Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschillen tussen Border collie en Oud Duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

diede
geregistreerd lid

verschillen tussen Border collie en Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door diede »

Wat zijn zowat de belangrijkste verschillen tussen de Border collie en de ODH? behalve het uiterlijk natuurlijk :wink: Maar wat betreft het karakter en beweging. En de positieve en negatieve kanten van elk ras.

groetjes
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

misschien heb je hier iets aan?

Ras: Border Collie
Oorsprong: Groot-Brittannië
Gehouden als: Herdershond, gezelschapshond en veedrijver
Grootte: Reuen 53-55cm de teven zijn vaak iets kleiner
Gewicht: 14-22 kg
Kleur: Hierbij zijn alle kleuren mogelijk alleen mag
de kleur wit niet overheersen
Vachtsoort: Halflang, glanzend haar met een dikke ondervacht
Gem. Leeftijd: 12-14 Jaar

Herkomst: De oorsprong van de Border Collie ligt in de grensstreek tussen Engeland en Schotland. Tijdens het werken is zijn unieke stijl te zien zoals het karakteristieke sluipen evenals het aangeboren 'eye' waarmee de hond de schapen een bepaalde kant uit dwingt. De Border mag tijdens het drijven niet in de hakken of de wol van de schapen happen of blaffen. Bij koeien, paarden of geiten mag dat wel.

Karakter:

Eigenlijk staat de Border Collie nog heel dicht bij zijn wilde verwant, de wolf.
Het schapen drijven, waar dit ras zo goed om bekend staat, is in feite niets
anders dan jagen, maar dan zonder te doden.
Feitelijk doet de Border niets anders dan, wat de wolf doet bij het besluipen
van zijn prooi, alleen voert de Border vaak het werk uit, van één hele roedel
wolven in zijn ééntje uit: de hond rent op topsnelheid om de kudde heen, sta
plotseling stil, duikt in elkaar en fixeert de schapen met zijn blik.
Afhankelijk van zijn opdracht is hij op deze manier, in staat een hele kudde bij
elkaar te houden en een bepaalde richting op te drijven of één of enkele dieren
(schapen, runderen, of ganzen) van de kudde af te zonderen.

In zijn lichaamstaal lijkt de Border Collie erg op wolf. Wolven zijn heel extreem
in lichaamshoudingen, met name in hun deemoedgedrag (onderdanigheid).
De Border kan overdreven lijken in zijn pogingen, om onderdanigheid te tonen.
Die overduidelijke lichaamstaal v.d. Border Collie wordt door sommige mensen
wel eens als " kruiperigheid " betiteld, maar feitelijk is het heel natuurlijk gedrag,
alleen in een wat expressievere vorm dan de meeste andere rassen.
Zo duidelijk als de Border zich weet uit te drukken, is hij ook in staat de geringste
non-verbale signalen van de baas op te vangen. Zo kan het lijken of een goed
gehoorzame Border welhaast telepathisch in contact staat met zijn baas.
Gehoorzaam maken van een Border is dan ook " fluitje van een cent ", mits zijn
eigenaar over enige inzicht in het hondengedrag beschikt.
De Border Collie is intelligent, ze hebben enorme passie voor werken, in welke
vorm dan ook.
Waar andere honden er na een aantal keren oefenen het bijltje er bij neergooien en
denkt "doe het nou zelf maar", reageert de Border met: "Oh, dit is pas de honderdste
keer, laat ik zien of ik het de volgende keer het beter kan doen".
Niet dat hij veel herhaling nodig heeft, eerder het tegendeel; de Border leert razend
snel en heeft een enorme passie voor werken in welke vorm dan ook.
Vandaar dat dit ras"Border Collie"een baas met enige inzicht en ervaring nodig hebben.

Met een baas die aan de behoeften van de Border tegemoet kan komen, dat wil zeggen:
veel afwisseling, mentale stimulans, de tijd voor hun bodemloze energie. Is de Border
in huis geen drukke hond.
Naar zijn eigen mensen (baasje) is de Border zeer aanhankelijk. De meeste Borders
gaan goed om met kinderen. Samenvattend kunnen we stellen dat de "Border Collie"
voor de goede eigenaar een fantastische hond is, die samen tot fabelachtige prestaties
kan komen.
Bedenk wel, dat die geweldige hond die soms op de T.V. te bewonderen zijn, niet zo
geboren worden, maar dat zij worden gevormd door de juiste baas-hond combinatie.

Rasstandaard van de Border Collie:

Hoofd: De schedel is tamelijk breed en zonder uitstekende achterhoofdsknobbel.
De wangen mogen niet zwaar of bolvormig zijn. Naar de neuspunt versmallende
voorsnuit moet matig kort en krachtig zijn. Er is een duidelijke stop en de schedel
en snuit zijn bijna even lang.

Ogen: De ogen zijn ovaal van vorm, middelmatig groot en staan ver uit elkaar.
De uitdrukking moet zacht, levendig, alert en verstandig zijn. De kleur is bruin,
behalve bij de Blue Merle, waar één of beide ogen geheel of gedeeltelijk blauw van
kleur mogen zijn.

Oren: De oren zijn middelmatig groot, matig dik & ze worden rechtopstaand of
half opgericht dicht bij elkaar, zijwaarts en ver uit elkaar geplaatst gedragen, ze zijn
ook zeer bewegelijk.

Gebit: De tanden moeten sterk zijn, perfect en compleet scharen. De boven snij-
tanden moeten vlak voor de ondertanden staan. Tanden moeten recht in de beide
kaken staan.

Hals: De hals moet van goede lengte zijn, krachtig en gespierd zonder overdrijving.
Hals iets gebogen en breder worden naar de schouders.

Voeten: De voeten zijn ovaal van vorm met dikke, sterke goed gevormde voet-
kussens. De tenen matig gebogen en goed aangesloten, sterke korte nagels.

Vacht: De vacht is kortharig, half of langharig, beide moet de bovenvacht dicht en
middelmatig dik zijn, de ondervacht kort, het algemeen een goede weerbestendigheid.
Bij langharige soort vormt de overvloedige beharing aan hals, broek en staart. Allerlei
kleuren zijn toegestaan maar wit mag nooit overheersen.

Lichaam: Het lichaam is atletisch van verschijning, de ribben goed gebogen, diepe &
tamelijk brede borstkas. De rug moet breed en sterk zijn met brede, gespierde maar
niet opgetrokken lendenen. Het lichaam is iets langer dan de hoogte van de schouders.
De ideale schofthoogte is voor de reuen 53,5 cm de teven iets minder.

Staart: De staart is laag in geplant en matig lang met wervels die minstens tot de hak
reiken, goed bevederd en de staartpunt licht naar boven gebogen. Gracieus de lijn over
rug en de kruis volgend. Tijdens opwinding mag de staart worden opgeheven, maar
mag de staart nooit over de rug gedragen worden.

Benen: De voorbenen staan van voren gezien evenwijdig. Het bot moet sterk maar
niet zwaar zijn. De schouders zijn goed schuin geplaatst en de ellebogen sluiten goed
aan op het lichaam. De achterhand is breed en gespierd en loopt vloeiend af naar de
staartwortel. De dijen zijn lang diep geplaatst, goed gespierd en gaan over in laag
geplaatst goed gebogen knieën, waarmee hij krachtige sprongen kan maken.
( Informatie bron Borders For Joy )

De Oudduitse Herder

De Oudduitse Herder is een imposante, mooie hond. Het karakter

is stabiel, ze zijn vrolijk, intelligent, veelzijdig, moedig

en waaks. Deze karaktereigenschappen maken de Oudduitse Herder

tot een zeer prettige huisgenoot, waar men van alles mee kan

ondernemen, zoals Gedrag en Gehoorzaamheid, behendigheid,

flyball, breitensport enz. Het is een hond die eigenlijk

alles leuk vind, graag betrokken is bij het gezin ( de roedel)

en goed overweg kan met eventueel aanwezige kinderen en/of

andere huisdieren.

Ras Standaard van de Oudduitse Herder

Algemeen:

De Oudduitse Herder is een mooie, imposante, krachtige hond

met een uitstraling van intelligentie en schoonheid. Ondanks

de grootte is zijn gang moeiteloos en trots.

De Oudduitse Herder is goed in verhoudingen gebouwd tot een

harmonieus geheel.

Karakter:

Stabiel, intelligent, veelzijdig, moedig, waaks. De Oudduitse

Herder is voor diverse doeleinden/trainingen zeer geschikt en

vindt het een genot om met zijn baas bezig te zijn. Voor

kinderen en andere dieren is hij een echt “maatjeâ€
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Een oudduitse herder licht weer een stukje verder van het oorspronkelijke gebruik af dan een border. Dus zijn ze over het algemeen iets minder gedreven en wat rustiger.

Ook werden deze herders niet op eye gefokt en zit het drijven er op die manier iets minder in. Hoogst waarschijnlijk zijn ze wel met een bepaalde beet gefokt maar zelf kan ik niet zeggen in hoeverre je daar nog problemen mee kan krijgen.

Zelf heb ik een Altdeutsche hutehund dit is een vd oorspronkelijke rassen waar duitse herder enzo uit gefokt zijn Alleen is dit wel nog echt een werklijn en zijn ze daarom ook alweer een stuk moeilijker dus dichter bij het gedrag van een border. Een oudduitse herder wordt toch voornamelijk als huishond gefokt en is daarom iets makkelijker. Maar het blijven natuurlijk wel herders en dus erg actieve en sportieve honden
diede
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door diede »

ik vind de border collie een prachtig ras ook van karakter en alles maar ik denk dat ze te veel beweging moeten krijgen. te veel voor mij allezins. Maar nu had 1.5 jaar gelede een vriend van ons een border collie gekocht en die blijkt veel rustiger te zijn dan ik had gedacht. Moet je hier geluk mee hebben of ligt dat eraan uit welk nest je ze neemt?

Maar ondertusse was ik dus opzoek gegaan naar een ander ras en kwam ik dus uit bij de Oud duitse herder. Maar na die vriend met z'n border collie terug te hebben gezien ben ik dus weer gaan twijfelen. :roll: Vandaar mijn vragen.
Voor welk ras ik ook kies, ik zou er mee agility willen gaan doen wanneer hij oud genoeg en geschikt is toch. of misschien een andere sport maar hij zou ook een beetje als huishond moeten dienen. Met natuurlijk heel wat beweging.

groetjes
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Bij een border kun je idd nooit weten wat je krijgt het is zeker niet zo dat iedere border een echte werkhond kan zijn ook niet als hij uit een werklijn komt. Maar als je er wel een treft dan moet je ook goed weten waar je voor komt te staan. Een border heeft meer nodig dan alleen erg veel beweging hij moet ook menthaal gestimuleert worden anders gaat ie zelf dingen zoeken om zich bezig te houden.

Oudduitse herders zijn hier een stukje minder erg in. Ik zou als je liever een iets rustigere border wil er een uit een show nestje pakken omdat deze wederom verder van de werklijnen afliggen. Dit is natuurlijk geen garrantie!

Wat je ook kiest het zijn beide super leuke honden en zeer geschikt voor agility

succes met je keuze
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

corason del perro schreef:
Wat je ook kiest het zijn beide super leuke honden en zeer geschikt voor agility
Ik zou zelf een oudduitse niet zo gauw gebruiken voor agility. Het zijn toch vrij zware honden en ze lijken mij er niet echt geschikt voor...

Tussen oudduitse en border zitten een hele hoop verschillen!
Een oudduitse is een stuk groter, massiever, meer herder, vaak wat sloom.

Een border is een rasechte drijver, veel kleiner (alhoewel je ook wel wat grotere soms ziet), en wel 'actiever'.

Ze moeten beide genoeg beweging krijgen; elke hond moet lopen, alleen bij een border is het geestelijke belangrijker. Die moet je afentoe een opdracht geven, alhoewel dat dus bij die showlijnen ook allang niet zoveel meer erin zit.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou zelf een oudduitse niet zo gauw gebruiken voor agility. Het zijn toch vrij zware honden en ze lijken mij er niet echt geschikt voor...
:denken:

het gewicht verschild tussen de 22 en 40 kilo wat naar mijn mening nogal meevalt. Agility kun je overigens met alle rassen doen het gaat om het niveau met welk ras je het verst komt. En het verst kan gaan. Ik heb genoeg dogo's deze sport zien beoefenen en deze honden zijn toch nog wel een tikkeltje zwaarder. Waarom het wel een geschikte hond is omdat hij dus erg graag voor zijn baas werkt en ondanks alles wel een sportief aan gelegde hond. Agility is dan een prima bezigheid om je hond te geven!
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

het gewicht verschild tussen de 22 en 40 kilo wat naar mijn mening nogal meevalt. Agility kun je overigens met alle rassen doen het gaat om het niveau met welk ras je het verst komt. En het verst kan gaan. Ik heb genoeg dogo's deze sport zien beoefenen en deze honden zijn toch nog wel een tikkeltje zwaarder. Waarom het wel een geschikte hond is omdat hij dus erg graag voor zijn baas werkt en ondanks alles wel een sportief aan gelegde hond. Agility is dan een prima bezigheid om je hond te geven!
Nou, ik ken 3 oud duitse herders, en die zitten tussen de 35 en de 50 kilo... En die zijn niet te dik, het zijn gewoon grote honden, net beren om te zien.

Ik zelf zou met een dog o.i.d. ook geen agility doen. Niet zo zeer om het feit dat ze niet 'ver' zouden komen, dat kunnen ze vast wel, maar meer omdat het voor zulke honden niet echt goed is voor hun gewrichten e.d.
Hier toch best wel veel boxers, staffords, en grote 'gewone' duitse herders gehad die stopte omdat ze gewrichtsproblemen hadden ontwikkeld. De kleine tengere duitse herders daarintegen zie je nog wel veel, en houden het ook lang vol. Ze zijn er niet opgebouwd, en het geeft geheid vroeg of laat problemen.
Als je het dan doet zou ik niet jumping doen, maar alleen raakvlakken.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”