maar niet met t afmaken van die honden.

dan zeg ik, verbied de rest ook maar.
maar over hondenlijken gaan, dat nooit!!
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:
little-wolf schreef:
dat is zo en tot hier ben ik t idd mee eens.
maar niet met t afmaken van die honden.

dan zeg ik, verbied de rest ook maar.
maar over hondenlijken gaan, dat nooit!!
Kijk...ruggegraat.
Kun je wat van leren, Ilonka.
Heb ik ergens beweerd dat ik voor het afmaken van honden ben dan?
Ik heb in het afgelopen jaar genoeg geleerd. Dus vertel mij niks over leren.... Ik ben het ook niet eens met het afmaken van honden. Maar aangezien die wet niet zal verdwijnen en juist scherper word kan je door middel van voorlichting wel een heleboel leed voorkomen :roll:
Afbeelding
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door roman »

Mensen die na voorlichting over de RAD nog bewust een pup kopen zonder stamboom mogen van mij ipv het hondje een spuitje krijgen. Wat is er eigenlijk mis met het feit dat wij strijden voor goede voorlichting en strengere straffen voor mensen?
Amor Sempiternus
American Staffordshire Terrier
Tamara&Dana
Actief

roman schreef:Mensen die na voorlichting over de RAD nog bewust een pup kopen zonder stamboom mogen van mij ipv het hondje een spuitje krijgen. Wat is er eigenlijk mis met het feit dat wij strijden voor goede voorlichting en strengere straffen voor mensen?
:ok:
Afbeelding
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

linlin schreef: omdat jouw hond met z'n stamboom toevallig tot de uitzonderingen behoort, wil het nog niet zeggen dat die wet klopt. en omdat die wet er nú is, heeft dat niet per definitie als consequentie dat-ie nooit en te nimmer meer zal verdwijnen.

Ik vind het heel knap dat jij gelooft dat de RAD ooit nog verdwijnt, en ik hoop het zo met je. Maar vele fokkers en staff-eigenaars hebben deze hoop allang laten varen. De wet word alleen maar strenger en in een heleboel Europese landen zijn onze rassen al verboden.

bovendien, ook al is gans nederland tot in details op de hoogte van de rad-wetgeving, dan nog wil dat niet zeggen dat die rad-wet een redelijke is. want dat is het niet. het fundament riekt en het sluit uit op zeer discutabele gronden.

Als gans nederland op de hoogte is kunnen we iig niet meer naar de RAD wet wijzen maar kunnen we naar de eigenaars gaan wijzen die onverantwoord een pup aanschaffen zonder stamboom.
wat ontzettend clement van je. :roll:

Het is iig meer dan totaal geen kans meer maken en gelijk je hond kwijt zijn zoals het nu gaat.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

roman schreef:Mensen die na voorlichting over de RAD nog bewust een pup kopen zonder stamboom mogen van mij ipv het hondje een spuitje krijgen. Wat is er eigenlijk mis met het feit dat wij strijden voor goede voorlichting en strengere straffen voor mensen?
nou t feit dat je zegt dat die wet toch wel goed is.
ok, je vind t niet leuk dat honden afgespoten worden, maarja das de wet en leg je er maar bij neer.
met andere woorden, toch lekker over lijken gaan omdat zo de staffs, rottie's, dogo's, fila's, mastino's, am.bullen enz toch legaal kunnen blijven in nederland.

DAT is er mis.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”