Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blafferig, kan dit te maken hebben met dementie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Baily

Blafferig, kan dit te maken hebben met dementie?

Ongelezen bericht door Baily »

Desi is de laatste tijd erg blafferig. Zonder aanleiding (lijkt het) gaat ze in de gang staan kijken en blaffen.

Ze is 12 jaar, heeft 10 jaar in een asiel gezeten in Spanje, en is nu ruim 2 jaar bij ons.

Ze was in het begin vreselijk angstig, maar dat gaat nu allemaal veel beter, maar echt contact m4et haar, door middel van haar naam roepen, krijgen we niet. Daar reageert ze gewoon niet op. Ze is niet doof, dat merk ik doordat ze wel kan reageren op iets wat ze buiten hoort ofzo.

De gang in de gaten houden, deed ze altijd al, want ze was altijd vreselijk bang voor mensen die binnen kwamen, en zelfs als 1 van mijn zoons naar beneden kwam, was ze echt heel erg bang. Dat gaat pas sinds een half jaartje dusdanig goed, dat ze ze wel in de gaten houdt, maar niet meer zo vreselijk angstig lijkt.
Het blaffen deed ze in het begin dat ze hier was ook. Voortdurend blaffen, zodanig dat we er werkelijk helemaal gek van werden, want je kon haar niet bereiken en er was dus ook geen manier om haar op te laten houden.

Alleen als ik 24 uur per dag bij haar was, dan was ze stil. Ik kon nog niet de kamer uit lopen. Na een jaartje ging het goed en blafte ze alleen nog als ze vond dat het tijd was om te eten....... :mrgreen:

Ze is nu dus 12, en ik vroeg me af of het blaffen ook kan komen omdat ze nu aan het dementeren is ofzo. Vooral ook omdat eht zonder aanleiding lijkt, en ze weer terug gaat vallen in haar oude gedrag. En ik heb wel eens gehoord dat daar ook medicatie voor is. Omdat ik niet onwetend hierover advies wil gaan vragen aan de d.a, en goed op de hoogte wil zijn, zodat ik ook zelf mee kan beslissen of ik de adviezen van de d.a. ga opvolgen, wil ik vragen of er meer mensen zijn die ervaring met zoiets hebben en eventueel tips hebben.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Het zou ouderdomsgerelateerd kunnen zijn. Dan zie je vaak dat honden (of katten) dingen gaan doen die je als eigenaar niet zo goed kunt duiden...'s nachts lopen spoken, blaffen of heel hard miauwen, niet meer zo goed weten waar naartoe ze op weg waren, beetje wazig zitten te staren, heeeel veel slapen (overdag)...

Ik heb in de praktijk veel honden enorm zien opknappen op Cholodin, een natuurlijk voedinssupplement dat Choline aanmaakt en (veilig) inwerkt op de hersenen. Heb laatst eens zitten spitten en er is ook in de reguliere humane geneeskunde redelijk veel onderzoek gedaan naar de suppletie van CHoline (da's ook wat CHolodin oa levert) bij Alzheimerpatienten, vaak met goed resultaat. Dit zou je misschien eens kunnen proberen?!

Even een stukje opgeduikeld: http://www.edera.nl/art/chol.php
ellebel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ellebel »

Dementie is vooral herkenbaar aan ontremming, en het vergeten van aangeleerd gedrag. Luistert ze nog naar commando's? Staat ze nog te kwispelen als je duidelijk maakt dat jullie gaan wandelen? Als ze zulke dingen als het ware afleert zou het kunnen wijzen op dementie.
Baily

ellebel schreef:Dementie is vooral herkenbaar aan ontremming, en het vergeten van aangeleerd gedrag. Luistert ze nog naar commando's? Staat ze nog te kwispelen als je duidelijk maakt dat jullie gaan wandelen? Als ze zulke dingen als het ware afleert zou het kunnen wijzen op dementie.
Ze kent geen commando's . :wink: Dit is helemaal niet aan te leren bij haar. Het enige wat ze herkent is een bepaalde structuur op de dag.

Ze weet nu bijvoorbeeld precies wanneer zij aan de beurt is om uitgelaten te worden omdat dat al die tijd al volgens een bepaalde volgorde gaat. Dat is waardoor zij zich prettig voelt, de bekende rondes lopen en dezelfde structuur aanhouden op een dag, dat komt omdat ze heel lang in een asiel heeft gezeten.

Ze reageert wat minder vrolijk als ze naar buiten gaat. De laatste tijd was ze wel blij, maar dat wordt ook minder.
Laatst gewijzigd door Baily op 16 mei 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Baily

Geer schreef:Het zou ouderdomsgerelateerd kunnen zijn. Dan zie je vaak dat honden (of katten) dingen gaan doen die je als eigenaar niet zo goed kunt duiden...'s nachts lopen spoken, blaffen of heel hard miauwen, niet meer zo goed weten waar naartoe ze op weg waren, beetje wazig zitten te staren, heeeel veel slapen (overdag)...

Ik heb in de praktijk veel honden enorm zien opknappen op Cholodin, een natuurlijk voedinssupplement dat Choline aanmaakt en (veilig) inwerkt op de hersenen. Heb laatst eens zitten spitten en er is ook in de reguliere humane geneeskunde redelijk veel onderzoek gedaan naar de suppletie van CHoline (da's ook wat CHolodin oa levert) bij Alzheimerpatienten, vaak met goed resultaat. Dit zou je misschien eens kunnen proberen?!

Even een stukje opgeduikeld: http://www.edera.nl/art/chol.php
Dank je wel, ik ga gelijk even kijken. :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Jij bedoelt Selgian en daar kunnen honden met dit soort problemen inderdaad baat bij hebben. Oudjes zijn schattig, maar als ze seniel worden zijn ze soms ook echt erg arbeidsintensief! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Eline* schreef:Jij bedoelt Selgian en daar kunnen honden met dit soort problemen inderdaad baat bij hebben. Oudjes zijn schattig, maar als ze seniel worden zijn ze soms ook echt erg arbeidsintensief! :wink:
Ja inderdaad, dat middel bedoel ik. :ok: Ik ga van de week even een afspraak maken bij de d.a en haar dan gelijk helemaal even laten nakijken of het verder geen lichamelijke oorzaak kan hebben.

Ze is een erg lief oudje, doet ook verder geen vlieg kwaad.

Een tijdje geleden werd ze zowaar ondeugend. koffiebekers van tafel pakken, foldertjes versnipperen, en zelfs een tennisbal oppakken en op haar kussen leggen en dan totaal niet meer weten wat ze er mee moest. Maar gewoon mee willen doen met de rest. :mrgreen:

Maar de laatste tijd is ze in zichzelf gekeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”