Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ons zorgenkindje Femke...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

ons zorgenkindje Femke...

Ongelezen bericht door miekmiek »

Vanmorgen heb ik een gesprek gehad met de orthopeed over Femke en haar voorpootjes. Zoals vele van jullie weten heeft ze het radius curvus syndroom (kromme voorpoten).
We hadden al het advies gekregen om hier niets aan te laten doen, maar het zat me toch nog niet helemaal lekker. Zoals veel van jullie tijdens forumwandelingen hebben kunnen zien kan ze niet meekomen met de groep qua rennen en sprinten. En dat vind ik natuurlijk heel rot voor haar.
Ik heb nogmaals gevraagd of het niet beter is om te opereren, maar ik kreeg weer hetzelfde advies. De orthopeed zegt dat ze na een operatie nog steeds niet zal kunnen sprinten en dat de inpact van de operatie niet opweegt tegen de geringe verbetering. Ze vertelde me ook dat Femke hoe dan ook last van arthrose gaat krijgen, of we nu gaan opereren of niet. Iets wat ik eigenlijk al wel wist, maar wat natuurlijk niet fijn is om te horen.

Maar goed, ik heb haar gevraagd of lange wandelingen nog steeds wel mogen en dit mocht, mits ik met haar zou gaan trainen. Ik wandel nu al een paar keer per week een uur of meer, maar dat gaan we vanaf nu iedere dag doen. (wat zal ik afvallen :N: :mrgreen: ) Als we dat gaan doen, dan zijn lange wandelingen prima. Gaan we niet trainen, dan zijn die lange wandelingen te belastend voor haar. Vrij logisch natuurlijk.

We hebben nu dus besloten om het advies van de orthopeed op te volgen en niet te opereren. Het moet haar leven natuurlijk wel verbeteren, en zoals het er nu uitziet doet een operatie dat niet.

Zijn jullie weer up to date. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heb je wel eens geprobeerd met een stretchbandje om haar polsjes? Gewoon eens kijken wat er gebeurd als je het iets fixeert. Ik vind het nl raar dat een operatie niets zal uithalen kwa rennen aangezien ze nu ook rent tot ze omklapt. Als je haar tijdens de lange wandelingen een soort van pols-versteviger omdoet en ze klapt daardoor net niet meer door lijkt me dat heerlijk voor haar omdat ze tot het doorklapmoment best goed gaat. :19:

Thuis en met de korte wandelingen gewoon niet omdoen en dan blijven de spieren verder ook gewoon op pijl.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Als de operatie maar een geringe kans op verbetering betekent kan ik me voorstellen dat je daar niet aan begint. Als je met dagelijks trainen ook al vooruitgang kan boeken zodat lange wandelingen geen belasting vormen is dat in ieder geval fijn :wink:

Misschien is een stretchband wat Marc schrijft wel een goede oplossing, misschien dat de orthopeed je daar nog meer over kan vertellen?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Pfff wel balen. Maar als iedere dag lang wandelen wel kan is dat natuurlijk wel fijner dan helemaal niet :ok:
Succes ermee :-)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: ons zorgenkindje Femke...

Ongelezen bericht door tekkel »

miekmiek schreef:Maar goed, ik heb haar gevraagd of lange wandelingen nog steeds wel mogen en dit mocht, mits ik met haar zou gaan trainen.
Artrose is slijtage. Overbelast je haar pootjes dan niet met al die lange wandelingen?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is Annemieke, om te zien dat je hondje niet zo lekker kan rennen als je graag zou willen.
Maar als de operatie wat dat betreft geen verbetering brengt dan schiet dat inderdaad ook niet echt op...

Knuffel voor Femke!
Afbeelding
miekmiek

tekkel schreef:
miekmiek schreef:Maar goed, ik heb haar gevraagd of lange wandelingen nog steeds wel mogen en dit mocht, mits ik met haar zou gaan trainen.
Artrose is slijtage. Overbelast je haar pootjes dan niet met al die lange wandelingen?
Nou, dat vroeg ik dus ook aan de orthopeed, maar die zei dat artrose niet te vermijden is, ook al hou ik haar thuis. Het kan zijn dat ze zo eerder slijtage vertoont, aan de andere kant bouwt ze ook wel weer sterke spieren op. En mijn gevoel zegt dat ze moet kunnen wandelen. Ze is een terriër, ze moet rennen, vliegen en LEVEN. Als ik mijn hond de wandelingen moet gaan onthouden, dan ontneem ik haar zoveel.

Marc, wij hebben hier ook zitten denken aan iets van een versteviging (waar we het ook over hadden tijdens de wandeling) en ik denk inderdaad dat daar iets van een oplossing ligt. Niet in de vorm van een spalk of iets heel hards, dat lijkt me erg ongemakkelijk. Maar gewoon een soort van rekverband ofzo. Wel moeilijk hoor, want het moet niet te strak zitten, maar wel weer zo strak dat het het pootje recht kan houden. Ik weet ook niet zo goed of ik dat zelf moet gaan doen, of in samenwerking met de orthopeed. :19:
laeken
Zeer actief

miekmiek schreef: Marc, wij hebben hier ook zitten denken aan iets van een versteviging (waar we het ook over hadden tijdens de wandeling) en ik denk inderdaad dat daar iets van een oplossing ligt. Niet in de vorm van een spalk of iets heel hards, dat lijkt me erg ongemakkelijk. Maar gewoon een soort van rekverband ofzo. Wel moeilijk hoor, want het moet niet te strak zitten, maar wel weer zo strak dat het het pootje recht kan houden. Ik weet ook niet zo goed of ik dat zelf moet gaan doen, of in samenwerking met de orthopeed. :19:
Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd. Klein rolletje rekverband met twee klemmetjes en eens kijken wat ze doet en hoe ze loopt. Niet direct hele wandelingen maar gewoon om een idee te krijgen of dat zinvol zou kunnen zijn :wink:
Afbeelding
miekmiek

Nou, gedaan dus! En ze scheurde er meteen de tuin mee rond! :eek: Ze zakt nu niet door haar poot heen, en dus lijkt het succes te hebben. Ik ga het nu wat vaker eromheen doen, kijken hoe het gaat. Als het hier thuis lijkt te werken, dan probeer ik een keer een wandeling. Zien of dat goed gaat. Ondertussen wel gemerkt dat ik het beter kan vast zetten met tape in plaats van die scherpe klemmetjes. (die ze verloren was en waar ik in ging staan met mijn blote voeten :boos: )
En die verbandjes mogen een heel stuk viezer en zwarter worde, want het ziet er wel sneu uit; twee van die verbandpootjes... :jank:

Vrijdag als ik bij de dierenkliniek ben probeer ik de orthopeed nog even te spreken te krijgen om te horen wat zij hiervan vindt.
tekkel
Erelid

miekmiek schreef:Nou, dat vroeg ik dus ook aan de orthopeed, maar die zei dat artrose niet te vermijden is, ook al hou ik haar thuis. Het kan zijn dat ze zo eerder slijtage vertoont, aan de andere kant bouwt ze ook wel weer sterke spieren op. En mijn gevoel zegt dat ze moet kunnen wandelen. Ze is een terriër, ze moet rennen, vliegen en LEVEN. Als ik mijn hond de wandelingen moet gaan onthouden, dan ontneem ik haar zoveel.
Daar ben ik het helemaal mee eens: liever misschien een jaar eerder artrose maar de jaren daarvóór wel een echt vrolijk hondenleven :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief

Goed zo! Ik denk nl dat de artrose dus zeker wel versneld wordt door de klappen die de polsjes maken tijdens het doorknakken. Stabiel en dus niet knakkend heb je duidelijk minder kans op gewrichtsbeschadigingen die dus weer voor artrose zorgen. :wink:
Afbeelding
tekkel
Erelid

miekmiek schreef:En die verbandjes mogen een heel stuk viezer en zwarter worde, want het ziet er wel sneu uit; twee van die verbandpootjes...
Heb je die tegenwoordig niet in alle kleuren, ook zwart?
miekmiek

tekkel schreef:
miekmiek schreef:En die verbandjes mogen een heel stuk viezer en zwarter worde, want het ziet er wel sneu uit; twee van die verbandpootjes...
vast wel. Maar ik denk dat deze erg snel 'vanzelf' zwart zal zijn. :smile:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:
tekkel schreef:
vast wel. Maar ik denk dat deze erg snel 'vanzelf' zwart zal zijn. :smile:
Je hebt voor flyball volgens mij ook van die bandjes, volgens mij stonden ze ook op marktplaats. Wacht zal even zoeken :wink:

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Deze dingen bedoel ik:
http://www.dogbootsactive.com/dogpag/support.htm

Maar weet eigenlijk niet of ze ook echt ondersteunen :denken:

edit:
http://www.furkaworkingdog.nl/nl/pg_19.html -> hier maken ze ook allerlei hulpmiddelen, misschien kunnen ze wel zoiets als hierboven maken wat stevig is?

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jee, wat moeilijk, misschien is een 2nd opinie iets?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Annemiek, je ziet dat als Femke haar pootjes een beetje raar doen tijdens het rennen toch? Ze lijkt er verder niet onder te lijden, rent daarna weer lekker door.

Sterkte!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Hopelijk wordt het met trainen nog beter met de pootjes van Femke. :ok:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Arme Femke.. Maar is inderdaad een lastige situatie. Het verstevigen is inderdaad een goed idee. Ben benieuwd hoe dat gaat, wellicht dat dat al heel veel scheelt :wink:

En zwemmen, is dat niets voor d'r? Beweegt ze haar pootjes, bouwt spieren op, kan haar energie kwijt, maar ze geeft er geen druk op.

Of is Femke geen zwemmer?
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hoop dat die versteviging gaat helpen. Als je niet zeker weet of je het goed aanbrengt, zou je kunnen vragen of de orthopeed je doorstuurt naar een dierenfysiotherapeut. Weet dat het gek klinkt, maar tijdens mijn studie heb ik een week meegelopen met een dierenfysiotherapeut en stond versteld wat ze allemaal kunnen.

Zwemmen is volgens mij altijd goed. Minder belasting op de gewrichten en het is goed voor de spieropbouw.

Sterkte.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Zwemmen is inderdaad wel heel goed voor spieropbouw zonder belasting, maar ik weet niet of Femke kan zwemmen? Ik ken namelijk een paar schotjes die niet kunnen zwemmen dus :wink:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
rubella
Actief

Ongelezen bericht door rubella »

Zou mooi zijn als die rekbandjes zouden helpen voor Femke!

Moet ze morgen niet ook gecastreerd worden? :N:
Zo ja, heel veel sterkte voor jou en en knuffel voor Femke!
groetjes, Wina

Afbeelding
miekmiek

Lysette schreef:Deze dingen bedoel ik:
http://www.dogbootsactive.com/dogpag/support.htm

Maar weet eigenlijk niet of ze ook echt ondersteunen :denken:

edit:
http://www.furkaworkingdog.nl/nl/pg_19.html -> hier maken ze ook allerlei hulpmiddelen, misschien kunnen ze wel zoiets als hierboven maken wat stevig is?
dank je wel lysette. Ik print het uit en neem het mee naar de orthopeed.
miekmiek

Hutsje schreef:Jee, wat moeilijk, misschien is een 2nd opinie iets?
Op zich heb ik wel vertrouwen in deze orthopeed, dat is het probleem niet. Ik geloof wel wat ze zegt, omdat het ontzettend logisch klinkt. Mochten wij de keuze maken om wel te opereren, dan gaat ze daar ook wel in mee. Ze adviseerd alleen om het niet te doen. Ze staat in ieder geval open voor een gesprek en suggesties en dat vind ik heel fijn.

Maar je hebt wel gelijk; eigenlijk is het beter om er nog iemand naar te laten kijken. Ik hou het in mijn achterhoofd. :wink:
miekmiek

Zoek stok! schreef:Annemiek, je ziet dat als Femke haar pootjes een beetje raar doen tijdens het rennen toch? Ze lijkt er verder niet onder te lijden, rent daarna weer lekker door.

Sterkte!
jep, dat is het. Soms struikelt ze ook. Ze rent wel weer verder, maar kan alleen niet hard sprinten hierdoor. Haar achterpoten zijn er sterk genoeg voor, maar haar voorpoten trekken dat niet.
miekmiek

Tamara en Bowie schreef:Arme Femke.. Maar is inderdaad een lastige situatie. Het verstevigen is inderdaad een goed idee. Ben benieuwd hoe dat gaat, wellicht dat dat al heel veel scheelt :wink:

En zwemmen, is dat niets voor d'r? Beweegt ze haar pootjes, bouwt spieren op, kan haar energie kwijt, maar ze geeft er geen druk op.

Of is Femke geen zwemmer?
Zwemmen is zeker een goede optie, die ik zelf ook al had overwogen. Dan moet ik haar alleen eerst het zwemmen gaan leren want tot nu toe gaat ze tot haar buik het water in en niet verder. Dat wordt nog wat. :N:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Annemieke als je een second opinion overweegt, kan ik Daan kranendonk in Putten aanraden. Doet ook veel orthopedie, neem tenminste aan dat je zelf bij dierenkliniek Emmeloord zit :denken:

knuffie aan Femke en sterkte morgen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Oei, dat doet pijn als je zulk soort dingen over je hondje hoort!

Zou er geen aangepaste 'brace' voor haar gemaakt kunnen worden? Voor mensen is dat nl wel het geval (van kunststof en klittenband). Mits dat fixeren met zwachtels natuurlijk helpt...

Heel veel sterkte (ik heb het al moeilijk met mijn mankende hond, terwijl ik weet dat zijn gewrichten goed zijn, laat staan als je te horen krijgt dat er eigenlijk niets aan te doen is....)

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Selena schreef:Annemieke als je een second opinion overweegt, kan ik Daan kranendonk in Putten aanraden. Doet ook veel orthopedie, neem tenminste aan dat je zelf bij dierenkliniek Emmeloord zit :denken:

knuffie aan Femke en sterkte morgen.
Dat is ook onze dierenarts. Behalve heel goed is het ook nog eens een ontzettend fijne man die uitgebreid de tijd voor je neemt.... Ik kan hem je echt aanraden!
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”