Afgelopen dinsdag toen ik thuis kwam vond ik Roma op zijn kleed in een flinke plas bloed. Na onderzoek kwam ik erachter dat het uit zijn neus kwam. Deze bloedneus heeft de hele nacht aangehouden.
De volgende ochtend zijn we meteen naar de dierenarts gegaan (ik had s'avonds nog wel even met de spoedeisende hulp gebeld, maar aan een bloedneus kan je schijnbaar weinig doen, behalve de hond rustig houden)
Ze hadden bloed afgenomen voor onderzoek.
s'Middags kregen we de uitslag al. Het bleek dat zijn nieren er ernstig aan toe waren en bijna waren uitgevallen.
Hij heeft alle bijbehorende symptomen: slecht eten en drinken, bloedneuzen, uitdroging, braken....... volgens de dierenarts kan dit hooguit nog een maand duren omdat hij zichzelf vergiftigd omdat zijn afvalstoffen niet meer worden afgevoerd. Helaas kunnen kapotte nieren niet meer worden hersteld.
Er is alleen 1 ding wat we niet kunnen plaatsen: zodra Roma naar buiten gaat begint hij als een bezetene tegels af te likken en zand op te likken. Heeft iemand enig idee waarom hij dit doet??????????
Wij vinden dit natuurlijk verschrikkelijk om onze hond zo te zien aftakelen. En zijn er ook echt iedere minuut van de dag mee bezig. Het blijft toch ons "kind" nietwaar.
Om het nog zo aangenaam mogelijk te maken weten we dat we eiwitarm voedsel moeten geven of speciaal nierdieët voedsel (als hij iets wil eten tenminste). Verder geven we hem homeopatische druppels waar we met onze paarden ook goede ervaringen mee hebben (Solidago Complex)
Het afgelopen jaar is voor deze hond al niet makkelijk geweest, want 6 maanden geleden is hij ook al met spoed geopereerd met een maagkanteling, waar hij gelukkig toen goed is uitgekomen.
Wie heeft er verder nog tips voor ons of heeft zoiets soortgelijks meegemaakt en wil zijn ervaringen met ons delen????
Alle info is welkom want we willen onze schat nog lang niet kwijt!
Alvast bedankt ook namens Roma en zijn vriendje en huisgenoot Gizmo