Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

telgang

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lil

telgang

Ongelezen bericht door Lil »

Ik hoorde dat telgang wijst op problemen in rug of ergens anders bij de hond. Kan iemand me daar wat meer over vertellen? Zie ook onderwerp cyste op heupkop. Heeft dit ermee te maken?
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Hoi,

Onze Joy heeft een lichte vorm van HD en is ook een echte "telganger" :wink: . Ik heb me laten vertellen dat honden soms in telgang lopen om de druk van de achterhand meer naar de voorhand te leggen.

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of dat waar is, maar het valt wel erg op dat als het lekker gaat met Joy haar gewrichten dat ze dan veeeeel minder in telgang loopt dan wanneer ze meer klachten heeft. :19:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Lil

Mickie schreef:Mijn beide honden lopen in telgang als het tempo laag ligt, ik zie dat meer honden doen. Ze gaan vanzelf over in draf als het tempo weer stijgt. Gaan ze nog harder lopen, dan volgt galop. Volgens mijn info heeft dat te maken met het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van energie. Het kost in die tempi gewoon de minste moeite. Bij Marre is er onlangs een (officiële) HD-foto gemaakt, heb de uitslag nog niet binnen, maar volgens de DA (Maarten Kappen) zag het er heel goed uit. Met Hd hoeft telgang niets te maken te hebben.
Ja, hier zie je ook verschil als ik een laag tempo heb, maar ook als de hond moe is. Vandaar mijn vraag.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

telgang is bij sommige rassen zelfs opgenomen in de rasstandaard. Onze honden lopen allemaal regelmatig in de telgang.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Op een workshop van Marcel Nijland, zei hij dat honden die in telgang lopen vaak ergens een probleem hebben. Jonge honden doen het overigens veel, en in stap loopt elke hond in telgang.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Dester schreef: in stap loopt elke hond in telgang.
Stap is een andere gang dan telgang. Een hond kan dus niet in stap in telgang lopen. In stap, stapt een hond en in telgang, telgangt een hond. :wink:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Dester schreef:Op een workshop van Marcel Nijland, zei hij dat honden die in telgang lopen vaak ergens een probleem hebben. Jonge honden doen het overigens veel, en in stap loopt elke hond in telgang.
klopt niet hoor, bij bijv de engelse springer staat het als een normaal lopppatroon beschreven :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord :denken:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord :denken:
Waarvan niet?
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Stap is een andere gang dan telgang. Een hond kan dus niet in stap in telgang lopen. In stap, stapt een hond en in telgang, telgangt een hond. :wink:
Dat is wat hij vertelde ik heb het niet verzonnen. En als je kijkt naar honden zie je het ook. Honden die dus langzaam lopen hebben allemaal zon gang. Zodra het wat versnelt gaat het over en normaal en bij sommige honden dus niet.
Mijn eigen honden doen het ook allemaal.
Afbeelding
Lil

Dester schreef:
Scooby schreef:
Dat is wat hij vertelde ik heb het niet verzonnen. En als je kijkt naar honden zie je het ook. Honden die dus langzaam lopen hebben allemaal zon gang. Zodra het wat versnelt gaat het over en normaal en bij sommige honden dus niet.
Ik snap wat je bedoelt en ik wilde dus inderdaad weten of het bij meerdere honden normaal is dat ze in telgang gaan als het tempo laag ligt. Toch klopt ook het feit dat stap en telgang iets anders is. In stap bewegen de poten kruislings en bij telgang beide poten aan een zijde tegelijkertijd. Hebben jullie beiden gelijk...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Dester schreef:
Scooby schreef:
Wat je nu schrijft, klopt ook wel, maar dan heb je het gewoon over de telgang en niet over de stap. :wink:

Bij de stap wordt het lichaam altijd door drie benen ondersteund. De voeten gaan één voor één van de grond in regelmatige opeenvolging.
Het patroon van de beweging is: rechts achter, rechts voor, links achter, links voor.

De telgang is een laterale gang waarin de voor- en achterbenen aan elke zijde volkomen als een paar bewegen en waarbij een rollende beweging van het lichaam van de hond wordt veroorzaakt.
Bouw en evenredigheid hebben een directe invloed op de neiging van de hond om in telgang te gaan.
Deze gang is karakteristiek voor grote rassen, maar wordt in de ring niet graag gezien. Deze beweging wordt ook wel "side-wheeling" genoemd.

(Met dank aan mijn KK2-kennis. :wink: )
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

:ok:
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

:ok:
Afbeelding
Lil

Bedankt voor de vele antwoorden.
Ik ga een erkende hondenfysiotherapeut/osteopaat raadplegen. Dan weet ik tenminste of het eraan ligt dat hij pijn heeft of ergens last van heeft of omdat hij gewoon eens "rustig" is geworden.
Lil

Ik heb het antwoord gehad van de osteopaat/fysiotherapeut naar aanleiding van mijn e-mailtje. Enne mijn vermoeden klopt, hij heeft pijn. Ga nu een afspraak maken voor behandeling, dan kunnen we zijn belastbaarheid dermate aanpassen dat hij nog oud kan worden zonder dat hij veel pijn heeft.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Scooby schreef:
Waarvan niet?
Dat telgang lopen slechte heupen betekend. Althans. problemen met de heupen
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

jidde schreef:
Scooby schreef:
Waarvan niet?
Dat telgang lopen slechte heupen betekend. Althans. problemen met de heupen
Samara loopt ook veel in telgang en mankeert niets aan dr heupen.
Ik denk dat het een aanwensel is van bepaalde honden en dat het lekker makkelijk loopt...en natuurlijk als je hond nooit telt en het dan plots gaat doen kan er wel wat aan de hand zijn maar dat is per hond verschillend.

Jacqueline
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”