Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Melanie 74

Castreren

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Wie kan mijn vraag beantwoorden, ik ben op een ander forum ook heel aktief en probeer de mensen te informeren.

Ik ben er geen voorstander van, ik betreur het nog steeds dat mijn hond door de vorige eigenaar gecastreerd is :devil: heb nu de gevolgen daarvan.

Nu vroeg iemand van een teefje van 6 maanden over sterliseren, gelijk uitgelegd dat het eigenlijk castreren is omdat alles weggehaald wordt.

Nu kwam de vraag waarom alles eigenlijk weggehaald wordt (dus gecastreerd) en waarom niet steriliseren. Lijkt mij vriendelijker voor de hond.

Of kan het "technisch" gezien niet, want het enige wat ik zelf kan bedenken is "winstbejag" en makkelijkheid.

Wie weet het zeker??

Zodat ik die vraag ook goed kan beantwoorden en geen flater sla :ok:
starfleet
Erelid

Re: Castreren

Ongelezen bericht door starfleet »

Melanie 74 schreef: Of kan het "technisch" gezien niet, want het enige wat ik zelf kan bedenken is "winstbejag" en makkelijkheid.

Wie weet het zeker??
Dat kan technisch wel maar dan heb je geen enkel voordeel van de sterilisatie. De teef wordt gewoon loops en het enige voordeel van castratie op jonge leeftijd, de wat verminderde kans op borstkanker, valt weg.

Het enige voordeel wat het zou opleveren is dat de teef niet zwanger kan worden als ze eens gaat "lopen" per ongeluk. Welk worden regelmatig alleen de eierstokken weggehaald en laat men de baarmoeder zitten, dat is een wat minder belastende operatie voor de hond met hetzelfde effect als een volledige castratie: de hond wordt niet meer loops.

Anne
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Bij mijn teven zijn alleen de eierstokken verwijderd en niet de baarmoeder.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Melanie 74

Bedankt voor je uitleg, nu je het zo duidelijk hebt uitgelegd klinkt het idd ook heel logisch!!

Iemand anders had al geschreven dat het was om kanker aan de eileiders en baarmoederhals te voorkomen, maar krijgen honden dat eigenlijk wel?

Groetjes Melanie
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Volgens mij dierenarts komt dit erg vaak voor en hoe ouder de ongecastreerde hond wordt, hoe groter de kans op baarmoeder/eierstokkanker is. Dit geldt trouwens ook voor konijnen. Beetje off topic, maar goed. Ik heb een vrouwtje pas op 5-jarige leeftijd laten castreren en haar baarmoeder moest toen ook verwijderd wordne omdat die al helemaal vol met cystes/tumoren zat...

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Melanie 74

Weer wat geleerd......
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Melanie,

Wat heb je er aan om een teef te laten stereliseren? De teef wordt nog gewoon loops. Ze is alleen niet meer vruchtbaar, maar dat is doorgaans niet de reden dat mensen hun teef laten castreren.

Castreren voor de tweede loopsheid heeft als bijkomend voordeel dat je de kans op eierstokkanker en baarmoederkanker aanzienlijk vermindert. Hoe vaker een teef loops is geweest, hoe groter de kans hierop. Je hoort het helaas toch wel vaak bij oudere teven die niet zijn gecastreerd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Scooby schreef:Hoi Melanie,

Wat heb je er aan om een teef te laten stereliseren? De teef wordt nog gewoon loops. Ze is alleen niet meer vruchtbaar, maar dat is doorgaans niet de reden dat mensen hun teef laten castreren.

Castreren voor de tweede loopsheid heeft als bijkomend voordeel dat je de kans op eierstokkanker en baarmoederkanker aanzienlijk vermindert. Hoe vaker een teef loops is geweest, hoe groter de kans hierop. Je hoort het helaas toch wel vaak bij oudere teven die niet zijn gecastreerd.
Hoooiii Scooby,

Ligt nogal voor de hand vindt je niet, dat de kans op kanker aan de onderdelen die verwijderd worden aanzienlijk verminderd?

Ik zou zelfs durven beweren dat de kans op baarmoeder- en eierstokkanker tot 0 wordt gereduceerd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:

Hoooiii Scooby,

Ligt nogal voor de hand vindt je niet, dat de kans op kanker aan de onderdelen die verwijderd worden aanzienlijk verminderd?

Ik zou zelfs durven beweren dat de kans op baarmoeder- en eierstokkanker tot 0 wordt gereduceerd.
Vanwaar deze overbodige toevoeging?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Wil de hond schreef:

Hoooiii Scooby,

Vanwaar deze overbodige toevoeging?
Overbodige toevoeging?

Ik vraag jou toch ook niet waarom jij nutteloze opmerkingen plaatst over kankerkansen die verminderen aan organen die er niet meer zijn?

Zie je nou echt de overbodige nutteloosheid niet in van je eigen hutseflutsingen?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Bovendien,

Jij beweert indirekt dat de kankerkans aan baarmoeder en eierstokken niet vermindert indien dezen na de tweede loopsheid verwijderd worden.

Beetje stug lijkt mij. :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Bovendien,

Jij beweert indirekt dat de kankerkans aan baarmoeder en eierstokken niet vermindert indien dezen na de tweede loopsheid verwijderd worden.

Beetje stug lijkt mij. :mrgreen:
Pfff..., lees wat je wil lezen... :roll:
Ik geloof niet dat ik dat ergens heb geschreven, wel?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Zie je nou echt de overbodige nutteloosheid niet in van je eigen hutseflutsingen?
Hoi Wil,

Ik reageer in elk geval op de vraag van de topicstartster en ga daarbij geen denegrerende opmerkingen lopen maken. Dat kan ik van jou niet bepaald zeggen op dit moment?! :roll:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij ben jij een beetje in de war, met melkklierkanker. :roll:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Volgens mij ben jij een beetje in de war, met melkklierkanker. :roll:
Nee, hoor. Het feit dat de kans daarop vermindert als je een teef laat castreren, is inderdaad ook niet onbelangrijk om te vermelden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Wil de hond schreef:Zie je nou echt de overbodige nutteloosheid niet in van je eigen hutseflutsingen?
Hoi Wil,

Ik reageer in elk geval op de vraag van de topicstartster en ga daarbij geen denegrerende opmerkingen lopen maken. Dat kan ik van jou niet bepaald zeggen op dit moment?! :roll:
Je had haar voor de volledigheid nog kunnen verklappen dat de kans op zwangerschap ook aanzienlijk vermindert. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Scooby schreef:
Hoi Wil,

Je had haar voor de volledigheid nog kunnen verklappen dat de kans op zwangerschap ook aanzienlijk vermindert. :wink:
Dat had ik al genoemd bij het feit dat dat al het geval zou zijn als je een teef laat stereliseren. (Je moet wel àlles lezen als je zo gaat lopen blaten! :wink: )
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”