Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

border collie/australian sheperd

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

border collie/australian sheperd

Ongelezen bericht door fabienne s »

even de volgende vraag:mijn vriend wilt graag in de toekomst als mijn platjassen er niet meer zijn(dat duurt op z'n minst nog 100 jaar :pffff: )een border of een sheperd.

even de toekomst voorspeld:na deze 2meiden wil ik graag een poedel,deze komt er dan ook wel en ben al serieus aan het rond snuffen,nou is mijn vriend gek van borders en sheperds alleen ik ben er nog niet erg warm hiervoor.de reden hier van is dat herders mij niet echt trekken maar oke daar wil ik me best in verdiepen,geen probleem.

met die poedel zou ik in de toekomst veel mee willen trainen en omdat ik mijn 2 flats samen op wedsrijd nivo heb getraind en ik dat best zwaar vindt ben ik dus niet van plan om dat in de toekomst weer te doen,het wordt zijn eigen hond die ik best wil uitlaten en ik wil hem ook graag helpen met trainen omdat ik daar al wat langer in mee draai maar hij zal er mee aan de gang moeten en dat is eigenlijk ook wel een eis die ik stel van hem anders komt er dus gewoon geen 1 van beide.

nou wil ik graag van jullie weten wat nou kwa karakter het verschil is,als ik op uiterlijk afga dan voor mij een sheperd,meer vacht en meer body dan de border.waar ik me een bloedje dood aan erger zijn herders en dan met name de border die gaan liggen en eyen als ze een andere hond tegen komen,heeft een sheperd dit ook??ik heb plannen om een uitlaat service op te starten wat dan inhoud dat me eigen honden dan altijd mee gaan dus aan beweging nix te kort. en dat trainen er mee moet ook wel goed komen aangezien ik een fanatiek honden mens ben en jeroen ook wel die kant op neig,maar toch ben ik bang dat het anders uit gaat pakken en ik wil dat we daar goed over nadenken.

bij een border heb ik een beeld van een neuroot voor me die constant loopt te drijven en die geen minuut kan liggen en slapen en daar kan ik niet tegen.flats zijn druk maar lang niet zo erg.heb al is een geprek aan willen gaan met een sheperd fokker maar daar werdt ik niet veel wijzer van.als 1 van 2 de keus wordt dan zal ik me er ook goed in gaan verdiepen al denk ik dat het dan misschien meer showlijn dan werklijn gaat worden.kan 1 van jullie mij helpen de karakter verschillen te geven(duidelijk)en waarom wel of niet een sheperd of een border(of misschien allebei niet)hoop dat het nog lang gaat duren voordat er wat nieuws binnen komt lopen maar omdat ik deze 2rassen niet echt goed ken wil ik daar nu al genoeg onfo over hebben
Afbeelding

jemble 5 maanden
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Een Border en een Aussie zijn twee totaal verschillende rassen. Ze werken zoals je zelf zegt op een andere manier en ook de bedrijven waarop ze werkten waren verschillend. Als ik jou was zou ik gewoon bij een aantal mensen thuis gaan kijken hoe de honden zijn. In het boek "Karakterhonden karakterbazen" van Nicky Gootjes staan ook ervaringen van eigenaren.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik persoonlijk vind aussies leuker. werken graag, net wat meer bone en niet van die hyperdingen wat borders zo verschrikkelijk goed kunnen en waar ik overspannen van raak :mrgreen:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

ja dat hyper is ook niet mijn ding en daarom zet ik er me vraagtekens bij,kijk het is heel leuk hoor zo'n hond maar uiteindelijk zit ik er meer mee dan jeroen die werkt 38uur en ik maar 24. en als de uitlaatservice wel komt dan heb je in huis hopelijk een wat minder drukke hond.het wordt echt zijn hond en hij moet er dus ook ze verantwoording voor nemen(oke dat doe je samen maar hij moet er echt mee aan de gang)ik wil gewoon geen stuiterbal in huis,buiten mogen ze doen wat ze willen. ik heb me eigen er natuurlijk al stiekem in verdiept en voor mij heeft de sheperd iets meer voorsprong dan de border,omdat ik vaker hoor dat deze wat stabieler zijn dan de border maar toch lekker actief want daar hou ik wel van alleen geen neuroot.ik hoor het wel van jullie ga in leeuwarden gewoon weer verder met praten met de mensen die er 1hebben.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

bij een border heb ik een beeld van een neuroot voor me die constant loopt te drijven en die geen minuut kan liggen en slapen en daar kan ik niet tegen.
Moest bij dit stukje wel heel erg lachen,keek ff opzij naar mijn 3 hyper borders,die alle drie lekker liggen te pitten :mrgreen:
Je moet een border gewoon leren rusten,leren dat ze niet de hele dag hoeven te werken,maar bijvoorbeeld alleen buiten een kwartier en dan verder gewoon wandelen.Ik heb 3 borders en die gaan 4 keer per dag naar buiten,waaronder 1 keer naar het bos,daar doe ik vanalles met ze,bijvoorbeeld ballen en na een kwartier gaat de bal weg en hebben ze genoeg gewerkt,dit weten ze en in huis zijn het gewoon rustige,totaal niet neurotische honden.De borders die wel neurotisch zijn,zijn borders die niet genoeg werk hebben of niet goed zijn opgevoed.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Bea. schreef:
bij een border heb ik een beeld van een neuroot voor me die constant loopt te drijven en die geen minuut kan liggen en slapen en daar kan ik niet tegen.
Moest bij dit stukje wel heel erg lachen,keek ff opzij naar mijn 3 hyper borders,die alle drie lekker liggen te pitten :mrgreen:
Je moet een border gewoon leren rusten,leren dat ze niet de hele dag hoeven te werken,maar bijvoorbeeld alleen buiten een kwartier en dan verder gewoon wandelen.Ik heb 3 borders en die gaan 4 keer per dag naar buiten,waaronder 1 keer naar het bos,daar doe ik vanalles met ze,bijvoorbeeld ballen en na een kwartier gaat de bal weg en hebben ze genoeg gewerkt,dit weten ze en in huis zijn het gewoon rustige,totaal niet neurotische honden.De borders die wel neurotisch zijn,zijn borders die niet genoeg werk hebben of niet goed zijn opgevoed.
en wat je uit eigen ervaringen kent...

tuurlijk kan een border slapen of stil liggen.. maar ze zijn veel hyperder als de meeste andere rassen die ik ken.. en ook de goed opgevoedde en de hondes die dag en nacht werken...
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

ja weetje waar jeroen zich gewoon erg aan vasthoudt?zijn nicht heeft een border die erg rustig is in de omgang en daar focust jeroen zich teveel op en ik heb al gezegd dat een rustige border meer een uitzondering is dan een regel.ach nog tijd zat om er over na te denken,en als jeroen zijn spaarzame vrije tijd niet wil of kan opofferen(voor de training) dan geen border of sheperd :neenee: of ben ik nu te hard?ja echt ik vindt ze gerust wel leuk maar het is niet helemaal mijn type hond en de hond die ik hierna graag wil(m poedel)daar wil ik graag veel mee trainen en verschillende sporten mee doen en daar heb ik ook bewust over nagedacht(bij mijn flats toen ook)en 2 honden trainen wil ik niet meer.we moeten hier nog maar is rustig over praten in de future en hij vindt gelukkig nog wel meer rassen leuk waarbij ik met iets meer kan vinden :wink:
Afbeelding

jemble 5 maanden
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

Als jij geen border of aussie wilt, dan moet je er geen nemen!

Maar dat borders neuroten zijn is een fabeltje hoor. Ik ken toch zo'n 30 borders, en allen gewoon rustig. Natuurlijk willen ze wel afentoe wat doen, geestelijk, maar dat moet elke hond toch?
Maar het 'nadeel' van de borders, of iig iets waar je mee om moet willen/kunnen gaan, is het fixeren/ the eye. Het zijn drijvers en die 'instincten' zul je in alles zien, wat sommige niet mooi vinden is die gedoken, drijvende houding.

Een Aussie is wat dat betreft 'relaxer' en gedragen zich wat meer hond; het is immers een mix van allerlei soorten schapendrijvers, zelfs wat bernersenner bloed. Maar juist die zijn in huis vaak aardig druk. Ze zijn wel prachtig!!
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

Inderdaad ben ik er het er ook niet mee eens dat borders neuroten zijn, ze bestaan wel maar dan blijkt ook vaak dat ze geen goede begeleiding krijgen :wink:
Borders moeten wel werken en zoek het dan niet in de beweging maar in werk, natuurlijk is het mooiste als je ze kunt laten doen waardoor ze gefokt zijn, drijven dus

Mijn border werkt bij de schapen maar is in huis heerlijk rustig, rusiger als mijn schotse collie die wel wat neurotische neigingen heeft :mrgreen:

Nog even over die instincten en het fixeren dat kun je dus goed in goede banen leiden als je weet wat je doet, mijn hond zal niet drijven als ik dat niet wil
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

ik wil wel een sheperd MITS jeroen er mee aan de gang gaat anders niet.vandaag in leeuwarden mooie shepers gezien(border valt zo ie zo af)en moet zeggen dat ze relaxed over kwamen.wat me erg opvalt is de verschil in hoogte de ene was soms een stuk kleiner dan de ander(volwasse honden)wil dan wel de meer showtype:veel haar en bone en natuurlijk met staart.naja goed we hebben wat te doen,kijken naar fokkers en de honden we zouden dan graag een blue of red merle willen.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Ik ben het niet eens met de stelling dat iedere border neurotisch is. Mijn border ligt op dit moment in de tuin, lekker te doezelen in de zon.
Ik ben veel met hem bezig, en hij komt elke dag in het park. Daar doen we van alles. Lekker frisbieën, en met de bal gooien.

En tja.. Dat eyen.. Is een boodschap die niet iedere hond zo waardeert :19:

Maar een border is een heerlijke hond, met een hart van goud en een gigantische "will to please". Maar hij moet gewoon lekker bezig zijn. Voor mij de ideale hond, want ik kan ook niet stilzitten :smile:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

nou deze topic kan wel van de baan want er komt naar alle waarschijnlijkheid geen 1 van 2,jeroen wil ze darten en de voetbal niet opgeven voor een hond en aangezien hij ook nog 38 uur per week werkt wordt het niks(hij dacht dat zo'n hond het wel zou redden met 1uur in de week trainen)we hebben het er over gehad en ik wist eigenlijk wel dat het niks zou worden en heb me daarom er ook verder niet in verdiept.hij wou graag een aussie en ook ik raakte steeds meer onder de indruk van ze maar voor mezelf wil ik geen herder,ben zelf bezig voor een poedel en ben me daarin aan het verdiepen :wink:
Afbeelding

jemble 5 maanden
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Verstandige keuze :mrgreen:
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Als ik dit zo lees is het inderdaad maar goed dat de border en aussie van de baan zijn (no offence), waarschijnlijk waren zowel hond als baas daar niet gelukkig van geworden. Maar vergis je niet in de gemiddelde poedel, ook dit zijn intelligente honden die het liefst in aanwezigheid van de baas zijn en graag actief met hen willen samenwerken.
fabienne s
Zeer actief

ja maar dat gaat mijn eigen hond worden en waar ik ook heel graag veel mee wil trainen,g&g jacht of apporteersport.met mijn 2platjassen die ik nu heb heb ik altijd veel mee getaind en ga dat nu ook weer oppakken want het kriebelt weer,maar ik vindt 2honden op een leuk wedstrijd nivo trainen(heb ik met de damens wel gedaan)erg zwaar.kijk ik snap best dat hij er ook ooit is 1voor zich zelf wil en trainen wilt ie ook wel alleen niet zo intensief als dat zou moeten met een border of aussie en dan doe je zo'n hond tekort en dat vindt ik zielig.ik heb daar tijd genoeg voor omdat te doen want ik werk veel minder dan jeroen maar een herder past niet echt bij mij.ben er zelf ook wel blij om eerlijk gezegt want ik zag me geest alweer dwalen en ja hij was wat teleurgesteld maar ik geloof dat jeroen ook wel inziet dat het beter is en gelukkig vindt ie nog meer honden leuk dus daar gaan we wel uitkomen denk ik.wel allemaal bedankt voor het antwoorden :ok: weet iemnad misschien een link over apporteersport??
Afbeelding

jemble 5 maanden
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”